Talaia del Puig–Castellar (Montcada i Reixac)

-1,371 ft
47 minutes
December 15, 2020
January 2010

near Montcada i Reixac, Catalunya (España)

[CAT]

El privilegiat emplaçament del Puig-Castellar i el sender que ens hi durà ens permet gaudir d’unes immillorables panoràmiques sobre el massís de Collserola, la ciutat de Barcelona i bona part de la plana del Vallès. A aquest atractiu natural cal sumar-hi l’al·licient cultural, ja que la part més alta del turó també ens depara l’agradable possibilitat de visitar les restes del poblat ibèric de Can Castellar.

Sortim per l’altre costat d’on es troba l’edifici de l’estació, travessem el carrer Guadiana paral·lel a les vies del tren i prenem el carrer Vilomara fins a la seva confluència amb l’avinguda de la Ribera, que seguirem a la dreta fins a arribar a una rotonda. Un cop allà, girem a mà esquerra i prenem una carretera que travessa el riu Besòs.

A l’altre costat del pont prenem cap a mà dreta el passeig que recorre el marge del riu, lloc on hi trobem els senyals vermell i blancs del GR 92 que ens acompanyaran pràcticament fins al cim del turó de Puig-Castellar. Avancem pel passeig fins a trobar un petit torrent que ens arriba per l’esquerra, malgrat no ser molt evidents els senyals del GR que marxen per l’esquerra i la desaparició de construccions pel mateix costat ens ajuden a localitzar amb certa facilitat aquest punt.

Deixem el passeig i travessem una zona de camp fins arribar a la carretera BV-5001 i a la porta d’entrada de la depuradora d’aigües residuals de Montcada i Reixac. Des d’aquí travessem la carretera amb molta cura i passem per davant de la torre dels Frares. A escassos metres trobem una cadena que restringeix el pas a vehicles i un rètol que ens indica que entrem dins l’espai del Parc de la Serralada Litoral. Seguirem per aquesta pista fins a trobar per mà dreta un sender que en direcció sud i senyalitzat amb les marques del GR s’enfila amunt.

Desprès d’un tram de forta pujada arribarem a un petit pla on trobem una torre elèctrica i on deixem a la dreta una pista que marxa avall. Seguim amunt resseguint la carena que guanya alçada progressivament i que ens permet gaudir d’unes bones panoràmiques sobre la ciutat de Montcada i bona part del Vallès. Desprès d’aquest tram de forta pujada el sender desemboca a una pista ampla on deixarem de seguir el GR que marxa per mà dreta i seguirem recte per una pista que avança de forma planera en direcció sud-est.

Al cap d’uns minuts trobem una pista que ens arriba per mà dreta i que es troba tancada amb una cadena per impedir l’accés als vehicles. Seguint-la arribarem pocs metres més endavant a l’entrada del jaciment ibèric de Puig Castellar que envolta el cim del turó on ens dirigim i que podrem visitar abans d’arribar-hi. Un cop a dalt podrem gaudir d’unes excepcionals panoràmiques sobre Barcelona, Collserola, bona part de la plana del Vallès i el turó de Montcada així com de Sant Llorenç del Munt i Montserrat a la llunyania.

Baixem del cim i desfem el camí fins a la cruïlla on hem trobat la cadena. Un cop allà seguim la pista a mà dreta en direcció a l’ermita de Sant Climent, visible al nostre davant. Pocs metres més endavant trobem una nova cruïlla on conflueixen quatre pistes, haurem de seguir la primera pista que marxa per mà esquerra en direcció nord-oest. Aquesta pista avança primer de forma planera i més tard en forta pendent transformant-se en un estret corriol que desemboca en una pista més ampla que seguirem a la dreta i avall. En breu la pista que seguim desemboca en un altre que seguirem cap a l’esquerra i que passa per davant de Can Filosa, antiga casa d’estil modernista. Seguint aquesta pista arribarem en pocs minuts fins a la torre dels Frares, des d’on desfarem el camí que hem fet a l’anada fins arribar a l’estació de tren de Montcada.

NO US PERDEU…

Jaciment ibèric de Puig-Castellar: obert de forma permanent. El poblat és un assentament d’uns 5000 m2 situat en un punt geogràficament estratègic. Data dels segles V-IV aC a l’inici del segle II aC, moment en què és abandonat a causa de la Segona Guerra Púnica. S’hi distingeixen dos tipus d’espais: habitatges i altres vinculats a les funcions productives del poblat.

