Amrolah peaks , قله های امروله

7 hours
May 20, 2023
May 2023

near Ḩeşār, Kermānshāh (Iran)

مسیر صعود به خط الراس و قلل کوهستان امروله‌.
( استان کرمانشاه)
کوهستان امروله در مرز شهرهای کنگاور،صحنه،سنقر و اسد اباد واقع شده و در حد فاصل ۲۰ کیلومتری کنگاور و در مسیر شمال شرق کشیده شده است.
آنچه که از این کوهستان از کنگاور می بینیم از قله ی نمازگاه از غربی ترین نقطه تا قله ی کینی کل و بند چیخ تا شرقی ترین آن می باشد،که ستیغ زیبای آن هر بیننده ای را محسور می کند.آنچه از صحنه مشاهده می گردد قلل زین کوه می باشد که مشرف بر پناهگاه امروله است و آنچه از سنقر و فارسینج میبینیم قله ی نخودچال با ارتفاع ۳۱۵۰ متر می باشد.
و آنچه از اسدآباد دیده می شود مرموش است که از همه ی محور ها می توان بدان دست یافت و بیش از ۳۰ مسیر صعود دارد که در اینجا چند مسیر عادی توضیح داده می شود:
مسیر اول :
از روستای حصار در شمال شهر کنگاور با ۲ ساعت صعود می توان به گردنه ی مله ارژن رسید و از آنجا یا به میدان پنگوله رفت یا به میدان دوم امروله.
مسیر دوم:
از روستای هزارخانی به چم هزارخانی رفته و از آنجا در مسیر خرسه راه به گردنه ی کینی کل و از انجا یا مسیر قله ها را به طرف شرق انتخاب کرده و یا راه فرود به میدان دوم امروله را پیش می گیرم.
مسیر سوم:
از روستای عبدالتاجدین مسیر یال شمشیره را انتخاب کرده و به قله ی نمازگاه می رویم، زمان صعود در بهار ۴ ساعت می باشد.
مسیر چهارم :
از روستای توشمالان به سمت دره ی مقابل رفته و به سمت شمال صعود می کنیم و به میدان گاچال و پناهگاه امروله می رسیم.
مسیر پنجم:
از یال مشرف بر روستای بردینه صعود خود را به سمت شمال ادامه داده به میدان گاچال و پناهگاه امروله می رسیم و مسیر قله ی نمازگاه به سمت شرق بوده و از پناهگاه پس از یک ساعت می توان به قله رسید.قله ی زین کوه را می توان کمتر از نیم ساعت در سمت غرب پناهگاه صعود کرد و از محل پناهگاه می توان پس از نیم ساعت به هفت چشمه (صندوقه) رسید(در جهت شمال شرق).
مسیر ششم:
روستای کنگرشاه را به سوی روستای کل ویار طی طریق کرده (از طرف صحنه)و پس از نیم ساعت بر روی جاده به غار مرتلیش می رسیم.از غار مرتلیش می توان با ۳ ساعت کوهنوردی سنگین در جهت شمال غرب به قله ی نخودچال رسید.راه دیگیر صعود به قله ی نخودچال از طرف میدان اول امروله است.ادامه ی جاده ی خاکی به میدان های امروله ختم میشود، به سمت شمال شرق کوهستان امروله که بسیار وسیع است و برای افراد مبتدی بسیار پرخطر.باز هم توصیه می شود در صورت صعود به این کوهستان حتماً از وجود راهنمایان و مربیان بهره برده و به تنهایی و با افراد مبتدی به قلل آن صعود نفرمایید؛در سال ۱۳۷۱ پناهگاه امروله در ارتفاع۲۷۰۰ متری گردنه گاچال توسط جمعی از کوهنوردان کنگاور و صحنه و در مدت ۲ سال احداث گردید و زحمات گرانقدری در این راه کشیده شده است.

گزارش صعود:
یک روزه مورخ ۱۴۰۲/۲/۲۹
شرکت کننده: محمد کیانی (انفرادی)
به نام خداوند جان و جهان آفرین
می نگارم یادگاری تا بماند روزگاری
خدایم را سپاس که این توفیق نصیبم شد که بتوانم این مسیر سخت را با موفقیت پیمایش کنم.
جمعه بیست و نهم اردیبهشت ماه سال هزار و چهارصد و دو ، ساعت ۶:۱۰ از درب منزل خود واقع در شهر کنگاور سوار تاکسی تلفنی شدم ، ساعت ۶:۴۰ در جاده بین روستاهای هزارخانی و حصار پیاده شدم.
به سمت کوه امروله شروع به پیمایش کردم.
قابل ذکر است که در این مسیر تا قله نمازگاه امروله هیچ پاکوبی نیست، و من تمام این مسیر را به تشخیص خودم پیموده ام.
من از این مسیر برای رسیدن به خط الراس کاملاً راضی هستم؛ امیدوارم اهل فن هم راضی باشند.
در طول صعود عکسهای زیادی برای نشان دادن مسیر طی شده و باقی مانده گرفتم.
بعد از حدود سه ساعت در ۹:۳۴ به خط الراس رسیدم.
و خط الراس را تا رسیدن به قله نمازگاه در حدود چهار ساعت پیمودم.
ساعت ۱۳:۵۵ به تابلوی قله نمازگاه رسیدم که شلوغ بود.حدود پانزده دقیقه منتظر ماندم خلوت نشد ، پس چند عکس از قله و تابلو انداخته به سمت پناه گاه شروع به فرود کردم.
ساعت ۱۴:۵۱ از کنار پناه گاه مخروبه کوه به سمت چشمه و مسیر روستای قاسم آباد حرکت کردم.
ساعت ۱۵:۰۴ به چشمه رسیدم و بعد از نوشیدن و برداشتن آب ، مقداری پایین تر رفته در مکانی مسطح که دور آن سنگچین داشت نشسته ، قهوه دم کردم ، نهار خوردم و استراحت کردم.
ساعت ۱۶:۳۷ دوباره به راه افتادم.
در طول مسیر عکسهای زیادی گرفتم.
مسیر روستای قاسم آباد هم غیر از سنگچین های راهنما و بعضاً علامات رنگی چندان مشخص نبود و دست به سنگ زیاد داشت.
در ساعت ۱۹:۳۶ به جاده روستای قاسم آباد رسیده و سوار تاکسی تلفنی شدم.
ساعت ۲۰:۲۰ به خانه بازگشتم.
تمام.

