Badr peak and Parishan peak , قله بدر و قله پریشان

Photo ofBadr peak and Parishan peak , قله بدر و قله پریشان Photo ofBadr peak and Parishan peak , قله بدر و قله پریشان Photo ofBadr peak and Parishan peak , قله بدر و قله پریشان

June 24, 2023
June 2023

near Pīr Soleymān, Kordestān (Iran)

مسیر صعود به قلل وزیر ، بدر و پریشان.
(استان های کردستان و کرمانشاه)
صعود: از مسیر روستای پیر سلیمان (خنان آباد).
فرود: از مسیر روستای چرمله بالا.
معرفی کوهستان بدر:
کوهستان بدر یکی از ارتفاعات و قلل شهرستانهای قروه و سنقر می باشد؛ که حد فاصل شمال شرقی استان کرمانشاه ، جنوب شرقی استان کردستان و شمال غربی استان همدان واقع شده است. مهم ترین قلل این رشته کوه شامل بدر، پریشان، پنجعلی، یوسف سیاه و … می شود. در امتداد جنوب شرقی همین رشته کوه، کوه های الوند با بافتی مشابه شکل گرفته اند که از بالای همین قله ها نیز به خوبی دیده می شوند.
معرفی قله بدر:
بدر بلند ترین قله این رشته کوه با ارتفاع تقریبی ۳۲۹۸ متر است. در امتداد شرقی بدر نیز قله پریشان مانند برادری در کنار بدر با ارتفاع ۳۱۰۰ متر قرار دارد. قله بدر دارای آب و هوایی بسیار خنک است که به خاطر بارش های زیاد در طول زمستان، سرشار از چشمه و آبشار و پوشش گیاهی همیشه سبزی شده است. در قسمت جنوبی قله (روستای چرمله علیا) آبشار پر آب و دائمی بدر جاری شده. در سمت دیگر ، از سمت روستای ورمقان چشمه شاه پسند قرار دارد که به روایت مردم محلی نادر شاه از این چشمه دیدن کرده و چند روز در کنار آن اتراق کرده است و از آن زمان شاه پسند نام گرفته است.
نحوه دسترسی به پناهگاه و قله بدر:
از قروه می توان به طرف روستاهای قلعه، سرتیپ آباد، امین آباد، و آخرین روستا پیر سلیمان؛ سپس از آنجا به سمت پناهگاه رفت.
مسافت از شهر مبدا تا مقصد : ۱۵ کیلومتر است.
مدت زمان رسیدن به آخرین روستا : ۲۰ تا ۲۵ دقیقه.
جاده دسترسی به روستا: خاکی- آسفالت.
در فصل تابستان از راه جیب رو تا منطقه چمنزار زیر یال پناهگاه می شود با ماشین رفت.
مدت زمان لازم جهت رسیدن از روستا تا پناهگاه
از روستای پیر سلیمان در فصول بهار، تابستان و پاییز ۱ الی ۱/۵ساعت و در زمستان ۳ الی ۴ ساعت ، اما در صورت مسدود شدن راه، از روستای سرتیپ آباد ۵ الی ۶ ساعت زمان مورد نیاز است.
مدت زمان لازم از پناهگاه تا قله:
در زمستان: ۳ - ۴ ساعت.تابستان: ۱/۵ – ۲/۵ ساعت.
از جاذبه های قله بدر آبشار کانی شاه پسند است که در امتداد چشمه کانی شاه پسند به طرف منتهی الیه دره، آبشار زیبایی با ارتفاع حدود ۲۰ متر وجود دارد که زیبایی خاصی را به منطقه داده است.
پناهگاه بدر:
پناهگاه بدر که در ضلع شمال غربی قله بدر واقع گردیده، در سال ۱۳۷۱ بنا شده است و در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.
مصالح بکار رفته در این پناهگاه ، سنگ، بلوک، آجر، سیمان و آهک می باشد. وسعت زیر بنای آن، ۱۲۰ متر مربع است و شامل یک انباری- دو اتاق و یک سالن اجتماعات می باشد. ظرفیت این پناهگاه حدود ۸۰ نفر است.
در مهرماه سال ۱۳۹۷ تندیس یادبود زنده یاد سامان نعمتی توسط خانواده و همنوردان ایشان در کنار پناهگاه بدر نصب شد.سامان نعمتی عضو باشگاه قاجار قروه بود که در سال ۱۳۸۷ در ارتفاعات نانگاپاربات جاودانه شد.
قابل ذکر است که منطقه بدر از نظر جغرافیایی تا قله وزیر که در حدود ۱۰۰متری بدر می باشد، جزو شهرستان قروه و استان کردستان است. اما خود قله بدر مربوط به استان کرمانشاه می باشد‌. و پناهگاهش نیز در قسمت منطقه قروه است.
