Anella Verda de Terrassa - Torrebonica i planes de Can Canya des del Ramon Pont

Photo ofAnella Verda de Terrassa - Torrebonica i planes de Can Canya des del Ramon Pont Photo ofAnella Verda de Terrassa - Torrebonica i planes de Can Canya des del Ramon Pont Photo ofAnella Verda de Terrassa - Torrebonica i planes de Can Canya des del Ramon Pont

2 hours one minute
March 18, 2024
March 2024

near Terrassa, Catalunya (España)

Ruta circular des de l'escola Ramon Pont de Terrassa passant per:
- Alzina de Torrebonica (1.5 km)
- Alzina del Baixador (1.9 km)
- Bassa del golf (2.8 km)
- Can Canyes (3.3 km)
- Can Figueres del Mas (3.9 km)

Torrebonica és un edifici documentat des del segle XIII, originàriament era la masia de Can Barba que, posteriorment, va passar anomenar-se Can Viver i, finalment, Torrebonica. L’any 1909 es va reconvertir en un sanatori per a la lluita contra la tuberculosi. Aquest canvi va motivar que, l’any 1922, s’hi realitzessin les ampliacions i remodelacions que li van conferir l’aspecte actual.

La masia de Can Canya es troba actualment molt malmesa però les terres de la seva finca, en mig d’una plana força extensa, acullen encara una forta activitat agropecuària, incloent-hi el darrer ramat d’ovelles del nostre municipi.

Aquest itinerari dóna la volta a Torrebonica i s’hi poden distingir dos sectors diferents. El sector més proper a la ciutat segueix el torrent de la Grípia pel Camí ral de Terrassa a Sabadell i el camí vell de Sant Quirze a Matadepera envoltats pels camps i els boscos de Torrebonica.

L’altre sector transcorre pels plans de Can Canya seguint el camí vell de Sant Quirze a Sant Julià d’Altura per un entorn agrícola planer d’amples panoràmiques. Entremig, el
torrent de la Betzuca separa els dos sectors.

Durant la caminada gaudirem de diversos elements del nostre patrimoni rural: l’Alzina de Torrebonica i l’Alzina del Baixador de Torrebonica són arbres considerats d’interès local; la masia de Can Figueres del Mas, catalogada pel seu interès historicoartístic;
l’edifici de l’antic Baixador de Torrebonica i; la llera del torrent de la Betzuca, sobretot quan el travessem prop del mas de Can Figueres, on el bosc de ribera presenta un bon estat de conservació.

Amb tot, l’element central és l’edifici de Torrebonica que veurem des de diversos punts de vista en nombrosos indrets de l’itinerari. L’itinerari té quatre àrees d’estada i es pot fer en tots dos sentits de la marxa. Es pot començar des de dos llocs diferents, la porta de
Torressana o l’àrea d’estada del Pi Gros, que té un aparcament. Nosaltres l'hem començat sortint de l'escola Ramon Pont. A més, es pot ampliar enllaçant amb el tram El torrent de la Betzuca.

PictographPavement ends Altitude 963 ft

Hem començat l'excursió des de l'Escola Ramon Pont però aquest és pròpiament l'inici de la ruta circular per l'Anella Verda.

PictographTree Altitude 866 ft

Alzina de Torrebonica

Creuem el Torrent de la Grípia i tot just abans la veiem. És un arbre d'interès local.

PictographIntersection Altitude 884 ft

Seguim l'itinerari pel camí de l'esquerra. Puja una mica. Es tracta d'una pista ampla, i cal anar en compte perquè en ocasions passen cotxes.

PictographTree Altitude 917 ft
Photo ofÀrea d'estada del Baixador de Torrebonica Photo ofÀrea d'estada del Baixador de Torrebonica Photo ofÀrea d'estada del Baixador de Torrebonica

Àrea d'estada del Baixador de Torrebonica

En aquesta àrea hi trobem l'estació de Torrebonica (el Baixador de Torrebonica) i també una alzina considerada arbre d'interès local coneguda com a Alzina del Baixador.

PictographIntersection Altitude 922 ft

Seguim per la pista del mig.

PictographRiver Altitude 886 ft

El camí ens porta a creuar el Torrent de la Betzuca, que habitualment corre sec.

