volcans Margarida Croscat Aiguanegra Montsacopa

June 22, 2024
June 2024

near Bosc de Tosca, Catalunya (España)

Ruta circular des de Bosc de Tosca passant per:
- Can Jordà (5.5 km)
- Oratori de Sant Isidre (8.6 km)
- Caselles (10.6 km)
- Oratori de Sant Ignasi (14.8 km)
- Gramoners (17.0 km)
- Coll Sesrovires (18.0 km)
- Volcà d'Aiguanegra (22.8 km)
- Església De Sant Esteve D'Olot (29.4 km)
- Volcà Montsacopa (31.1 km)
- Joan Pere Fontanella (33.4 km)

L'objectiu d’avui és pujar quatre volcans propers a Olot a la comarca de la Garrotxa, al Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Els volcans de Santa Margarida (766 m d’altitud) i de Montsacopa (532 m d’altitud) pertanyen als 100 cims de l’ICGC i el volcà del Croscat (789 m d’altitud) al repte dels 100 cims de la FEEC. La seva orografia, el sòl i el clima proporcionen a aquesta comarca una variada vegetació amb alzinars, rouredes i fagedes d'excepcional valor paisatgístic. La zona volcànica de la Garrotxa és un bon exponent de paisatge volcànic amb una quarantena de cons volcànics i més de 20 colades de lava. El punt de sortida és a Olot (a 440 m d’altitud; uns 35.000 habitants). La ciutat d'Olot s'estén damunt d'una plana formada per colades volcàniques i dipòsits fluvio-lacustres a la capçalera del riu Fluvià. Són d'interès les seves edificacions modernistes, el nucli antic i el volcà urbà del Montsacopa.
L'excursió té tres parts ben diferenciades, La primera, bucòlica i tranquil·la per la fageda d'en Jordà, la segona des de Batet al volcà d'Aiguanegra per corriols i pujades exigents i la tercera clarament urbana. Comencem al barri Pequín d'Olot (Hostal La perla i bar Pekín), i ens dirigim al barri de Bellavista, camí de la Quintana i ens endinsem a la fageda d'en Jordà. Als peus del volcà de Santa Margarida, baixem de la bicicleta i l'empentem fins al cim i a la baixada fins al mas Caselles per preservar l'espai tal com ens demanen les normes del Parc. Si portem un cadenat podem deixar la bici al cim de cràter i baixar al fons a on tenim l'ermita de Santa Margarida de Sacot. Una vegada a Caselles tornem a pedalar i ens dirigim al volcà del Croscat. En aquest cas podem deixar la bicicleta al Masnou (bar-restaurant). El Croscat és el volcà de major altitud d'aquesta regió volcànica. El con abasta 800 m de diàmetre a la base, amb 160 m d'alçada (prominència), és el més gros de la península Ibèrica. Té forma de ferradura i és un volcà de la categoria estrombolià. És el de formació més recent. El cràter s'aboca, obert i escapçat, al vessant oest, mentre que al vessant nord-est hi ha la gredera. Al cim hi ha les restes d'una antiga torre de defensa. Fou explotat durant vint-i-cinc anys com a pedrera de greda, d'aquí el seu estat actual.

Per camins de tros ens dirigim a Batet. Comença la part de corriols de baixada fins a creuar l'N-260 a on comença una pujada exigent per pista de desembosc fins al volcà d'Aiguanegra, al terme municipal de Sant Joan les Fonts amb molt bona panoràmica de l'Alta Garrotxa, en especial de la vall de Bianya a l'oest i el Puigsacalm, al sud-est. En un segon pla, es contempla la serralada Transversal des del puig del Bassegoda fins al santuari del Mont i, al fons, s'albira el Canigó i els Pirineus orientals. Al seu cim es va plantar un pi que el fa molt carcaterístic. Anem a Olot per camins de 'connaisseurs' i rematem la jornada pujant al volcà urbà del Montsacopa. Les àmplies grederes que hi ha al vessant sud i sud-oest són testimoni històric de l'extracció de materials volcànics amb el qual es van fer moltes de les construccions de la ciutat.
Observacions. Portar un cadenat, ens permetrà deixar la bicicleta al con del volcà de Santa Margarida per a baixar a veure l’ermita al fons del cràter, i als peus del Croscat per pujar-lo.

Més tracks i proipostes a https://www.bttpirineus.org