بهترین فصل صعود: بهار.
نزدیک ترین مرکز درمانی منطقه :
خانه بهداشت روستای ویهج.
پوشش گیاهی:
گون - انواع گراس ها - توتیا - مرزه - آویشن - لاله - زنبق - کاما - لوی - ریواس - شویت - نخود سیاه - نسترن - بومادران - پونه - گل گاو زبان - کنگر.
گونه های جانوری:
گرگ - روباه - شغال - بزکوهی - گراز - مار - لاک پشت - آفتاب پرست - شاهین - عقاب - کبک -سار - موش.
وجه تسمیه ی نام قله:کوه بدر(بیر)به کوه میهمین نیز معروف است ؛ زیرا این کوه به دو قریه به نام میهم محیط است.
معرفی قله پریشان:
کوه پریشان در جنوب شرقی شهرستان قروه واقع شده است. برای رسیدن به دامنه این کوه؛ با حرکت از شهرستان قروه، ابتدا ۱۲ کیلومتر از مسیر جاده همدان طی می شود، سپس به سمت راست تغییر مسیر داده(جاده فرعی کنار پادگان قدس) و پس از عبور از روستاهای میهم سفلی و علیا(تا این قسمت جاده آسفالت بوده و ادامه مسیر شن ریزی می باشد)، ولی آباد و نعمت آباد به دامنه کوه پریشان می توان رسید.
کوه پریشان از چهار قله صخره ای تشکیل شده ؛ که بلندترین آن قله پریشان می باشد ، که از دور همانند کوهان های شتر (دو کوهانه) نمایان است. و ارتفاع آن ۳۱۰۰ متر می باشد و صخره های آن از ارتفاع ۲۸۰۰ متری شروع و تا قله ادامه دارد.
وجه تسمیه قله پریشان:
قله پریشان به جهت شیب تند و صخره ای بودن برای چوپانان منطقه خسته کننده می باشد، و زمانی که گوسفندان شان را بالا می بردند اظهار می داشتند این کوه حال ما را پریشان می کند؛ بدین سبب به نام پریشان معروف شده است.
بهترین فصل صعود بهار می باشد.
در تابستان تا روستای نعمت آباد را می توان با ماشین رفت و مسافت از آنجا تا پناهگاه حدود یک ساعت و نیم می باشد. فاصله پناهگاه تا قله ۲- ۳ ساعت است.
در زمستان اکثر اوقات به سبب بارش برف راه بسته است و ماشین تا روستای میهم علیا می تواند برود. در نتیجه باید پیاده به روستای ولی آباد و نعمت آباد رفت و از آنجا به طرف پناهگاه حرکت نمود که این مسیر حدود ۳ -۴ ساعت می باشد، و از پناهگاه تا قله هم ۳ – ۴ ساعت است.
مسیرهای صعود:
جبهه شمالی: جبهه شمالی تماماً دیواره می باشد و تاکنون سنگ نوردان قروه چندین مسیر بر روی آن گشایش نمودند، و بصورت نرمال قابل صعود نیست و احتیاج به ابزار فنی دارد.
شمال شرقی: جبهه شمال شرقی که تیغه ای می باشد و احتیاج به ابزار گذاری و رول کوبی دارد و چندین کارگاه تا قله در آن تعبیه شده است.
شمال غربی: جبهه شمال غربی صعود نرمال به قله می باشد، و پاکوب پناهگاه پریشان از این مسیر می رود.
جنوب غربی: این مسیر نرمال نیز در امتداد مسیر شمال غربی از گردنه قله به سمت روستای چرمله بالا میرود و پاکوب آن به همراه سنگ چین مشخص است.
جبهه جنوبی: صعود جبهه جنوبی از روستای تکیه علیا در جاده قروه – سنقر می باشد. این جبهه نیز دارای دیواره و جهت صعود به قله باید به سمت تیغه شرقی رفته و به صورت فنی از تیغه شرقی صعود نمود یا به سمت غرب آمده و از مسیر شمال غربی که نرمال است، به قله صعود نمود.
حدود ۳ ساعت زمان تا قله لازم است. این مسیر فاقد پناهگاه و در فصل بهار دارای چشمه های فصلی می باشد.
قله پریشان را به صورت نرمال از مسیری بنام آلپی هم می توان صعود نمود.
مسیر آلپی: مسیر آلپی که تا حدودی دست به سنگ است و می توان از قسمت شمال به سمت تیغه شرقی عبور کرده و از سمت جنوب به قله صعود نمود و حدود ۴ ساعت زمان برای صعود لازم است.
گزارش صعود:
یک روزه مورخ ۱۴۰۲/۴/۲