Fora de la ruta, encara que molt a prop, hi trobem l’ermita de Sant Onofre, l’ermita de Sant Climent i la sepultura megalítica anomenada Cau d’en Genís.

SUGGERIMENTS

Trobem un lloc apte per fer una parada al recorregut al mirador del jaciment ibèric de Puig-Castellar.

[CAST]

ATALAYA DE PUIG-CASTELLAR

El privilegiado emplazamiento del Puig-Castellar y el sendero que allí nos llevará nos permite disfrutar de unas inmejorables panorámicas sobre el macizo de Collserola, la ciudad de Barcelona y buena parte de la llanura del Vallès. A este atractivo natural hay que sumarle el aliciente cultural, ya que la parte más alta del cerro también nos depara la agradable posibilidad de visitar los restos del poblado ibérico de Can Castellar.

Salimos por el otro lado donde se encuentra el edificio de la estación, atravesamos la calle Guadiana paralelo a las vías del tren y tomamos la calle Vilomara hasta su confluencia con la avenida de la Ribera, que seguiremos a la derecha hasta llegar a una rotonda. Una vez allí, giramos a mano izquierda y tomamos una carretera que atraviesa el río Besòs.

Al otro lado del puente tomamos a mano derecha el paseo que recorre el margen del río, lugar donde encontramos las señales rojas y blancas del GR 92 que nos acompañarán prácticamente hasta la cumbre del cerro de Puig-Castellar. Avanzamos por el paseo hasta encontrar un pequeño torrente que nos llega por la izquierda, a pesar de no ser muy evidentes las señales del GR que marchan por la izquierda y la desaparición de construcciones por el mismo lado nos ayudan a localizar con cierta facilidad este punto.

Dejamos el paseo y atravesamos una zona de campo hasta llegar a la carretera BV-5001 y a la puerta de entrada de la depuradora de aguas residuales de Montcada i Reixac. Desde aquí atravesamos la carretera con mucho cuidado y pasamos por delante de la torre dels Frares. A escasos metros encontramos una cadena que restringe el paso a vehículos y un letrero que nos indica que entramos dentro del espacio del Parc de la Serralada Litoral. Seguiremos por esta pista hasta encontrar a mano derecha un sendero que en dirección sur y señalizado con las marcas del GR se enfila arriba.

Después de un tramo de fuerte subida llegaremos a un pequeño plano donde encontramos una torre eléctrica y dónde dejamos a la derecha una pista que marcha abajo. Seguimos arriba resiguiendo la línea de cresta que gana altura progresivamente y que nos permite disfrutar de unas buenas panorámicas sobre la ciudad de Montcada y buena parte del Vallès. Después de este tramo de fuerte subida el sendero desemboca a una pista ancha donde dejaremos de seguir el GR que marcha por mano derecha y seguiremos recto por una pista que avanza de forma llana en dirección sudeste.

Al cabo de unos minutos encontramos una pista que nos llega por mano derecha y que se encuentra cerrada con una cadena para impedir el acceso a los vehículos. Siguiéndola llegaremos pocos metros más adelante a la entrada del yacimiento ibérico de Puig Castellar que rodea la cumbre del cerro donde nos dirigimos y que podremos visitar antes de llegar. Una vez arriba podremos disfrutar de unas excepcionales panorámicas sobre Barcelona, Collserola, buena parte de la llanura del Vallès y el cerro de Montcada así como de Sant Llorenç del Munt y Montserrat en la lejanía.

Bajamos de la cumbre y deshacemos el camino hasta el cruce donde hemos encontrado la cadena. Una vez allí seguimos la pista a mano derecha en dirección a la ermita de Sant Climent, visible delante nuestro. Pocos metros más adelante encontramos un nuevo cruce donde confluyen cuatro pistas, tendremos que seguir la primera pista que marcha por mano izquierda en dirección noroeste. Esta pista avanza primero de forma llana y más tarde en fuerte pendiente transformándose en un estrecho sendero que desemboca en una pista más ancha que seguiremos a la derecha y abajo. En breve la pista que seguimos desemboca en otra que seguiremos hacia la izquierda y que pasa por delante de Can Filosa, antigua casa de estilo modernista. Siguiendo esta pista llegaremos en pocos minutos hasta la torre dels Frares, desde donde desharemos el camino que hemos hecho a la ida hasta llegar a la estación de tren de Montcada.

NO OS PERDÁIS…

Yacimiento ibérico de Puig-Castellar: abierto de forma permanente. El poblado es un asentamiento de unos 5000 m2 situado en un punto geográficamente estratégico. Data de los siglos V-IV a.C. al inicio del siglo II a.C., momento en que es abandonado debido a la Segunda Guerra Púnica. Se distinguen dos tipos de espacios: viviendas y otros vinculados a las funciones productivas del poblado.

