Vall de les Feixes – Forat del Vent (Cerdanyola)

December 9, 2020
January 2009

•   4.3 1 review

near Cerdanyola del Vallès, Catalunya (España)

[CAT]

La vall de les Feixes és un dels paratges naturals i històrics més importants de Cerdanyola. Passejant per aquesta vall de la serra de Collserola es poden veure camps de conreu, erms, boscos i també masies i cases de pagès, una església, una ermita i fins i tot un aqüeducte. Un patrimoni molt ric de la relació al llarg de mil·lennis entre els éssers humans i el medi natural.

Sortim de la caseta d’informació del Parc de la Riera i prenem el camí de Can Catà que s’endinsa cap a la serra de Collserola. Travessem la riera de Sant Cugat i passem per sota d’una de les arcades de l’aqüeducte de Canaletes; una construcció feta de maó vist que probablement formà part d’un sistema de canalització de diversos quilòmetres que, travessant Collserola, transportava l’aigua des del Vallès fins a Barcelona.

A ma dreta ens queda la masia de Canaletes, un antic mas del s. XVI-XVII. Davant mateix de la masia es troba l’ermita barroca de Santa Maria de les Feixes. Al seu voltant es troben les restes d’una vila romana. Continuem cap a Can Catà i deixem una bifurcació a la dreta que porta a Can Codina, una masia refeta els anys 40 i que hom diu que antigament havia estat refugi de bandolers.

Continuem vorejant els camps de conreu i ens anem endinsant en un bosc típic mediterrani, amb barreja de roures, alzines i pins, amb un dens sotabosc. La pista travessa el torrent de Can Coll, també conegut amb el nom de torrent de Can Codina. Després de deixar dues pistes que marxen per la dreta arribem a Can Catà. És una masia d’estil barroc, envoltada per un magnífic jardí. A l’altre costat del camí el bosc ha estat declarat reserva natural del Gran Bosc i entre els arbres s’amaguen alguns pins centenaris. Aquesta reserva està oberta al públic el primer i el tercer diumenge de cada mes. Una mica més endavant trobem l’església romànica de Sant Iscle i Santa Victòria de les Feixes, d’una nau i un absis i un esplèndid campanar d’espadanya.

Continuem pel camí de la dreta paral·lels al torrent de Sant Iscle. Poc després de passar el mas de Can Lloses, quan el camí fa un revolt molt pronunciat a l’esquerra, marxem recte per un senderó tot seguint les marques blanques i vermelles de GR. Al cap d’uns 50 metres deixem una pista a l’esquerra i un sender que marxa a la dreta i avall. Continuem amunt, remuntant el torrent fins arribar a un sender una mica més ample que prenem a ma esquerra. Arribem a una pista més ampla que seguim a la dreta i que en pocs metres ens porta al Forat del Vent, un espectacular mirador sobre Barcelona i el Vallès. Un cop allà seguim la pista cap a ma dreta en direcció oest fins a trobar per ma dreta la pista que va cap a la serra d’en Ferrer i Can Catà, que haurem de seguir en direcció nord resseguint la carena de la serra d’en Ferrer.

Més endavant deixarem a l’esquerra la pista que va cap a Can Catà, tancada al pas per ser una reserva natural, i seguirem davallant suament fins a enllaçar amb el camí que hem utilitzat en el nostre ascens fins al Forat del Vent. Desfent el camí que hem fet a l’anada, arribarem de nou a la població de Cerdanyola, punt d’inici del nostre itinerari.

NO US PERDEU…

Sant Iscle i Santa Victòria de les Feixes: temple romànic construït al segle XII on es troben elements arquitectònics de l’època romànica, gòtica i renaixentista. Es pot visitar el tercer diumenge de cada mes i durant l’aplec de Sant Iscle (novembre).

Santa Maria de les Feixes: església reconstruïda el 1759, a partir d’una església medieval anterior.

Forat del Vent: excel·lent mirador sobre Cerdanyola, la plana del Vallès i, en dies amb bona visibilitat, fins i tot dels Pirineus.

