GR-333 - 4ª etapa: Espadilla-Villamalur (travessia circular en 4 etapes)

Photo ofGR-333 - 4ª etapa: Espadilla-Villamalur (travessia circular en 4 etapes) Photo ofGR-333 - 4ª etapa: Espadilla-Villamalur (travessia circular en 4 etapes) Photo ofGR-333 - 4ª etapa: Espadilla-Villamalur (travessia circular en 4 etapes)

May 4, 2021
May 2021

near Espadilla, Valencia (España)

El GR-333 Sender de Gran Recorregut de la Mancomunitat Espadà-Millars (MEM) que té una distància de 106 km, i recorre els 17 pobles d'aquesta mancomunitat de la província de Castelló, situats entre la Serra de Espadà i l'Alt Millars.
El GR-333 està dissenyat en 15 etapes lineals, començant des de la localitat de Tales, on es troben les oficines del MEM. Encara que es pot començar en qualsevol altre municipi i sentit. Les 17 poblacions que recorre, en el sentit que van les etapes són: Tales, Suera, Benitandús, Veo, Aín, Alcúdia de Veo, Vilamalur, Torralba del Pinar, Fonts de Aiòder, Aiòder, Espadella, Torre-xiva, Toga, Argeleta, Vallat, Fanzara i Ribesalbes.
Nosaltres farem la travessia del GR-333 en quatre etapes com ho va fer el company Juane Alemany del Grup Senderista Esto Se Empina, iniciant-la en la població de Vilamalur i les etapes són les següents:
1. Vilamalur-Suera 26'2 km.
2. Suera-Fanzara 25 km.
3. Fanzara-Espadella 28'9 km.
4. Espadella-Vilamalur 26'1 km.
En l'est enllaç teniu totes les opcions de Allotjaments, Bars i Restaurants que ofereixen els diferents municipis per on passa el GR-333.
4ª Etapa: Espadilla-Villamalur.
Comencem la quarta i última etapa de la travessia seguint l’antic camí d’Aiòder, una bonica senda que va remuntant cap a la Penya Saganta pel PR-CV 314. Als pocs metres ve un desviament que a la dreta puja al castell, seguim a l’esquerra pujant poc a poc per la vall del riu Xic i rodejant la Penya Saganta. Quan ja portem poc més de 4 km deixem de seguir el PR que es desvia a la dreta cap al cim i comencem a baixar cap Aiòder i en poc més d’un kilòmetre arribem a unes antenes on comença una pista que ens dura en poc de temps al poble.
Aiòder és un xicotet municipi de menys de 200 habitants de la comarca de l’Alt Millars enclavat dins dels límits del parc natural de la Serra de Espadà, en els seus contraforts septentrionals i junt al riu Xic.
Després de visitar el poble eixim per la carretera CV-205 fins arribar al panell anunciador del poble , on ens desviem a l’esquerra per un camí que va cap a l’assut, però poc abans d’aplegar ens desviem a la dreta per la vora d’una séquia que deixem als pocs metres per a pujar per senda fins la carretera que travessem per a continuar per una pista que acaba en una senda que ens porta de nou a la carretera una vegada rodejada la Penya Alta.
Als pocs metres, tornem a deixar la carretera per a prosseguir a la dreta per senda en paral·lel a la carretera fins arribar a Fonts d’Aiòder, una menuda localitat de menys de 100 habitants. A l’eixida del poble està la Font del Canyar. El GR segueix el camí de Torralba per la vora de la Rambla d’Aiòder fins a deixar la pista per anar a la dreta cap a la Font del Zuro i poc més avant el paratge denominat Pou Negre, d’on tornarem a la pista per a seguir-la poc més d’un kilòmetre deixant el camí per a continuar a l’esquerra per una senda dins del llit del barranc que ens durà fins a la font vella a l’entrada de Torralba del Pinar, altre minúscul municipi on pararem a pegar un mosset al bar.
Torralba es tracta d’una població fortificada de planta circular que tenia una sòlida muralla i una torre central. La fundació del municipi és anterior als àrabs, però la permanència al llarg dels segles dels moriscs, ha originat que el casc urbà continue mantenint un claríssim aspecte morú. En el seu recinte emmurallat encara es poden apreciar restes arquitectònics de l’emmurallament medieval, confosos amb el caseriu existent, encara que només algun tram es visible. La torre, segons la tradició local, va ser desmuntada i els seus blocs de pedra utilitzats en la construcció de la nova església a finals del segle XVII.
Eixim del poble en pujada seguint les marques del GR fins travessar un camí asfaltat , on en pocs metres deixem el GR-36 a l’esquerra i avancem en continua ascensió cap al Coll de la Rocha, on a la dreta un sender local porta al vèrtex geodèsic del Pinar i a l’esquerra va el GR aplegant a sobrepassar els 1000 metres sobre el nivell del mar, abans de començar a baixar per una bonica senda entre sureres fins a retrobar-se de nou el nostre camí amb el GR-36 en un encreuament de camins, on hi ha un àrea recreativa a tan sols un kilòmetre de Villamalur, el nostre destí.
La qualificació de la ruta per la distància i el desnivell seria de dura però ja que no té passos complicats la posarem com a moderada, encara que per a senderistes poc habituats a llargues distàncies i bastant desnivell, l'han de considerar com a difícil.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant, cal anar amb una mica precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

