Crow's Nest peak and Alvand peak , قله کلاغ لانه و قله الوند

Photo ofCrow's Nest peak and Alvand peak , قله کلاغ لانه و قله الوند Photo ofCrow's Nest peak and Alvand peak , قله کلاغ لانه و قله الوند Photo ofCrow's Nest peak and Alvand peak , قله کلاغ لانه و قله الوند

July 23, 2022
July 2022

•   5 6 Reviews

near Gol Dar, Hamadān (Iran)

صعود و فرود به قله های کلاغ لانه و الوند از مسیر گنج‌نامه (استان همدان)

الوند بعد از دماوند نوستالژیک ترین و مشهورترین نام در کوهنوردی ایران است و با توجه به اینکه ارتفاع کمی نسبت به قلل بالای ۴۰۰۰ متر ایران دارد صعود به آن برای همگان میسر است.
یکی از پر آب ترین و زیباترین مسیرهای کوهنوردی همدان و ایران، صعود به قله الوند از مسیر گنجنامه و دشت میشان است.
الوند یکی از معدود قلل مهم ایران است که دارای تله کابین از پای کوه تا ارتفاعات آن(دشت میشان) می باشد.به همین دلیل برنامه صعود الوند را می توان برای کوهنوردان با آمادگی جسمانی متوسط نیز اجرا کرد.
یکی از مجهز ترین و بهترین پناهگاههای ایران با امکانات کامل برای شبمانی در دشت میشان در ارتفاع ۲۷۰۰ متری و در مسیر صعود قله الوند است.
الوند با اولین برف پاییزی سفیدپوش شده و در سراسر زمستان مسیر صعود آن که در شمال کوه قرار دارد پوشیده از برف و دارای مناظر بدیع است.
وجود پایگاه هلال احمر، جاده، تردد زیاد و تله کابین باعث شده است الوند یکی از ایمن ترین کوههای ایران باشد.
قله الوند فاصله بسیار کمی با شهر همدان دارد و همدان نیز دارای فرودگاه و جاده های خوب به تمام نقاط ایران است.
بدلیل وجود دسترسی، امکانات، ایمنی و… در مسیر صعود، قله الوند یکی از محبوب ترین قلل برای کوهنوردان است.
منظره صخره عظیم قله الوند بخصوص در زمستان یکی از جذاب ترین جلوه های کوهستانی ایران است و دیدن آن یک هدف مهم برای بیشتر کوهنوردان است.
قله الوند، مشهورترین و شاخص ترین قله در میان قلل رشته کوه الوند است و در فاصله ۱۰ کیلومتری در جنوب غربی شهر همدان قرار دارد. از مرکز شهر همدان دسترسی خوبی به طرف مبدا صعود قله الوند وجود دارد.
قله الوند حدود ۳۳۷۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد‌.
با توجه به وجود تله کابین در مسیر و بر حسب نقطه ای که به عنوان شروع پیاده روی برای صعود انتخاب می کنید باید بین ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ متر از مبدا ارتفاع بگیرید.
قله الوند را از جبهه های مختلف و از سمت همدان، روستای امامزاده کوه یا تاریک دره می توان صعود کرد اما رایج ترین راه از طریق گنجنامه و دشت میشان در نزدیکی همدان است و سایر مسیرها بدلیل طولانی بودن یا نبود پاکوب و چشمه مناسب بسیار کم تردد هستند.
از گنجنامه در پای کوه مسیرهای صعود متعددی شامل پاکوب و جاده به پناهگاه دشت میشان منتهی می شوند. مسیر جاده طولانی تر اما دارای شیب کم و یکنواخت است و مسیر معروف به آبشار مسیری با طول کمتر و شیب بیشتر است.
از دشت میشان پاکوب تا دشت تخت نادر امتداد دارد. از تخت نادر دوباره چند گزینه برای صعود دارید. می توانید مستقیما با صعود به یال شرقی به سمت قله الوند بروید. این مسیر کوتاه ترین مسیر است. گزینه دوم این است که با هدف دیدن همه منطقه تخت نادر تا انتهای دشت تخت نادر و گردنه دوزخ دره پیش رفته و سپس از جبهه شمال غربی به سمت قله الوند بروید. این مسیر طولانی تر است.
