Ruta de la Salut a Castellar (Sabadell)

December 21, 2020
August 2010

near La Salut, Catalunya (España)

Contractació excursió

Empresa: Pas a Pas.
Telèfon: 661 565 502
WEB: www.pasapas.cat
Mail: pasapaspassejades@gmail.com
Contacte: Carles Buxó
Preu excursió: a consultar
ASSISTENTS: fins a 12 persones. (Disposen de 2 carruatges de 12 places)

[CAT]

Ruta lineal que discorre entre la plana vallesana i la falda de la serralada prelitoral, de Sabadell a Castellar, passant per la serra de Sant Iscle. D’aproximadament dues hores d’anada i dues de tornada, ens permetrà conèixer des de la comoditat del carro la combinació de conreus agrícoles i zona boscosa que encara enriqueix el rodal de les poblacions vallesanes i que donen lloc a una gran diversitat biològica, tant de vegetació com de fauna.

Sortim de l’aparcament del Santuari de la Salut, on podrem arribar-hi en autobús des de Sabadell o en vehicle propi que deixarem aparcat. Ja amb el carro, enfilarem cap a Sentmenat per la carretera durant uns pocs metres. Agafarem un camí de carro que surt a l’esquerra. De seguida veurem que estem en ple rodal de Sabadell, enfilant per l’antic camí de Ripollet a Castellar, que permet unes bones vistes a dreta i esquerra, des del Montseny a Montserrat, respectivament. Trobem cultius de secà i algun de regadiu, cosa que ens permetrà diferenciar-los.

Al principi del camí queda més obert a l’esquerra i una tanca a la dreta. Darrera d’aquesta podem veure una finca de secà tradicional, amb vinya i oliveres. A l’esquerra veiem unes cases, una d’elles encara cria bestiar. A tot el tram hi ha xiprers que tanquen el camp. Al fons d’aquest veiem un frontó i, al davant, un bon exemplar de pi pinyer, amb la seva copa ben densa i arrodonida. Continuem entre cereal i oliveres. Veurem un gros cirerer que sobresurt per sobre la tanca d’una casa a l’esquerra. Just després comença un gran camp i a la dreta veiem una tanca amb horts de regadiu: patates, mongeta… amb la bassa per l’aigua i dominant el conjunt unes figueres. Gairebé davant de la bassa, a l’esquerra, al marge del camp hi ha un gros ametller, únic punt d’ombra d’aquest tram.

Des d’aquí, per darrera el camp, veiem Pedra Santa i, per darrera, el Montseny. Girant la vista cap a l’esquerra, veurem els cingles del Bertí, el Farell, el puig de la Creu, Sant Llorenç, serra de l’Obac i Montserrat. Darrera els cultius de l’esquerra podem veure els marges del Ripoll, Sabadell i serra de Galliners. En acabar els horts, els dos marges del camí es van elevant i es cobreixen de ginesta. En tornar, des d’aquest punt podrem veure tota la serralada Litoral.

El camí segueix planer al costat d’uns horts a l’esquerra i una finca amb cavalls a la dreta. Just després dels horts trobem un trencall que enllaça amb Togores i la Torre del Canonge. Passem per un petit bosquet d’alzines, que fa com un petit torrent i veiem una masia a la dreta. En deixar el bosquet, a la dreta un roure ens pentinarà amb les seves branques i, fora de l’hivern, podrem veure perfectament la vora ondulada de les seves fulles. El marge esquerra es manté elevat i recobert per pruneres silvestres i esbarzers. Segons a l’hora que passem, podem trobar-nos un ramat de cabres que pasturen la zona.

En acabar els camps, el camí discorre pel principi del bosc, sobretot de pi blanc. A sota podem veure molta estepa, romaní, gatosa, llentiscle i alzines joves que creixen sota l’ombra dels pins.

Passada una corba a l’esquerra i quan el camí comença a fer pujada, a l’esquerra trobem un bon tram d’alzinar ben constituït. Anem enfilant un bon tros, alternant aquest bosc típicament mediterrani amb alternança d’algun camp de cereal i amb vistes intermitents de Montserrat a l’esquerra i de Sant Llorenç al davant.

Si ens anem fixant en el bosc de la dreta, de cop veurem com treuen el cap un conjunt d’eucaliptus, amb l’escorça que es pela i les fulles allargades i de color grisós. Un cop els passem, el camí s’eixampla en una cruïlla on hi ha les parets antigues d’una entrada a una finca. Aquí farem una parada, aprofitarem per estirar les cames i fer un mos, al temps que els cavalls reposen de la pujada.

