Pedraforca 360º. Volta al Pedraforca des de Gósol

Photo ofPedraforca 360º. Volta al Pedraforca des de Gósol Photo ofPedraforca 360º. Volta al Pedraforca des de Gósol Photo ofPedraforca 360º. Volta al Pedraforca des de Gósol

May 8, 2024
May 2024

•   5 37 Reviews

near Gósol, Catalunya (España)

Pedraforca 360º. Volta al Pedraforca des de Gósol.

Punts d'interès/Puntos de interés/Bookmarks

1- Gósol (0,3 km)
2- Àrea recreativa Font de Terreres (2,1 km)
3- Serrat de la Portella (3,5 km)
4- Font de la Roca (4,2 km)
5- el Coll del Collell (5,0 km)
6- Canal de Gerdera (6,7 km)
7- Font de Padellars (7,7 km)
8- Canal de Riambau (8,4 km)
9- Refugi Lluís Estasén (9,3 km)
10- Font del Refugi (9,4 km)
11- Monument Festa d'Arbre (11,8 km)
12- Coll de Jou (12,8 km)
13- Cal Bardines (15,3 km)
14- Coll del Cap de la Creu (16,3 km)
15- Mirador de Sant Antoni (16,4 km)

VERSIÓ EN CATALÀ (NOTES d'interès als WayPoint)

NOTA - GÓSOL és un municipi de la comarca del Berguedà, Catalunya, pertanyent a la província de Lleida i al partit judicial de Solsona. La vila forma part del Parc Natural del Cadí-Moixeró i està situat al seu vessant sud, a l’oest del massís del Pedraforca.

NOTA - EL PEDRAFORCA és una emblemàtica muntanya de Catalunya, situada entre els termes municipals de Saldes i Gósol, al Berguedà. Té una forma molt peculiar, formada per dues carenes paral·leles (els pollegons) unides per un coll (l'Enforcadura). El Pollegó Superior té una altitud de 2.506,4 metres (amb un cim secundari, el Calderer de 2.496,7 metres) i el Pollegó Inferior de 2444,8 m. L'Enforcadura se situa a 2.356,2 m i té una tartera a cada banda.

RUTA/CAMINADA.
Ens trobem avui uns quants caminadors d'Oliana i Solsona per dur a terme el repte de voltar el Pedraforca 360° des de Gósol.

Inici de la caminada des del pàrquing situat a prop de la rotonda del monument als segadors anem a la dreta direcció a la Plaça Major de Gósol per la carretera B-400 de Berga.
Plaça Major i continuem a la dreta pel carrer Picasso, tot seguit a l'esquerra hi ha el Safareig del Pedrell, passem la plaça del Dr. Pere Pons i continuem pel carrer de la Cerdanya fins a trobar un sender assenyalat a la dreta.
A partir d'aquí continuem pel sender assenyalat per una pista de terra que s'endinsa pel Serrat de la Muga. Continuem a l'esquerra pel camí del Pas dels Gasolants. Continuem a la dreta pel camí dels Bons Homes GR 107, no gaire lluny arribarem a la Collada de la Font Terreres.
Aquí hi ha l'àrea recreativa Font Terrers. L'Àrea de lleure Font Terrers de Gósol és una de les més emblemàtiques i concorregudes del municipi, ha tocar tenim la bonica font boscana, molt ben integrada al paisatge. Consta d'un mur transversal de pedres amorterades que fa de frontal i a la vegada reté les terres. El mur forma un angle lleugerament obert i és rematat per lloses planes.
Continuem pel camí assenyalat fins a on s'agafa un sender de l'esquerra que passa pel costat d'una tanca, i entrem al bosc. Anem seguint el sender i continuem a l'esquerra pel camí del Bons Homes i/o Pas dels Gasolants.

En la Portella (Serrat de la Portella). Parem una estona en un bon lloc per reforçar l'energia per continuar.
Després del Cap de la Portella es continua pel vessant septentrional de la Roca Roja amb bones vistes, a ponent, de la vall de Cerneres, amb el Cadinell en primer terme, la serra del Cadí, el Vulturó o puig de la Canal Baridana, el seu sostre, i el pic de la Costa Cabirolera.

Es passa la font de la Roca, deutora del torrent de Cerneres, i se segueix en direcció nord-est pel PR C-127 que, fins al Collell, ressegueix l'antiga ruta dels Segadors cap a Bellver de Cerdanya pel pas dels Gosolans. Canvi de direcció assenyalat que es puja fins al Collell.

EL COLLELL.
Aquest coll és la divisòria d’aigües entre la conca del Llobregat i la del Segre. Pel vessant est baixa el torrent de les Molleres, que va, pel cantó de Saldes, cap al Llobregat. Pel vessant oest del coll s’escola el riu Cerneres, que desaigua al riu de Josa, i més avall la Vansa, afluent del Segre. La vista des del coll és privilegiada, sobretot sobre el Pollegó Superior del Pedraforca. És, també, la màxima altitud assolida a la ruta.

Continuem per una pista per la dreta compartint ara els senyals del PR C-124 cap al refugi Lluís Estasén (pal indicador) deixant definitivament el Camí dels Bons Homes (GR 107) i el GR 150. A mesura que s'avança, s'albiren, al nord, la serra Pedregosa, les Costes del Roset i els cingles de la Bola, i cap a llevant la frondosa vall del torrent de les Mulleres que, com la baga de Gresolet, situada més cap a migdia, posseeix un microclima propi de caire atlàntic que possibilita que als seus boscos hi hagi una gran presència de faigs, roures, moixeres i avets. També passarem per la Canal de Gerdera, la Font de Padellars situada ha l'alçada del canal de Coll del Verdet i la Canal del Riambau.

Continuem a l'esquerra per un senderol esglaonat que puja en 200 metres al refugi Lluís Estasén seguint els senyals taronges de la ruta.

