PR-C 39 Camí d'Eramprunyà

November 24, 2020
November 2020

•   4.7 1 review

near Castelldefels, Catalunya (España)

[CA]

Punt d'inici: Can Llong

Itinerari molt interessant, de forma gairebé circular, que transcorre per la vall de la Sentiu, amb masies destacades com Can Dardena, Can Vinyes, Can Pardal i Can Flocant. Transcorre pel fons del Magraner, la serra de Can Perers, Can Tardà, Can Dardena, el fons del Celler i acaba un altre cop a Can Llong.

Durant tot el recorregut podem observar els diferents paisatges que origina la composició geològica del Garraf: el Garraf blanc, format per roca calcària i amb una vegetació típica de màquia de garric i margalló; el Garraf roig, format per gresos silícics i amb una vegetació típica de bruc, arboç i romaní; el Garraf negre, format per esquists i pissarres i amb una vegetació de pi blanc i alzina.

Us recomanem que porteu calçat adequat i aigua, especialment en els mesos més calorosos. Uns prismàtics permetran observar millor la fauna i gaudir de bones panoràmiques.

[ES]

Punto de inicio: Can Llong

Itinerario muy interesante, de forma casi circular, que transcurre por el valle de la Sentiu, con masías destacadas como Can Dardena, Can Vinyes, Can Pardal y Can flocado. Transcurre también por el fondo del Magraner, la sierra de Can Perers, Can Tardà, Can Dardena, el fondo del Celler y termina de nuevo en Can Llong.

Durante todo el recorrido podemos observar los diferentes paisajes que origina la composición geológica del Garraf: el Garraf blanco, formado por roca caliza y con una vegetación típica de maquia de coscoja y palmito, el Garraf rojo, formado por areniscas silícicas y con una vegetación típica de brezo, madroño y romero y el Garraf negro, formado por esquistos y pizarras y con una vegetación de pino blanco y encina.

Os recomendamos que llevéis calzado adecuado y agua, especialmente en los meses más calurosos. Unos prismáticos permitirán observar mejor la fauna y disfrutar de buenas panorámicas.

PictographLake Altitude 0 ft

PictographIntersection Altitude 0 ft

PictographRuins Altitude 0 ft

Aquesta masia de l'edat mitjana era coneguda com Mas de Fonts Noves, nom que feia referència a un petit naixement d'aigua que hi havia al costat de la masia, actualment en ruïnes. Des d'aquesta masia podrem veure l'antic camp de tir, Les Agulles i el fondo del Magraner. En un dels murs es distingeix la construcció en opus spicatum o espina de peix. Aquest tipus d'obra és una construcció utilitzada en temps romans i medievals, tot i que en construccions rurals també es va aplicar en el decurs dels segles XVII i XVIII. Consta de maons, rajoles o pedra tallada posades en un patró en forma d'espina de peix.

PictographMonument Altitude 0 ft

Can Dardena, abans coneguda com la torre de La Sentiu, data del segle X. Aquesta masia té un lloc destacat en l'època de la baronia d'Eramprunyà (segles XIV-XV), ja que era on es realitzaven els pactes de vassallatge. Al segle XVIII, la masia va ser reformada i es construïren diversos edificis adherits al cos principal i a la torre de defensa.

PictographRuins Altitude 0 ft

Aquest mas era conegut com l'Hostal de l'Ase. Actualment, només en queden les runes, entre les quals podem veure parts de l'antiga masia, així com també alguna paret, el forn de pa o l'arrencador que conduïa al pis superior.

Sota Can Flocant ens hem de desviar cap al sud-oest per una petita pujada que porta a un conreu. En l'extrem nord d'aquest camp comença el mal anomenat camí medieval, doncs realment va ser construït a l'inici del segle XX per la família Girona, propietària del Castell d'Eramprunyà fins la recent adquisició per part de l'ajuntament de Gavà.

PictographMonument Altitude 0 ft

La masia de can Llong data del segle XV. Són característics els seus dos portals adovellats de mig punt de pedra de gres vermell. La masia va ser reformada el 1833, data que trobem en una inscripció a la façana principal; també hi ha un rellotge de sol. Va ser propietat de la família Llonch i actualment forma part del patrimoni municipal de Gavà.

PictographRuins Altitude 0 ft

Can Tardà, que es coneix amb aquest nom des de finals del segle XIX, és una masia que a la darreria del segle XVI era coneguda com a casa de Coll Roig.

Des de Can Tardà podrem observar unes magnífiques vistes panoràmiques del delta i de la vall de la Sentiu. Des de Can Tardà ens dirigirem cap a Can Dardena.

Can Vinyes

El document més antic que en parla és de l'any 957. L'any 1323 el rei Jaume II ven a Pere Marc la baronia d'Eramprunyà, moment en què comença l'època més gloriosa del feu.

El castell està situat en un lloc molt estratègic per poder controlar i defensar els seus dominis: les terres de les actuals poblacions de Castelldefels, Viladecans, Begues, Sant Climent i Gavà.

El castell consta de dos recintes: el recinte sobirà o superior i el jussà o inferior. Primer trobem el recinte jussà, on hi ha la capella del castell, antiga parròquia de Sant Miquel d'Eramprunyà, d'estil romànic, encara que ha sofert moltes transformacions. També trobem el seu cementiri de tombes antropomorfes, totes orientades d'est a oest, i una cisterna construïda als segles XIV-XV, de forma rectangular.

S'accedeix al recinte sobirà per una passarel·la de fusta en substitució d'un pont de pedra que hi havia originàriament. Tot el recinte sobirà està envoltat d'una muralla. Hi ha el portal o cos de guàrdia (de 90 cm de gruix) encarat a la vall, una arquera romànica en la qual encara es conserva una arcada d'1,5 metres d'amplada, una sala on es poden veure arcs de punt rodó, restes d'una cisterna i de dues cambres.