El camí continua ara durant un bon tram enmig de pi i alzina jove, planer amb un parell de pendents més forts. Trobarem el trencall cap a Can Casamada a l’esquerra i cap a Sentmenat a la dreta, ambdós senyalitzats.

A mesura que ens acostem a Castellar, tornem a veure signes d’humanitat: un marge de pedra seca, horts i conreu a dreta i esquerra. Quan el camí tomba a l’oest, podem veure el turó del cementiri de Castellar, darrera els camps. El camí s’hi enfila. Podem fer un descans i enfilar el camí de tornada o fer una parada més llarga un xic més enllà i dinar.

NO US PERDEU…

Rodal de Sabadell: espai natural del terme municipal de Sabadell. Es tracta d´un espai en transformació, dinàmic, que està regulat per la interacció dels processos naturals i les activitats humanes que s’hi desenvolupen. La caça està totalment prohibida.

Riu Tort: afluent del riu Ripoll, neix sota el cementiri de Castellar del Vallès. Té un curs molt agradable en el seu començament, tortuós i cargolat de mig avall, cosa que li ha donat el nom de riu Tort.

Santuari de la Salut: l’any 1876 es va posar la primera pedra del santuari, al lloc on hi havia hagut l’ermita de Sant Iscle i Santa Victòria. El 1879 el temple ja estava enllestit però es va enfonsar la coberta. L’arquitecte Miquel Pascual i Tintorer es va fer càrrec d’un segon projecte. Els avatars del santuari no es van acabar aquí, ja que durant la Guerra Civil una part del temple va quedar destruïda. La reconstrucció la va dur a terme Francesc Folguera. A l’interior del temple es poden contemplar els murals fets pel pintor sabadellenc Antoni Vila Arrufat.

Les masies: el Vallès va ser terra de petits pobles de pagesos i riques masies fins a l´inici de la industrialització, moment en que, en molts casos, els masos situats a les ribes del Ripoll van transformar-se en molins i indústries. Les masies han anat adaptant-se a les necessitats dels seus propietaris en cada moment, fet pel qual donen fe dels diversos estils arquitectònics i això fa difícil la seva datació. Can Vilar, situada prop del riu Tort, és una de les masies més grans del rodal. Segons documentació trobada, hi ha dades de la família Vilar des del segle XV.

Vil·la romana de la Salut: jaciment romà a l’entorn del santuari de la Mare de Déu de la Salut, identificat com una vil·la de tipus rural fundada en època republicana cap a la primera meitat del segle I aC sobre un assentament ibèric precedent. De la part rústica, dedicada a la producció i comercialització de vi laietà, cal destacar una àmplia àrea de magatzem amb una seixantena de dòlies, un gran forn de producció d’àmfores tarraconenses del tipus Laietana 1 i tres forns més de ceràmica comuna i sigil·lada hispànica. De la part urbana o residencial, destaquen les restes d’una àrea de banys, amb presència d’una gran piscina central o natatio i dues piscines més petites de quasi dos metres de fondària, connectades per una canal principal de desguàs de més de 15 metres de llargada.

També cal destacar una estança pavimentada amb un mosaic de tessel·les blanques i negres amb la figura de Neptú acompanyat d’una sirena.

Camí ral de la Serra o de Ripollet a Castellar: camí històric i ramader ben conservat en força trams. Forma part de la carrerada que, per Can Catafau, s’enfila cap a Moià i Alpens fins a les muntanyes de la Molina o de Núria.

SUGGERIMENTS

L’Hermita de Togores, la Torre del Canonge, el torrent de Colobrers o l’Hermita de Sant Nicolau són altres punts d’interès que trobem a prop d’aquesta ruta.

[CAST]

Ruta lineal que discurre entre la llanura vallesana y el pie de la cordillera prelitoral, de Sabadell a Castellar, pasando por la sierra de Sant Iscle. De aproximadamente dos horas de ida y dos de vuelta, nos permitirá conocer desde la comodidad del carro la combinación de cultivos agrícolas y zona boscosa que todavía enriquece el rodal de las poblaciones vallesanas y que dan lugar a una gran diversidad biológica, tanto de vegetación como de fauna.