Fuera de la ruta, aunque muy cerca, encontramos la ermita de Sant Onofre, la ermita de Sant Climent y la sepultura megalítica llamada Cau d’en Genís.

SUGERENCIAS

Encontramos un lugar apto para hacer una parada en el recorrido en el mirador del yacimiento ibérico Puig-Castellar.

[EN]

TALAIA DEL PUIG-CASTELLAR

The privileged location of the Puig-Castellar and the path that will take us there allow us to enjoy fantastic panoramic views on the massif of Collserola, the city of Barcelona and a good part of the plain of the Vallès. To this natural attraction we have to add the cultural incentive, since the highest part of the hill also holds the pleasant opportunity to visit the remains of the Iberian village of Can Castellar.

We go out on the other side where it is the building of the station, we cross the carrer Guadiana parallel to the train tracks and we take the carrer Vilomara until its confluence with the avinguda de la Ribera, that we will continue to the right until we reach a roundabout. Once there, we turn left and take a road that crosses the river Besòs.

On the other side of the bridge we turn right on the promenade that runs along the bank of the river, where we find the red and white marks of the GR 92 that will accompany us almost to the top of the hill of Puig-Castellar. We go ahead by the promenade until we find a small torrent that comes to us through the left. Despite the marks of the GR marching by the left are not very clear, and the disappearance of buildings by the same side, they help us to locate this point fairly easily.

We leave the walk and cross a field until we reach the road BV-5001 and to the front door of the wastewater treatment plant of Montcada i Reixac. From here we cross the road with much care and pass by in front of the Torre dels Frares. A few meters further we find a chain that restricts the pass of vehicles and a sign that indicates that we enter within the space of the Parc de la Serralada Litoral. We will follow this track until we find a path in a south direction to the right and which goes up signalled with the marks of the GR.

After a stretch of steep climb we arrive at a small plane where we find an electrical tower and where we left right up down a track. We continue up following the ridge line that gradually gains height and that allows us to enjoy a great panoramic views over the city of Montcada and a good part of the Vallès. After this stretch of steep climb the path leads to a wide track where we will not be following the GR that goes on the right anymore and we continue straight on along a track that moves in a flat way in a south-easterly direction.

After a few minutes we find a track on the right that is closed with a chain to prevent the access to vehicles. Following this track, we arrive a few meters ahead at the entrance of the Iberian archaeological site of Puig Castellar. It surrounds the summit of the hill where we are going to and that we will be able to visit before we arrive. Once on the top we will be able to enjoy exceptional panoramic views over Barcelona, Collserola, a good part of the plain of the Vallès and the hill of Montcada as well as Sant Llorenç del Munt and Montserrat in the distance.

We go down of the summit and we come back to the crossroads where we found the chain. Once there we follow the track on the right in the direction of the hermitage of Sant Climent, visible in front of us. A few meters ahead, we find a new crossing where they converge four tracks. We will have to follow the first track that goes on the left in northwest direction. This track goes first in a plain way and later in a steep climb transforming itself in a narrow path that leads to a wider track that we will follow to the right and down. In short, the track that we follow flows into another that we will continue to the left and that passes in front of Can Filosa, an ancient house of modernist style. Following this track we will arrive to the Torre dels Frares in a few minutes, from where we will go back by the way we have done one way until we get to the train station of Montcada.

DON’T MISS…

Iberian archaeological site of Puig-Castellar: open permanently. The town is a settlement of about 5000 m2, located in a strategic geographical point. It dates from the 5th-4th centuries BC at the start of the 2nd century BC, moment in which it is abandoned due to the Second Punic War. There are two types of space: houses and others linked to the productive functions of the village.

Outside the route, although very close, we find the hermitage of Sant Onofre, the hermitage of Sant Climent and the megalithic burial called Cau d’en Geniss.

SUGGESTIONS

We find a suitable place to make a stop in the tour at the viewpoint of the Iberian archaeological site Puig-Castellar.

[FR]

TALAIA DEL PUIG-CASTELLAR

L’emplacement privilégié du Puig-Castellar et du sentier qui y conduit nous permet d’admirer les panoramas inégalables sur le massif de Collserola, sur la ville de Barcelone et sur une bonne partie de la plaine du Vallès. On peut ajouter à ce charme naturel l’intérêt culturel puisque la partie la plus haute de la colline nous réserve aussi l’agréable possibilité de visiter les restes du village ibérique de Can Castellar.

