Ruta del riu Ripoll (Sabadell)

24 minutes
December 21, 2020
August 2010

near La Salut, Catalunya (España)

Contractació excursió

Empresa: Pas a Pas.
Telèfon: 661 565 502
WEB: www.pasapas.cat
Mail: pasapaspassejades@gmail.com
Contacte: Carles Buxó
Preu excursió: a consultar.
ASSISTENTS: fins a 12 persones (disposen de 2 carruatges de 12 places).

[CAT]

Passeig d’anada i tornada seguint el curs del riu Ripoll, on la vegetació de ribera i un agradable paisatge ens acompanyen durant tot el recorregut.

Sortim de Can Jonqueres seguint el curs del riu i deixant enrere l´efecte platejat de les fulles dels àlbers. En aquest paisatge de ribera el passat industrial del territori ha deixat la seva empremta. Des del nostre carruatge, divisem les restes del molí Oriac i, més endavant, el molí d’en Mornau, catalogat com a Bé Cultural d’Interès Nacional. Continuem la nostra passejada vora el riu passant per la font de la Teula i arribant, finalment, a un petit eixamplament del camí on hi ha un antic forn de calç. A una esplanada, sota uns immensos arbres, hi ha la font del Plàtan, i el punt de retorn del nostre camí.

És un passeig agradable, d’anada i tornada pel costat del riu Ripoll, en carruatge, una forma ben amena de descobrir-lo. Tenint en compte el sentit de l’aigua, anirem pel marge dret del riu.

Sortim de l’aparcament de Can Jonqueres. Des d’aquí, abans de pujar al carro tenim una bona vista del riu, típicament mediterrani: té més aigua a nivell freàtic (subterrani) que no pas la que veiem circulant en superfície, però aquesta pot presentar crescudes importants si hi ha pluges abundants, cosa que sol passar a la tardor. Cap a la part baixa que veiem des d’aquí tenim una de les zones on s’estan fent esforços per recuperar la vegetació de ribera, des del 2009.

Abans de començar el marge, tenim plantats tres exemplars d’àlbers: arbre de ribera, amb les fulles ben blanques per la part de sota, cosa que fa un efecte platejat quan el vent les belluga.

Pugem al carruatge i enfilem el carrer recte amunt cap al pont de Castellar. A la nostra esquerra tenim alguna parcel·la amb vegetació ruderal i restes d’indústries. A la dreta, i resseguint el carrer, hi ha uns bons exemplars de pollancres. El riu ens queda a baix, però podem veure un parell de punts amb desnivell, on l’aigua s’oxigena al caure. Aquí és freqüent veure algun bernat pescaire esperant el dinar o alguna de les famílies d’ànec coll-verd que s’han establert al riu des de fa temps.

A mà dreta trobarem una passera de fusta que ens permet acostar-nos al restaurant Can Pagès i al torrent de Colobrers, un bon passeig a peu. En aquest punt, a l’esquerra veiem les restes del molí Oriac. Passem sota el pont de la carretera cap a Castellar i a mà esquerra apareix el molí d’en Mornau, en molt bon estat de conservació. Està declarat Monument Històric, com a Bé Cultural d’Interès Nacional.

A mà dreta anem veient el riu, amb diferents estats de conservació de la vegetació de ribera, sobretot amb moltes agrupacions de canya, alguns pollancres i en alguns punts, joncs.

Poc després, quan el camí gira lleugerament, a l’esquerra veiem els horts de la verneda, sota el bosc de Can Deu. A l’altre marge veiem alguns exemplars d’àlber. Passem uns quants plàtans i veiem un hort ben artístic decorat amb originals escultures entre les plantes. Aquí trobem la font de la Teula.

A partir d’aquí el marge esquerre del camí ja està recobert d’arbres: sobretot pi blanc, plàtan i alguna alzina i roure dispersos. Veiem un petit eixamplament del camí on hi ha un antic pou de glaç i de seguida el camí fa una esplanada a la dreta, sota immensos plàtans, on hi ha la font amb el mateix nom, punt final del camí. Aquí s’acaba el terme municipal de Sabadell i comença el de Castellar. Visitem el pou de glaç i reprenem el camí de tornada.

