Ruta de los Templarios, BTT en solitari.

Photo ofRuta de los Templarios, BTT en solitari. Photo ofRuta de los Templarios, BTT en solitari. Photo ofRuta de los Templarios, BTT en solitari.

3 days 38 minutes
July 9, 2021
July 2021

near Calatañazor, Castilla y León (España)

Etapa 1: Calatañazor - Vinuesa.

Sortint de Calatañazor comencen les pistes amb bon ferm, amples, planes i sense pedres. Vaig agafant alçada poc a poc, veient ja algun voltor al cel.
Arribo a la Fuentona, un lloc especialment bonic per la calma i l'aigua transparent. Dinar a Muriel de la Fuente. Continuo cap a Cabrejas del Pinar passant per camins més durs, amb pedres i algun fort pendent. El castell és dalt del turó, hi pujo i trobo les restes de la torre i muralles, pedres amb molts anys. Passat Cabrejas comença el paissatge de bosc de pi roig, uns arbres alts i un bosc amb catifa de gespa. Els camins ja són de grava, en alguns llocs les rodes es claven i costa una mica arrossegar el remolc, però és poca cosa. Passo per diferents refugis oberts, amb la mínima condició per refugiar-se a l'hivern, un sostre i una llar de foc.
Arribo a Playa Pita, una platja a la vora del Embalse de la Cuerda del Pozo, el primer del riu Duero. Poca gent i molta tranquilitat. A Molinos de Duero agafo un camí que és la resta d'una calçada romana, sembla, i vorejo el riu Duero, fins un punt on l'aigua no em deixa passar. L'alternativa és anar per carretera o seguir per un senderet amb alguns esglaons que m'obliguen a desmuntar el remolc de la bici i pujar-ho a braços, un tram molt difícil. Finalment surto i torno al camí-calçada romana i ja veig el pont per creuar a Vinuesa. Arribo a l'hostal i directe a la dutxa, sopar i dormir.

49km, 808m desnivell +, altitud mínima 996m, altitud màxima 1190m, velocitat mitjana 6,6km/h, durada 7h 28m.

Etapa 2: Vinuesa - Duruelo de la Sierra.

Avui toca l'etapa reina! Pujaré al cim del Pico Urbión a 2228m, apropant-me al màxim en bici.
Sortint de Vinuesa comencen els 28km seguits de pujada des dels 1093m fins el cim, vaig per una carretera recta i tranquila que va recorrent una vall ampla, trobo un bar on venen Gamusinos! Demano un entrepà de xorisso de Soria per dinar i segueixo ruta. Una estona més tard em desvio cap a pistes de grava pel bosc, al llindar del PN Laguna Negra y Picos de Urbión. Comença la pujada, amb alguna baixadeta suau que després he de tornar a remuntar.
Segueixo pujant tot el matí, fins que paro a dinar l'entrepà sense sucar de tomàquet i xorisso PICANT!! Mentre dino veig els primers ciclistes en dos dies, un grupet que després trobo més endavant, són catalans i pedalem junts una estona.
Arribo a l'encreuament per desviar-se al cim del Urbión, amago el remolc darrera un pi i pujo sense el pes afegit. 5Km de pujada amb més pedres i fort pendent... fins que arribo al peu del cim, a 2148m deixo la bici i pujo a peu fins el cim: quines vistes!!! La Laguna Larga queda sota meu a l'Est i la Laguna de Urbión a l'Oest. Faig una videotrucada com si fos al cim del Everest.
Ara toca baixar, i amb la bici sense remolc és brutal! Arribo al remolc i el torno a enganxar, ara segueixo baixant per una trialera cap a Covalesa, uns 8km que es fan llargs per la duresa del terreny i el remolc que va rebotant per tot arreu. Arribo a Covaleda amb les mans i braços adolorits de frenar, i a la plaça del poble em trobo els catalans d'abans. Em conviden a una gerra de cervesa fresca que entra molt bé.
Els deixo per seguir cap a Duruelo, tot vorejant el riu Duero que en aquest tram és un riuet tranquil, petit i agradable. Arribo a Duruelo de la Sierra i de cap a l'hotel, avui per sopar m'he guanyat un chuletón de vaca vieja de 1kg!

51km, 1733m d+, alt min 1072m, alt màx 2228m, vel mitj 5,4km/h , dur 9h 29m.

Etapa 3: Duruelo de la Sierra - Burgo de Osma.

