Alt Camp: Ruta de la Capona, l’art de la pedra seca al Pla de Santa Maria

Photo ofAlt Camp: Ruta de la Capona, l’art de la pedra seca al Pla de Santa Maria Photo ofAlt Camp: Ruta de la Capona, l’art de la pedra seca al Pla de Santa Maria Photo ofAlt Camp: Ruta de la Capona, l’art de la pedra seca al Pla de Santa Maria

February 4, 2019
February 2019

near Santes Creus, Catalunya (España)

Avui anem de calçotada i, per fer una mica de gana (poca), hem decidit fer la ruta de la Capona que recull, en poc terreny, l’art de les construccions de pedra seca al Pla de Santa Maria.
El terme del Pla té una gran concentració de construccions de pedra seca, edificacions que desafien el pas del temps, i que són el testimoni d’una època passada.
La pedra com a únic material per separar finques, per traçar camins, per proporcionar recer, aixopluc, per aprofitar l’aigua,... per fer amb el mínim el màxim.
La Ruta de la Capona permet descobrir un entorn, un passat i un patrimoni magnífic i sorprenent, mostrant al visitant l’art de la pedra i la bellesa de l’indret. Cal contemplar-ho tot: les construccions, les pedres, els detalls, les plantes, els conreus, els arbres, els colors, les formes... i deixar-se seduir.
L'itinerari transcorre per camins del tot planers, dels quals alguns trams coincideixen amb el GR 175-Ruta del Cister. És un passeig apte per a tots els visitants.
L’unic inconvenient que hem tingut ha sigut el fred i el fort vent, habitual a la zona, que ens ha fet abrigar-nos més del compte.
Aquí teniu un fullet de la ruta
El punt d’inici de la ruta disposa de pàrquing. Per arribar prenem el camí del Corral del Fortuny que surt de la C-37 entre el Pla de Santa Maria i el Pont d’Armentera, poc abans del punt quilomètric 22. A poc més de 2 km trobarem l’aparcament.
Veurem:

• Barraca de doble estança
  • Barraca de l'era de la Capona
  • La Barraca Gran de La Capona:
    ”Inclosa a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya, aquesta és la barraca més important i ben conservada del sector i per això la ruta en pren el nom.
    El primer que es veu és l'entrada de carros amb la seva gran arcada de 2'23m d'alçada i 2'30m d'amplada. La fondària d'aquesta nau és de 7'26m i està coberta amb la tècnica d'arcades successives.
    A la dreta d'aquesta entrada de carros hi ha el cos constructiu principal, amb dues estances. El portal d'accés està rematat amb un arc dovellat. La primera estança està coberta amb una falsa cúpula que tanca a 3'74m d'alçada. En aquesta estança també hi ha dues petites fornícules i un cocó, a més del portal d'accés al dormidor, sens cap element funcional i cobert amb una falsa cúpula fins a 2'30m d'alçada. Exteriorment el cobriment de la primera estança està realitzat amb el sistema de parets reculades, del que en resulta la casella, en aquest cas força aplanada.”

• Cisterna i cossiol de La Capona
  • Arneres d’abelles
  • Mas de la Capona
  • Corral derruït
  • Barraca de Ca l'Augé
  • Barraques i cossiol de cal Grauet
  • Cossiol d'en Soleta (S. XVIII):
    ”Els cossiols són magatzems d’aigua - molt escassa en aquesta zona - que la recullen aprofitant les petites corrents i rierols que es formen pels camins o per extensions de “rocallissos” després d’una forta pluja. Aquests cossiols estan construïts directament damunt de la roca, que de forma natural té diferents desnivells o clots .
    El cossiol conegut com “d’en Soleta”, d’uns 3.000 litres de capacitat, està situat a la mateixa vora del “camí dels muntanyesos” dins l'actual ruta de les barraques. Destaca d’entre tots per la seva especial construcció i arquitectura.
    Té una planta exterior quasi circular de 9,2 m. de diàmetre i de 28 m. de circumferència. El seu interior té forma de pentàgon irregular, les cares sumen un perímetre de 18 m.
    La construcció s’alçà damunt un rocallís que presenta uns desnivells d’uns trenta centímetres. La característica més destacada és que té quatre arcades a l’interior, i que surten d’una pilastra o columna central.” Veure més

• Barraca de les Oliveres

Per no parlar de les vistes de les vinyes amb el Montmell al fons, els camps d’atmetllers i oliveres, el bosc…
Una passejada curta però plena d’indrets que val la pena visitar.

Salut!

L’itinerari comença a l'espai del pàrquing habilitat en un petit bosc de pins allà on conflueixen el camí del Corral del Fortuny amb el camí dels Muntanyesos, on es troba un plafó indicatiu de la ruta.

02 Barraca de doble estança

Es troba al bell mig del bosquet de pins. És una barraca doble, amb la part posterior de l’entrada ensorrada i dos annexos, un a cada costat. Si fem el tomb a la construcció, al darrera observarem uns esglaons de pedra encastats al mur que servien per a pujar a dalt de la barraca.

03 Barraca de l'era de la Capona

Es tracta d’una barraca de casella amb cúpula circular del tot característica, d’una sola estança, portal amb arc de mig punt i tancament amb falsa cúpula. Presenta una faixa de pedres al rastell i, pel darrere, podem observar tres nivells graonats. Disposa de paravents a banda i banda; un té una menjadora i l’altre les restes del que era una cisterna i una cavitat de la qual es desconeix l’ús. Al seu interior hi trobem un cocó. Una de les curiositats d’aquesta barraca és que al seu davant trobem una era, un fet singular ja que no sol ser habitual trobar barraques amb era en aquesta zona.