REFUGÍ LLUÍS ESTASÉN.
Inaugurat el 26 de juny de 1949, dos anys després de de la mort de l’escalador Lluís Estasén, aquest equipament es construí a la Jaça dels Prats un esplèndid prat als peus de la desafiant paret rocallosa del Pedraforca.

Es prossegueix per un sender cap a la tartera (pal indicador) seguint ara també les marques del PR C-123. Entrem a la dreta pel sender.
El seguent s'agafa un trencall de l'esquerra que baixa en direcció a Gósol (pal indicador) per l'interior del bosc amb aèries vistes de la vall de Saldes, a llevant, i el Pedraforca, a ponent. Continuem, primer es creua el Tarter, després la tartera de Saldes i es continua davallant amb força. Continuem a nan direcció a Gósol per Coll de Jou.

Se surt a un camí de desemboscar que mena més tard a una pista. Es continua al peu del Roget i els Rocs de la Quera. A l'alçada del torrent de Cal Ninot es gaudeix d'una dilatada panoràmica de la Tosa, el Puigllançada, les valls de Saldes, Gósol, el coll de la Trapa i la serra d'Ensija.
Se surt al revolt d'una pista que es pren per l'esquerra.
Es desemboca a una nova pista, provinent de Saldes, que s'agafa per la dreta en direcció a l'Espà i Gósol.
A la dreta s'observen les terrasses de l'antiga extracció minera (lignit) a cel obert que s'hi dugué a terme fins a l'any 1982, quan es va declarar el Pedraforca Paratge Natural d'Interès Nacional. Més al nord es té una imponent panoràmica del Roget i la cara sud del Pedraforca (Pollegó Inferior).
Poc abans del coll de Jou es deixa la pista i es pren un sender que davalla cap a una bassa, que es deixa a l'esquerra, s'és al que queda de l'antic camí ral de Saldes a Gósol, també conegut com el camí dels Minaires. Es puja per un pedregar que entra al bosc i es continua en direcció a Gósol (pal indicador) cap a ponent.
Es descendeix suaument per la solana de Capdevila. Al sud es distingeix, entre l'arbreda, el petit nucli de l'Espà i l'església de Sant Andreu. Més endavant, també a migdia, es veu el llogarret de Sorribes.
Continuem direcció Gósol amb bones vistes al nord de la Roca Roja, ambdós pollegons del Pedraforca, el prat de Reu i la tartera de Gósol.
El camí puja i que baixa tot seguit en paral·lel a la mateixa pista i la carretera B-400.

S'accedeix a la B-400, es continua a mà dreta per l'asfaltat 60 m i es trenca a l'esquerra per un senderol que duu al coll del Cap de la Creu, des d'on es pren una pista cap a Gósol (pal indicador) que discorre paral·lelament a la carretera compartint els senyals del GR 107.
Passem pel Coll del Cap de la Creu. Coll del Cap de la Creu és un serral de muntanya a Gósol. També al Mirador de Sant Antoni, amb vista a la vall de Gósol. Aquest mirador està fet en honor a Sant Antoni.

Arribant a Gósol, hi ha una bona panoràmica del poble i l'antic castell medieval i les serres del Verd i el Cadí. Travessem la carretera B-400 hi em arribat al punt de partida i final de l'itinerari.
---------------------------------------------

VERSIÓN EN ESPAÑOL.

NOTA - GÓSOL es un municipio de la comarca del Berguedà, Cataluña, perteneciendo en la provincia de Lleida y al partido judicial de Solsona. La villa forma parte del Parque Natural del Cadí-Moixeró y está situado en su vertiente sur, en el oeste del macizo del Pedraforca.

NOTA - EL PEDRAFORCA es una emblemática montaña de Cataluña, situada entre los términos municipales de Saldes y Gósol, en el Berguedà. Tiene una forma muy peculiar, formada por dos carenas paralelas (los pollegons) unidas por un cuello (la Enforcadura). El Pollegó Superior tiene una altitud de 2.506,4 metros (con una cumbre secundaria, el Calderer de 2.496,7 metros) y lo Pollegó Inferior de 2444,8 m. La Enforcadura se sitúa a 2.356,2 m y tiene una tartera a cada lado.

RUTA/CAMINATA.
Nos encontramos hoy unos cuántos caminadores de Oliana y Solsona para llevar a cabo el reto de cercar el Pedraforca 360° desde Gósol.

Inicio de la caminata desde el parking situado cerca de la rotonda del monumento a los segadores, vamos a la derecha dirección a la Plaza Mayor de Gósol por la carretera B-400 de Berga.
Plaza Mayor y continuamos a la derecha por la calle Picasso, a continuación a la izquierda hay el Lavadero del Pedrell, pasamos la plaza del Dr. Pere Pons y continuamos por la calle de la Cerdanya hasta encontrar un sendero señalado a la derecha.
A partir de aquí continuamos por el sendero señalado por una pista de tierra que se adentra por el Serrat de la Muga. Continuamos a la izquierda por el camino del Paso de los Gasolants. Continuamos a la derecha por el camino de los Buenos Hombres GR 107, no muy lejos llegaremos a la Collada de la Font Terreres.
Aquí hay el área recreativa Font Terreres. EL Área de ocio Font Terreres de Gósol es una de las más emblemáticas y concurridas del municipio, ha tocar tenemos la bonita fuente silvestre, muy bien integrada al paisaje. Consta de un muro transversal de piedras amorterades que hace de frontal y a la vez retiene las tierras. El muro forma un ángulo ligeramente abierto y es rematado por losas planas.

Continuamos por el camino señalado hasta donde se coge un sendero a la izquierda que pasa por el lado de una valla, y entramos en el bosque. Vamos siguiendo el sendero y continuamos a la izquierda por el camino del Buenos Hombres y de los Gasolants.