قله الوند را میتوان از سمت پناهگاه کلاغ لانه در غرب قله نیز صعود کرد.
بهترین فصل صعود قله الوند از نظر طراوت طبیعت و چشمه سارها، فصل بهار و ماههای اردیبهشت و خرداد است.
در هر دو پناهگاه اول و دوم دشت میشان نیز در مسیر صعود قله الوند غذا و خوراکی به کوهنوردان عرضه می شود که غنیمت بزرگی برای کسانی است که میخواهند کوله سبک تری را در برنامه صعود خود حمل کنند.
گرگ، روباه، خرگوش، شغال و سمور و پرندگان مانند: عقاب سیاه و دال در این كوهستان دیده می‌شود. قوچ، میش، بز كوهی كبک، كبوتر و عقاب دشت نیز، از حیوانات و پرندگان این منطقه می‌باشند.
معروف‌ترین قلل کوهستان الوند، از شمال‌غربی به جنوب‌شرقی عبارت‌اند از:
قله آلماقلاغ، قله کرکس (کرکسین)، قله قزل‌ارسلان، قله دائم‌برف، قله کلاغ‌لانه، قله الوند ، قله تاریک‌دره، قله کمرلرزان، چهارقله، قله یخچال‌صاحب (گاوبره)، قله شاه‌نشین، قله سرخ‌بلاغ و قله کلاه‌قاضی.
در دامنه‌های شمالی الوند دره‌های پرآبی مانند: دره برفین، دره گنجنامه، دره عباس‌آباد، دوزخ دره، دره گوساله، دره کیوارستان، دره سیمین دره، دره مرادبیگ، دره دیوین، دره قز، دره حیدریه و غیره وجود دارد و دره‌های مصفایی نیز در دامنه جنوبی الوند واقع است، از جمله دره سرکان، دره آرتیمانی، دره فاران، دره گزندر، دره شهرستانه و غیره.
در کوهستان الوند، علاوه بر قلل مرتفع و شیب‌دار، دشتک‌های کوچکی وجود دارند، که سطح آن‌ها از چمنزار پوشیده شده و چشمه‌های زیادی در آنها جاری است و با توجه به اینکه از سطوح نسبتاً مسطحی برخوردارند، محل مناسبی جهت اتراق و استراحت کوهنوردان می‌باشند.
مهم‌ترین این دشتک‌ها عبارت‌اند از: دشت میشان، تخت نادر، چمن شاه نظر و تخت رستم.
چشمه‌های کوهستان الوند عبارت اند از:
چشمه حوض‌نبی: از مشهورترین چشمه‌های الوند حوض نبی است که از زیر صخره‌ای بزرگ در زیر قله الوند سرچشمه گرفته، در جهت شمالی به سمت تخت نادر سرازیر می‌گردد و دارای آبی بسیار خنک و گواراست.
چشمه تخت نادر: در ابتدای تخت نادر واقع است و چشمه‌ای نسبتاً پرآب است.
چشمه کلاغ لانه: چشمه‌ای دائمی است که در چمن زار کلاغ لانه جاری است و آب مصرفی روستای دره‌مرادبیگ را تأمین می‌کند.
چشمه قاضی: در دره مرادبیگ جاری است و آب مصرفی روستای دره‌مرادبیگ را تأمین می‌کند.
چشمه ملک: سرچشمه رودخانه‌ای است که در دره دیوین جریان دارد.
هفت چشمه: این چشمه در دامنه جنوبی چهار قله و در جاده منتهی به تویسرکان جاری است.
چشمه خسرو: چشمه خسرو در مسیر یخچال به کلاه‌قاضی در جریان است.
بهشت آب: در سمت دره کیوارستان و جنوب قله الوند چشمه کوچکی است که از شکاف صخره‌ای بیرون می‌آید و در سال‌های کم‌آب، آب آن کاهش می‌یابد و گاهی در تابستان‌ها به خشکی می‌گراید.
چشمه افعی: این چشمه در دامنه دوزخ‌دره واقع است.
چشمه آب مروارید: چشمه‌ایست پرآب و بسیار گوارا که آب این چشمه و چشمه افعی از مسیر رودخانه و فرجین می‌گذرد. در حوالی چشمه مروارید، نوعی درخت بید به نام «مروار» روئیده است و شاید به همین دلیل یا به خاطر زلال بودن آب این چشمه، نام مروارید بر آن نهاده‌اند.
