حور به کوهسنگر (رادار) (1403.01.24) / hur to koohsangar (radar)

Photo ofحور به کوهسنگر (رادار) (1403.01.24) / hur to koohsangar (radar) Photo ofحور به کوهسنگر (رادار) (1403.01.24) / hur to koohsangar (radar) Photo ofحور به کوهسنگر (رادار) (1403.01.24) / hur to koohsangar (radar)

April 12, 2024
April 2024

near Ḩūr, Ardabīl (Iran)

برنامه امروزمان جذاب تر و رویایی تر از آنچه فکر میکردم رقم خورد و دو دلیل داشت که اولی حضور اکثریت تیم آخار بود و دومی بارش برف دیروز در منطقه که حسابی غافلگیرمان کرد و زیباییهای مسیر را صد چندان نمود
نشستن برف بر روی درختان پر از شکوفه و تلفیق رنگ سبز طبیعت با سفیدی برف آنچنان مناظر شگفت انگیزی ایجاد کرده بود که در طول مسیر محو تماشای عظمت خداوند و لطف و نعمت بیکرانش بودیم
مسیر امروز پیمایش در منطقه حور و کوهسنگر بود که از مسیرهای زیبا و شناخته شده میباشد البته مسیر رفت ما به کوهسنگر جزو کمتر شناخته شده هاست و معمولا اکثر گروه ها برنامه دکل به دریاچه سوها را اجرا میکنند ولی ما از یک یال متفاوت تر و بکر تر خودمان را به دکل کوهسنگر رسانده و از طریق جاده دسترسی خاکی کوهسنگر به حور برگشتیم
مسافت این مسیر لوپ حدود 15 کیلومتر است که باید در حدود 600 الی 700 متر ارتفاع را صعود کرده و مجددا فرود بیایید
مدت زمانی که برای اجرای این برنامه نیاز دارید حدود 4 الی 5 ساعت پیاده روی مفید میباشد که طبیعتا زمانهای توقف و استراحت و عکاسی بستگی به عملکرد شما در طول مسیر به زمان خالص اضافه خواهد شد
در طول مسیر چشمه های متعددی وجود دارد که همگی دائمی بوده و آب آشامیدنی قابل شرب و گوارایی دارند که همه این چشمه ها را به صورت دقیق پرچم زده و عکسهایی از چشمه را در ویپوینت مربوطه گذاشته ام بنابرین اگر خواستید این مسیر را پیمایش کنید به هیچ وجه نگران کمبود آب نباشید و لازم نیست آب زیادی با خود حمل کنید چون فواصل چشمه ها هم بسیار مناسب و کاملا بدرد بخور میباشد
همانگونه که عرض کردم صبح از روستای حور برنامه را استارت زده و از طریق یک یال زیبا و نیمه جنگلی خودمان را به ییلاق کافتاره بره رساندیم
اینجا سه راهی هست که سمت چپش به دریاچه سوها میره و سمت راست به دکل ، با گردش به راست بسمت کوهسنگر راهی شدیم
البته در این بین در یک محل بسیار خوش منظره و بینظیر برای صرف صبحانه و استراحت توقف نمودیم که پیشنهاد میکنم اگر گذرتان به این مسیر افتاد حتما اینجا را برای توقف یا حتی کمپینگ انتخاب کنید چون هم در 20 متری اش بهترین چشمه این منطقه قرار گرفته که البته من در این برنامه پرچم نزدم چون نیازی به آب نداشتیم، ولی کاملا مشخصه و از دل یک صخره بزرگ سرچشمه میگیرد و هم اینکه منظره فوق العاده جذابی از آستارا و شهرهای ساحلی نزدیکش از این مکان روبرویتان مشاهده خواهید نمود که حسابی لذتبخش است ، راستی سنگها و صخره های شگفت انگیز بوینوزلار را هم میتوانید ببینید
بعد از استراحتی مختصر به راه افتاده و به کوهسنگر میرسیم که در مورد اینجا بسیار مفصل در ویپوینتش توضیح داده ام و بسیار خواندنی و قابل تامل میباشد
از کوهسنگر هم جاده خاکی دسترسی به حور را در پیش گرفته و مجددا راهی روستای حور میشویم و برنامه پباده روی امروز را خاتمه میدهیم
البته خالی از لطف نیست عرض کنم امروز نهار هم با زحمت آقا منصور که مدیر و سرپرست گروه ماست و مثل همیشه تدارکات لازم را به نحو احسن انجام داده بود در خارج از روستای حور و ییلاقات منتهی به تیفیه نوش جان کرده و بازگشتیم