En la Portella (Serrat de la Portella). Paramos un rato, es un buen lugar para reforzar la energía para continuar.
Después del Serrat de la Portella se continúa por la vertiente septentrional de la Roca Roja con buenas vistas, a poniente, del valle de Cerneres, con el Cadinell en primer término, la Sierra del Cadí, el Vulturó o monte del Canal Baridana, su techo, y el pico de la Costa Cabirolera.

Se pasa la fuente de la Roca, deudora del torrente de Cerneres, y se sigue en dirección nordeste por el PR C-127 que, hasta el Collell, resigue la antigua ruta de los Segadores hacia Bellver de Cerdanya por el paso de los Gosolans. Cambio de dirección señalado que sube hasta el Collell.

EL COLLELL.
Este cuello es la divisoria de aguas entre la cuenca del Llobregat y la del Segre. Por el vertiente este baja el torrente de las Molleres, que va, por el lado de Saldes, hacia el Llobregat. Por el vertiente oeste del cuello se escuela el río Cerneres, que desagua en el río de Josa, y más abajo la Vansa, afluente del Segre. La vista desde el cuello es privilegiada, sobre todo sobre el Pollegó Superior del Pedraforca. Es, también, la máxima altitud lograda a la ruta.

Continuamos por una pista a la derecha compartiendo ahora las señales del PR C-124 hacia el refugio Lluís Estasén (palo indicador) dejando definitivamente el Camino de los Buenos Hombres (GR 107) y el GR 150. A medida que se avanza, se divisan, en el norte, la sierra Pedregosa, las Costes del Roset y los riscos de la Bola, y hacia levante el frondoso valle del torrente de las Mulleres que, como la baga de Gresolet, situada más hacia mediodía, posee un microclima propio de cariz atlántico que posibilita que en sus bosques haya una gran presencia de hayas, robles, mostajos y abetos. También pasaremos por el Canal de Gerdera, la Font de Padellars situada ha la altura del canal de Coll del Verdet y el Canal del Riambau.

Continuamos a la izquierda por un sendero escalonado que sube en 200 metros al refugio Lluís Estasén siguiendo las señales naranjas de la ruta.

REFUGIO LLUÍS ESTASÉN.
Inaugurado el 26 de junio de 1949, dos años después de de la muerte del escalador Lluís Estasén, esta equipación se construyó a la Jaça de los Prats un espléndido prado a los pies de la desafiadora pared rocosa del Pedraforca.

Se prosigue por un sendero hacia la tartera (palo indicador) siguiendo ahora también las marcas del PR C-123. Entramos a la derecha por el sendero.
En el seguiente se coge un desvío a la izquierda que baja en dirección a Gósol (palo indicador) por el interior del bosque con aéreas vistas del valle de Saldes, a levante, y el Pedraforca, a poniente. Continuamos, primero se cruza el Tarter, después la tartera de Saldes y se continúa bajando con fuerza. Continuamos yendo dirección a Gósol por Coll de Jou.

Se continúa al pie del Roget y los Rocs de la Quera. A la altura del torrente de Cal Ninot, se disfruta de una dilatada panorámica de la Tosa, el Puigllançada, los valles de Saldes, Gósol, el cuello de la Trapa y la sierra de Ensija.
Se sale a la curva de una pista que se toma por la izquierda.
Se desemboca en una nueva pista, proveniente de Saldes, que se coge por la derecha en dirección a la Espà y Gósol.
Se sale a un camino de desemboscar, que va más tarde a una pista. Se continúa al pie del Roget y los Rocs de la Quera. A la altura del torrente de Cal Ninot se disfruta de una dilatada panorámica de la Tosa, el Puigllançada, los valles de Saldes, Gósol, el cuello de la Trapa y la sierra de Ensija.
A la derecha se observan las terrazas de la antigua extracción minera (lignito) a cielo abierto que se llevó a cabo hasta el año 1982, cuando se declaró el Pedraforca Paraje Natural de Interés Nacional. Más en el norte se tiene una imponente panorámica del Roget y la cara sur del Pedraforca (Pollegó Inferior).
Poco antes de Coll de Jou se deja la pista y se toma un sendero que baja hacia una balsa, que se deja a la izquierda, es lo que queda del antiguo camino real de Saldes en Gósol, también conocido como el camino de los Minaires. Se sube por un pedregal que entra en el bosque y se continúa en dirección a Gósol (palo indicador) hacia poniente.
Se desciende suavemente por la solana de Capdevila. En el sur se distingue, entre la arboleda, el pequeño núcleo del Espà y la iglesia de San Andreu. Más adelante, también a mediodía, se ve el villorio de Sorribes.
Continuamos dirección Gósol con buenas vistas en el norte de la Roca Roja, ambos pollegons del Pedraforca, el Prat de Reu y la tartera de Gósol.
El camino sube y que baja a continuación en paralelo a la misma pista y la carretera B-400.

Se accede a la B-400, se continúa a mano derecha por el asfaltado 60 m y se cruza a la izquierda por un sendero que lleva en el cuello del Jefe de la Cruz, desde donde se toma una pista hacia Gósol (palo indicador) que discurre paralelamente a la carretera compartiendo las señales del GR 107.
Pasamos por el Coll del Cap de la Creu. Coll del Cap de la Creu es un collado de montaña en Gósol. También al Mirador de Sant Antoni, en orden al valle de Gósol. Este mirador está hecho en honor en Sant Antoni.

Llegando a Gósol, hay una buena panorámica del pueblo y el antiguo castillo medieval y las sierras del Verd y el Cadí. Atravesamos la carretera B-400 y hemos llegado en su punto de partida y final del itinerario.

------------------------------------------

ENGLISH VERSION (Made with translator)

NOTE - GÓSOL is a municipality in the Berguedà region, Catalonia, belonging to the province of Lleida and the judicial district of Solsona. The town is part of the Cadí-Moixeró Natural Park and is located on its southern slope, in the west of the Pedraforca massif.

