Les masies de Polinyà

December 15, 2020
November 2008

•   3.7 2 Reviews

near Polinyà, Catalunya (España)

[CAT]

Fins la segona meitat del segle XX Polinyà era un poble essencialment agrícola, on es cultivaven cereals, la vinya i els horts. Són coneguts per la seva qualitat els melons, petits i grocs, les patates i les mongetes del ganxet. Tot i la industrialització que afectà el Vallès en la segona meitat del segle, al terme de Polinyà encara es conserven masos i cases pairals típicament catalanes, i en algunes encara s’hi fa vida de pagès.

Comencem l’itinerari a l’església romànica de Sant Salvador, consagrada l’any 1122. L’església actual, tot i haver estat força transformada per successives reformes, conserva encara part de la seva estructura d’una sola nau amb volta de canó, un absis semicircular decorat amb arcuacions llombardes i un campanar de base quadrada. En el seu interior s’hi descobriren unes interessants pintures murals que ara s’exposen al Museu Diocesà de Barcelona.

Prenem el sender que voreja l’església i que carena el turó on s’alça el temple, seguim fins arribar a una rotonda. La travessem i prenem la pista que marxa pel costat del cementiri. El paisatge es va tornant cada cop més agrícola, a mesura que els camps de conreu s’escampen al nostre voltant. Els primers masos que veiem a la dreta, més enllà dels camps, es corresponen a Can Monistrol, una masia de l’any 1700 on actualment es dediquen a la cria de cavalls, i a Can Padró, un dels masos més antics del terme. Arribem a una cruïlla, que prenem a la dreta vers una urbanització: Pedra Santa. A l’arribar a les cases deixem una primera pista a la dreta i prenem la següent a la dreta fins Can Motllor de Baix. La pista davalla a cercar la riera de Polinyà, però abans d’arribar-hi prendrem el camí que marxa a la dreta i que ens portarà a Can Cladelles, un bonic mas convertit en restaurant.

El camí continua pujant fins la pista de la Pedra Santa, que desfem fins la cruïlla que ens portava al cementiri. La deixem i continuem recte, sempre seguint la pista principal i la més evident. Passarem prop d’unes cases, les de Serra Maurina i arribarem a la carretera. La prenem uns metres a l’esquerra i de seguida agafem la pista asfaltada de la dreta. Passem pel costat d’un altre mas, Can Alzina, construït al s.XVII i que funciona com a restaurant i hípica.

Després d’una granja, a l’alçada d’una cruïlla i abans d’arribar a uns dipòsits, un sender marxa a l’esquerra i davalla fins travessar el torrent de Can Rovira, que travessa i puja per l’altre vessant fins la carretera de Polinyà. La prenem a la dreta uns metres fins el carrer Nou, que pujant a l’esquerra ens durà de nou a l’església de Sant Salvador.

NO US PERDEU…

Ermita de San Salvador: consagrada l’any 1122, és d’estil llombard. El valor principal de l’església rau en les pintures murals que representen diferents escenes de la vida de Jesús i de l’apocalipsi. S’ha dut a terme una reproducció i es conserva un tros de l’original.

Mas de Can Cladellas: el nom originari era mas Rovira Jussana. Es tracta d’un edifici rectangular de dues plantes, que actualment és un restaurant. Originàriament el formava una construcció de forma trapezoïdal de dues crugies paral·leles a la façana, que posteriorment va ser ampliada pel costat dret amb nau transversal. Més tard van afegir-s’hi altres construccions. Conserva l’era, en mal estat (i empitjorant), al costat esquerre de la casa.

Mas de Can Montllor de Baix: anomenada sovint simplement “Can Montllor”, és un dels nombrosos exemples de masia que ha substituït una part de la seva activitat agrícola i ramadera per la gastronòmica. Al costat de la casa original es troben un conjunt d’edificis més moderns que en dificulten la contemplació. L’edifici és rectangular, amb vessant a dues aigües i carener perpendicular a la façana. Aparentment, l’edifici té cinc crugies, les dues laterals probablement més recents que la resta.

SUGGERIMENTS

Poc abans del final del recorregut, a Can Rovira, trobem una zona apta per a jocs i pícnic.