SUGGERIMENTS

La font de Can Lloses disposa de zona apta per a jocs i pícnic.

[CAST]

VALLE DE LES FEIXES - FORAT DEL VENT

El valle de las Feixes es uno de los parajes naturales e históricos más importantes de Cerdanyola. Paseando por este valle de la sierra de Collserola se pueden ver campos de cultivo, páramos, bosques y también masías y casas de payés, una iglesia, una ermita e incluso un acueducto. Un patrimonio muy rico de la relación a lo largo de milenios entre los seres humanos y el medio natural.

Salimos de la caseta de información del Parc de la Riera y tomamos el camino de Can Cató que se adentra hacia la sierra de Collserola. Atravesamos la riera de Sant Cugat y pasamos por debajo de una de las arcadas del acueducto de Canaletes; una construcción hecha de ladrillo caravista que probablemente formó parte de un sistema de canalización de varios kilómetros que, atravesando Collserola, transportaba el agua desde el Vallès hasta Barcelona.

A mano derecha nos queda la masía de Canaletes, una antigua casa del s. XVI-XVII. Delante mismo de la masía se encuentra la ermita barroca de Santa Maria de les Feixes. A su alrededor se encuentran los restos de una villa romana. Continuamos hacia Can Cató y dejamos una bifurcación a la derecha que lleva a Can Codina, una masía rehecha en los años 40 y que se dice que antiguamente había sido refugio de bandoleros.

Continuamos bordeando los campos de cultivo y nos vamos adentrando en un bosque típico mediterráneo, con mezcla de robles, encinas y pinos, con un denso sotobosque. La pista atraviesa el torrente de Can Coll, también conocido con el nombre de torrente de Can Codina. Después de dejar dos pistas que marchan por la derecha llegamos a Can Cató. Es una masía de estilo barroco, rodeada por un magnífico jardín. Al otro lado del camino el bosque ha sido declarado reserva natural del Gran Bosc y entre los árboles se esconden algunos pinos centenarios. Esta reserva está abierta al público el primer y el tercer domingo de cada mes. Algo más adelante encontramos la iglesia románica de Sant Iscle i Santa Victòria de les Feixes, de una nave y un ábside y un espléndido campanario de espadaña.

Continuamos por el camino de la derecha paralelo al torrente de Sant Iscle. Poco después de pasar el mas de Can Lloses, cuando el camino hace una curva muy pronunciada a la izquierda, marchamos recto por un sendero siguiendo las marcas blancas y rojas de GR. Al cabo de unos 50 metros dejamos una pista a la izquierda y un sendero que marcha a la derecha y abajo. Continuamos arriba, remontando el torrente hasta llegar a un sendero algo más ancho que tomamos a mano izquierda. Llegamos a una pista más ancha que seguimos a la derecha y que en pocos metros nos conduce al Forat del Vent, un espectacular mirador sobre Barcelona y el Vallès. Una vez allí seguimos la pista a mano derecha en dirección oeste hasta encontrar por mano derecha la pista que va hacia la sierra de Ferrer i Can Catà, que tendremos que seguir en dirección norte resiguiendo la línea de cresta de la sierra de Ferrer.

Más adelante dejaremos a la izquierda la pista que va hacia Can Catà, cerrada al paso por ser una reserva natural, y seguiremos bajando suavemente hasta enlazar con el camino que hemos utilizado en nuestro ascenso hasta el Forat del Vent. Deshaciendo el camino que hemos hecho a la ida llegaremos de nuevo a la población de Cerdanyola punto de inicio de nuestro itinerario.

NO OS PERDÁIS…

Sant Iscle i Santa Victòria de les Feixes: templo románico construido en el siglo XII donde se encuentran elementos arquitectónicos de la época románica, gótica y renacentista. Se puede visitar el tercer domingo de cada mes y durante el encuentro de Sant Iscle (noviembre).

Santa Maria de les Feixes: iglesia reconstruida en 1759, a partir de una iglesia medieval anterior.