NO US PERDEU…

El riu Ripoll: el riu ha estat aprofitat durant segles per l’agricultura i posteriorment per la indústria. El creixement urbà i la industrialització el van fer entrar en un procés de degradació a la dècada dels cinquanta. Posteriorment, a meitat dels noranta, el procés s’ha invertit gràcies al desenvolupament i a l’aplicació del pla de recuperació integral del riu Ripoll i avui podem afirmar que torna a gaudir de bona salut i que Sabadell ha redescobert el seu riu i la riquesa del seu paisatge.

Sant Vicenç de Jonqueres: conjunt arquitectònic que conserva elements romànics, gòtics, renaixentistes i d’època barroca. Està format per l’edifici de l’església que té adossada, pel costat de ponent, la rectoria i, pel costat de llevant i de migdia, el clos del cementiri. L´any 1992 es va rehabilitar i adequar a l´entorn. Actualment la planta baixa de la rectoria acull un taller artesanal.

Molí de l’Oriac i molí d’en Mornau: construccions preindustrials que converteixen el riu Ripoll en una de les conques més importants de l’inici de la industrialització a nivell català (segles XVIII i XIX).

Del molí draper de l´Oriac (finals segle XVII, principis segle XVIII) només es conserven algunes restes pertanyents a antigues construccions procedents de serveis soterrats com dipòsits, estructures industrials, pous, galeries, sistemes i mecanismes hidràulics, canalitzacions, etc.

Considerat el molí paperer més gran del segle XVIII, el molí d’en Mornau va ser declarat Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) pel Govern de la Generalitat de Catalunya atès que constitueix una de les peces més singulars de l’inici de la industrialització de Catalunya. El molí s’articula en quatre plantes i soterrani, les 3 plantes superiors constituirien els miradors per a l’assecatge del paper, mentre que el soterrani i la primera planta tenien en origen la maquinària productiva.

Font del Plàtan: rep aquest nom pels arbres que l´envolten. El forn de calç i els seu entorn es troben en procés de rehabilitació.

Font de la Teula: reconstruïda després de la riuada de l’any 62, actualment no té la teula que li havia donat el nom: un tub de ferro l’ha substituïda.

SUGGERIMENTS

El torrent de Colobrers, el bosc de Can Déu o el forn de calç de Ribatallada són punts d’interès propers a aquesta ruta.

[CAST]

Paseo de ida y vuelta siguiendo el curso del río Ripoll, donde la vegetación de ribera y un agradable paisaje nos acompañan durante todo el recorrido.

Salimos de Can Jonqueres siguiendo el curso del río y dejando atrás el efecto plateado de las hojas de los álamos. En este paisaje de ribera el pasado industrial del territorio ha dejado su huella. Desde nuestro carruaje, divisamos los restos del molino Oriac y, más adelante, el molino de Mornau, catalogado como Bien Cultural de Interés Nacional. Continuamos nuestro paseo al lado del río pasando por la fuente de la Teula y llegando, finalmente, a un pequeño ensanchamiento del camino donde hay un antiguo horno de cal. En una explanada, bajo unos inmensos árboles, está la fuente del Plàtan, y el punto de regreso de nuestro camino.

RECORRIDO

Es un paseo agradable, de ida y vuelta por el lado del río Ripoll, en carruaje, una forma muy amena de descubrirlo. Teniendo en cuenta el sentido del agua, iremos por el margen derecho del río.

Salimos del aparcamiento de Can Jonqueres. Desde aquí, antes de subir al carro tenemos una buena vista del río, típicamente mediterráneo: tiene más agua a nivel freático (subterráneo) que no la que vemos circulando en superficie, pero esta puede presentar crecidas importantes si hay lluvias abundantes, cosa que suele pasar en otoño. Hacia la parte baja que vemos desde aquí tenemos una de las zonas donde se están haciendo esfuerzos para recuperar la vegetación de ribera, desde el 2009.

Antes de empezar el margen, tenemos plantados tres ejemplares de álamos: árbol de ribera, con las hojas muy blancas por la parte de debajo, cosa que provoca un efecto plateado cuando el viento las mueve.

Subimos al carruaje y enfilamos la calle recta arriba hacia el puente de Castellar. A nuestra izquierda tenemos alguna parcela con vegetación ruderal y restos de industrias. A la derecha, y siguiendo la calle, hay unos buenos ejemplares de chopos. El río nos queda abajo, pero podemos ver un par de puntos con desnivel, donde el agua se oxigena al caer. Aquí es frecuente ver alguna garza real esperando la comida o alguna de las familias de pato cuello verde que se han establecido en el río desde hace tiempo.

