CICLOTURISME A SUÏSSA ETAPA 1: DE BRAIL AL LAGO BIANCO

Photo ofCICLOTURISME A SUÏSSA ETAPA 1: DE BRAIL AL LAGO BIANCO Photo ofCICLOTURISME A SUÏSSA ETAPA 1: DE BRAIL AL LAGO BIANCO Photo ofCICLOTURISME A SUÏSSA ETAPA 1: DE BRAIL AL LAGO BIANCO

September 21, 2021
September 2021

near Brail, Chantun Grischun (Switzerland)

Primer trac de les vacances cicloturistes a Suïssa durant el mes de setembre de 2021. Abans de començar, algunes idees generals: viatjàvem amb alforges, però els dies en què passàvem més d’una nit al mateix indret, fèiem excursions d'un dia sense alforges. Per això alguns tracs estan marcats com a cicloturisme, i d’altres com a BTT. En general la circulació a Suïssa amb bicicleta és de les més segures del món: per tot arreu hi ha camins exclusius per bicicletes, però quan hem hagut de fer algun tram d’enllaç per carretera —que sense ser de primer ordre, sí que tenia un mínim nivell de trànsit— els conductors sempre han estat respectuosos. En el nostre cas vam fer la ruta la primera quinzena del mes de setembre de 2021 i el temps va ser espectacular. Únicament vam tenir un parell de matins de pluja que ens van obligar a canviar la bicicleta pel tren. Respecte al tren, cal saber diverses coses: hi ha diverses companyies ferroviàries que operen a Suïssa (Principalment la SBB-CFF, RhB, MGB i BLS) però el funcionament està plenament integrat i les normes són més o menys les mateixes. Tots els trens tenen un compartiment o fins i tot un furgó exclusiu per a bicicletes, cal buscar-ne el logotip a l’exterior. Cal pagar per pujar la bicicleta al tren, i hi ha dues opcions: 1) Comprar un bitllet de dia que val 14 francs i que permet carregar la bici a qualsevol tren tants cops com es vulgui durant el dia o 2) Comprar un bitllet “punt a punt” per la bici que val la meitat del bitllet personal. És a dir, que si el bitllet pel ciclista entre un poble A i un poble B val 10 francs, per la bici ens en costarà 5. Depenent del trajecte o trajectes que calgui fer aquell dia, caldrà valorar quina possibilitat ens convé més. Fets aquests apunt preliminars, comencem:
Vam partir dels Grisons i vam acabar al Valais, passant pels cantons d’Uri, Berna i Vaud.
El primer recorregut el vam fer sense alforges i es tracta d’una anada i tornada des del poble de Brail fins al Lago Bianco. Principalment vam resseguir el trac conegut amb el nom de “Graubunden 6”, però amb extensió cap a Pontresina i fins al Lago Bianco. El paviment des de Brail a Pontresina és tot sobre asfalt o terra compactada (sense cotxes, o amb baixa circulació). A partir de Pontresina entrem en pistes de muntanya i algun tram (petit) de terreny de dificultat mitjana, on baixem de la bici. Passem molt a prop de la glacera Morteratsch, que és la glacera més gran de la serralada del Bernina. Continuem per l'alta Engiadina fins a tocar del Lago Bianco. Aquest darrer tram és el més difícil, primer perquè ja portem alguns quilòmetres a sobre, i després perquè el corriol fa pujada i el terreny és una mica més difícil. Un cop al llac, el sender continua fins a l’estació d’Alp Grüm, però nosaltres no hi podem arribar per manca de temps. Baixem des de l’estació d’Ospizio Bernina per un tram de carretera i entrem a Pontresina. Des de Pontresina, refem el camí que hem fet a l’anada fins a Brail.