En partant de l’autre côté du bâtiment de la gare, traversez la rue Carrer Guadiana qui est parallèle aux voies ferrées et prenez la rue Carrer Vilomara jusqu’à sa rencontre avec l’avenue Avinguda de la Ribera, que vous suivrez sur la droite jusqu’à arriver à un rond-point. Une fois arrivés, tournez à gauche et prenez la route qui traverse la rivière Besòs.

De l’autre côté du pont, prenez à droite la promenade qui parcourt le bord de la rivière, lieu où vous trouverez les indications rouges et blanches du GR 92 qui vous accompagneront pratiquement jusqu’à la cime de la colline de Puig-Castellar. Avancez sur la promenade jusqu’à atteindre un petit torrent qui arrivera sur votre gauche. Malgré les indications peu évidentes du GR qui part sur la gauche et la disparition de constructions du même côté, ces indications vous aideront à localiser ce point assez facilement.

Abandonnez la promenade et traversez une zone de champs jusqu’à atteindre la route BV-5001 et la porte d’entrée de la station d’épuration des eaux usées de Montcada i Reixac. À ce point, traversez la route en faisant très attention et passez devant la Torre dels Frares. À quelques mètres se trouve une chaîne qui interdit le passage des véhicules ainsi qu’un écriteau qui vous indiquera que vous entrez dans l’espace du Parc de la Serralada Litoral. Continuez sur cette piste jusqu’à trouver sur votre droite un sentier en direction du Sud et signalisé avec les marques du GR qui s’engage vers le haut.

Après un tronçon de forte montée, vous arriverez à une petite plaine où vous trouverez une tour électrique et où vous laisserez sur votre droite une piste qui part vers le bas. Continuez vers le haut en longeant la crête qui gagne progressivement de la hauteur et qui permet d’admirer les panoramas sur la ville de Montcada et sur une bonne partie du Vallès. Après ce tronçon de forte montée, le sentier débouche sur une piste large où vous devrez arrêter de suivre le GR qui part vers la droite pour continuer tout droit sur une piste qui avance à plat en direction du Sud-est.

Après quelques minutes, vous trouverez une piste qui arrive sur votre droite et qui est barrée avec une chaîne afin d’empêcher l’accès des véhicules. Continuez sur cette piste pour arriver quelques mètres plus loin à l’entrée du gisement ibérique de Puig Castellar qui entoure la cime de la colline vers laquelle vous vous dirigez et que vous pourrez visiter avant d’atteindre votre destination. Une fois en haut, vous pourrez profiter des panoramas exceptionnels sur Barcelone, sur Collserola, sur une bonne partie de la plaine du Vallès et sur la colline de Montcada ainsi que sur Sant Llorenç del Munt et Montserrat au loin.

Descendez de la cime et refaites le chemin jusqu’au croisement où vous avez trouvé la chaîne. Ensuite, suivez la piste sur la droite en direction de l’ermitage de Sant Climent, visible devant vous. À quelques mètres, vous trouverez un nouveau croisement où confluent quatre pistes, vous devrez suivre la première piste qui part sur la gauche en direction du Nord-ouest. Cette piste avance d’abord à plat et plus tard en forte pente en devenant un sentier étroit qui débouche sur une piste plus large que vous prendrez à droite et vers le bas. La piste que vous suivez débouchera rapidement sur une autre que vous prendrez sur la gauche et qui passe devant Can Filosa, une ancienne maison de style moderniste. En suivant cette piste, vous arriverez en quelques minutes à la Torre dels Frares, de laquelle vous repartirez sur le chemin que vous avez suivi à l’aller pour arriver à la gare ferroviaire de Montcada.

NE MANQUEZ PAS…

Gisement ibérique de Puig-Castellar : ouvert de manière permanente. Le village est un établissement d’environ 5 000 m2 situé sur un point géographiquement stratégique. Il date des Vème-IVème siècles av J.-C. au IIème siècle av J.-C., moment lors duquel il est abandonné à cause de la Deuxième Guerre Punique. On y distingue deux types d’espace : des habitats et d’autres liés à des fonctions de production du village.

En dehors du circuit, mais à proximité, vous trouverez l’ermitage de Sant Onofre, l’ermitage de Sant Climent et la sépulture mégalithique du nom de Cau d’en Genís.

SUGGESTIONS

Vous trouverez un lieu idéal pour faire une pause dans votre parcours au mirador du gisement ibérique de Puig-Castellar.