=========================================================

El GR-333 Sendero de Gran Recorrido de la Mancomunidad Espadán-Mijares (MEM) que tiene una distancia de 106 km, y recorre los 17 pueblos de esta mancomunidad de la provincia de Castellón, ubicados entre la Sierra de Espadán y el Alto Mijares.
El GR-333 está diseñado en 15 etapas lineales, empezando desde la localidad de Tales, donde se encuentran las oficinas del MEM. Aunque se puede empezar en cualquier otro municipio y sentido. Las 17 poblaciones que recorre, en el sentido que van las etapas son: Tales, Suera, Benitandús, Veo, Aín, Alcudia de Veo, Villamalur, Torralba del Pinar, Fuentes de Ayodar, Ayodar, Espadilla, Torrechiva, Toga, Argelita, Vallat, Fanzara y Ribesalbes.
Nosotros vamos a hacer la travesía del GR-333 en cuatro etapas como lo hizo el compañero Juane Alemany del Grupo Senderista Esto Se Empina, iniciándola en la población de Villamalur y las etapas son las siguientes:
1. Villamalur-Sueras 26'2 kms.
2. Suera-Fanzara 25 kms.
3. Fanzara-Espadilla 28'9 kms.
4. Espadilla-Villamalur 26'1 kms.
En el este enlace tenéis todas las opciones de Alojamientos, Bares y Restaurantes que ofrecen los diferentes municipios por donde pasa el GR-333.
4ª Etapa: Espadilla-Villamalur.
Empezamos la cuarta y última etapa de la travesía siguiendo el antiguo camino de Ayódar, una bonita senda que va remontando hacia la Peña Saganta por el PR-CV 314. A los pocos metros viene un desvío que a la derecha sube al castillo, seguimos a la izquierda subiendo poco a poco por el valle del río Chico y rodeando la Peña Saganta. Cuando ya llevamos poco más de 4 km dejamos de seguir el PR que se desvía a la derecha hacia la cumbre y empezamos a bajar hacia Ayódar y en poco más de un kilómetro llegamos a unas antenas donde empieza una pista que nos lleva en poco tiempo al pueblo.
Ayódar es un pequeño municipio de menos de 200 habitantes de la comarca del Alto Mijares enclavado dentro de los límites del parque natural de la Sierra de Espadán, en sus contrafuertes septentrionales y junto en el río Chico.
Después de visitar el pueblo salimos por la carretera CV-205 hasta llegar al panel anunciador del pueblo , donde nos desviamos a la izquierda por un camino que va hacia el azud, pero poco antes de llegar nos desviamos a la derecha, por el borde de una acequia, que dejamos a los pocos metros para subir por senda hasta la carretera, que cruzamos para continuar por una pista, que acaba en una senda que nos devuelve de nuevo a la carretera una vez rodeada la Peña Alta.
A los pocos metros, volvemos a dejar la carretera para proseguir a la derecha por senda en paralelo a la misma hasta llegar a Fuentes de Ayódar, una pequeña localidad de menos de 100 habitantes. A la salida del pueblo está la Fuente del Cañar. El GR sigue el camino de Torralba en paralelo a la Rambla de Ayódar hasta dejar la pista para ir a la derecha hacia la Fuente del Zuro y poco más adelante el paraje denominado Pozo Negro, de donde volveremos a la pista para seguirla poco más de un kilómetro dejando el camino para continuar a la izquierda por una senda dentro del lecho del barranco que nos llevará hasta la fuente vieja en la entrada de Torralba del Pinar, otro minúsculo municipio donde pararemos a tomar algo en el bar.
Torralba se trata de una población fortificada de planta circular que tenía una sólida muralla y una torre central. La fundación del municipio es anterior a los árabes, pero la permanencia a lo largo de los siglos de los moriscos, ha originado que el casco urbano continúo manteniendo un clarísimo aspecto moruno. En su recinto amurallado todavía se pueden apreciar restos arquitectónicos del amurallamiento medieval, confundidos con el caserío existente, aunque solo algún tramo se visible. La torre, según la tradición local, fue desmontada y sus bloques de piedra utilizados en la construcción de la nueva iglesia a finales del siglo XVII.
Salimos del pueblo en subida siguiendo las marcas del GR hasta atravesar un camino asfaltado, donde en pocos metros dejamos el GR-36 a la izquierda y avanzamos continúa ascensión hacia el Collado de la Rocha, donde a la derecha un sendero local lleva al vértice geodésico del Pinar y a la izquierda va nuestro GR, llevándonos a sobrepasar los 1000 metros sobre el nivel del mar, antes de empezar a bajar por una bonita senda entre alcornoques que acabará reencontrándose de nuevo con el GR-36 en un cruce de caminos, donde hay un área recreativa a un kilómetro de Villamalur, nuestro destino.
La calificación de la ruta por la distancia y el desnivel seria de dura pero ya que no tiene pasos complicados la vamos a poner como moderada, aunque para senderistas poco habituados a largas distancias y bastante desnivel, la han de considerar como difícil.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto, hay que ir con un poco precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hicieras una valoración en wikiloc sobre su utilidad.

Espadilla

• Photo of Juane Alemany
    Juane Alemany May 13, 2021

Hola Florenci...
    Quarta i última etapa d'eixe GR-333 molt bonica,encara que al nostre cas,la plutja no mos deixa gaudir plenament d'ella.
    El sender que va de Espadilla a Ayódar,es una meravella i hasta Fuentes de Ayódar tambe.El Pou Negre de lo millor de la travessia i la part final tambe canyereta i mes despres de casi 100 kilómetres.
    Un gran GR-333 i per cert ¿fere-ho us del taxi i que tal els allotjaments i els bars?