NOTE - EL PEDRAFORCA is an emblematic mountain in Catalonia, located between the municipalities of Saldes and Gósol, in Berguedà. It has a very peculiar shape, formed by two parallel carinae (the pollegons) joined by a neck (the Enforcadura). Pollegó Superior has an altitude of 2,506.4 meters (with a secondary summit, Calderer, 2,496.7 meters) and Pollegó Inferior, 2,444.8 m. La Enforcadura is located at 2,356.2 m and has a tray on each side.

ROUTE/WALK.
Today we find a few walkers from Oliana i Solsona to carry out the challenge of going around Pedraforca 360 des from Gósol.

Start of the walk from the parking lot located near the roundabout of the monument to the reapers, we go to the right towards the Plaza Mayor of Gósol along the B-400 road in Berga.
Plaza Mayor and continue to the right along Calle Picasso, then on the left there is the Lavadero del Pedrell, we pass the Plaza del Dr. Pere Pons and continue along Calle de la Cerdanya until we find a marked path on the right.
From here we continue along the marked path along a dirt track that goes into the Serrat de la Muga. We continue to the left along the Gasolants Pass path. We continue to the right along the Camino de los Buenos Hombres GR 107, not far away we will reach the Collada de la Font Terreres.
Here is the Font Terreres recreational area. THE Font Terreres de Gósol leisure area is one of the most emblematic and busiest in the municipality, where we have the beautiful wild fountain, very well integrated into the landscape. It consists of a transverse wall of mortared stones that acts as a frontal and at the same time retains the land. The wall forms a slightly open angle and is topped by flat slabs.

We continue along the marked path until we take a path to the left that passes along the side of a fence, and we enter the forest. We follow the path and continue to the left along the path of Good Men and Gasolants.

In La Portella (Serrat de la Portella). We stopped for a while, it is a good place to strengthen the energy to continue.
After the Serrat de la Portella we continue along the northern slope of the Roca Roja with good views, to the west, of the Cerneres valley, with the Cadinell in the foreground, the Sierra del Cadí, the Vulturó or Mount del Canal Baridana, its roof , and the peak of the Costa Cabirolera.

You pass the La Roca fountain, a source of the Cerneres torrent, and continue in a northeasterly direction along the PR C-127 which, until Collell, follows the old route of the Segadores towards Bellver de Cerdanya through the Gosolans pass. Signaled change of direction that goes up to Collell.

THE COLLELL.
This neck is the watershed between the Llobregat and Segre basins. The Molleres torrent flows down the east slope, which goes, on the Saldes side, towards the Llobregat. On the western slope of the neck is the Cerneres River, which empties into the Josa River, and further down the Vansa, a tributary of the Segre. The view from the neck is privileged, especially over the Pollegó Superior del Pedraforca. It is also the maximum altitude achieved on the route.

We continue along a track to the right, now sharing the signs of the PR C-124 towards the Lluís Estaén refuge (indicator pole), definitively leaving the Camino de los Buenos Hombres (GR 107) and the GR 150. As we advance, we can see , in the north, the Pedregosa mountain range, the Costes del Roset and the Bola cliffs, and to the east the leafy valley of the Mulleres torrent which, like the Gresolet baga, located further south, has its own microclimate. Atlantic which makes it possible for its forests to have a large presence of beech, oak, mustache and fir trees. We will also pass through the Gerdera Canal, the Font de Padellars located at the height of the Coll del Verdet canal and the Riambau Canal.

We continue to the left along a stepped path that climbs 200 meters to the Lluís Estaén refuge following the orange signs on the route.

LLUÍS ESTASÉN SHELTER.
Inaugurated on June 26, 1949, two years after the death of the climber Lluís Estaén, this facility was built in Jaça de los Prats, a splendid meadow at the foot of the challenging rock face of Pedraforca.

We continue along a path towards the lunchbox (indicator stick) now also following the markings of PR C-123. We enter to the right along the path.
Next, take a detour to the left that goes down towards Gósol (indicator pole) through the interior of the forest with aerial views of the Saldes valley, to the east, and Pedraforca, to the west. We continue, first crossing the Tarter, then the Saldes tartera and continuing descending strongly. We continue heading towards Gósol through Coll de Jou.

We continue at the foot of Roget and the Rocs de la Quera. At the height of the Cal Ninot torrent, you can enjoy a long panoramic view of Tosa, Puigllançada, the valleys of Saldes, Gósol, the Trapa neck and the Ensija mountain range.
You come to a curve on a track that you take to the left.
It leads to a new track, coming from Saldes, which is taken to the right in the direction of Espà and Gósol.
You come out onto a path that leads to an exit, which later leads to a track. We continue at the foot of Roget and the Rocs de la Quera. At the height of the Cal Ninot torrent you can enjoy a long panoramic view of Tosa, Puigllançada, the valleys of Saldes, Gósol, the Trapa neck and the Ensija mountain range.
To the right you can see the terraces of the old open-air mining (lignite) extraction that was carried out until 1982, when Pedraforca was declared a Natural Site of National Interest. Further to the north there is an impressive panoramic view of Roget and the south face of Pedraforca (Pollegó Inferior).
Shortly before Coll de Jou, you leave the track and take a path that goes down to a pond, which you pass on the left, it is what remains of the old royal road of Saldes in Gósol, also known as the Minaires road. You climb a scree that enters the forest and continue in the direction of Gósol (indicator pole) towards the west.
It descends gently along the Capdevila sunny side. In the south you can see, among the trees, the small town of Espà and the church of San Andreu. Further ahead, also at midday, you can see the village of Sorribes.
We continue towards Gósol with good views in the north of the Red Rock, both pollegons of the Pedraforca, the Prat de Reu and the Gósol tartera.
The path goes up and then down parallel to the same track and the B-400 road.

