Itinerari 4 Micològic pel bosc de Castellfollit

Photo ofItinerari 4 Micològic pel bosc de Castellfollit Photo ofItinerari 4 Micològic pel bosc de Castellfollit Photo ofItinerari 4 Micològic pel bosc de Castellfollit

May 15, 2023
May 2023

near Farena, Catalunya (España)

L’itinerari transcorre pel marge esquerre del barranc de Castellfollit, rodeja el tossal Rodó i torna a l’inici. El primer tram discorre per una pineda centenària de pinassa i pi roig, inclosa al catàleg de boscos singulars de Catalunya, i exemple dels boscos madurs existents al Paratge.
El recorregut és circular i permet optar per una alternativa curta d'uns 3 km o una de llarga d'uns 6,5 km. Ambdós itineraris permeten veure el joc d’imatges pintades als troncs dels arbres que, segons les perspectives, representen alguns dels bolets més coneguts. Aquests, entre molts d’altres, poden trobar-se en el sotabosc d’aquest itinerari.
Si ens decidim per l'itinerari curt a l'ou de reig s’ha de recular per la pista per on veníem fins al punt d'inici.
L'itinerari llarg supera la cota 1000 i arriba fins el GR-171-4, tot gaudint de la diversitat d'ambients que ofereix la part alta de la vall de Castellfollit. De baixada es passa prop del racó dels Avellaners, un lloc ombrívol per gaudir de la diversitat d'espècies arbòries que s'hi poden veure, com roure martinenc, aurons i blades, moixeres, avellaners, boix grèvol i algun teix.
Més endavant, quan deixem el sender i entrem en una pista més ampla, l'alzinar de muntanya esdevé una admirable pineda de pi roig, on es duu a terme un projecte forestal demostratiu. Quan arribem a la pista forestal del Tillar a Castellfollit la seguirem pel mateix trajecte de retorn de la versió curta.

PictographPicnic Altitude 2,464 ft

Inici a la casa forestal de Castellfollit.

Després de recórrer una filera de til·lers trobem l'inici del sender indicat amb una banderola, a la dreta de la pista.

PictographFlora Altitude 2,704 ft

El sender puja dret travessant una pineda de pi roig i pinassa, que forma part de l'inventari de boscos singulars de Catalunya, fins que ens trobem amb el primer bolet pintat, el peu de rata.

Seguim pujant el sender i a l'esquerra trobem un desviament senyalitzat que ens porta al segon bolet pintat, la farinera borda.

Arribem al punt de visualització de la farinera borda, després baixem de nou fins al sender de pujada, on seguim a l’esquerra.

Trobem un cartell de pas de l'itinerari 9 però seguim sender amunt.

Després de travessar el pla dels Esbarzerals creuem un camí de desembosc per reprendre el sender senyalitzat.

Arribem a un encreuament amb la pista forestal que havíem deixat a l'inici, on seguim a la dreta.

Poc després, damunt de la pista a l'esquerra, trobem el tercer bolet pintat, el fredolic.

P10

Reculem per tornar a la pista forestal i més endavant, també a l'esquerra, hi ha un altre bolet pintat, l’ou de reig. Aquí hem de decidir si optem per l'itinerari llarg o iniciar el camí de retorn per la pista forestal per on veníem fins al punt d'inici, la casa forestal de Castellfollit (si opteu per l’opció curta, aneu al punt 17).

Per seguir l'itinerari llarg pugem pel sender que passa pel costat de l'ou de reig, travessant un típic alzinar muntanyenc, rouredes i pinedes de pinassa i pi roig, fins que ens trobem, a la dreta, les restes d'una construcció de pedra seca, la Caseta dels Civils, que havia estat un punt estratègic de vigilància del bosc. Seguim sender amunt per damunt de pissarres negres paleozoiques.

Després de caminar una estona s'arriba al punt més alt del recorregut i agafem el tallafoc cap a l'esquerra.

En aquest punt deixem el tallafoc i baixem pel GR171-4.

Arribats al coll d'en Perroi iniciem el camí de baixada que surt a l'esquerra, passant a prop del racó dels Avellaners, i creuant una zona d'alta diversitat botànica, amb roure martinenc, aurons, avellaners, moixeres, boix grèvol i alguns teixos.

El sender es va transformant en una pista ampla de desembosc i la vegetació en una admirable pineda de pi roig, on hi ha una aula de transferència d'un projecte forestal demostratiu.

Seguim la pista fins trobar la pista forestal, la qual seguim a la dreta, enllaçant amb l'itinerari curt.

P17

Baixant trobem els dos últims bolets pintats, l'apagallums i el pinetell.

Després de veure els dos bolets pintats tornem a la pista i seguim baixant, travessem 3 barrancs i just després del tercer al costat esquerre de la pista trobem un monòlit granític.

Seguim la pista forestal fins al punt final que coincideix amb el punt d'inici, la casa forestal de Castellfollit.