Vinyes amb el Montmell al fons.

05 Barraca gran de la Capona

Important conjunt constructiu format per tres cossos d'edificacions i que s’engloba dins del grup de barraques de planta composta. Amb una orientació sud-est i amb una amplada total de 10,8 metres, està dissenyada igual que altres barraques d’aquesta zona, en forma de “L”. Crida l’atenció el gran i obert portal que dóna accés a un espai destinat a guardar-hi el carro o bé el ramat. Disposa de planta interior i exterior rectangular i composta, de més de 7 metres de llargada, tancament amb volta de canó d’arcades successives i portal d’arc apuntat. A l’altre cos hi trobem dues peces més: una estança de planta rectangular tancada amb falsa cúpula i portal d’arc dovellat; i un annex de planta exterior ovalada i planta interior rectangular, amb tancament amb falsa cúpula i portal interior amb llinda. Fent un tomb pels diferents costats de la construcció trobarem, a la banda de darrera, un pujador que accedeix a les cobertes per a poder-les arranjar afegint terra i pedruscall. Com a element funcional exterior també veurem un forat darrera el cos del carro que possiblement era un amagatall.

06 Cisterna

Cisterna amb un petit rentador. En l’actualitat, aquesta cisterna encara recull aigua.

07 Cossiol de la Capona

Petita construcció destinada a l’aprofitament de l’aigua i la resta ho era per a l’acumulació de pedres. Té una curiosa obertura d’entrada que es tanca amb un arc triangular que dóna pas a l’interior, en part excavat al rocallís i amb el nivell de terra més baix que a l’exterior. Crida molt l’atenció el contrast entre la dimensió interior amb la dimensió total de la construcció.

Es troben situades en un marge interior de la finca de la Capona que delimita el camp de conreu del camí. Hi ha sis sitis d’arnes d’abelles d’una amplada de 50 centímetres al llarg de 10 metres de marge. Estan orientades al sud-est, en un lloc molt assolellat i ben arrecerades.

09 Mas de la Capona

El Mas de la Capona va ser una de les masies més importants del terme municipal del Pla Santa Maria ja que disposava de bodega i almàssera pròpia. Aquesta edificació es troba a la finca “la Capona” que dóna nom a la ruta.

10 GR-175

Conectem amb el GR-175. Continuem recte.

PictographRuins Altitude 1,228 ft

11 Corral

Enrunat.

12 Barraca de Ca l'Augé

Gran barraca situada enmig d’un camp d’oliveres i acompanyada d’una gran figuera que creix al costat mateix de l’entrada amb un gruix de portal de 2 metres d’amplada. És una barraca de casella circular amb corona de pedra que l’emmuralla donant-li una sensació de gran solidesa. La cúpula tanca amb reble i lloseta. Cal observar bé tota la finca i veure la gran quantitat de pedres que hi ha al terra ja que el fet de no llaurar-se, únicament s’ensulfata, ens dóna la visió d’un camp diferent. Cal destacar que enmig de la parada es trobem també acumulacions de pedres, amuntegades pel propi pagès, anomenades eixarts. Com a elements exteriors trobem un pedrís de pedres grosses i un forat de dimensions considerables del qual es desconeix la seva utilitat. D’aquesta barraca cal destacar la feina de restauració que ha fet el seu propietari per tal que ara la puguem trobar en un perfecte estat de conservació.

Photo of13 Barraques i cossiol de cal Grauet Photo of13 Barraques i cossiol de cal Grauet Photo of13 Barraques i cossiol de cal Grauet

13 Barraques i cossiol de cal Grauet

Es localitzen enmig d’un camp d’ametllers i oliveres formant una interessant combinació de dues barraques d’una sola estança i un cossiol petit. Les dues barraques tanquen amb falsa cúpula i ambdues tenen cocons i fornícules a l’interior. Una té la planta interior rectangular i, l’altra, circular. Tot i no ser tan grans i espectaculars com les de la resta de la ruta, aquestes barraques tenen un encant especial i estan molt ben acabades.

14 Continuem pel GR

15 Cossiol del Soleta

Construcció destinada a l’aprofitament de l’aigua de la pluja, alçat damunt d’un rocallís. L’estructura, semblant a una cripta, té quatre arcades que arrenquen d’una columna central, orientades als quatre punts cardinals, i descansen directament sobre les parets. Hi trobem dues obertures. Destaca per la seva construcció i arquitectura. Està situat al peu del Camí dels Muntanyesos, utilitzat per pagesos, llenyataires i pastors. Segons la tradició oral el va fer una home de can “Soleta”, del Pla de Santa Maria, a finals dels segle XVIII.

PictographRuins Altitude 1,207 ft

16 Barraca en ruïnes

17 Barraca de les oliveres

Ben visible des del camí i al mig d’un camp d’oliveres, és un exemple de barraca composta tot i que l’annex està esfondrat. La construcció està envoltada d’un mur de pedra sobrera i és una imatge força espectacular per la seva singularitat i pel caramull que corona el cos principal. Les pedres, del portal a la cornisa, estan col·locades en sentit vertical i espiga, enlloc d’horitzontals com és habitual.