You access the B-400, continue on the right along the paved road for 60 m and cross to the left along a path that leads to the neck of the Chief of the Cross, from where you take a track towards Gósol (indicator pole) that It runs parallel to the road sharing the signs of the GR 107.
We pass through the Coll del Cap de la Creu. Coll del Cap de la Creu is a mountain pass in Gósol. Also to the Mirador de Sant Antoni, in order to the Gósol valley. This viewpoint is made in honor of Sant Antoni.

Arriving in Gósol, there is a good panoramic view of the town and the old medieval castle and the Verd and Cadí mountain ranges. We cross the B-400 highway and have arrived at the starting point and end of the itinerary.

Photo ofInici de la caminada des del pàrquing, anem a la dreta per la carretera de Berga. Photo ofInici de la caminada des del pàrquing, anem a la dreta per la carretera de Berga.

Photo ofPlaça Major i continuem a la dreta pel carrer Picasso Photo ofPlaça Major i continuem a la dreta pel carrer Picasso Photo ofPlaça Major i continuem a la dreta pel carrer Picasso

Plaça Major i continuem a la dreta pel carrer Picasso

Plaça Major i continuem a la dreta pel carrer Picasso, tot seguit a l'esquerra hi ha el Safareig del Pedrell, passem la plaça i continuem pel carrer de la Cerdanya fins a trobar un sender assenyalat a la dreta. A partir d'aquí continuem pel sender assenyalat.

Continuem a la dreta

Continuem pel carrer de la Cerdanya fins a trobar un sender assenyalat a la dreta. A partir d'aquí continuem pel sender assenyalat.

Photo ofContinuem a l'esquerra pel camí del Pas dels Gasolants Photo ofContinuem a l'esquerra pel camí del Pas dels Gasolants Photo ofContinuem a l'esquerra pel camí del Pas dels Gasolants

Continuem a l'esquerra pel camí del Pas dels Gasolants

Continuem a l'esquerra pel camí del Pas dels Gasolants.

Photo ofContinuem a la dreta pel camí dels Bons Homes GR 107 Photo ofContinuem a la dreta pel camí dels Bons Homes GR 107 Photo ofContinuem a la dreta pel camí dels Bons Homes GR 107

Continuem a la dreta pel camí dels Bons Homes GR 107

PictographPark Altitude 5,348 ft

Àrea recreativa Font Terrers

Àrea recreativa Font Terrers. L'Àrea de lleure Font Terrers de Gósol és una de les més emblemàtiques i concorregudes del municipi. Situada enmig d'un verd prat alpí i envoltada per boscos és punt de partida de nombroses excursions per la zona. Estem en ple Parc Natural del Cadí-Moixeró. Per accedir-hi cal seguir la carretera que va de Gósol a Josa de Cadí. A uns 2 Km hi ha el desviament per una pista forestal, no sempre en bon estat. A l'àrea de pícnic trobareu una zona de pàrquing on deixar el cotxe. Un enorme espai verd on poder descansar després de fer una excursió o simplement un lloc per poder gaudir del paisatge i la natura. Als boscos s'hi fan força bolet, per això a la tardor també és un espai força concorregut. Disposa de: 6 taules i bancs de fusta 6 barbacoes font pàrquing REFEÈNCIES: https://totnens.cat/que-fem/area-de-lleure-font-terrers-de-gosol/

Font Terreres

Font Terreres. Localitzada a quilòmetre i mig al nord/nord-est del nucli urbà de Gósol, a la vessant oest del Pedraforca. Hi podem accedir a peu si sortim des de la plaça Major de Gósol i seguim el GR (marques vermelles i blanques) direcció nord-est. Al cap de quilòmetre i mig serem a la font. També ens hi podem atansar amb vehicle. Sortim del poble pel nord per la carretera C-563 en direcció al coll de Josa i Tuixent. Al cap d'uns 2,3 quilòmetres trobarem un rètol que ens assenyala la font a la dreta. Així doncs trenquem a la dreta per una pista forestal de terra que en uns 650 metres ens portarà a l'àrea de lleure on es troba la font. Està emplaçada dins una àrea recreativa envoltada de prats i boscos, on a més de la font hi ha taules i bancs de fusta, barbacoes, zona reservada per aparcar cotxes i el punt de partida de múltiples excursions. D'aquí hi surt la ruta de la Mallarenga petita, hi passa també el GR-107 dels Bons Homes i la Ruta dels Segadors. Una de les fonts més emblemàtiques de Gósol. Bonica font boscana, molt ben integrada al paisatge. Consta d'un mur transversal de pedres amorterades que fa de frontal i a la vegada reté les terres. El mur forma un angle lleugerament obert i és rematat per lloses planes. Té tres brocs de ferro galvanitzat per on surt abundant aigua tot l'any, els dos principals a la paret esquerra del mur i el tercer a la dreta. Existeix un quart broc que només raja en èpoques molt humides, aquest és de pedra i està situat a l'esquerra i a un nivell superior que els demés. A sota dels brolladors de l'esquerra disposem d'un enreixat de ferro per poder-nos-hi atansar sense mullar-nos els peus. Al capdamunt del frontal hi ha un mosaic de rajoles de ceràmica amb el nom de la font, l'alçada, l'escut del poble i un recordatori dels Amics de la Caminada Popular de la Vall de Gósol, amb data juliol de 1993. REFERÈNCIES: https://www.encos.cat/fonts/MostraFonts.php?IDprovi=1562

Photo ofContinuem el camí fins aquí i anem a l'esquerra pel sender Photo ofContinuem el camí fins aquí i anem a l'esquerra pel sender

Continuem el camí fins aquí i anem a l'esquerra pel sender

Continuem el camí fins aquí i anem a l'esquerra pel sender.