Salimos del aparcamiento del Santuari de la Salut, donde podremos llegar en autobús desde Sabadell o en vehículo propio que dejaremos aparcado. Ya con el carro, enfilaremos hacia Sentmenat por la carretera durante unos pocos metros. Cogeremos un camino de carro que sale a la izquierda. Enseguida veremos que estamos en pleno rodal de Sabadell, enfilando por el antiguo camino de Ripollet a Castellar, que permite unas buenas vistas a derecha e izquierda, desde el Montseny a Montserrat, respectivamente. Encontramos cultivos de secano y alguno de regadío, cosa que nos permitirá diferenciarlos.

Al principio del camino queda más abierto a la izquierda y una valla a la derecha. Detrás de ésta podemos ver una finca de secano tradicional, con viña y olivos. A la izquierda vemos unas casas, una de ellas todavía cría ganado. En todo el tramo hay cipreses que cierran el campo. Al fondo de éste vemos un frontón y, delante, un buen ejemplar de pino piñonero, con su copa densa y redondeada. Continuamos entre cereales y olivos. Veremos un gran cerezo que sobresale por sobre la valla de una casa a la izquierda. Justo después empieza un gran campo y a la derecha vemos una valla con huertos de regadío: patatas, judías… con la balsa para el agua y dominando el conjunto unas higueras. Casi ante la balsa, a la izquierda, al margen del campo hay un gran almendro, único punto de sombra de este tramo.

Desde aquí, por detrás del campo, vemos Pedra Santa y, por detrás, el Montseny. Desplazando la vista hacia la izquierda, veremos los riscos del Bertí, el Farell, el monte de la Creu, Sant Llorenç, sierra de l’Obac y Montserrat. Detrás de los cultivos de la izquierda podemos ver los márgenes del Ripoll, Sabadell y sierra de Galliners. Cuando se acaban los huertos, los dos márgenes del camino se van elevando y se cubren de retama. Al volver, desde este punto podremos ver toda la cordillera Litoral.

El camino sigue llano junto a unos huertos a la izquierda y una finca con caballos a la derecha. Justo después de los huertos encontramos un desvío que enlaza con Togores y la torre del Canonge. Pasamos por un pequeño bosque de encinas, que hace como un pequeño torrente y vemos una masía a la derecha. Al dejar el bosquecillo, a la derecha un roble nos peinará con sus ramas y, excepto en invierno, podremos ver perfectamente el borde ondulado de sus hojas. El margen izquierdo se mantiene elevado y recubierto por ciruelos silvestres y zarzas. Según la hora en que pasemos, podemos encontrarnos un rebaño de cabras que pacen la zona.

Al acabarse los campos, el camino discurre por el principio del bosque, sobre todo de pino blanco. Debajo podemos ver mucha estepa, romero, aliaga, lentisco y encinas jóvenes que crecen bajo la sombra de los pinos.

Pasada una curva a la izquierda y cuando el camino empieza a hacer subida, a la izquierda encontramos un buen tramo de encinar bien constituido. Vamos enfilando un buen trozo, alternando este bosque típicamente mediterráneo con alternancia de algún campo de cereal y con vistas intermitentes de Montserrat a la izquierda y de Sant Llorenç por delante.

Si nos vamos fijando en el bosque de la derecha, de repente veremos cómo asoma un conjunto de eucalipto, con la corteza que se pela y las hojas alargadas y de color grisáceo. Una vez lo pasemos, el camino se ensancha en un cruce donde hay las paredes antiguas de una entrada a una finca. Aquí haremos una parada, aprovecharemos para estirar las piernas y hacer un bocado, al tiempo que los caballos se reponen de la subida.

El camino continúa ahora durante un buen tramo en medio de pinos y encinas jóvenes, llano con un par de pendientes más fuertes. Encontraremos el desvío hacia Can Casamada a la izquierda y hacia Sentmenat a la derecha, ambos señalizados.

A medida que nos acercamos a Castellar, volvemos a ver signos de humanidad: un margen de piedra seca, huertos y cultivo a derecha e izquierda. Cuando el camino gira al oeste, podemos ver el cerro del cementerio de Castellar, detrás de los campos. El camino se enfila. Podemos hacer un descanso y enfilar el camino de vuelta o hacer una parada más larga un poco más adelante y comer.

NO OS PERDÁIS…

Rodal de Sabadell: espacio natural del término municipal de Sabadell. Se trata de un espacio en transformación, dinámico, que está regulado por la interacción de los procesos naturales y las actividades humanas que se desarrollan. La caza está totalmente prohibida.

