Wikiloc will stop soon for maintenance

Itinerari 8 Les Cent Fonts

May 12, 2023
May 2023

near Poblet, Catalunya (España)

Aquest itinerari recorre un sector obac en el que hi creixen teixos, grèvols i roures martinencs dins els alzinars ombrívols. El recorregut discorre dins de la Reserva natural parcial del barranc de la Trinitat i dins del Paratge natural d'interès nacional de Poblet.
El tret més característic d’aquest recorregut són les nombroses fonts que recullen l’aigua filtrada pels cingles calcaris, una de les quals té singulars formacions amb travertins. S’hi han generat també petits bassals que resulten espais ideals per a amfibis, com les salamandres.

P1

Inici a l'ermita de la Santíssima Trinitat, a l'Espluga de Francolí. Deixem el tram pavimentat i agafem la pista de terra que surt al davant.

Deixem la pista i pugem pel sender Artiga que surt a l'esquerra i va pujant pel fons de barranc obac i amb una vegetació abundant.

PictographFlora Altitude 2,565 ft

El sòl es va tornant vermell a mesura que anem entrant als nivells de gresos vermells de la base del Triàsic (estatge geològic). Entremig de l'alzinar apareixen espècies singulars com el teix o el grèvol.

En aquest encreuament seguim pujant per les escales amb travessers de fusta cap a la dreta.

Quan s'acaba el sender Artiga haurem de seguir per la pista forestal cap a l’esquerra cap a les Cent Fonts, pel camí ens trobem teixos, blades, arboços, pins i alzines.

A la cruïlla amb la pista que baixa cap a l'ermita de la Trinitat, seguim recte en direcció a les Cent Fonts.

P7

Arribem a les Cent Fonts, situades en un comellar de roques calcàries per on el contacte amb els gresos vermells dona lloc a una línia de surgències d'aigua entremig de travertins que són roques formades per la precipitació del carbonat de calci. També podem veure les bassetes construïdes per a fomentar la biodiversitat faunística. Seguim l'itinerari per sota de la zona de pícnic.

En arribar a la pista de la Trinitat a la Pena, ens trobem ja en terreny pissarrós.

Creuem la tanca i baixem pel sender.

Seguim el sender pel costat dret de la bassa per a incendis forestals.

Arribem a la pista de la Trinitat i seguim cap a l'esquerra fins a l’ermita de la Trinitat.