Today's program turned out to be more interesting and dreamy than I thought, and there were two reasons: the first was the presence of the majority of the Akhar team, and the second was the snowfall yesterday in the region, which surprised us and made the route 100 times more beautiful.
The snow sitting on the blossoming trees and the combination of the green color of nature with the whiteness of the snow had created such wonderful scenery that along the way we could see the greatness of God and His infinite grace and blessings.
Today's route was traveling in Hor and Koh Sangar area, which is one of the beautiful and well-known routes, although our route to Koh Sangar is one of the less known, and usually most groups implement the program of the mast to Soha Lake, but we are from a different and pristine ridge. We reached the Koh Sangar tower and returned to Hoor through the dirt access road of Koh Sangar
The distance of this loop route is about 15 km. You have to climb 600-700 meters and descend again.
The time you need to implement this program is about 4 to 5 hours of useful walking, which naturally the times of stopping and resting and taking photos will be added to the net time depending on your performance along the way.
There are many springs along the route, all of which are permanent and have drinkable and pleasant drinking water. Don't worry about the lack of water and you don't need to carry a lot of water with you because the distances of the springs are very suitable and completely worth it.
As I said, we started the program in the morning from the village of Hor and through a beautiful and semi-forested ridge, we reached Kaftare Bareh.
Here there is a three-way road, the left side of which goes to Soha Lake and the right side of it goes to Dekel.
Of course, in the meantime, we stopped at a very scenic and unique place for breakfast and rest. I suggest that if you pass by this route, you should definitely choose this place to stop or even camp, because the best spring in this area is located 20 meters away. Of course, I didn't put a flag in this program because we didn't need water, but it is quite distinct and originates from the heart of a big rock, and you will see an extremely attractive view of Astara and its nearby coastal cities from this place in front of you, which is quite enjoyable. Indeed, you can also see the amazing stones and rocks of Boinozlar
After a short rest, we set off and reach Koh Sangar, which I have explained in detail in my blog post, and it is very readable and thought-provoking.
From Koh Sangar, we take the dirt road to reach Hor and again go to Hor village and end today's hiking program.
Of course, it is not without grace that I would like to say that we had lunch today with the efforts of Mr. Mansour, who is the manager and supervisor of our group, and as always, he had done the necessary preparations in an efficient manner.

دوراهی جاده کوهسنگر

اولین دو راهی مسیر که مربوط به جاده خاکی دسترسی به ایستگاه کوهسنگر مییاشد اینجا جاده خاکی دست راست به سمت دکل منتهی میشود و سمت چپ هم مسیری است که ما امروز خواهیم پیمود زمینهای کشاورزی پوشیده از برف دیشب هم به زیبایی در تصویر مشخص هستند

دو راهی

اینجا مسیر سمت راست را انتخاب کرده و ادامه مسیر خواهیم داد مسیر مستقین هم در نهایت به ییلاق کافتاره بره ختم نیشود با این تفاوت که کمی مسافت طولانی تری دارد

شروع سربالایی

از این نقطه ارتفاع گیری مسیر شروع میشود ، که جمعا باید ششصد متر را صعود کنیم البته در دو بخش ، که قسمت اول سیصد متر هست و از اینجا شروع میشه تا دووه میدانی و قسمت دوم هم از ییلاق کافتاره بره تا دکل کوهسنگر هست که اونم سیصد تاست

دورنمای حور

دور نمایی زیبا از روستای برفی حور

دورنمای سد سقزچی

دورنمایی از دریاچه و سد سقزچی که در سمت چپ مسیر حرکت ما قرار گرفته و به زیبایی مشخص میباشد

