Camí verd de la Vall de Lord

January 11, 2014
June 2013

•   3.6 4 Reviews

near Sant Llorenç de Morunys, Catalunya (España)

Us convidem a una passejada pel paisatge i la historia de la Vall de Lord. Us convidem a seguir el riu Cardener i refer el camí que ja a l’època romana es feia servir com autopista per distribuir la sal de Cardona cap al sud de França.
Qui sap?, pot ser va ser aquest un dels camins que van seguir els sarraïns quan van saquejar la Seu d’Urgell l’any 793 i van establir la frontera amb el regne del Francs a Coll de Port. Cap al segle IX, Guifré el Pilós devia fer servir el mateix camí per repoblar la contrada de gent provinent del Pirineu i és així com la Vall de Lord queda annexionada al Comtat d’Urgell.
Per tota l’Occitània entre el segles X i XIV es va expandir una creença herètica anomenada catarisme. Els càtars eren gent de rígida moral que rebutjaven tota riquesa i no creien en l’Antic Testament i per tant repudiaven l’església catòlica. Pobre gent... per això o per les maniobres polítiques de la monarquia franca i el poder de l’església de Roma per acabar amb els nobles occitans, van ser perseguits i assassinats. Mestres pugem pel camí ens hem d’imaginar que ens el creuem fugin des de França per buscar refugi a casa de nobles catalans que els acolliren.
També des d’Occitània, és conegut que cap al segle XIV va arribar un grup de gent que, procedent de la zona de Peiteu (Poitiers en francès), es van establir a la vall i van donar nom a la gent de Sant Llorenç coneguts com Piteus. Aquella gent fugien vençuts pels francs. Eren gent d’ofici que van introduir el teixit de la llana elaborant el drap piteus. Amb aquesta tela es feien capes, mantells, flassades, mantes... i van tenir molta anomenada i prestigi. Aquesta herència va arribar fins al segle XIX en forma de petites colònies tèxtils... podreu veure un exemple a la Gafa, al municipi de la Coma i la Pedra.
Ara volem que sigueu vosaltres els qui, tot passejant sense preses, gaudiu del camí que surt de Sant Llorenç de Morunys fins arribar a les Fonts del Cardener; que els nens busquin els follets del bosc i aprenguin el nom d’alguna planta o l’algun ocell i que sigueu vosaltres els qui poseu nom al camí, segons el que us hagi suggerit. Ah! Per cert d’on bé el nom la Vall de Lord ?

• marc.roldos May 25, 2018

El acceso que da en coche es muy malo, pista peligrosa, acceder por Port del Comte.

• sandrewge Dec 27, 2019

La ruta es fa bastant bé. Té trams on el paisatge és molt maco com la zona de la font de la puda o les cascades del naixement del riu. Per altra banda també trams on només es passa per bosc i que es poden fer una mica llargs. Sino es vol fer la ruta sencera també es pot anar en cotxe i començar en algun tram pel mig. Hem fet la ruta desembre del 2019 i no hem trobat cap obstacle.

• Photo of nomespatri
    nomespatri Aug 18, 2020

Ruta fàcil, però que si fas d'anada i tornada, és moderada degut als km que acumules.
    Recomano passar pel pont romànic, és interessant passar per ell.
    Hem trobat a falta way points explicatius.

• Photo of nomespatri
    nomespatri Aug 18, 2020

Recomano passar pel pont romànic, és interessant passar per ell.
    Hem trobat a falta way points explicatius.