شرکت کننده: محمد کیانی (انفرادی)
به نام خداوند جان و جهان آفرین.
می نگارم یادگاری تا بماند روزگاری.
پنجشنبه مورخ یکم تیر ماه، ساعت ۱۷:۵۰ از منزل خود در شهر کنگاور بیرون آمده ، خود را پیاده به میدان بسیج شهر رسانده ، سوار خودرو گذری به سمت همدان شدم. بعد از حدود نیم ساعت در میدان آزادگان شهر اسد آباد پیاده شده، و با یک خودرو دیگر کمربندی شهر را پیموده، و به میدان جانبازان رسیده ، و در مسیر جاده داش بلاغ به سمت شهر قروه ایستادم.
اینجا حدود یک ساعت (۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰) معطل شدم تا بلاخره یک خودرو گذری پیدا شد که مرا تا سه راهی داش بلاغ ببرد. حدود ساعت ۲۰ به این مکان و محور همدان به کردستان رسیدم. و از اینجا هم با یک خودرو گذری دیگر خود را به شهر قروه در ساعت حدوداً ۲۰:۳۰ رساندم. از این شهر هم بوسیله خودرو تاکسی تلفنی در ساعت حدود ۲۱ به روستای پیر سلیمان ( که راننده آن را خنان آباد می‌دانست) رسیدم.
ارتفاع روستا از سطح دریا تقریباً ۲۳۶۰ است.
راه خاکی از این روستا تا پناهگاه بدر را که مسافتی حدود ۳ کیلومتر است ، شبانه پیمودم.
شب را کنار این پناهگاه کمپ زده ، شام خورده و خوابیدم.
ارتفاع این مکان ۲۶۳۹ بود. چشمه گوارایی هم داشت.
صبح جمعه مورخ دوم تیر ماه ساعت ۶:۴۰ صعود خود را از پناهگاه به سمت قلل وزیر و بدر در پاکوبی مشخص ، با شیبی ملایم آغاز کرده ، و در طول زمان صعود تصاویری از مسیر باقی مانده و طی شده ثبت و ضبط کردم.
ساعت ۸:۰۹ به قله وزیر رسیدم.(ارتفاع ۳۲۴۲)
ساعت ۸:۲۹ به قله بدر رسیدم.(ارتفاع ۳۲۶۶)
مقداری از مسیر دو قله را بازگشتم ، و بعد به سمت قله پریشان مشغول فرود شدم.( این مسیر تا رسیدن به پاکوب پناهگاه پریشان ، فاقد هرگونه پاکوب ، سنگچین و یا هر علامت دیگری است.)
تا ارتفاع ۲۷۳۴ فرود آمده ، بعد مشغول صعود به قله پریشان شدم.
از این ارتفاع تا ارتفاع ۲۸۹۱(که پرچم آن در نقشه مشخص است)مسیر را با شیب تند و شن اسکی، بدون وجود هیچ گونه پاکوب مشخصی ، به صورت اریب و تراورس رو به بالا پیمودم.
بعد وارد پاکوب مسیر پناهگاه به قله پریشان شدم ، و پس از مقداری پیمایش در ساعت ۱۰:۵۷ به منطقه دست به طناب رسیدم.(ارتفاع ۲۹۱۱)
این مسیر ؛ مسیر شمال غربی محسوب می‌شود.
در ادامه با پیمایش مسیر پاکوب به همراه سنگچین خود را در ساعت ۱۱:۲۹ به گرده قله ( ارتفاع ۳۰۸۰) رسانده ، کوله پشتی را زمین گذاشته ، و به سمت قله حمله ور شدم.
ساعت ۱۱:۳۹ موفق به فتح قله پریشان شدم.( ارتفاع ۳۱۲۵)
به گردنه بازگشته، و بعد از مقدار مختصری استراحت و تغذیه ؛ این بار مسیر جنوب غربی به سمت روستای چرمله بالا را برگزیدم.
مسیر دارای پاکوب و سنگچین بود ، و مشکلی برای فرود نداشتم.
بعد از گذر از مسیر سنگی بدون توجه به پاکوب یا سنگچینی به سمت چشمه و دره منتهی به روستا سرازیر شدم.
ساعت ۱۳:۱۹ به چشمه رسیدم.( ارتفاع ۲۵۲۳)
آب گوارایی بود ، جای شما خالی.
مشغول فرود از دره با شیب ملایم به سمت روستا شدم.
در مسیر دو بار برای صرف قهوه و یا استراحت توقف داشتم.
ساعت ۱۵:۵۵ به روستای چرمله بالا با ارتفاع حدودی ۲۱۶۰ رسیده ثبت مسیر را پایان دادم.
در کنار جاده خروجی روستا هم حدود یک ساعت نشستم ، تا اینکه خودرویی از روستا خارج شد و من را با خود تا شهر سنقر رسانید.
از این شهر هم به شهر بیستون رفته ، و از آنجا هم خود را به شهر کنگاور رساندم.
چیزی حدود ساعت ۲۰ به خانه بازگشتم.
خدای عزیز را پرستیده و می ستایم.
پایان.

