Damawand peak , قله دماوند

12 hours one minute
August 27, 2021
August 2021

near ‘Abbāsābād, Māzandarān (Iran)

صعود و فرود به قله دماوند از مسیر جنوبی
(بام استان مازندران و کشور ایران)
دَماوَند کوهی در شمال ایران و استان مازندران است که بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه است. دماوند در پارهٔ مرکزی رشته کوه البرز در جنوب دریای مازندران جای دارد. این کوه از دیدگاه تقسیمات کشوری، در بخش لاریجان در شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد.این کوه به هنگام صاف و آفتابی بودن هوا، از شهرهای تهران، ورامین، قم و همچنین کرانه‌های جنوبی دریای خزر قابل رؤیت است.کوه دماوند در تاریخ سیزدهم تیر ماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملّی ایران ثبت شد. این کوه همچنین از سال ۱۳۸۱ به عنوان «اثر طبیعی ملّی» در شمار مناطق چهارگانهٔ ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفته‌است.
مسیر جنوبی تقریباً ساده‌ترین مسیر برای صعود به قله دماوند است. برای صعود از این مسیر ابتدا باید به روستای پلور بروید. سپس جاده‌ی لار را در پیش می‌گیرید و پس از آن به سمت رینه خواهید رفت. در میانه‌ راه رینه تابلویی کوچک می‌بینید که مسیر صعود به سمت شمال را به شما نشان می‌دهد. به این مکان پارکینگ جنوبی گفته می‌شود و در آن لندرورهایی قرار دارند که مسافران را تا مسجد صاحب‌الزمان در ارتفاع ۳۰۰۰ می‌رسانند. این مسیر ۵/۳ کیلومتر طول دارد و پیمایش آن حداکثر ۳ ساعت زمان می‌برد. شاید در نگاه اول استفاده از لندرورها راحت و همراه با صرفه جویی در زمان باشد. اما این مسیر نه تنها بسیار زیبا و دلفریب است و سرتاسر آن بوی گیاهان کوهی و در صدر آن‌ها آویشن می‌آید. همچنین با پیمودن این مسیر با پای پیاده، آسیب‌های لاستیک لندرور و نیسان بر طبیعت بسیار کاهش می‌یابد.
موقعیت جغرافیایی :
پلور، رینه، گوسفندسرا و بارگاه سوم
رایج‌ترین مسیر صعود:
جبههٔ جنوبی؛ از سمت جنوب شرقی کوه. پلور، رینه، گوسفندسرا و بارگاه سوم در این مسیر قرار می‌گیرند. رایج‌ترین و پرترددترین مسیر صعود به دماوند مسیر جنوبی است. کوهپیمایی این مسیر از مکانی موسوم به دوراهی آغاز می‌شود که در آن راه خاکی به سمت مسجد، از مسیر آسفالت وصل‌کنندهٔ پلور و رینه جدا می‌شود. پس از عبور از مسجد و گوسفندسرا به بارگاه سوم می‌رسد و پس از آن با صعود از یال مستقیم جنوبی و عبور از کنار آبشار یخی به تپه گوگردی و در نهایت قله می‌انجامد. پاکوب‌های این مسیر به علت تردد بالا بسیار واضح و همچنین درگیری با سنگ در این مسیر وجود ندارد.
دسترسی به آب:
بارگاه سوم
محل شب مانی:
مسجد صاحب الزمان که در سال ۱۳۷۱ و در ارتفاع ۳۰۰۰ متری یال جنوبی ساخته شده‌است.
جان‌پناه بارگاه سوم (قدیم) که در سال ۱۳۴۶ و در ارتفاع ۴۲۰۰ جبهه جنوبی ساخته شده‌است. این پناهگاه به علت سقوط بهمن در زمستان سال ۱۳۵۱ از بین رفت و پس از یک سال، بنای سنگی جایگزین آن شد. در پیرامون آن مکان‌هایی برای چادر زدن آماده شده‌است.
پناهگاه بارگاه سوم (جدید) که در سال ۱۳۸۷ و حدود ۵۰ متر بالای جان‌پناه قدیم (بارگاه سوم) در یال جنوبی ساخته شده‌است. این پناهگاه شامل اتاق‌های کمک‌های اولیه، انبار کوله، انبار عمومی، غذاخوری، آشپزخانه، ظرفشویی کوهنوردان، اتاق مدیریت، اتاق خواب عمومی، اتاق خواب اختصاصی و سرویس بهداشتی عمومی است
به علاوه قرارگاه‌های کوهنوردی پلور در جبهه غربی و رینه در جبهه جنوبی تسهیلاتی مانند وسیله رفت‌وآمد تا پای صعود، امکان شب‌مانی و راهنمای کوهنوردی ارائه می‌دهد.
نزدیک ترین مرکز درمانی :
استان تهران -دماوند – مشا- جاده آبعلی – مشا -خانه بهداشت مشا
بهترین فصل صعود:
تابستان -مرداد
علت نامگذاری :
دماوند يا دنباوند مركب از دو جزء دم به معناي دمه و بخار و پسوند آوند. به معناي داراي دمه و دود و بخار.
پوشش گیاهی :
سترن وحشی، قفقازی، رُز گرد آلود، گز، علف بره، چمن آراراتی، چمن گندمی آسیای مرکزی، جاروی علفی بامی، علف قرمز، جو چمنزار، ملیکای بی زبانک، علف صورتی، چاودار هراتی، شبه یولاف شکننده، ریش سنبل، خشخاش طناز، شکرتیغال و شکرتیغال مشهدی، چون جاشیر، سریش و در جاهای مرطوب زبان طلا، پیر سنبل، قدومهٔ پرشاخه، جعفری فرنگی معطر، بادرنجبویهٔ دنایی، خاکشیر تلخ کوتوله، گل بی مرگ طلایی، پنجه برگ نقره گون و….
گوناگونی جانوری :
روباه ، شغال ،سگ ، گرگ ، خرس ،خرگوش ، قوچ ، میش و …
گزارش صعود:
دو روزه مورخ ۱۴۰۰/۶/۴,۵
شرکت کنندگان: محمد کیانی (انفرادی)
چهارشنبه شب از شهر کنگاور سوار اتوبوس تهران شدم،
صبح پنجشنبه از ترمینال شرق تهران سوار اتوبوس آمل شده، در شهر پلور پیاده شده و با ماشین آژانس به پارکینگ کوه رسیدم.
پنجشنبه ساعت ۱۱:۰۰ مورخ ۴ شهریور ماه از پارکینگ صعود به قله دماوند را شروع کردم.
ساعت ۱۲:۳۰ بیس کمپ (گوسفند سرا) بودم،همانجا نهار خورده و دقایقی استراحت کردم.
ساعت ۱۴ شروع به صعود کردم، کوله‌پشتی سنگین به پشت و خوب نخوابیدن دیشب در اتوبوس کار را سخت کرده بود.
به هر حال ساعت ۱۸ به بارگاه سوم رسیدم
کنار سرویس بهداشتی برف آب آشامیدنی در جریان بود، همچنین آب معدنی هم به فروش می رسید.
همانجا کمپ زدم، شام خورده و خوابیدم.
در ارتفاع ۴,۲۰۰ شب سردی را گذراندم که بر کیفیت خواب تاثیر گذار بود.
صبح جمعه ۵ شهریور ماه قبل از روشن شدن هوا شروع به صعود کردم، کوه شلوغ بود، باد سرد و شدیدی هم در حال وزیدن بود، تا کنار آبشار یخی شرایط خوب بود اما بعد از آن رفته رفته سخت شد
با تحمل سختی و بارها نشستن و نفس گرفتن بلاخره در ساعت ۹:۱۵ به قله رسیدم، جمعیت زیاد بود، برای عکسبرداری یک ساعت معتل شدم ، بعد از تابلو فاصله گرفته، نشستم و نان و خرما خوردم (اشتها کم شده بود) بعد شروع به گردش به دور قله کردم و در سمت دیگر قله یک گروه را دیدم که از مسیر غربی صعود کرده بودند.
بعد از دو ساعت حضور بر بام ایران ساعت ۱۱:۱۵ شروع به فرود کردم، حالم چندان خوب نبود.
ساعت ۱۲:۳۰ کنار آبشار یخی رفتم، بعد از گرفتن چند عکس شروع به فرود کردم.
ساعت ۱۴:۰۰ به محل کمپ در بار گاه سوم رسیدم
قهوه خوردم و دقایقی استراحت کردم(حالم خوب شد)
ساعت ۱۷ وسایل ام را جمع کرده و شروع به فرود کردم
ساعت ۱۹:۳۰ در پارکینگ بودم، بعد از نیم ساعت ماندن یک کوهنورد تهرانی مرا با ماشین خود تا ترمینال غرب تهران رساند و از آنجا سوار اتوبوس شهرمان شدم.
تمام

