Gavkoshan peak , قله گاوکشان

October 17, 2021
October 2021

•   5 7 Reviews

near Shāh Kūh-e Soflá, Golestan (Iran)

مسیر صعود و فرود به قله گاوکشان
(بام استان گلستان)
قله گاوکشان بلندترین قله استان گلستان به ارتفاع ۳۸۱۳ متر است که در رشته کوه کهکشان قرار دارد.خط الراس گاوکشان (که به نام شاهکوه هم شناخته می شود) به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر از شرق به غرب امتداد دارد و در البرز شرقی جا گرفته است.شمال آن جزو منطقه حفاظت شده جهان نما به شمار می رود و از جنوب حوضه آبریز رودخانه مجن است. وجود برج ها و قله های سوزنی شکل واقع در رشته کوه،زیبایی این کوه را دوچندان کرده است.
مسیر رایج صعود:
روستای شاه‌کوه سفلی، حرکت به سمت النگ و چشمه سنگ غول، حرکت به سمت شرق تا زیر صخره‌های قله، زین اسبی
محل شب مانی :
در نقشه مکان هایی مشخص کرده ام
دسترسی به آب:
با خود آب لازم را ببرید
نزدیک ترین مرکز درمانی :
استان گلستان – گرگان -بلوار صیاد شیرازی – مرکز آموزشی و درمانی شهید صیاد شیرازی
پوشش گیاهی :
شنگ ، درمنه، پیچک ، اسپند، چوبک ، قدومه، بادام کوهی، زنبقف انواع گون، انواع اسپرس، مریم گلی ، گل عروس ، لاله، شقایق ، فستوکا، پرند، شیر خشت، کلاه میر حسن، گز، کندرف جاشیر، ارس، نسترن وحشی، کاکوتی ، استاکیس
گوناگونی جانوری :
از جانوران منطقه می توان به قرقاول ، شاهین، لاشخور، جغد ، کلاغ، گنجشک ، کبوتر، کبک، تیهو، بالابان، کل، بز، قوچ، میش، گراز، خرگوش، موش های دشتی، خارپشت، گربه وحشی، پلنگ وخرس اشاره داشت.
گزارش صعود:
دو روزه مورخ ۲۳ و ۲۴ / ۷ / ۱۴۰۰
شرکت کنندگان: محمد کیانی (انفرادی)
بعد از صعود به قله شاهوار ، از روستای تاش علیا دو کوهنورد مهربان گلستانی با خودروی خود مرا تا روستای شاه‌کوه سفلی رسانیدن.
و از یک جاده خاکی که در ابتدای این روستا هست پیمایش من به سمت قله گاوکشان در مورخه جمعه ۲۳مهر ماه ساعت ۱۳:۲۰ آغاز شد.
بعد از گذشت یک ساعت و پیمایش حدود سه کیلومتر به پارکینگ و آخرین مکانی که ماشین ها می‌توانستند بیایند رسیدم، در کنار ماشین ها چند چادر هم دیده میشد.
آنها را جا گذاشته و با کوله‌پشتی سنگین خود به مسیر پیمایش ادامه دادم، و در ساعت ۱۶ عصر به ارتفاعی حدود سه هزار رسیده همانجا را برای کمپ مناسب دیدم که تصویر آنجا در نقشه مشخص است
شایان ذکر است که آب آشامیدنی مورد نیاز برای شب و روز صعود را همراه خود برده بودم.
شام خورده و قبل از تاریکی هوا خوابیدم.
بامداد روز شنبه مورخ ۲۴ مهر ماه ساعت ۴ شروع به صعود کردم، هوا زیر صفر درجه و شیب تندی در مقابل من بود.
به هر صورت بعد از دو ساعت پیمایش و روشن شدن هوا به تابلوی گردنه و ابتدای خط الراس کوه رسیدم.
حالا با چالش جدیدی به نام باد شدید مواجه شدم که تا قله همراه من بود.
بعد از گذشت یک ساعت ، یعنی ۶:۵۰ صبح به قله رسیدم، بعد از گرفتن چند عکس شروع به فرود کردم.
با فرود از شن اسکی در آن شیب تند چندان به مشکل بر نخوردم.
ساعت ۸:۴۵ کنار چادر رسیدم قهوه خورده، استراحت کرده و به سوی روستا به راه افتادم

نمیره احوال پرست

• Photo of Tetititu
    Tetititu Dec 20, 2023

Beautiful ascent route to Gavkoshan peak. Very good photos and explanations. Greetings.

Mohammad.kiani Dec 20, 2023

Thanks so much dear Tetititu for your comment and support. Greetings.

• Photo of Peplo007
    Peplo007 Dec 21, 2023

Amigo Mohammad me gusta ver tus rutas por la gran variedad de paisajes que tiene Irán 🤩
    Te mereces todas las estrellas 👏🏻👏🏻👏🏻
    Muchas gracias por enseñarnos vuestras Montañas y paisajes !!!😍
    Un fuerte abrazo amigo
    Nos vemos en la Montaña!!!

Mohammad.kiani Dec 21, 2023

La paz sea contigo, mi querido amigo, el gran Pepelo. Me alegro mucho que te gusten mis rutas. También gracias por las estrellas. Un fuerte abrazo. 🤩🙏

• Photo of emilio viejo
    emilio viejo Dec 26, 2023

Bonita ruta con variedad de paisajes y montañas que tenéis por Irán. Te mereces todas las estrellas del mundo por esas rutas con tanto desnivel. Eres un crack. Un abrazo

Mohammad.kiani Dec 26, 2023

Muchas gracias querido Emilio. Me sorprendiste en este comentario. Tu amistad es muy valiosa para mí. Espero que estés siempre sano y feliz. Un gran abrazo para un gran amigo.

• Photo of palocorto1
    palocorto1 Jan 5, 2024

Bella ruta de alpinismo al Pico Gavkoshan. Paisajes atractivos y de amplios horizontes. Gracias por compartirla. Un gran abrazo, amigo.

Mohammad.kiani Jan 5, 2024

Muchas gracias mi querido amigo del poderoso grupo Palo Corto por tu apoyo. Tu amistad es tan valiosa como un gran diamante. Un fuerte abrazo.

• Photo of californiagymsama
    californiagymsama Jan 8, 2024

Hermosa ascensión a una montaña que se yergue majestuosa sobre el desierto.
    Fantástico recorrido.
    Saludos cordiales.

Mohammad.kiani Jan 8, 2024

Hoy es un día de suerte. Mi querido amigo ha visto mi camino a través de un desierto seco a través de un paraíso verde. ¡Qué mayor honor que éste! Un abrazo salvaje para un amigo.

• abolfazl 2 Jan 27, 2024

آقا محمد سلام این ترک قله گاوکشان دقیقه؟

Mohammad.kiani Jan 27, 2024

درود بر شما.تا آنجا که خاطرم هست بله ، مسیر دارای پاکوب بود. برای اطمینان بیشتر با سایر مسیرها تطبیق کنید.