Avui toca l'etapa llarga i en baixada. Surto de Duruelo i enfilo per uns prats amb vaques i minat de tifes. Arribo a una carretera però el filat no em deixa continuar, toca desmuntar el remolc i passar-lo per damunt el filat de punxes, la bici i jo. Per la carretera vaig guanyant alçada entre el bosc. Hi ha molt poc trànsit i vaig molt tranquil. Em desvio a la dreta per una pista de grava en baixada, amb cura per que el remolc m'empeny i no es pot córrer gaire. A pocs kms de Navaleno creuo la Via Verde Santander-Mediterráneo-Soria-Hontoria del Pinar. A 1,5km de Navaleno arribo al camp de futbol del poble, hi ha una pista per BMX! Desmunto el remolc i em poso a donar voltes per la pista, què divertit! Xalo com un nen! Entro a Navaleno i surto per la part de dalt del poble per anar a buscar el camí cap a la Via Verda tot seguint un ciclista en BTT elèctrica que fot un bot al veure'm darrera seu i no haver-me sentit. M'indica com arribar a San Leonardo de Yagüe. A la Via Verda trobo uns cartells informatius explicant que en aquell tram, que encara conserva les vies del tren, hi van fer part de la pel·lícula Doctor Zhivago, em fa gràcia veure els llocs on Omar Sharif corria per les vies, tot el poble s'hi va involucrar, hi han moltes fotos. Arribo a San Leonardo per l'antiga estació, amb gana i paro a menjar torreznos amb cervesa per matar la gana. Surto per una pista cap al bosc en pujada suau per arribar a Casarejos, on paro a dinar, però els torreznos encara ballen per l'estómac i el dinar costa d'empassar, tot i això el xai al forn està boníssim. Quan surto de Casarejos entro al Arroyo de Valderrueda, un torrent sec encaixonat entre parets de roca d'uns 15m d'alçada, que va a parar a l'impressionant Cañón del Rio Lobos, un Parc Natural espectacular on els voltors fan niu a les parets de roca i volen confiats a baixa alçada. A uns 3kms de la intersecció arribo a l'Ermita de San Bartolomé, edificada pels Templaris, un lloc de plena tranquilitat. Sortint del Rio Lobos entro a Ucero, als peus del seu castell templari, i passada la creu del poble baixo a veure el tunel d'època romana de uns 100m de llargada que van construir per portar aigua a Uxama, una població romana aprop de Burgo de Osma. Ara començo a tenir ganes d'arribar a Burgo de Osma i les pistes m'ajuden a córrer una mica més, el paissatge ja va canviant i ara ja es veuen més camps de cereals, en 1h i 20min arribo al Burgo de Osma, amb la imponent catedral i edificis senyorials dels bisbes que van fer de la ciutat un punt de referència al territori. Passejant pel poble es pot veure la riquesa que van invertir, ves a saber a costa de qui! Arribo a l'hotel, avui un de 4 estrelles, dutxa i sortir a tombar i sopar de tapes típiques de Soria.

68,5km, 907m d+, alt min 895m, alt màx 1416m, vel mitj 6,3km/h , dur 10h 46m.

Etapa 4: Burgo de Osma - Calatañazor.

Abans de començar l'etapa torno a vaguejar pels carrers del Burgo, els edificis s'ho valen.
Començo pujant suaument, fins entrar a la Cañada Real de Ganados, una via de la trashumancia, que en alguns trams és un autèntic camí de cabres, obligant-me a empènyer la bici a peu. Ara vaig guanyant alçada poc a poc, primer una pujadeta, ara una baixadeta, després torna a pujar i baixar i pujar i baixar i així tot el matí, guanyant alçada a cada nova pujada per pista de grava. Arribo a una cruïlla i ara tot és baixada fins a Blacos, un poblet petit amb algunes cases de fang i vigues de fusta vista. Queden pocs kms fins a Calatañazor, però primer cal tornar a pujar per un camí dret entre savines típiques de la zona. Per fi surto del bosc i enfilo una pista de cara a Calatañazor, on els voltors sobrevolen el castell i la muralla.
Finalment arribo al cotxe, a la plaça davant el castell. Canvi de roba, dutxa al carrer i a dinar unes costelles de xai.
Després de dinar m'apropo en cotxe al Parc Natural del Sabinar de Calatañazor, a uns 3km, on descanso una estona sota les savines.
Ara a tornar a casa.

33,2km, 574m d+, alt min 898m, alt màx 1111m, vel mitj 8,6km/h , dur 3h 52m.

Totals: 201,8km, 4073m d+, alt min 886m, alt màx 2228m, vel mitj 27km/h, dur 31h 35m.