[CAST]

LAS MASÍAS DE POLINYÀ

Hasta la segunda mitad del siglo XX Polinyà era un pueblo esencialmente agrícola, donde se cultivaban cereales, la viña y los huertos. Son conocidos por su calidad los melones, pequeños y amarillos, las patatas y las judías del ganxet. A pesar de la industrialización que afectó el Vallès en la segunda mitad del siglo, en el término de Polinyà todavía se conservan masías y casas solariegas típicamente catalanas, y en algunas todavía se hace vida de labrador.

Empezamos el itinerario en la iglesia románica de Sant Salvador, consagrada el año 1122. La iglesia actual, a pesar de haber sido bastante transformada por sucesivas reformas, conserva aún parte de su estructura de una sola nave con bóveda de cañón, un ábside semicircular decorado con arcuaciones lombardas y un campanario de base cuadrada. En su interior se descubrieron unas interesantes pinturas murales que ahora se exponen en el Museu Diocesà de Barcelona.

Tomamos el sendero que bordea la iglesia y que pasa por la línea de cresta del cerro donde se levanta el templo, seguimos hasta llegar a una rotonda. La atravesamos y tomamos la pista que marcha por el lado del cementerio. El paisaje se va volviendo cada vez más agrícola, a medida que los campos de cultivo se esparcen a nuestro alrededor. Las primeras casas que vemos a la derecha, más allá de los campos, se corresponden a Can Monistrol, una masía del año 1700 donde actualmente se dedican a la cría de caballos, y a Can Padró, una de las casas más antiguas del término. Llegamos a un cruce, que tomamos a la derecha hacia una urbanización: Pedra Santa.

Al llegar a las casas dejamos una primera pista a la derecha y tomamos la siguiente a la derecha hasta Can Motllor de Baix. La pista baja hacia la riera de Polinyà, pero antes de llegar tomaremos el camino que marcha a la derecha y que nos traerá a Can Cladelles, una bonita masía convertida en restaurante.

El camino continúa subiendo hasta la pista de la Pedra Santa, que deshacemos hasta el cruce que nos traía al cementerio. La dejamos y continuamos recto, siempre siguiendo la pista principal y la más evidente.

Pasaremos cerca de unas casas, las de Serra Maurina y llegaremos a la carretera. La tomamos unos metros a la izquierda y enseguida cogemos la pista asfaltada de la derecha. Pasamos por el lado de otra masía, Can Alzina, construida en el s.XVII y que funciona como restaurante e hípica.

Después de una granja, a la altura de un cruce y antes de llegar a unos depósitos, un sendero marcha a la izquierda y baja hasta atravesar el torrente de Can Rovira, que atraviesa y sube por la otra vertiente hasta la carretera de Polinyà. La tomamos a la derecha unos metros hasta la calle Nou, que subiendo a la izquierda nos llevará de nuevo a la iglesia de Sant Salvador

NO OS PERDÁIS…

Ermita de San Salvador: consagrada el año 1122, es de estilo lombardo. El valor principal de la iglesia se encuentra en las pinturas murales que representan diferentes escenas de la vida de Jesús y del apocalipsis. Se ha llevado a cabo una reproducción y se conserva una parte del original.

Mas de Can Cladellas: el nombre originario era mas Rovira Jussana. Se trata de un edificio rectangular de dos plantas que actualmente es un restaurante. Originariamente lo formaba una construcción de forma trapezoidal de dos crujías paralelas a la fachada, que posteriormente fue ampliada por el lado derecho con nave transversal. Más tarde se añadieron otras construcciones. Conserva la era, en mal estado (y empeorando), en el lado izquierdo de la casa.

Mas de Can Montllor de Baix: llamada a menudo simplemente “Can Montllor”, es uno de los numerosos ejemplos de masía que ha sustituido una parte de su actividad agrícola y ganadera por la gastronómica. Junto a la casa original se encuentran un conjunto de edificios más modernos que dificultan su contemplación. El edificio es rectangular, con vertiente a dos aguas y cumbrera perpendicular a la fachada. Aparentemente, el edificio tiene cinco crujías, las dos laterales probablemente más recientes que el resto.

