Préalpes de Castellane: Montagne de Robion, vires sud i arête W

Photo ofPréalpes de Castellane: Montagne de Robion, vires sud i arête W Photo ofPréalpes de Castellane: Montagne de Robion, vires sud i arête W Photo ofPréalpes de Castellane: Montagne de Robion, vires sud i arête W

May 3, 2021
May 2021

near Robion, Provence-Alpes-Côte d'Azur (France)

Durant Setmana Santa aprofito uns dies de festa per escapar-me cap a la zona del Verdon i Castellane. La primera vegada que hi vam anar, fa dos anys, va ser - evidentment - per conéixer les fantàstiques Gorges du Verdon per dins. Aquesta vegada, però, em venia de gust conéixer alguns llocs una mica més "íntims", on no hi solen anar els turistes del Verdon, i fer alguns cims prominents i que em van cridar l'atenció quan vam fer aquella primera incursió.

La Montagne de Robion és un d'aquests cims que tenia "fitxats". Ben visible des de la carretera "rive droite" (nord) de les gorges, un sentinela prop d'aquestes. Sobre el mapa, hi ha un sender normal que puja i baixa des de les afores de Castellane (des del aparcament Chamateuil). Una cerca una mica més extensa per la xarxa em va fer descobrir aquesta ressenya a Altituderando: https://www.altituderando.com/Montagne-de-Robion-1660m-montee.
Feixes, grimpades, aresta fàcil, parts fora camí en terreny d'aventura... Què més podia demanar?? El resultat: una sortida sublim que m'ha encantat. A més, el fet d'anar sense track (el que apareix a la ressenya és un dibuix indicatiu a mà) i només amb les vagues indicacions textuals de la ressenya encara va amplificar aquesta sensació d'aventura. Fet que després es traduiria en que vaig fer un enllaç fins la carena diferent a l'original, cap problema. En resum, una sortida sublim que em va deixar amb molt bon record.

Comentaris-ressenya (vegeu també les fotos):
- Accés per carretera des de Castellane delicat: carretera molt estreta i curves molt tancades, prohibida circulació amb remolcs o vehicles més llargs de 8m. En tal cas, accediu a Robion des del sud (des de Jabron). Aparco junt a la capella de St-Thyrs, en renovació.
- Fins a St-Trophime accés per sender marcat sense problemes. Escaletes estretes però amb passamà per pujar a la capella.
- Tornem als peus de la capella i rodegem la paret cap a l'esquerra (W) per remuntar el corredor / tartera fins arribar a un mur que podem grimpar a la nostra dreta. Són uns 3-4m (pas de II) i ens dóna accés a una petita vira (feixa) on la primera part cal avançar una mica ajagut.
- La vira es fa més ampla i arriba a un revolt amb una fita, ens trobem aproximadament a sobre la capella St-Trophime. Aquí és on em va despistar. La ressenya diu que un cop s'acaba la vira cal grimpar per on sembli millor, entre petits murs fàcils i trams de pedregam, fins arribar dalt la cresta. Em miro el mur que tinc just on sóc per pujar, seria factible. Però la fita sembla que m'indiqui seguir recte per la continuació de la vira... Decideixo seguir la vira (waypoint Vira 2). De tornada, mirant les parets des de Robion i comparant amb les fotos de la ressenya original, crec que ells van grimpar el mur aquell des d'on jo vaig dubtar (fotos 49 i 50 de la ressenya). Cap problema, he fet una variant.
- La vira 2, en lleuger descens, porta fins a un ample combe on també trobo traces de pas a les tarteres i alguna fita esporàdica que em fa tornar cap al W.
- A la part final de pujada no trobo cap fita. En qualsevol cas, és bastant fàcil buscar-se una mica la vida i pujar a vista, per on es cregui convenient.
- Un cop sortim a l'ampla carena, només cal seguir-la fins al cim.
- Enllaç fàcil fins al cim occidental (sommet W).
- Allà comença la aresta W, passos de grimpada senzilla (I+ màx) amb algun tram exposat. La part final de la cresta aquesta s'embruta una mica d'arbusts, però a dia d'avui no suposen un problema al pas.
- Arribant a on els mapes IGN diuen Les Arragis passem per un tram devastat amb tot d'arbres morts a terra (una gran ventada?). Un cop arribem al "coll" (més aviat un pla) trobarem una gran fita. Però sembla indicar-nos de seguir recte la carena... Si volem fer com a la ressenya i baixar per la Barre Rousse, cal anar a buscar-la. Veig una altra fita en direcció Sud, uns quants arbusts em separen d'on soc fins la fita (uns 20m). Quan arribo a ella, trobo un camí desbrossat entre els arbusts. Segurament vingui de dalt, d'on els arbres caiguts, i no l'hagi vist abans.
- El petit sender desbrossat entre els arbusts ens porta fins la part superior de la Barre Rousse, gira cap al E, s'endinsa al bosc, baixa per una petita canal i ens deixa a la base de la Barre Rousse.
- A la ressenya ara van direcció S a buscar les pistes que hi ha més avall d'aquesta, ja que ells tenien l'inici a la carretera del Verdon. Jo tenia pensat fer igual però un cop arribat a les pistes dirgir-me cap a Robion passant pel coll de la Basse de la Doux. No obstant, vaig seguint el sender i veig que mica en mica va avançant direcció a l'E cap a Charbonniers. Em decideixo a seguir-lo tot i que no surt als mapes, i al final la jugada és perfecta perquè m'evita perdre desnivell i a més és un tram molt bonic pel bosc.
- Un cop a la Basse de la Doux, retorn per pista fins Robion i el punt d'inici. Aprofito per fixar-me bé en les parets, la vira recorreguda i la que proposaven a la ressenya.

TEPMS TOTAL: 4h

Robion

• Photo of XAVIER11G
    XAVIER11G Jul 31, 2022

La ruta molt ben explicada. L’hem seguida sense problemes i realment molt bonica, sobretot quan arribes al plà abans del cim on sobre tota la vista espectacular de 360 graus. Ara bé, la cresta de baixada és molt exposada i molt tècnica. L’hem patit força. Felicitats per la teva gran ressenya. 🙌

• Photo of osukarusan
    osukarusan Jul 31, 2022

Moltes gràcies pel comentari! Me n'alegro que us hagi agradat. Tens raó que l'aresta és exposadeta i té una mica de desgrimpada on cal anar amb molt de compte. A mi no se'm va fer patidora però és cert que estic bastant acostumat a aquest tipus de rutes, així que merci per l'apunt de cara a d'altra gent que llegeixi la ressenya, que vagi amb cura :) Salut!

• Photo of XAVIER11G
    XAVIER11G Aug 28, 2023

Espectacular, encara que amb dificultat tecnica al baixar per la cresta. Abstenir-se gent amb una mica de vertigen i sobretot porteu aigua suficient.