A mano derecha encontraremos una pasadera de madera que nos permite acercarnos al restaurante Can Pagès y al torrente de Colobrers, un buen paseo a pie. En este punto, a la izquierda vemos los restos del molino Oriac. Pasamos bajo el puente de la carretera hacia Castellar y a mano izquierda aparece el molino de Mornau, en muy buen estado de conservación. Está declarado Monumento Histórico, como Bien Cultural de Interés Nacional.

A mano derecha vamos viendo el río, con diferentes estados de conservación de la vegetación de ribera, sobre todo con muchas agrupaciones de caña, algunos chopos y en algunos puntos, juncos.

Poco después, cuando el camino gira ligeramente, a la izquierda vemos los huertos de aliseda, bajo el bosque de Can Deu. Al otro margen vemos algunos ejemplares de álamo. Pasamos unos cuántos plataneros y vemos un huerto muy artístico decorado con originales esculturas entre las plantas. Aquí encontramos la fuente de la Teula.

A partir de aquí el margen izquierdo del camino ya está recubierto de árboles: sobre todo pino blanco, platanero y alguna encina y roble dispersos. Vemos un pequeño ensanchamiento del camino donde hay un antiguo pozo de hielo y enseguida el camino se allana a la derecha, bajo inmensos plataneros, donde está la fuente con el mismo nombre, punto final del camino. Aquí se acaba el término municipal de Sabadell y empieza el de Castellar. Visitamos el pozo de hielo y retomamos el camino de vuelta.

NO OS PERDÁIS…

El río Ripoll: el río ha sido aprovechado durante siglos por la agricultura y posteriormente por la industria. El crecimiento urbano y la industrialización lo hicieron entrar en un proceso de degradación en la década de los cincuenta. Posteriormente, a mitad de los noventa, el proceso se ha invertido gracias al desarrollo y a la aplicación del plan de recuperación integral del río Ripoll y hoy podemos afirmar que vuelve a disfrutar de buena salud y que Sabadell ha redescubierto su río y la riqueza de su paisaje.

Sant Vicenç de Jonqueres: conjunto arquitectónico que conserva elementos románicos, góticos, renacentistas y de época barroca. Está formado por el edificio de la iglesia que tiene adosada, por el lado de ponente, la vicaría y, por el lado de levante y de mediodía, el vallado del cementerio. El año 1992 se rehabilitó y adecuó al entorno. Actualmente la planta baja de la vicaría acoge un taller artesanal.

Molino de Oriac y molino de Mornau: construcciones preindustriales que convierten el río Ripoll en una de las cuencas más importantes del inicio de la industrialización a nivel catalán (siglos XVIII y XIX).

Del molino pañero de Oriac (finales siglo XVII, principios siglo XVIII) sólo se conservan algunos restos pertenecientes a antiguas construcciones procedentes de servicios sepultados como depósitos, estructuras industriales, pozos, galerías, sistemas y mecanismos hidráulicos, canalizaciones, etc.

Considerado el molino papelero más grande del siglo XVIII, el molino de Mornau fue declarado Bien Cultural de Interés Nacional (BCIN) por el Gobierno de la Generalitat de Cataluña dado que constituye una de las piezas más singulares del inicio de la industrialización de Cataluña. El molino se articula en cuatro plantas y sótano, las 3 plantas superiores constituirían los miradores para el secado del papel, mientras que el sótano y la primera planta tenían en origen la maquinaria productiva.

Fuente del Plàtan: recibe este nombre por los árboles que lo rodean. El horno de cal y su entorno se encuentran en proceso de rehabilitación.

Fuente de la Teula: reconstruida después de la riada del año 62, actualmente no tiene la teja que le había dado el nombre: un tubo de hierro la ha sustituido.

SUGERENCIAS

El torrente de Colobrers, el bosque de Can Déu o el horno de cal de Ribatallada son puntos de interés cercanos a esta ruta.

[EN]

Ride’s return following the course of the river Ripoll, where the riverbank flora and a pleasant landscape accompany us throughout the tour.