Río Tort: afluente del río Ripoll, nace bajo el cementerio de Castellar del Vallès. Tiene un curso muy agradable en su comienzo, tortuoso y retorcido de mitad para abajo, cosa que le ha dado el nombre de río Tort (“Torcido”).

Santuari de la Salut: en el año 1876 se puso la primera piedra del santuario, en el lugar donde había estado la ermita de Sant Iscle y Santa Victòria. En 1879 el templo ya estaba terminado, pero se hundió la cubierta. El arquitecto Miquel Pascual i Tintorer se hizo cargo de un segundo proyecto. Los avatares del santuario no se acabaron aquí, puesto que durante la Guerra Civil una parte del templo quedó destruida. La reconstrucción la llevó a cabo Francesc Folguera. En el interior del templo se pueden contemplar los murales hechos por el pintor sabadellense Antoni Vila Arrufat.

Les masías: el Vallès fue tierra de pequeños pueblos de labradores y ricas masías hasta el inicio de la industrialización, momento en que, en muchos casos, las masías situadas a orillas del Ripoll se transformaron en molinos e industrias. Las masías han ido adaptándose a las necesidades de sus propietarios en cada momento, hecho por el cual dan fe de los diversos estilos arquitectónicos y esto dificulta su datación. Can Vilar, situada cerca del río Tort, es una de las masías más grandes del rodal. Según documentación encontrada, hay datos de la familia Vilar desde el siglo XV.

Villa romana de la Salut: yacimiento romano en el entorno del santuario de la Mare de Déu de la Salut, identificado como una villa de tipo rural fundada en época republicana hacia la primera mitad del siglo I a.C. sobre un asentamiento ibérico precedente. De la parte rústica, dedicada a la producción y comercialización de vino layetano, hay que destacar una amplia área de almacén con una sesentena de dolia, un gran horno de producción de ánforas tarraconenses del tipo Laietana 1 y tres hornos más de cerámica común y sigillata hispánica. De la parte urbana o residencial, destacan los restos de un área de baños, con presencia de una gran piscina central o natatio y dos piscinas más pequeñas de casi dos metros de profundidad, conectadas por un canal principal de desagüe de más de 15 metros de longitud.

También cabe destacar una estancia pavimentada con un mosaico de teselas blancas y negres con la figura de Neptuno acompañado de una sirena.

Camino ral de la Serra o de Ripollet a Castellar: camino histórico y ganadero bien conservado en bastantes tramos. Forma parte de la cañada que, por Can Catafau, se enfila hacia Moià y Alpens hasta las montañas de la Molina o de Núria.

SUGERENCIAS

La ermita de Togores, la torre del Canonge, el torrente de Colobrers o la ermita de Sant Nicolau son otros puntos de interés que encontramos cerca de esta ruta.

[EN]

Linear route that runs between the Vallès plain and the foot of the pre-coastal mountain range, from Sabadell to Castellar, going through the mountain range of Sant Iscle. Approximately a two hours on the way out and two hours on the way back trip, we will learn from the comfort of the carriage the combination of agricultural crops and forest areas that still enriches the stand of the Vallès cities and villages and give rise to a great biological diversity, both vegetation and fauna.

We leave the parking of the Santuari de la Salut, where we can get by bus from Sabadell or in our own vehicle which we will leave parked. Already on the carriage, we will head for to Sentmenat along the road for a few meters. We will take a path of carriage which goes to the left. Right away we will see that we are in the heart of the forest stand of Sabadell, heading for the ancient path of Ripollet to Castellar, which allows good views to the right and left, from the Montseny to Montserrat, respectively. We find crops of dry land and some of irrigation, which will allow us to differentiate them.

At the beginning of the road it is more open to the left and there is a fence on the right. Behind this, we can see a traditional rainfed farm with vineyards and olive trees.

To the left we see a few houses, one of them still breeds cattle. All the way there are cypresses that close off the field. At the bottom we see a pelota court and, in front, a good specimen of pine, with its dense rounded crown. We continue between fields of grain and olive trees. We will see a large cherry tree overhanging over the fence of a house on the left. Just then it begins a large field and to the right we see a fence with irrigated vegetable gardens: potatoes, beans… with the raft for water and some fig trees dominating the set. Almost before the raft, to the left, at the margin of the field there is a large almond, the single point of shadow of this stretch.