قله کلاغ لانه قله‌ای کله قندی بر فراز کوهی صخره‌ای و مشرف به دوزخ دره است. ارتفاع قله کلاغ لانه حدود ۳۳۵۰ متر است.
مسیرهای صعود به قله کلاغ لانه:
۱- ابتدا به دشت میشان و بعد به تخته نادر و سپس به یک دوراهی می‌رسیم که یکی از آنها به قله الوند و دیگری به کلاغ لانه ختم می‌شود.
۲- از دره کیوارستان به سمت چپ رفته و از جنوب قله الوند به قله کلاغ لانه می‌رسد که تقریبا طول هر دو مسیر یکسان است.
۳- راه دیگر صعود به قله کلاغ لانه؛ روستای برفین (دره مریانج) است که با ۳ ساعت کوهپیمایی به قله کلاغ لانه می‌رسد.
علت نامگذاری قله کلاغ لانه؛
به علت سوزنی بودن سنگ‌های قله و ظاهر آن که به لانه کلاغ شبیه است به نام لانه کلاغ یا کلاغ لانه معروف شده است.
گزارش صعود:
دو روزه مورخ ۱۴۰۱/۴/۳۱,۳۰
شرکت کننده: محمد کیانی (انفرادی)
قابل ذکر است که برای طی این مسیر نیم روز بیشتر لازم نیست ، اما از آنجا که علاقه مند بودم شبی را در زیر آسمان الوند سپری کنم و هم به خاطر گرمای زیاد روزهای تابستان دو روزه انجام شد.
پنجشنبه ۳۰ تیر ماه ساعت ۱۷:۳۰ از شهر کنگاور با وسیله گذری به چراغ قرمز شهر همدان ، بعد با تاکسی تا میدان امام و با تاکسی خطی خود را به دهکده توریستی گنج‌نامه رساندم.
ساعت ۱۹:۳۰ از گنج‌نامه پیمایش به سمت دشت میشان را آغاز کردم.
بعد از مسافتی به یک دو راهی رسیدم که مکان و تصویر آنرا در نقشه مشخص کرده ام ؛ مسیر سمت چپ (آبشار) را که کوتاه تر و دارای شیب تند تری هست را انتخاب کرده ، ساعت ۲۰:۵۰ خود را به دشت میشان رساندم که شب شد.
ساعت ۲۱:۴۰ به تخت نادر رسیدم.
نمای شهر همدان در شب واقعاً دیدنی بود.
در مسیر پاکوب عقرب دیدم.
ساعت ۲۲:۳۰ به جان پناه کلاغ لانه رسیدم ، که داری دو ساختمان قدیمی و نو ساز به همراه چشمه آب و سه توالت هست.
یک تیم پر جمعیت و پر سروصدا در کنار جان پناه نو ساز کمپ زده بودند.
من در کنار جان پناه قدیمی کمپ زده ، شام خوردم و ساعت ۲۳:۳۰ خوابیدم.
جمعه مورخ ۳۱ تیر ماه ساعت ۶:۳۰ محل کمپ را به سمت قله کلاغ لانه ترک کردم.
در پای قله و ابتدای دست به سنگ که تصویر آنرا در ابتدای تصاویر این برنامه گذاشته ام ، به تیم پر جمعیت همدانی رسیده و از آنها سبقت گرفتم.
ساعت ۶:۵۰ به قله رسیدم و از کوهنوردی خواستم تا عکسی از من و تابلو بگیرد.
ساعت ۷:۱۵ به محل کمپ بازگشتم، وسایل خود را جمع کرده و به سمت قله الوند به راه افتادم.
ساعت ۸:۵۰ به قله الوند صعود کردم ، که برای رسیدن به این نقطه احتیاج به چند متر دست به سنگ بود.
این قله هم کوهنوردی بود تا از من عکس بگیرد.
ولی متاسفانه هیچ تابلو یا نشانه‌ای برای قله گذاشته نشده بود.
برای کنجکاوی به قله بلند دیگر کوه الوند هم ساعت ۹:۱۲ صعود کردم ، سپس دوباره به قله الوند بازگشته و از آنجا به سمت چشمه تخت نادر فرود آمدم.
ساعت ۱۰:۳۰ به این چشمه در دشت تخت نادر رسیده ، و ساعت ۱۰:۵۰ به دشت میشان رسیدم.
از دشت میشان مسیر کم شیب و طولانی تر را برای فرود انتخاب کردم.
ساعت ۱۲:۱۰ به گنج‌نامه رسیده و مسیر رفته را به خانه بازگشتم.
ساعت ۱۴:۱۵ به شهر کنگاور رسیدم.
پایان.