خط الراس امروله

نمایی از مسیر صعود از خط الراس

PictographRisk Altitude 10,158 ft

Photo ofقله نمازگاه ( بلندترین نقطه خط الراس‌ امروله) Photo ofقله نمازگاه ( بلندترین نقطه خط الراس‌ امروله) Photo ofقله نمازگاه ( بلندترین نقطه خط الراس‌ امروله)

قله نمازگاه ( بلندترین نقطه خط الراس‌ امروله)

خدایم را سپاس ولی خیلی شلوغ بود

نمایی از مسیر فرود

نمایی از مسیر فرود به سمت پناه گاه

PictographFlora Altitude 9,536 ft

PictographWilderness hut Altitude 9,406 ft

پناه گاه

که تخریب شده ، و نمایی از مسیر فرود به روستای قاسم آباد ( بردینه کوچکله)

PictographProvisioning Altitude 8,945 ft

• Photo of Peplo007
    Peplo007 Sep 29, 2023

Fantástico Ascenso de 2000 M de desnivel!!!👏🏻👏🏻👏🏻
    Enhorabuena Gran Amigo Mohammad!!!
    Un fuerte abrazo desde España
    Nos vemos en la Montaña!!!

• Photo of palocorto1
    palocorto1 Sep 29, 2023

Espectacular y grandiosa ruta por los Picos Amrolah. Enhorabuena, amigo. Gracias a tu magnífico reportaje podemos disfrutar de la ruta a distancia. Un fuerte abrazo.

Mohammad.kiani Sep 29, 2023

Muchas gracias mi querido amigo Peplo. Esta montaña está en mi ciudad. Eso hizo que me interesara escalar. Se volvió más hermoso con tus estrellas. Un fuerte abrazo.

Muchas gracias mi querido amigo. Tu opinión y apoyo me hacen feliz y fuerte. Un fuerte abrazo. Nos vemos en la montaña.

• Photo of californiagymsama
    californiagymsama Oct 16, 2023

Hermosa ruta muy montañera por las montañas de Amrolah.
    Excelentes fotografías.
    Un saludo cordial amigo Mohammad.

Mohammad.kiani Oct 16, 2023

Muchas gracias mi querido amigo. La montaña es hermosa, más hermosa con las estrellas. Tu apoyo me da energía. Un fuerte abrazo.

• Photo of emilio viejo
    emilio viejo Jan 25, 2024

Bonita ruta con buenas vistas y bonitas flores. Un abrazo

Mohammad.kiani Jan 25, 2024

Muchas gracias querido Emilio por tu comentario y estrellas. El tulipán invertido es una flor rara que crece en las montañas de nuestra ciudad en primavera. Un fuerte abrazo.

• Photo of Caros55
    Caros55 Feb 4, 2024

Excelente ascenso al Pico Amrolah con 3.196 m. con alto desnivel que exige un gran esfuerzo físico.
    Siempre en la montaña
    Un abrazo

Mohammad.kiani Feb 4, 2024

La paz sea contigo, mi querido amigo, el gran Caros 55. Estoy muy feliz y agradecida por tu opinión y apoyo a este camino. Un fuerte abrazo.

• Photo of migueleloi
    migueleloi Mar 5, 2024

Incredible journey! To walk in those rocks must be very hard, but you have made it !
    Best Regards

Mohammad.kiani Mar 5, 2024

Peace be upon you, my dear friend, great Miguel. I am very happy and grateful for your opinion and support for this route. A powerful hug.

• Photo of María Caballer
    María Caballer Mar 17, 2024

Impresionante ruta, con subida a un gran pico de gran altura. Todas tus rutas son espectaculares. Me ha encantado la fotografía de la flor. Aquí la llamamos "corona imperial". pero no hay salvaje, solo en jardinería.
    Enhorabuena. Un abrazo.

Mohammad.kiani Mar 17, 2024

La paz sea contigo, mi querida amiga, la gran María Caballero. Estoy muy feliz y agradecida por tu opinión y apoyo a este ruta. Esta hermosa flor crece silvestre en las montañas que rodean nuestra ciudad en primavera. A esta flor la llamamos tulipán al revés.