دووه میدانی

اینجا ییلاقی هست که به دووه میدانی مشهور هست و فضا و محیط سرسبز و آرامبخشی در دسترس شماست

چشمه ای بسیار زلال و گوارا که آب لوله کشی شده ای دارد و داخل حوضچه ای بتنی میریزد

دو راهی و ییلاق کافتارابره

اینجا رسیدیم به بالای یال مابین مسیر دکل کوهسنگر و دریاچه سوها که در واقع این خط الراس مرز جغرافیایی استان اردبیل و گیلان میباشد همچنین اینجا دقیقا محل ییلاقی است بنام کافتارا بره که بسیار مشهور است و از اینجا سمت چپ به دریاچه سوها میرود و سمت راست هم به کوهسنگر

صبحانه و استراحت‌

محل بسیار دنج و سرسبز برای استراحت که میتوان شهرهای ساحلی دریای خزر از آستارا گرفته تا چوبر و حویق را دید زد و حتی صخره های زیبای بوینوزلار هم در رویرو قرار گرفته اند

دکل کوهسنگر (رادار)

اینجا دکل حور و توضیحات کامل که از ترک گذشته اینجا کپی میکنم که خواندنش خالی از لطف نیست كوه سنگر با ارتفاعي در حدود 2120 متر از سطح دريا مرتفع‌ترين كوه در منطقه ويلكيج و جنگل هاي فندقلو است كه در بالادست روستاي حور و سقزچي قرار گرفته است. كوه سنگر از موقعيتي استثنايي در منطقه جنگل‌هاي فندقلو برخوردار مي‌باشد چرا كه انتهايي‌ترين و جنوبي‌ترين نقطه جنگل‌هاي فندق‌لو به شمار مي‌رود و به لحاظ گردشگري و دامپروري داراي اهميت ويژه‌اي است. كوه سنگر سكونت گاه مردمان سخت كوش و مهمان نواز تالشي(كه در اين منطقه به نام گالش شناخته مي شوند.) است. موقعيت استثنايي و ارتفاع زياد كوه سنگر باعث شده كه قله آن بهترين نقطه براي احداث ايستگاه راديو تلويزيوني باشد در يك روز صاف و آفتابي از فراز قله اين كوه مي‌توان مناظرهاي بي‌نظيري از كوه‌هاي تالش، دريايي از ابر، صخره‌ها و دره‌هاي پوشيده از جنگل‌هاي استان گيلان و جنگل فندقلوي استان اردبيل، كوه سبلان، سد‌سقزچي اردبيل بی شک یکی از زیباترین پدیده های طبیعی در ایران کوهستانها هستند ، که از دیرباز محل کوچ واطراق عشایر و طوایف بوده است از اینرو ییلاق نشینان لمیر نیز از سالهای بسیار قدیم تا به امروز به همین منوال 6 ماه اول سال را که هوای خنک کوهستان ، مراتع سبز و چشمه های پرآب و در شرایط بسیار خوب طبیعی در منطقه ییلاق کوه سنگر لمیر زندگی می کنند. صبحگاهان با طلوع خورشید از شرق که دریا واقع است ، دریا زرین و طلایی شده و رنگ زیبایی به خود می گیرد و چوپانان با کوله های کوچ نان و پنیر و کشک و بعضا عسل دست رنج خود راهی مراتع و چمنزارها می شوند و گوسفندان و سگهای نگهبان را به دشت می برند. زنان ییلاق شیرهای تازه دوشیده شده صبح همان روز را برای وعده های غذایی اشان به دوغ،ماست ،کشک ،کره وپنیر تبدیل می کنند. کودکان با اسباب بازی های دست ساز مادران وپدرانشان خود را به بیرون از منزل می زنند و در هوای پاک ییلاق بازیگوشی می کنند. ییلاق کوه سنگر یکی از استراتژیکی ترین مناطق ارتباطی در ییلاق های تالش و استان اردبیل می باشد. در این ییلاق دکل 90 متری(از شهرستان آستارا به وضوح دیده می شود) صدا و سیما وجود دارد که برنامه های تلویزیونی و رادیویی را در گیلان از تالش تا آستارا و در اردبیل ، اردبیل و نمین و شهرها و روستاهای نزدیک اردبیل و همچنین مناطق وسیعی از کشور جمهوری آذربایجان را تحت پوشش قرار می دهد. همچنین وجود دکل مخابرات با فاصله 150 متر از دکل صداوسیما و با ارتفاع کمتر از آن به همان صورت مناطق زیادی را برای اهداف پدافندی و مخابراتی و تلفن پشتیبانی می کند. این مکان ها قبل از انقلاب اسلامی به بهره برداری رسیده اند و با پیروزی انقلاب اسلامی امکانات جدیدتری در آن مکان قرار گرفت و ارتفاع دکل نیز افزایش یافت و ساختمان های مدرنی طراحی وساخته شدند. چندین نفر مهندسین فعال که شبانه روز در سرمای زمستان کوهستان و تابش شدید نور آفتاب و گرمای طاقت فرسای تابستان صادقانه انجام وظیفه می کنند. به طوری که اولین برف زمستان در ییلاق کوه سنگر به زمین می نشیند و اکثر روزهای زمستان منطقه برفی و خالی از ییلاق نشین است ارتفاع برف گاهی به 3 متر و در دره های عمیق با به وقوع پیوستن بهمن به 7 متر نیز می رسد. غذا و سایر امکانات فنی و مهندسی این مکان با کامیون در 9 ماه اول سال و با هلیکوپتر در 3 ماه آخر سال تامین می شود.. برگرفته از وبسایت رسمی ... لمیر سرزمین رویایی