We leave Can Jonqueres following the course of the river and leaving behind the silver effect of the leaves of the poplars. The industrial past of the territory has left its mark in this riverbank landscape. From our carriage, we see the remains of the mill Oriac and later, the mill of Mornau, catalogued as a Cultural Asset of National Interest. We continue our walk beside the river passing by the Teula spring and finally, reaching a small widening of the road where there is an old lime kiln. On a terrace, under huge trees, it is the Plàtan spring and the point of return of our path.

It is a pleasant walk, of back and forth by the side of the river Ripoll, by carriage, a very pleasant way of discovering it. Taking into account the sense of water, we will go along the right margin of the river.

We leave the parking of Can Jonqueres. From here, before we jump on the carriage, we have a good view of the typically Mediterranean river: it has more water at the underground level than the water we see on the surface, but this may present an important rise in case of plentiful rains, which usually happens in Autumn. Towards the bottom part that we see from here we have one of the areas where efforts are being made to restore the riverbank flora, since 2009.

Before we start the margin, we find three specimen of poplars: the poplar is a tree of bank, with very white leaves by the part underneath, which causes a silver effect when the wind moves them.

We climb into the carriage and we head for straight up the street toward the bridge of Castellar. On our left we have some plot with rural vegetation and the remains of industries. On the right, and following the street, there are some good specimen of poplars. We leave the river below, but we can see a couple of points with a slope, where the water is oxygenated when it falls. Here it is common to see a heron waiting for food or any of the families of duck Mallard that have been established in the river from a long time ago.

On the right we will find a walkway of wood that allows us to get closer to the restaurant Can Pagès and to the torrent of Colobrers, a good walk on foot. At this point, on the left we see the remains of the mill Oriac. We pass under the bridge of the road to Castellar and on the left hand it appears the Mornau mill, in very good conditions. It has been declared Historical Monument, as a Cultural Asset of National Interest.

On the right we are seeing the river, with different states of preservation of riverbank flora, especially with many groupings of cane, some poplars and in some points, reeds.

Shortly after, when the road turns slightly to the left, we see the gardens of alder under the forest of Can Déu. To the other side we see some poplars. We go through some banana trees and we see a very artistic garden decorated with original sculptures among the plants. Here we find the spring of the Teula.

From here the left side of the path is now covered with trees: mostly white pine, banana and some scattered holm oaks and oaks. We see a small widening of the road where there is an ancient well of ice and immediately the road makes a terrace on the right, under huge banana trees, where we can find the spring with the same name, end point of the path. Here it ends the municipality of Sabadell and begins that of Castellar. We visite the ice well and return the way back.

DON’T MISS…

The river Ripoll: the river has been used for centuries by the agriculture and subsequently by the industry. The urban growth and industrialization did enter into a process of degradation in the 1950s. Later, in the mid of the 90s, the process was reversed thanks to the development and implementation of the comprehensive recovery plan of the river Ripoll and today we can say that it has recovered the good health and Sabadell has rediscovered its river and the richness of its landscape.

Sant Vicenç de Jonqueres: architectural ensemble that preserves Romanesque, Gothic, Renaissance and Baroque elements. It consists of the building of the church that has the vicarage attached to the West side, and it has the fence of the cemetery attached to the East and midday side. In 1992 it was renovated and adapted to the environment. The ground floor of the vicariate currently houses a craft workshop.

Oriac mill and mill of Mornau: pre-industrial constructions that make the Ripoll river one of the most important basins of the beginning of the Catalan industrialization (18th and 19th centuries).

Of the cloth mill of Oriac (late 17th century, early 18th century) there are only preserved some remains belonging to old buildings from buried services such as deposits, industrial structures, wells, galleries, hydraulic systems and mechanisms, pipes, etc.

Considered the largest 18th century paper mill, the Mornau mill was declared a Cultural Asset of National Interest (BCIN) by the Government of the Generalitat of Catalonia since it is one of the most unique pieces of the beginning of the industrialization of Catalonia. The mill is divided into four floors and basement, the 3 upper floors would constitute the viewpoints for the drying of the paper, while the basement and the first floor had the productive machinery in origin.

Spring of the Plàtan: it takes its name from the trees that surround it. The lime kiln and its surroundings are in process of remodeling.

Spring of the Teula: rebuilt after the flood of the year 1962, it currently does not have the tile that had given it its name: a tube of iron has replaced it.

SUGGESTIONS

The torrent of Colobrers, the forest of Can Déu or the lime kiln of Ribatallada are points of interest near this route.