SUGERENCIAS

Poco antes del final del recorrido, en Can Rovira, encontramos una zona apta para juegos y pícnic.

[EN]

THE MASIES OF POLINYÀ

Until the second half of the 20th century Polinyà was an essentially agricultural village, where there are cultivated cereals, vineyards and orchards. They are known by their high quality, small and yellow melons, potatoes and beans del Ganxet. In spite of the industrialization that affected the Vallès region in the second half of the century, in the term of Polinyà there are still preserved some typically Catalan masies and manors, and in some of them they still live as a farmer.

We start the itinerary in the Romanesque church of Sant Salvador, consecrated by the year 1122. The present church, despite having been quite transformed by successive reforms, still preserves part of its structure of a single nave with a barrel vault, a semi-circular apse decorated with Lombard and a bell tower with a square base. In its interior, they were discovered some interesting murals that are now exposed in the Museu Diocesà of Barcelona.

We take the trail that borders the church and that passes through the line of the crest of the hill where it stands the temple, we continue until we reach a roundabout. We cross it and we take the track that goes by the side of the cemetery. The landscape is becoming increasingly agricultural, as the crop fields spread around us. The first houses that we see on the right, beyond the fields, correspond to Can Monistrol, a masia from 1700 which is currently dedicated to the breeding of horses, and Can Padró, one of the oldest houses of the municipal area. We arrive to a crossroads, which we take to the right toward a residential area: Pedra Santa.

When we get to the houses we leave a first track to the right and take the next right up to Can Motllor de Baix. The track goes down to the ravine of Polinyà, but before we arrive we will take the road that goes to the right and bring us to Can Cladelles, a beautiful masia converted into a restaurant.

The road continues up until the track of the Pedra Santa, which we take back until to the crossing that brought us to the cemetery. We leave it and continue straight on, always following the main track and the most obvious.

We will pass near some houses, those of the Serra Maurina and we will arrive to the road. We take it a few meters to the left and right away we take the paved track on the right. We pass by another masia, Can Alzina, built in the 17th century and that functions as a restaurant and horse riding centre.

After a farm, at the height of a cross and before arriving to the tanks, there is a path to the left and which goes down to cross the torrent of Can Rovira, which crosses and climbs up by the other side until the road of Polinyà. We take it to the right a few meters until the carrer Nou which going up to the left will take us back to the church of Sant Salvador.

DON’T MISS…

Hermitage of San Salvador: Consecrated by the year 1122, is of Lombard style. The main value of the church is located in the mural paintings that represent different scenes from the life of Jesus and the Revelation. There has been made a copy and there is still a part of the original.

Mas of Can Cladellas: The original name was mas Rovira Jussana. It is a rectangular building of two floors which is now a restaurant. Originally, it was a construction of trapezoidal shape of two corridors parallel to the facade, which was later enlarged on the right side with a transverse nave. Later, there were added other structures. It preserves the plot, in a poor condition (and getting worse), on the left side of the house.

Mas de Can Montllor de Baix: often called simply “Can Montllor”, is one of the numerous examples of masia that has replaced a part of its agricultural and livestock activity by the gastronomic one. Next to the original house there are a set of more modern buildings that make it difficult its contemplation. The building is rectangular, with a two-slope and roof perpendicular to the facade. Apparently, the building has five corridors, the two of the side probably more recent than the rest.

SUGGESTIONS

Shortly before the end of the tour, in Can Rovira, we find a suitable play area and picnic.

[FR]

LES MASIES DE POLINYÀ

Jusqu’à la moitié du XXème siècle, Polinyà était un village essentiellement agricole où l’on y cultivait des céréales, des vignes et des vergers. Sont réputés pour leur qualité les melons, petits et jaunes, les pommes de terre et les haricots “del ganxet”. Malgré l’industrialisation qui a affecté le Vallès pendant la deuxième moitié du siècle, la commune de Polinyà conserve encore ses mas et ses manoirs typiquement catalans et dans certains, on y vit encore au style paysan.