نقطه اوج مسیر

مرتفع ترین نقطه مسیر امروز که ششصد متر ارتفاع را تا اینجا پیمودیم و حال باید از اینجا راهی روستای حور شد از لحاظ مسافت پیمایش نیز اینجا دقیقا وسط مسیر میباشد

جاده حور به دکل

جاده خاکی دسترسی به ایستگاه رادیویی و مخابراتی کوهسنگر از روستای حور که تقریبا همیشه حتی در زمستانها توسط راهداری سعی بر آن است که این جا ه باز باشد و البته قابل تردد

چشمه پر آب واقع در مسیر که آب آشامیدنی زلال و گوارایی دارد

مسیر میانبر

میتوانید برای کوتاهتر کردن کمی از مسافت این راه میانبر را بپیمایید ، البته در چند پیچ از مسیر جاده خاکی از این میانبرها وجود دارد که به راحتی قابل تشخیص و پیمایش هستند

نزدیکی روستا

نزدیکی روستای حور و مناظر زیبا

خروج از جاده

اینجا باید از جاده خاکی خارج شده و از مسیر مستقیم وارد روستای حور برسونیم که بسیار کوتاهتر لز مسیر ماشین رو هست و بنظرم حدود نیم ساعتی شما رو ا یرنامه جلو بیاندازه تز روی لبای

حور

روستای زیبای حور

پایان

پایان لذتبخش یکی از خوش خاطره ترین و زیباترین برنامه های گروه کوهنوردی آخار در کنار همنوردان عزیز لازمه در اینجا یک تشکر ویژه از آقا منصور بابت پذیرایی آخر برنامه که زحمت تهیه و تدارکاتش را کشیده بود ،داشته باشم 🌹🌹🌹🙏🙏🙏🌲🌲🌲❄❄❄♥️♥️♥️

• Photo of Axar group
    Axar group Apr 16, 2024

درود و خداقوت خدمت همنوردان و دوستان عزیز
    بار دیگر در سایه همراهی عزیزان در گروه آخار موفی به ثبت و اجرای یک مسیر جذاب شدیک که با وجود بارش رحمت الهی زیباییهای مسیر چند برابر شده بود و حسابی لذتبخش بود
    یاشاسین گروه آخار و منیم عزیز قارداشلاریم
    ❄❄🌲🌲🌹🌹

• Photo of Rezaebadollhzadeh
    Rezaebadollhzadeh Apr 16, 2024

یکی از بهترین برنامه های کوهنوردی اخیر در یک مسیر زیبا و جذاب که بارش برف دیشب بسیار مناظر زیبایی بوجود آورده بود
    ممنون از دوستان گروه که ایت ب نامه زیبا را به اجرا درآوردند
    🌹🌹🌹🙏🙏🙏♥️♥️♥️