نمایی از قله الوند

Alvand peak , قله الوند

تابلو ندارد

Photo ofدورنمایی از قله‌های کلاغ لانه و الوند Photo ofدورنمایی از قله‌های کلاغ لانه و الوند Photo ofدورنمایی از قله‌های کلاغ لانه و الوند

دورنمایی از قله‌های کلاغ لانه و الوند

PictographCar park Altitude 7,266 ft

• Photo of Peplo007
    Peplo007 Oct 10, 2023

Enhorabuena Gran Amigo Mohammad por tus bonitas rutas!!!
    Me encanta tú país y espero conocerte y conocerlo alguna vez!!!
    Un fuerte abrazo Amigo ♥️
    Nos vemos en la Montaña!!!

Mohammad.kiani Oct 10, 2023

Muchas gracias a mi buen amigo Peplo. Tus comentarios me hacen feliz. Un fuerte abrazo.🥰

• Photo of californiagymsama
    californiagymsama Nov 2, 2023

Magníficas imágenes nocturnas desde lo alto del refugio y una temprana ascensión a la montaña con las hermosas luces del amanecer.
    Felicidades compañero.

Mohammad.kiani Nov 2, 2023

Muchas gracias mi querido amigo por tu detallado comentario. Esta ruta fue registrada en el verano del año pasado. La temperatura aquí es muy alta en pleno día de verano. Y también me gusta acampar en la montaña. Un gran abrazo para un gran amigo.🙏

• Photo of emilio viejo
    emilio viejo Nov 27, 2023

Preciosa ruta con buenas vistas y mucho desnivel positivo. Un abrazo

Mohammad.kiani Nov 27, 2023

Muchas gracias amigo emilio viejo. Un fuerte abrazo.

• Photo of palocorto1
    palocorto1 Nov 29, 2023

Preciosa excursión, muy montañera, a los picos Crow's Nest y Alvand. Gracias por compartirla. Bellísimas imágenes. Abrazos del grupo Palo Corto, amigo.

Mohammad.kiani Nov 29, 2023

Muchas gracias al poderoso equipo de Palo Corto por su comentario y apoyo. Deseándole éxito y salud. Un fuerte abrazo.🙏

• Photo of Caros55
    Caros55 Jan 22, 2024

Gran ruta ascendiendo dos tresmiles, Crow's Nest peak y Lavanda peak, recorrido que requiere buen fondo físico y experiencia.
    Un abrazo

Mohammad.kiani Jan 22, 2024

La paz sea contigo, mi querido amigo, el gran Caros 55. Tu opinión y apoyo me hacen muy feliz. Este camino no es tan difícil, pero se vuelve valioso con tu comentario. Muchas gracias por eso. Un gran abrazo para un gran amigo.

• Photo of migueleloi
    migueleloi Mar 5, 2024

Very hard this one, but with excelent views!
    Thanks for sharing
    Best Regards

Mohammad.kiani Mar 5, 2024

Peace be upon you, my dear friend, great Miguel. I am very happy and grateful for your opinion and support for this route. A powerful hug.