Continuem a l'esquerra pel camí del Bons Homes

Continuem a l'esquerra pel camí del Bons Homes i/o Pas dels Gasolants

PictographProvisioning Altitude 5,729 ft
Photo ofLa Portella, un bon lloc per reforçar l'energia per continuar Photo ofLa Portella, un bon lloc per reforçar l'energia per continuar Photo ofLa Portella, un bon lloc per reforçar l'energia per continuar

La Portella, un bon lloc per reforçar l'energia per continuar

La Portella, un bon lloc per reforçar l'energia per continuar. Serrat de la Portella. La Serrat de la Portella és una serra situada al municipis de Josa i Tuixén a la comarca de l'Alt Urgell i el de Gósol a la comarca del Berguedà, amb una elevació màxima de 2.039 metres. REFERÈNCIES: https://ca.wikipedia.org/wiki/Serrat_de_la_Portella

Panoràmiques la vall de la Josa

Font de la roca

Font de la Roca (Gósol), als peus del Cadí i el Pedraforca.

Photo ofContinuem a la dreta direcció El Collell Photo ofContinuem a la dreta direcció El Collell Photo ofContinuem a la dreta direcció El Collell

Continuem a la dreta direcció El Collell

Continuem a la dreta direcció El Collell.

Photo ofDes de El Collell continuem a la dreta direcció al refugi Lluís Estasen Photo ofDes de El Collell continuem a la dreta direcció al refugi Lluís Estasen Photo ofDes de El Collell continuem a la dreta direcció al refugi Lluís Estasen

Des de El Collell continuem a la dreta direcció al refugi Lluís Estasen

Des de El Collell continuem a la dreta direcció al refugi Lluís Estasen.

El Collell

El Collell Aquest coll és la divisòria d’aigües entre la conca del Llobregat i la del Segre. Pel vessant est baixa el torrent de les Molleres, que va, pel cantó de Saldes, cap al Llobregat. Pel vessant oest del coll s’escola el riu Cerneres, que desaigua al riu de Josa, i més avall la Vansa, afluent del Segre. La vista des del coll és privilegiada, sobretot sobre el Pollegó Superior del Pedraforca. REFERÈNCIES: https://www.camidelsbonshomes.com/pl1/serveis/directori-de-serveis/id60/el-collell.htm

Panoràmiques des del camí de pista forestal de Saldes al Collell

Detall de la neu al camí de Saldes al Collell

Detall de la neu al camí de Saldes al Collell.

Photo ofPanoràmiques des del camí de pista forestal de Saldes al Collell Photo ofPanoràmiques des del camí de pista forestal de Saldes al Collell Photo ofPanoràmiques des del camí de pista forestal de Saldes al Collell

Panoràmiques des del camí de pista forestal de Saldes al Collell

Panoràmiques des del camí de pista forestal de Saldes al Collell.

Canal de Gerdera

Font de Padellars

Font de Padellars, situada en el camí de Saldes al Collell hi ha l'alçada del canal de Coll del Verdet.

Canal del Riambau

Canal del Riambau.

Continuem a l'esquerra pel sender

Continuem a l'esquerra pel sender fins a arribar al refugi de Lluís Estasen.

PictographMountain hut Altitude 5,495 ft

Refugi Lluís Estasen

Refugi Lluís Estasen. Inaugurat el 26 de juny de 1949, dos anys després de de la mort de l’escalador Lluís Estasen, aquest equipament es construí a la Jaça dels Prats un esplèndid prat als peus de la desafiant paret rocallosa del Pedraforca, una de les muntanyes més emblemàtiques del país. Al 1977 s’hi va fer una important remodelació i ampliació. Actualment l’equipament té una capacitat de 35 places repartides en dues habitacions situades a la primera planta de l’edifici, un bucòlic xalet de muntanya de pedra. Punt de pas obligat si es vol pujar el Pedraforca o si es realitza les travesses Cavalls del Vent, Alta Ruta del Cadí o Tora Blava. REFERÈNCIES: https://www.feec.cat/fem-muntanya/refugis/refugi/refugi-lluis-estasen-pedraforca/

Fonts del Refugi Lluís Estasen

Fonts del Refugi Lluís Estasen.

Photo ofContinuem direcció a Gósol per un sender a la dreta Photo ofContinuem direcció a Gósol per un sender a la dreta Photo ofContinuem direcció a Gósol per un sender a la dreta

Continuem direcció a Gósol per un sender a la dreta

Continuem direcció a Gósol per un sender a la dreta.

Photo ofContinuem a l'esquerra direcció a Gósol Photo ofContinuem a l'esquerra direcció a Gósol Photo ofContinuem a l'esquerra direcció a Gósol

Continuem a l'esquerra direcció a Gósol

Continuem a l'esquerra direcció a Gósol.

Continuem direcció a Gósol

Continuem a l'esquerra direcció a Gósol

Continuem a l'esquerra direcció a Gósol.

Monument Festa de l'Arbre

Monument Festa de l'Arbre.

Photo ofContinuem a la dreta direcció Gósol Photo ofContinuem a la dreta direcció Gósol Photo ofContinuem a la dreta direcció Gósol

Continuem a la dreta direcció Gósol

Continuem a la dreta direcció Gósol.

Coll de Jou i continuem a la dreta

Coll de Jou. Coll (1 530 m) al vessant S del Pedraforca, al camí de Saldes a Gósol (Berguedà).

Detalls del camí

Detalls del camí.

Continuem a l'esquerra pel sender

Continuem a l'esquerra pel sender.

Cal Bardines (abandonat)

Cal Bardines (abandonat).

Photo ofTravessar la carretera B-400 i a la dreta pel sender que hi ha, a l'esquerra de la carretera Photo ofTravessar la carretera B-400 i a la dreta pel sender que hi ha, a l'esquerra de la carretera Photo ofTravessar la carretera B-400 i a la dreta pel sender que hi ha, a l'esquerra de la carretera

Travessar la carretera B-400 i a la dreta pel sender que hi ha, a l'esquerra de la carretera.

