Maas&Peellinie-5 Tongelaar-Grave

December 24, 2011
November 2011

near De Gagel, Noord-Brabant (Nederland)

Deze track is een deel van het streekpad 14: “Maas- en Peelliniepad”. Dit streekpad gaat grotendeels langs de Maas aan de oostzijde en het peelkanaal aan de westzijde. Dit was de Nederlandse verdedigingslinie bij de 2e wereldoorlog en daarvan zijn onderweg volop restanten te zien langs de route. De totale lengte van het pad is circa 125 km wat wij in 5 etappes lopen en waarvan wij de tracks separaat beschikbaar stellen. De 5 tracks zijn:

1. Cuijk -Vierlingsbeek (OV met trein) – 28km
2. Vierlingsbeek - Vale Peel (OV met bus en trein) – 23km
3. Vale Peel - Erica Sint Hubert (OV met bus en buurtbus) - 26km
4. Erica Sint Hubert – Cuijk (OV met bus) - 26km
5. Rondje Tongelaar en Grave (geen OV)- 24km

De volledige route is beschreven in het gelijknamige boekje van wandelplatform-LAW, Amersfoort. ISBN: 90-71068-56-0 uit 2002. Waarschuwing: de markeringen van de route in rood/geel zijn op sommige stukken slecht onderhouden en het is niet mogelijk (najaar 2011) om de gehele route te lopen puur op de markeringen. Koop het boekje (ook voor meer achtergrondinformatie) en gebruik de GPS-tracks.

Voor deze track parkeren we de auto nabij kasteel Tongelaar, in de buurt van Mill. Alternatieven zijn parkeerplaatsen bij Escharen of Nieuw Gassel.

Vanaf Tongelaar maken we een rondwandeling naar Escharen, Grave en via Gassel terug naar de auto. Dit traject is een zeer mooie wandeling met veel afwisseling: water, velden en bossen. We lopen langs Klein Kammerberg en De Maurik. Er is volop horeca in Grave maar verder niks langs de route.