Vous commencerez l’itinéraire à l’église romane de Sant Salvador, consacrée en 1122. L’église actuelle, même après avoir été considérablement transformée suite aux rénovations successives, conserve encore une partie de sa structure d’une seule nef à voûte en berceau, une abside en demi-cercle décorée avec des arcs lombards et un clocher carré à la base. Vous pourrez découvrir entre ses murs des peintures murales très intéressantes qui sont actuellement exposées au Museu Diocesà de Barcelone.

Prenez le sentier qui longe l’église et qui monte la colline sur laquelle s’élève le temple, suivez-le jusqu’à arriver à un rond-point. Traversez le rond-point et prenez la piste à proximité du cimetière. Le paysage deviendra de plus en plus agricole à mesure que les champs de culture se dissémineront autour de vous. Les premiers mas sur votre droite, au-delà des champs, appartiennent à Can Monistrol, une masia de 1700 qui se consacre actuellement à l’élevage de chevaux et à Can Padró, l’un des mas les plus anciens de la commune. Vous arriverez à un croisement, prendrez à droite vers le quartier résidentiel : Pedra Santa. En arrivant vers les maisons, laissez sur votre droite une première piste et prenez la prochaine à droite jusqu’à Can Motllor de Baix. La piste descend pour atteindre la Riera de Polinyà, mais avant d’y arriver, vous prendrez le chemin qui part sur la droite et qui vous conduira à Can Cladelles, un joli mas devenu un restaurant.

Le chemin continue à monter jusqu’à la piste de la Pedra Santa, que vous abandonnerez jusqu’au croisement qui vous conduira au cimetière. Continuez tout droit toujours sur la piste principale et plus évidente.

Vous passerez à proximité de maisons, celles de la Serra Maurina, et arriverez sur la route. À quelques mètres, prenez à gauche et tout de suite empruntez la piste en béton sur la droite. Vous passerez près d’un autre mas, Can Alzina, construit au XVIIème siècle et qui fonctionne comme restaurant et club hippique.

Après une ferme, à la hauteur d’un croisement et avant d’atteindre des réservoirs, un sentier part sur la gauche et descend jusqu’à traverser le torrent de Can Rovira, qui traverse et monte sur l’autre versant jusqu’à la route de Polinyà. Prenez à droite pendant quelques mètres jusqu’à arriver à la rue Carrer Nou, qui, en montant sur la gauche, vous conduira de nouveau à l’église de Sant Salvador.

NE MANQUEZ PAS…

Ermitage de San Salvador : consacré en 1122, il est de style lombard. La valeur principale de l’église réside dans ses peintures murales qui représentent différentes scènes de la vie de Jésus et de l’apocalypse. Une reproduction a été réalisée mais un morceau de l’original a également été conservé.

Mas de Can Cladellas : le nom d’origine était Mas Rovira Jussana. C’est un monument rectangulaire à deux étages qui est actuellement un restaurant. À l’origine, il était composé d’une construction en forme trapézoïdale de deux travées parallèles à la façade qui a ensuite été agrandie sur le côté droit avec une nef transversale. Plus tard, d’autres constructions ont été ajoutées. L’aire a été conservée en mauvais état (et empire) sur le côté gauche de la maison.

Mas de Can Montllor de Baix : souvent appelé simplement “Can Montllor”, il s’agit de l’un des nombreux exemples de masia qui a remplacé une partie de son activité agricole et d’élevage par la gastronomie. À côté de la maison d’originale on peut trouver un ensemble de bâtiments plus modernes qui rendent sa contemplation difficile. Le bâtiment est rectangulaire avec un toit à deux pentes et des arêtes perpendiculaires à la façade. Apparemment, le bâtiment possède cinq travées, les deux latérales étant probablement plus récentes que les autres.

SUGGESTIONS

Un peu avant la fin du parcours, à Can Rovira, vous trouverez une aire de jeux et de pique-nique.

• Photo of Montse culdolla
    Montse culdolla Jan 21, 2021

M'ha agradat de fer-la i malgrat ser un entorn peri-urbà, esta força bé. Gràcies

• Photo of enricgelis1
    enricgelis1 Mar 20, 2021

Sorprent gratament trobar aquest cami en mitg d, un area tan industrial Gracies per l, informacio