Coll del Cap de la Creu

Coll del Cap de la Creu. Coll del Cap de la Creu és un serral de muntanya a Gósol, Província de Lleida, Catalunya i té una altitud de 1.436 metres. Coll del Cap de la Creu està situada circa de la localitat els Cabanes i Serra de la Tossa. REFERÈNCIES: https://mapcarta.com/es/N8234104270

Mirador de Sant Antoni

Mirador de Sant Antoni. Mirador amb vista a la vall de Gósol. Aquest mirador està fet en honor a Sant antoni i és l'inici de la "volta del puig".

Panoràmiques a prop de Gósol

Panoràmiques a prop de Gósol. Tenim al davant les ruïnes del seu Castell. Situació: Dalt de tot del poble de Gósol (Berguedà) – Barcelona. - Època: A mitjan segle X ja és esmentat el castell de Gósol i cap a la meitat del segle XI fou construïda l'església del castell, dedicada a Santa Maria, d'estil romànic. - Estat: El castell en sí està pràcticament desaparegut. Hi ha forces restes del recinte fortificat que incloïa un nucli poblat. Els elements supervivents més significatius del conjunt són les ruïnes de l'antiga església parroquial, que havia estat la del castell (Santa Maria del castell de Gósol). Al costat s'alça un campanar de torre, de planta quadrada, que segons sembla es devia tractar d'una torre defensiva del castell, posteriorment sobrealçada per ser utilitzada com a campanar. Una moderna escala interior, permet l'accés a la part superior, des d'on es gaudeix d'unes magnífiques vistes. L'any 1992 es van dur a terme importants treballs de consolidació d'aquestes restes. Lliurament accessible. Accés - Visitat el 05/05/2011: Senzill de localitzar. A la plaça Major s'inicia el carrer que al mapa de Google s'identifica com a carrer de la Canal i que cal seguir fins el final. Millor fer aquest recorregut a peu. Localització: N 42.23406 E 01.66059. Altitud: 1.479 m. REFERÈNCIES: https://www.catalunyamedieval.es/castell-de-gosol-bergueda/

Entrant a Gósol i final de la ruta

Entrant a Gósol i final de la ruta.

• Photo of dofepe
    dofepe May 9, 2024

Magnífica ruta al voltant del Pedraforca, unes imatges guapissimes i molt ben explicat i editat.
    Enhorabona Joan!!!

• Photo of mserratorramorell
    mserratorramorell May 9, 2024

Sou molt valents, esteu molt en forma!!!!

• salvamikmik May 9, 2024

Wonderful!!

• Photo of Olman Alvarado Z
    Olman Alvarado Z May 9, 2024

Magníficos paisajes, impresionantes esas montañas rocosas ⛰️👍👍

• Photo of chus59
    chus59 May 9, 2024

Magnífica ruta entorn del Pedraforca.
    Molt ben explicada i fotografiada.
    Una abraçada.

• Photo of Noruega7319
    Noruega7319 May 9, 2024

Fantástica circular y gran reportaje fotográfico. Felicidades por esta bonita ruta.
    Un saludo

• Photo of palocorto1
    palocorto1 May 9, 2024

Preciosa circular por Pedraforca. Gracias por compartirla con una detallada descripción y un amplio y bello reportaje fotográfico. Un abrazo amigo!!!

Joan i Dolors May 9, 2024

Moltes gràcies dofepe, mserratorramorell i salvamikmik pels vostres comentaris i valoracions.
    Salutacions i abraçades!!!

Joan i Dolors May 9, 2024

Muchas gracias Olman Alvarado Z, chus59, Noruega7319 y palocorto1 por vuestros comentarios y valoraciones.
    Saludos y un fuerte abrazo para todos!!!

• Photo of Ficaben.pt
    Ficaben.pt May 10, 2024

Olá Joan i Dolores!
    Excelente Percurso com paisagens fantásticas!
    Mais uma vez um bonito grupo de marcha!
    Boa amizade!
    Bravo!
    Um abraço!

• Photo of Ximo Esteve Vaquer
    Ximo Esteve Vaquer May 10, 2024

Bonica ruta circular i bones fotos. Enhorabona i gràcies per compartir. Salut

• Photo of behrang masoomi

Me encantan las fuentes antiguas. Hace un poco más de frío que en Ibiza. 😂

• ecodinar67 May 10, 2024

Moltes gràcies!!!
    Una ruta molt maca i fàcil de seguir amb fotos molt xules.
    Hem disfrutat molt! 👏👏

• ecodinar67 May 10, 2024

Ruta fàcil de seguir amb molt bones vistes.
    Molt recomanable!!

• Photo of Sara_sm
    Sara_sm May 10, 2024

Una idea estupenda lo de la vuelta a Pedraforca 360 y divertido porque veo a un buen grupo de caminantes en las fotografías.

Un abrazo amigos

Joan i Dolors May 10, 2024

Muchas gracias por vuestros comentarios y valoraciónes a cada uno de vosotros/as, por está afición común, por compartir vuestras rutas y poder disfrutar de ello.

Saludos y muchos abrazos!!!

• Photo of 1 km mas
    1 km mas May 10, 2024

Espectaculares fotos y comentarios.

Muchas gracias.

Joan i Dolors May 10, 2024

Gracias por tu comentario y valoración 1 km mas.

Un abrazo!!!

• Photo of Abel Barreda Arnau
    Abel Barreda Arnau May 11, 2024

Maravillosa ruta y con muy buenas vistas un abrazo 🤗

Joan i Dolors May 11, 2024

Gracias por tu comentario y valoración Abel
    Un abrazo!!

• Photo of Mohammad.kiani
    Mohammad.kiani May 11, 2024

La pau sigui amb tu estimat amic. M'ha agradat molt veure aquesta bonica ruta circular, sobretot les verds i espectaculars imatges panoràmiques de cims, valls i cascades. Gràcies per compartir.
    Una forta abraçada.