emilio viejo Dec 4, 2023

Espectacular cascada. Difícil de superar. Un abrazo

Mohammad.kiani Dec 4, 2023

Muchas gracias querido amigo Emilio por el comentario y las estrellas.

• Photo of Tetititu
    Tetititu Dec 9, 2023

Impressive ascent to Damawand peak, a peak of more than 5000 meters high. Congratulations.

Mohammad.kiani Dec 9, 2023

Thanks so much for your comment and support dear Tetititu.

• Photo of Peplo007
    Peplo007 Jan 7, 2024

Hace tres años de esta rutaka pero que pasada de desnivel 3000 👏🏻👏🏻👏🏻💪🏻💪🏻💪🏻Sois unos máquinas!!! ….Enhorabuena!!!
    Me encanta ver vuestras antiguas aventuras por la gran variedad de paisajes que tiene Irán 🤩
    Te mereces todas las estrellas 👏🏻👏🏻👏🏻
    Muchas gracias por enseñarnos vuestras Montañas y paisajes !!!😍
    Un fuerte abrazo amigo
    Nos vemos en la Montaña!!!

Mohammad.kiani Jan 7, 2024

Muchas gracias querido amigo por tus valiosos comentarios y estrellas. Espero que hayas disfrutado viendo el pico más alto de Irán. Un fuerte abrazo para el gran Pepelo!!! 😊🙏❤️🏔️
    Nos Vemos En La Montana!!!

• Photo of palocorto1
    palocorto1 Mar 10, 2024

Bella excursión al Damawand peak. Esas montañas no dejan de sorprendernos. Gracias por compartirlas, amigo. Un fuerte abrazo!

Mohammad.kiani Mar 10, 2024

Un saludo mi querido amigo del grupo Palo Corto. Estoy muy feliz y agradecida por tu comentario y apoyo a este camino. Un fuerte abrazo.