Solsona - Mare de la Font - Creu Blanca - Solsona

Photo ofSolsona - Mare de la Font - Creu Blanca - Solsona Photo ofSolsona - Mare de la Font - Creu Blanca - Solsona Photo ofSolsona - Mare de la Font - Creu Blanca - Solsona

January 27, 2019
January 2019

near Solsona, Catalunya (España)

Caminada dominical curta per passejar i fer petar la xerrada.

Hem anat cap a la Mare de la Font pel camí de la ribera, i hem tornat pel camí de la Creu Blanca, una ruta que malgrat que hem fet moltes vegades, hi continuem trobant fotografies per fer i per compartir.

Toll del Martinet

Han aclarit els arbres i la bardissa que hi havia al voltant del toll del Martinent, i durant aquest l'hivern podrem veure i gaudir millor del salt d'aigua i de les vistes al toll.

Photo ofArc de l’Alzina en el camí de la mare de la Font Photo ofArc de l’Alzina en el camí de la mare de la Font Photo ofArc de l’Alzina en el camí de la mare de la Font

Arc de l’Alzina en el camí de la mare de la Font

L'hivern ja ha despullat de fulles a tots els arbres del camí de la mare de la font. A tots els arbres? No, a tots els arbres no, queda aquesta alzina, l'alzina que fa un arc en el camí en honor a tots els que hi passem.

Aqüeducte per l'aigua de Lladurs

A l'antiga conducció d'aigües des de la Mare de la Font (de la qual resta un Pont, el pont dels Frares) obra probablement del tombant del segle XIII-XIV. El nivell de l'aigua no era suficient i la instal·lació s'havia fet vella. El bisbe Lassala donà les aigües de la Font de Lladurs, que li pertanyia, i s'inicià aleshores (entre el 1776 i 1779) una obra admirable, a base de canals de pedra i els corresponents aqüeductes, entre els quals es destaca el de la Frau i el que hi ha a la Mare de la Font. https://ca.wikipedia.org/wiki/Pont_de_la_Frau

Photo ofSant Pere Màrtir des de l'aqüeducte Photo ofSant Pere Màrtir des de l'aqüeducte Photo ofSant Pere Màrtir des de l'aqüeducte

Sant Pere Màrtir des de l'aqüeducte

Amb els arbres sense fulles, podem veure l'ermita de Sant Pere Màrtir. He trobat una fotografia vella on es veia perfectament Sant Pere Màrtir des de l'aqüeducte, perquè no hi havia arbres.

Font dels peixos de colors

L'aigua de la font de la Mare de la Font, abans d'anat a parar al barranc de Pallarès, passa per un petit estany on hi ha peixos de colors. Quan era un nen, ja n'hi havia de peixos de colors, i m'agrada molt que encara n'hi hagi. No fa massa temps els peixos eren molt grossos, els d'avui son tots molt petits. Suposo que fa poc que els han canviat.

Font de la Mare de la Font

Antigament era coneguda amb el nom de font de Miravella per trobar-se sota mateix de la masia d'aquest nom, però davant les dificultats de proveïment d'aigua que patia Solsona, a principis del segle XV el Consell de la ciutat va acordar fer arribar a Solsona l'aigua d'aquesta font. https://ca.wikipedia.org/wiki/Mare_de_la_Font_(Solsona)

Rasa de Miravella

Pujant per la rasa de Miravella, el bon camí fa drecera, però ens estalviem un tros de carretera.

Photo ofVistes de la Roca de la borda del Rei Lleó Photo ofVistes de la Roca de la borda del Rei Lleó Photo ofVistes de la Roca de la borda del Rei Lleó

Vistes de la Roca de la borda del Rei Lleó

Vam pujar a la Roca de la Borda del Rei Lleó a la caminada "Solsona - Font del Corb - Bonavista - Roca Borda del Rei Lleó - Font del Frares - Solsona" Després d'haver pujat a la Roca de la Borda del Rei Lleó, la veus des dels llocs on a abans no la veies. https://www.wikiloc.com/walking-trails/solsona-font-del-corb-bonavista-roca-borda-del-rei-lleo-font-del-frares-solsona-29142593

Aiguamolls de la vinya del Palós

El camp que hi ha entre la Cabana del Pallarès, Pallarès vell i ca la Miquela està completament enfangat, sembla que de moment no poden sembrar.

Cal Porrons

Cal Porrons es una casa de la partida de Sant Pere Màrtir de Solsona, de la que només queden dues parets dretes. http://www.wikiwand.com/ca/Partida_de_Sant_Pere_M%C3%A0rtir

Ca la Manudaira o Ca la Menudaire

Ca la Menudaire o Ca la Manudaira es una casa de la partida de Sant Pere Màrtir de Solsona. Al mapa de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de Catalunya hi posa Ca la Menudaire i al mapa de masies del Vinyet de l'ajuntament de Solsona hi posa Ca la Manudaira. http://www.wikiwand.com/ca/Partida_de_Sant_Pere_M%C3%A0rtir

Bassa del Pixarada

A l'hivern la Bassa del Pixarada està callada, però quan arriba el bon temps les granotes no paren de cantar.

Photo ofVista de la Roca del Rei Lleó des de cal Pixarada Photo ofVista de la Roca del Rei Lleó des de cal Pixarada Photo ofVista de la Roca del Rei Lleó des de cal Pixarada

Vista de la Roca del Rei Lleó des de cal Pixarada

Vam pujar a la Roca del Rei Lleó a la caminada "Solsona: Cal Mascaró - Sant Bartomeu - Era de les Dones - Roca del Rei Lleó - cal Mascaró" Després d'haver pujat a la Roca del Rei Lleó, la veus des dels llocs on a abans no la veies. https://www.wikiloc.com/hiking-trails/solsona-cal-mascaro-sant-bartomeu-era-de-les-dones-roca-del-rei-lleo-cal-mascaro-28868146

La Carrera de la Creu Blanca

En lloc de passar per la carretera, hem passat per l'antiga carrera de la Creu Blanca.

Corriol de la Creu Blanca

En lloc de seguir per la carretera, baixem pel corriol de la Creu Blanca.