• Photo of Jamal.amani
    Jamal.amani Apr 16, 2024

👈 یاشاسین گروه آخار
    بهترین ب نامه و جذاب ترین مسیر متفاوت برای صعود به قله رادار در کنار همنوردان عزیز
    ☝️ همیشه اوجالاردا
    🌴🌴🌴😘😘😘🙏🙏🙏

• Photo of Hoshyariesa
    Hoshyariesa Apr 16, 2024

همیشه خوش اولاسوز منیم عزیز قارداشلاریم، دوغوردان کی چوخ گوزل و عالی عکسلر و منظره لر ثبت الییپسوز
    هامموزون اللروز وار و ایاقلاروز قوتلی اولسون منیم جان قارداشلاریم
    🌲🌹🌴😘🙏😍❄

• Photo of farnoosh.forughifard
    farnoosh.forughifard Apr 16, 2024

زنده باد گروه آخار
    دوستان با تصاویر زیبایتان از برنامه ما را هم از دیدن این مسیر رویایی و بینظیر بهره مند کردید و در احساس لذتبخش شما از این برنامه سهیم شدیم
    امیدوارم همیشه تندرست و سلامت باشید

• Photo of Behnam.mousavi
    Behnam.mousavi Apr 16, 2024

ممنون از همگی
    مسیر بسیار عالی و زیبا با مناظر شگفت انگیز که با صرف نهار لذیذ در پایان برنامه در طبیعت کامل شد و خاطره خوشی از این روز زیبا برایمان ثبت گردید
    تشکر ویژه از منصور داداش برای پذیرایی انتهای برنامه که حسابی زحمت کشیده بود

🌹🌹🌹👌👌👌🌲🌲🌲

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Apr 17, 2024

Very nice and amazing scenery, thank you for sharing this beauties
    Congratulations Axar team

• Photo of Mehran Tabibvand
    Mehran Tabibvand Apr 17, 2024

یاشاسین گروه آخار، همیشه اوجالاردا عزیز یولداشلار، عالیسوز عالییییییی ، عکسها حرف ندارند و واقعا بینظیر و فوق العاده محشر هستند،دست مریزاد عکاسسسسسسسس 😍😍😍😍😍😍

• Photo of farhad.ashrafi
    farhad.ashrafi Apr 17, 2024

دوستان همیشه خوش باشید و سلامت ، درود بر شما که این زیباییها را با همه به اشتراک گذاشته و این مسیرهای بکر و زیبا را بدون منت در اختیار همه قرار داده و کامل توضیحات لازم را ارائه میکنید
    🌹🌹🌹👌👌👌👌♥️♥️♥️

• Photo of yaser masoumi یاسرمعصومی
    yaser masoumi یاسرمعصومی Apr 19, 2024

تبریک میگم جناب طبیبوند ... ممنون از ثبت و نشان دادن مسیر و عکسهای فوق العاده زیبا 👏👏👏👏🌷🌹🌷🌹🌷

• Photo of palocorto1
    palocorto1 Apr 19, 2024

Preciosa excursión con imágenes nevadas. Gracias por compartirla, amigo, un abrazo !!

• Photo of Alfredo Huanes
    Alfredo Huanes Apr 20, 2024

Increíble ruta. Los paisajes están espectaculares!

• Photo of n.kahnami6816
    n.kahnami6816 Apr 22, 2024

مسیر زیبا و جذاب در کنار دوستان گروه کوهنوردی آخار
    😘😘😘👌👌👌

• Photo of Noruega7319
    Noruega7319 Apr 26, 2024

Una ruta preciosa en un entorno muy bonito. Gran reportaje fotográfico amigo.
    Un saludo

• Photo of Ardeshir Masoumi اردشیر معصومی
    Ardeshir Masoumi اردشیر معصومی Apr 28, 2024

بسیار زیبا👏👏👏

• Photo of Joan i Dolors
    Joan i Dolors Apr 29, 2024

Espectacular ruta con unos paisajes muy bonitos.