Badr peak , قله بدر

خدایم را سپاس

باقی مانده و طی شده

نمایی از مسیر حرکت (باقی مانده و طی شده)

و قلل پریشان ، وزیر و بدر

باقی مانده و طی شده ( مقداری از مسیر سنگی بود)

طی شده و باقی مانده

ممنون از محبتت ، سلامت باشی

• Photo of Peplo007
    Peplo007 Sep 4, 2023

Amigo Mohammad haces rutas muy bonitas!!!👏🏻👏🏻👏🏻
    Enhorabuena!!!💪🏼💪🏼💪🏼
    Espero algún día conocer tú gran país !!!
    Un fuerte abrazo
    Nos vemos en la Montaña!!!!

Mohammad.kiani Sep 5, 2023

It is impossible not to like Mr. Peplo. my dear friend ; I love you and your stars.🤩

• Photo of californiagymsama
    californiagymsama Sep 9, 2023

Hermosa ruta a una montaña fantástica plasmada con excelentes fotografías.
    Felicidades amigo

Mohammad.kiani Sep 9, 2023

Muchas gracias por el comentario y las estrellas. Tomé esta ruta en primavera, ahora es un infierno. Las montañas son más hermosas con estrellas. Mi querido amigo, te amo a ti y a tus estrellas. 🤩Viva España.

• Photo of palocorto1
    palocorto1 Sep 17, 2023

Preciosa excursión a las cumbres del Badr Peak y del París han Peak. Gracias por compartir el track y las espectaculares imágenes de la ruta. Un fuerte abrazo.

Mohammad.kiani Sep 17, 2023

Muchas gracias por tu comentario. Buen día mi buen amigo. Un fuerte abrazo.🙋🌹

• Photo of mahan 1401

emilio viejo Feb 15, 2024

Bonita ruta. Un abrazo

Mohammad.kiani Feb 15, 2024

Muchas gracias querido amigo Emilio por el comentario y las estrellas. Un abrazo

• Photo of María Caballer
    María Caballer Feb 18, 2024

Impresionante ruta, por preciosas verdes montañas, culminando los picos Badr y Parishan. Me alegro que regresaste bien a casa después de un magnifico día. Un abrazo.

Mohammad.kiani Feb 18, 2024

Un saludo para usted mi gran amiga, querida señora María Caballer. Es usted muy amable. Siempre estoy feliz con tus comentarios. Muchas gracias por su apoyo en esta dirección. Un abrazo.

• Photo of migueleloi
    migueleloi Mar 5, 2024

Excelent trekking journey, to reach the Badr peak and the Parishan peak!
    Thanks for sharing,
    Best Regards

Mohammad.kiani Mar 5, 2024

Peace be upon you, my dear friend, great Miguel. I am very happy and grateful for your opinion and support for this route. A powerful hug.

• Photo of Tolly Mune
    Tolly Mune Mar 13, 2024

Preciosa ruta, no muy larga pero con un gran desnivel!!!
    Las fotos son una maravilla!!!
    BRAVO!!!👏👏👏👏

Mohammad.kiani Mar 13, 2024

Querido Tolly Mune, estoy muy feliz y agradecido por tu opinión y apoyo en este camino!!! Lo maravilloso es la amistad contigo!!! tus estrellas son de oro. Un saludo y mucho respeto!!!🌹