From here, behind the field, we see Pedra Santa and, behind the Montseny. Turning the view to the left, we will see the cliffs of the Bertí, the Farell, the Puig de la Creu, Sant Llorenç, Serra de l’Obac and Montserrat. Behind the crop fields on the left we can see the margins of the Ripoll river, Sabadell and the mountain range of the Galliners. At the end of the gardens, the two sides of the road are rising and are covered with broom. On the way back from this point we will see all the Serralada Litoral.

The road continues plain next to a few vegetable gardens on the left and a farm with horses on the right. Just after the vegetable gardens we find a detour that connects with Togores and the Torre del Canonge. We pass through a small forest of oaks, which seems like a small torrent and we see a masia on the right. Leaving the grove, on the right, a oak will comb us with its branches and, except in winter, we will be able to see the wavy edge of its leaves perfectly. The left margin remains high and covered with wild plum trees and brambles. According to the time when we go through, we can find a goat herd that graze in the area.

At the end of the fields, the road runs at the beginning of the forest, especially of white pine. Below we can see a lot of rockrose, rosemary, gorse, mastic and young oaks that grow under the shade of pine trees.

A curve to the left and when the road starts to rise, to the left we find a good stretch of well formed oak grove. We are heading for a good stretch, alternating this typically Mediterranean forest with alternation of some grain fields and with intermittent views of Montserrat to the left and Sant Llorenç ahead.

If we pay attention to the forest on the right, all of a sudden we will see a set of eucalyptus, with the bark that peels and the long leaves and greyish in colour. Once we move, the path widens in a crossing where there are the ancient walls of an entry to a farm. Here we stop and take the opportunity to stretch our legs and take a bite, while the horses are recovered of the rise.

The road continues now for a good stretch in the middle of pines and young oaks, plain with a couple of strong slopes. We will find the detour toward Can Casamada to the left and to Sentmenat to the right, both signalled.

As we move closer to Castellar, we see signs of humanity: a margin of dry stone, vegetable gardens and crop fields to right and left. When the road turns to West, we can see the hill of the cemetery of Castellar, behind the fields. The road lines up. We can take a break and head for the way back or make a longer stop a little later and eat.

DON’T MISS…

Forest stand of Sabadell: natural area of the municipality of Sabadell. This is a space in transformation, dynamic, which is regulated by the interaction of the natural processes and human activities that are carried out. Hunting is totally prohibited.

River Tort: a tributary of the river Ripoll, it is born under the cemetery of Castellar del Vallès. It has a very nice course at its beginning, tortuous and twisted bottom half, which has given it the name of Tort river (“Twisted”).

Santuari de la Salut: In 1876 it was laid the first stone of the sanctuary, where it had been the chapel of Sant Iscle and Santa Victòria. In 1879 the temple was finished, but the cover sank. The architect Miquel Pascual i Tintorer took over a second project. The vicissitudes of the sanctuary did not end here, because during the Civil War a part of the temple was destroyed. The reconstruction was carried out by Francesc Folguera. In the interior of the temple you can admire the murals by the painter from Sabadell Antoni Vila Arrufat.

Les masíes: the Vallès was a land of small villages of farmers and rich masies until the beginning of the industrialization, moment in which, in many cases, the masies located on the banks of the river Ripoll were transformed into mills and industries. The masies have been adapting to the needs of their owners in each moment, and that is why they attest to the different architectural styles, and this makes their dating difficult. Can Vilar, located near the river Tort, is one of the largest farms in the forest stand. According to documentation found, there is data of the family Vilar from the 15th century.

Roman Villa of la Salut: Roman site in the surroundings of the sanctuary of the Mare de Déu de la Salut, identified as a type of rural village, founded in the Republican period at the first half of the first century BC on a previous Iberian settlement. From the rustic part, dedicated to the production and commercialisation of Laietan wine, we should mention a large storage area with sixty dolia, a large furnace of production of Tarragona amphoraes of the Laietana 1 type and three furnaces of more common ceramics and Hispanic sealed. From the urban or residential part, they stand out the remains of a bathing area with the presence of a large central pool or natatio and two smaller pools of almost two meters deep, connected by a main drainage channel of more than 15 meters length.

It should also be noted a paved room with a mosaic of black and white tesserae and with the figure of Neptune accompanied by a siren.

Camí Ral de la Serra or from Ripollet to Castellar: historical and cattle way well preserved in many sections. It is part of the narrow pass that, by Can Catafau, heads for towards Moià and Alpens to the mountains of the Molina or Núria.

SUGGESTIONS

Togores chapel, la Torre del Canonge, the torrent of Colobrers or the chapel of Sant Nicolau are other points of interest that are near this route.