Itinerari 6 Tossal de la Creu

June 27, 2022
June 2022

•   4.3 1 review

near Poblet, Catalunya (España)

Itinerari que recorre el bosc que limita amb els conreus de la plana on es troba el monestir de Poblet.
Durant la primera part del seu recorregut veurem a l'esquerra, un cop passades les senyals d'una finca particular, una vegetació que cada vegada s'identifica més amb la de l'alzinar. A la dreta en canvi apareixen bàsicament camps de cereal i vinya.
A mesura que anem avançant es poden observar rastres de mamífers com passeres de fauna que travessen ambdós costats del sender, menjadores d'esquirol carregades de pinyes rossegades, banyeres amb petjades de senglar o excrements de fagines, teixons i guineus.
Aquest tram coincideix amb l'itinerari del benestar i silenci on anirem trobant cartells que conviden a despertar els sentits.
El camí, que fins ara era pla, fa un revol i s'enfila una mica per finalment esdevenir pla altre cop. És en aquest moment que les roques calcàries de colors clars i rosats que hem anat veient al terra i marges del camí, canvien sobtadament a unes roques fosques.
Quan deixem la pista ampla i ens endinsem al bosc, un cop passats uns castanyers, aquestes roques prenen un aspecte massís. Es tracta de materials que interiorment mostren la seva composició granítica quan es trenquen.
Continuem fent camí per un senderó que puja fins al mirador del tossal de la Creu. Mentre anem pujant travessem l'alzinar, ara dens i humit, que després es va obrint.
Finalment arribem al punt més alt del recorregut on hi ha el mirador del tossal de la Creu on tenim una visió espectacular del monestir de Poblet, dels camps de conreu que l'envolten, del paisatge en mosaic típicament mediterrani de la Conca i de les serres al fons que la delimiten.
Ara, en el terra nu, dominen clarament unes pissarres negres que emmascaren els dits, sovint amb clapes de rovell degut a minerals oxidats que tenen ferro.
Agafem el camí de baixada on hi ha uns graons de fusta que en faciliten el primer tram. Si ens endinsem una mica a la dreta de la primera corba, podrem observar vestigis de les explotacions mineres de les pissarres. Es tracta d'indicis d'excavacions i de les restes d'un moll de càrrega que es va construir a començaments del segle passat per transportar la "terra negra" que s'emprava en la construcció.
Si seguim baixant arribarem a la pista forestal que porta al punt d'informació de la font de la Magnèsia (barranc de Sant Bernat) on hem començat i s'acaba el recorregut.

PictographInformation point Altitude 1,744 ft

Inici punt d'informació de la font de la Magnèsia (barranc de Sant Bernat) - carretera de l'Espluga de Francolí a Poblet per les Masies (TV-7007).

Cruïlla del camí d'inici a la font de la Magnèsia.

Cartell d'inici de l'itinerari de benestar i silenci.

PictographFauna Altitude 1,748 ft

Passos de fauna del bosc als conreus de la plana del voltant del monestir de Poblet.

PictographFauna Altitude 1,765 ft

Rastres d’animals, com pinyes menjades per esquirols i algun forat fet per conills que podem veure pel costat esquerre del camí.

PictographFauna Altitude 1,778 ft

Terrenys argilosos on s'acumulen tolls d'aigua i on els senglars s'hi banyen, al marge esquerre del camí.

Punt d'inici del sender de pujada al mirador.

PictographFlora Altitude 1,893 ft

Castanyers i avellaners que anem trobant pel mig del bosc tancat.

Pissarres que van apareixent durant la pujada.

Continuar recte.

Mirador del tossal de la Creu i zones on es van explotar les pissarres a començament del s. XX.

P11

Petita explotació minera de pissarres i moll de càrrega per transportar els materials que s’extreien.

Minerals de color groc que es formen per alteració dels sulfurs de ferro presents a les pissarres.

Pedrera en un dic de pòrfir que travessa les pissarres.

Cruïlla de la pista amb el sender que dona accés al punt d'arribada que és el mateix que el de sortida.