PictographPicnic Altitude 890 ft

Àrea d'estada del Pi Gros

Tot just hem creuat el Torrent de la Betzuca ens trobem en una petita àrea d'estada, senzilla, que consisteix en una zona de pins a l'ombra. És una bona zona on fer una aturada per esmorzar i gaudir d'una mica de lleure a l'ombra.

PictographIntersection Altitude 871 ft

Seguim el camí, que fa revolt a l'esquerra

PictographLake Altitude 927 ft

Bassa del golf

La bassa, que dóna aigua al camp de golf està envoltada d'una reixa ata que impedeix que toquem l'aigua. Malgrat tot, des de la part alta de la vora del camí es pot veure molt bé i amb freqüència també els ànecs que hi neden. Al costat hi ha el camp de golf. Prenem el sender de la dreta.

PictographTree Altitude 929 ft

Deixem Can Canya a l'esquerra. Seguim aquest tram de PR amb oliveres. En una o altra banda hi trobem camps d'ordi en un tram sense ombres.

PictographPanorama Altitude 908 ft

Ara la veiem a la banda oposada de l'Hospital de Terrassa. Al costat hi ha camps d'ordi.

PictographIntersection Altitude 901 ft

Prenem el trencall cap a la dreta.

PictographRiver Altitude 845 ft

Tornem a parar al Torrent de la Betzuca, una mica més a baix que abans. Com era d'esperar, no porta aigua, només quan hi ha fortes pluges o riuades. La creuem. Caminem un petit tram del torrent per veure que les pedres que hi té són arrodonides i s'anomenen còdols. També hi podem fotografiar altres tipus de plantes com les ortigues.

PictographMonument Altitude 847 ft

El camí desemboca a una carretereta de poca volada que cal creuar amb compte. Al nostre davant ens trobem amb la masia Can Figueres del Mas, considerada d'interès local.

PictographPanorama Altitude 881 ft

El camí ens porta, tot deixant la Masia Can Figueres del Mas a la dreta, cap a l'Hospital de Terrassa. Cal trobar el pas, a través de l'aparcament, per arribar fins a la continuació del camí. Tot sovint unes reixes altes impedeixen el pas que seria més lògic i intuïtiu i ens obliguen a fer una mica de volta.

PictographIntersection Altitude 871 ft

Agafem el trencall a la dreta i així prenem una pista forestal.

PictographMonument Altitude 858 ft

Caminem una mica més del compte per la pista per atansar-nos a la Masia antiga de Torrebonica. Val la pena veure-la més de prop.

PictographIntersection Altitude 859 ft

Tot desfent el petit tram de camí que hem fet de més, ens plantem allà on s'inicia un corriol que baixa de manera molt pronunciada, l'inici del qual passa força desapercebut. Ca baixar-lo en compte, especialment si hi ha plogut, perquè és un pas natural de l'aigua.

PictographPanorama Altitude 803 ft

Tot l'itinerari es caracteritza pes seus trams a la solana, donat que està bàsicament orientat al sud. En aquest tram creuem un camp que, si no fos per les torres d'electricitat, ens regalaria un paisatge d'allò més bonic amb la Mola a la dreta.

PictographIntersection Altitude 853 ft

El camí de manera natural gira a la dreta i ens permet de caminar un tram amb una mica d'ombra intermitent. En el cas de voler descansar a l'ombra tal vegada sigui el millor lloc, perquè més endavant tot estarà sota el sol.

PictographPanorama Altitude 897 ft

Si ens separem una mica del camí cap a la nostra dreta podem veure un camp amb torres d'electricitat. El millor és que, a més de ser un bon espai on jeure, des d'allí també podem gaudir de la vista de la Mola i de Torrebonica.

PictographIntersection Altitude 904 ft

El camí és el mateix, però per la dreta té més ombra

En aquest punt podem considerar que ja no ens trobem a l'Anella Verda. De nou ens endinsem a la ciutat, tornem a trepitjar asfalt i finalitzem el tram circular del nostre recorregut. Ara ja només queda tornar fins a l'escola.

Una bonica escola ha estat el nostre punt de sortida i aquí finalitzem la nostra excursió.