• Photo of MPuet
    MPuet May 11, 2024

una preciosa ruta con un gran grupo y buenas fotografías gracias por compartirla saludos

• Photo of Tetititu
    Tetititu May 12, 2024

Magnífica ruta 360 º del Pedraforca. Molt bones fotos i explicacions. Una forta abraçada.

• Photo of josevigil
    josevigil May 12, 2024

Magnífica ruta circular a Pedraforca, con paisajes preciosos y bonitas fotos.
    Me la apunto para cuando vaya por esa zona.
    Gracias por compartir

• Photo of mgcsuria5
    mgcsuria5 May 12, 2024

Pedraforca un entorn preciós,feliçitats

• Photo of californiagymsama
    californiagymsama May 13, 2024

Hermosa circular a la impresionante Pedraforca plasmada en atractivas fotografías.
    Felicidades amigos y gracias por compartir.

• Photo of Peplo007
    Peplo007 May 13, 2024

Muchas gracias por compartir con tanto detalle y bonitas fotografías 😍
    Enhorabuena por tus magníficas rutas Joan i Dolors.
    Saludos cordiales
    Nos vemos en la Montaña!!!

• Photo of Noruega7319
    Noruega7319 May 13, 2024

Un saludo

• Photo of SOLO RUTA
    SOLO RUTA May 13, 2024

Espectacular ruta Joan i Dolors las panorámicas lo dicen todo una vuelta al pedraforca de lujo enhorabuena un abrazo

Joan i Dolors May 13, 2024

Saludos y muchos abrazos!!!

• Photo of mehdi.tabibvand
    mehdi.tabibvand May 13, 2024

Wooooowwww, wonderful trail my friend, congratulations

• Photo of Susy7
    Susy7 May 13, 2024

Maravilloso recorrido con fotos de la zona de montaña preciosas.

Joan i Dolors May 14, 2024

Grazie mille Susy, per il tuo commento e valutazione.
    Un abbraccio!!

Joan i Dolors May 14, 2024

Thank you very much mehdi.tabibvand for your comment and rating. A big hug friend!!

• Photo of Tolly Mune
    Tolly Mune May 14, 2024

Preciosa circular por el Pedraforca!!! Las fotos una maravilla y las explicaciones de 10!!!
    1Abrazo!!

Joan i Dolors May 14, 2024

Muchas gracias Tolly Mune por tu comentario y valoración.

Un fuerte abrazo!

• Photo of José R.G.
    José R.G. May 14, 2024

Una bonita ruta plasmada con
    bellas fotografías.
    Enhorabuena. Abrazos.

Joan i Dolors May 14, 2024

Muchas gracias José por tu comentario y valoración.

• Photo of María Caballer
    María Caballer May 15, 2024

Muy buena ruta rodeando el Pedraforca. Para gente preparada como vosotros. Preciosas fotografias. Es un gozo ver las fuentes con ese caudal de agua.El Parc Natural del Cadí-Moixeró es mágico. Un abrazo y enhorabuena.

Joan i Dolors May 15, 2024

Muchas gracias María por tu apreciado comentario y valoración.

Un fuerte abrazo!!!

• Photo of Il Marchese 18
    Il Marchese 18 May 15, 2024

Una circular de media costa que captura todos los detalles y hermosos panoramas en las diversas laderas del monte Pedraforca, de más de 2500 metros de altura (como se ve, cubierto de nieve y hielo en la cresta). Me gustó mucho cascadas y canales. Felicidades y gracias por compartir (quizás también aprenda catalán, leyendo sus descripciones de pista). Un abrazo

Joan i Dolors May 15, 2024

Muchas gracias Il Marchese 18 por tu completo y generoso comentario, también por la valoración.

Saludos y un fuerte abrazo!!!

• Photo of Alfredo Huanes
    Alfredo Huanes May 15, 2024

Qué panorámicas tan hermosas. Un lujo caminar por estos senderos. Gracias por compartir esta experiencia!

Joan i Dolors May 15, 2024

Muchas gracias Alfredo por tu comentario y valoración.

• Photo of nandomoneda
    nandomoneda May 16, 2024

Para mí, unas de las mas bonitas rutas de la zona......saludos y felicidades

Joan i Dolors May 16, 2024

Muchas gracias Nando por tu comentario y valoracion.

Un fuerte abrazo!!!

• Photo of Portabarret
    Portabarret May 18, 2024

Ruta super.Gràcies per compartir.
    Salut i montanya

Joan i Dolors May 18, 2024

Moltes gràcies Portabarret pel comentari i valoració.

Salutacions i una abraçada!!

• Photo of Pájaro Kuy Kuy
    Pájaro Kuy Kuy May 19, 2024

Espectacular ruta 💯👌, gracias por compartir, saludos 👋.

Joan i Dolors May 19, 2024

Muchas gracias Pájaro Kuy Kuy por tu comentario y valoración.
    Un abrazo!!!

• Photo of emilio viejo
    emilio viejo May 20, 2024

Me encantan las rutas que publicas, son una maravilla, bien documentadas, fotografías de diez etc. Un abrazo

Joan i Dolors May 20, 2024

Muchas gracias Emilio por un completo comentario y valoración.

• Photo of migueleloi
    migueleloi May 29, 2024

Percurso de grande beleza, em redor da montanha de Pedraforca.
    Os caminhos de floresta são magníficos, bem como as panorâmicas para os vales em redor!
    Obrigado pela partilha,
    Um abraço

Joan i Dolors May 29, 2024

Muchas gracias Miguel por tu comentario y valoración.

Un abrazo amigo!

• Photo of maisid
    maisid Jun 3, 2024

Gracias, Joan i Dolors, por todas estas estupendas rutas, por la esforzada y esmerada documentación, y por vuestro entusiasmo (en esta 'nueva' profesión). Saludos.

Joan i Dolors Jun 3, 2024

Muchas gracias maisid por tu completo comentario y valoración.