Forat del Vent: excelente mirador sobre Cerdanyola, la llanura del Vallès y, en días con buena visibilidad, incluso de los Pirineos.

SUGERENCIAS

La fuente de Can Lloses dispone de zona apta para juegos y pícnic.

[EN]

VALLEY OF LES FEIXES - FORAT DEL VENT

The valley of the Feixes is one of the most important natural and historic spots of Cerdanyola. As you walk through this valley of the mountain range of Collserola you can see cultivated fields, moors, forests and also masies and houses of farmers, a church, a chapel and even an aqueduct. A very rich heritage of the relationship over millenniums between the human beings and the natural environment.

We got out of the information booth of the Parc de la Riera and take the path of Can Catà that goes toward the mountains of Collserola. We cross the ravine of Sant Cugat and we pass under one of the arcades of the aqueduct of Canaletes; a building made of brick that probably was part of a system of scoring of several kilometres that crossing Collserola, carried water from the Vallès to Barcelona.

On the right hand side we have the masia of Canaletes, an ancient mas of the 16th-17th centuries. In front of the masia we will find the Baroque chapel of Santa Maria de les Feixes. It is surrounded by the remains of a Roman villa. We continue toward Can Catà and leave a fork to the right that leads to Can Codina, a masia rebuilt in the 40s and it is said that formerly it had been a refuge for bandits.

We continue bordering the cultivation fields and we are entering into a typical Mediterranean forest, with a mixture of oaks, holm oaks and pine trees, with a dense underbrush. The track crosses the torrent of Can Coll, also known as Torrent de Can Codina. After leaving two tracks that go to the right we arrive to Can Catà. It is a masia of Baroque style, surrounded by a magnificent garden. On the other side of the road the forest has been declared a natural reserve of the Gran Bosc and among the trees there are hidden some centenary pine trees. This reserve is open to the public the first and the third Sunday of each month. A little bit later we find the Romanesque church of Sant Iscle and Santa Victòria de Les Feixes, of a singular nave and an apse and a splendid bell tower.

We continue by the path on the right side of the torrent of Sant Iscle. Shortly after passing the mas of Can Lloses, when the road makes a very sharp curve to the left, we go straight on by a path following the white and red marks of GR. After about 50 meters we leave a track to the left and a trail that goes to the right and down. We continue going up the torrent until we reach a wider path that we take to the left. We arrive to a wider track that we follow to the right and in a few meters leads us to the Forat del Vent, a spectacular viewpoint over Barcelona and the Vallès. Once there, we follow the track on the right in a westerly direction to find the right-hand track that goes toward the mountains of Ferrer i Can Catà, which we will have to follow in a northerly direction following the ridge line of the mountain range of Ferrer.

Later, we will leave to the left the track that goes toward Can Catà (closed to the step since it is a natural reserve), and we will continue down gently to connect with the path that we have used in our climbing to the Forat del Vent. Undoing the path we have made one way trip we will arrive back to the municipality of Cerdanyola, starting point of our journey.

DON’T MISS…

Sant Iscle i Santa Victòria de Les Feixes: Romanesque temple built in the 12th century where there are architectural elements of the Romanesque, Gothic and Renaissance architecture. It can be visited the third Sunday of each month and during the meeting of Sant Iscle (November).

Santa Maria de les Feixes: church rebuilt in 1759, from a previous medieval church.

Forat del Vent: excellent viewpoint over Cerdanyola, the plain of the Vallès and, on days with good visibility, they can even be seen the Pyrenees.

SUGGESTIONS

The spring of Can Lloses has a suitable play area and picnic.

[FR]

VALLÉE DE LES FEIXES - FORAT DEL VENT

La Vallée de les Feixes fait partie des lieux naturels et historiques les plus importants de Cerdanyola. En vous promenant dans cette vallée de la Sierra de Collserola, vous pourrez voir des champs de culture, des friches, des forêts et trouver des masies et des maisons de paysans, une église, un ermitage et même un aqueduc. Un patrimoine très riche né de la relation des êtres humains et de l’environnement pendant des millénaires.

Vous partirez de la cabane d’information du Parc de la Riera et emprunterez le chemin de Can Catà qui s’engage vers la Sierra de Collserola. Traversez la Riera de Sant Cugat et passez en dessous de l’une des arcades de l’aqueduc de Canaletes, une construction en briques apparentes qui fait probablement partie du système de canalisation sur plusieurs kilomètres qui, traversant Collserola, transportait l’eau du Vallès jusqu’à Barcelone.

Sur la droite, vous pourrez voir la masia de Canaletes, un ancien mas datant des XVIème-XVIIème siècles. Juste devant la masia se trouve l’ermitage baroque de Santa Maria de les Feixes. Autour se trouvent les restes d’une villa romaine. Continuez vers Can Catà et laissez une bifurcation sur la droite qui mène vers Can Codina, une masia reconstruite dans les années 40 et qui, selon la légende, était le refuge des bandits.

Vous continuerez en bordant les champs de culture et en vous engageant dans une forêt typique de la Méditerranée avec un mélange de chênes, de chênes verts et de pins et un sous-bois dense. La piste traverse le torrent de Can Coll, également connu sous le nom de torrent de Can Codina. Après avoir passé deux pistes qui partaient sur la droite, vous arriverez à Can Catà. Il s’agit d’une masia de style baroque encerclée par un jardin magnifique. De l’autre côté du chemin, la forêt a été déclarée réserve naturelle du Gran Bosc et parmi ses arbres se cachent quelques pins centenaires. Cette réserve est ouverture au public le premier et le troisième dimanche du mois. Un peu plus loin se trouve l’église romane de Sant Iscle i Santa Victòria de les Feixes, ayant une nef et une abside ainsi qu’un clocher splendide.

Suivez le chemin de la droite parallèle au torrent de Sant Iscle. Peu après avoir passé le mas de Can Lloses, lorsque le chemin forme un virage très prononcé vers la gauche, prenez tout droit par un sentier en suivant les marques blanches et rouges de GR. Au bout de 50 mètres environ, laissez une piste sur votre gauche et un sentier sur la droite et en dessous. Continuez vers le haut en remontant le torrent jusqu’à arriver à un sentier un peu plus large que vous prendrez sur la gauche. Vous atteindrez une piste plus large que vous suivrez sur la droite et qui vous conduira en quelques mètres au Forat del Vent, un mirador spectaculaire qui offre une vue sur Barcelone et le Vallès. Après avoir suivi la piste vers la droite en direction de l’Ouest jusqu’à trouver sur votre droite la piste qui mène à la sierra d’en Ferrer i Can Catà, vous devrez prendre la direction du Nord en parcourant la crête de la sierra d’en Ferrer.

Un peu plus loin, abandonnez la piste sur la gauche qui va vers Can Catà, barrée pour être une réserve naturelle, et continuez de descendre doucement jusqu’à atteindre le chemin que vous avez utilisé lors de votre ascension jusqu’au Forat del Vent. En refaisant le chemin que vous avez fait à l’aller, vous arriverez dans la commune de Cerdanyola, point de départ de votre excursion.

NE MANQUEZ PAS…

Sant Iscle i Santa Victòria de les Feixes : temple roman construit au XIIème siècle dans lequel se trouvent des éléments architectoniques de l’époque romane, gothique et de la Renaissance. Vous pouvez la visiter le troisième dimanche du mois et pendant le l’Aplec de Sant Iscle (novembre).

Santa Maria de les Feixes : église reconstruite en 1759 sur les bases d’une église médiévale antérieure.

Forat del Vent : excellent mirador sur Cerdanyola, la plaine du Vallès et, les jours de beau temps, même sur les Pyrénées.

SUGGESTIONS

La Source de Can Lloses dispose d’une aire de jeux et de pique-nique.

• Marcial Novo Martin Mar 8, 2024

Estupendo recorrido por ese entorno saludable.