GR-333 - 1ª etapa: Villamalur - Suera (Travessia circular en 4 etapes)

Photo ofGR-333 - 1ª etapa: Villamalur - Suera (Travessia circular en 4 etapes) Photo ofGR-333 - 1ª etapa: Villamalur - Suera (Travessia circular en 4 etapes) Photo ofGR-333 - 1ª etapa: Villamalur - Suera (Travessia circular en 4 etapes)

May 4, 2021
May 2021

near Villamalur, Valencia (España)

El GR-333 Sender de Gran Recorregut de la Mancomunitat Espadà-Millars (MEM) que té una distància de 106 km, i recorre els 17 pobles d'aquesta mancomunitat de la província de Castelló, situats entre la Serra de Espadà i l'Alt Millars.
El GR-333 està dissenyat en 15 etapes lineals, començant des de la localitat de Tales, on es troben les oficines del MEM. Encara que es pot començar en qualsevol altre municipi i sentit. Les 17 poblacions que recorre, en el sentit que van les etapes són: Tales, Suera, Benitandús, Veo, Aín, Alcúdia de Veo, Vilamalur, Torralba del Pinar, Fonts de Aiòder, Aiòder, Espadella, Torre-xiva, Toga, Argeleta, Vallat, Fanzara i Ribesalbes.
Nosaltres farem la travessia del GR-333 en quatre etapes com ho va fer el company Juane Alemany del Grup Senderista Esto Se Empina, iniciant-la en la població de Vilamalur i les etapes són les següents:
1. Vilamalur-Suera 26'2 km.
2. Suera-Fanzara 25 km.
3. Fanzara-Espadella 28'9 km.
4. Espadella-Vilamalur 26'1 km.
En l'est enllaç teniu totes les opcions de Allotjaments, Bars i Restaurants que ofereixen els diferents municipis per on passa el GR-333.
1ª Etapa Vilamalur-Suera.
Iniciem aquesta fantàstica travessia del GR-333, en el xicotet municipi de Vilamalur situat en el sector nord-occidental del Parc Natural de la Serra de *Espadán a una altura de 644 m. Els orígens exactes de la població són desconeguts, si bé la seua fundació s'atribueix a l'existència d'una suposada alqueria musulmana, fet avalat pel castell alçat en les seues proximitats, de fàbrica islàmica.
Comencem en pujada per un camí que passa per davall del castell. Després agafem una extraordinària senda, que ens condueix cap a zona de les trinxeres de la Guerra Civil que visitarem, apartant-nos momentàniament del GR per a anar per l'alt de Cerro Malo i el Jupitillo. De nou seguint les marques blanques i roges del GR arribem al Collet Royo on es creua amb el GR-36 Transespadà.
Continuem per la cresta que és la divisòria dels termes municipals Suera i Vilamalur com testifiquen algunes fites que trobem al costat de la senda, que acaba en un camí que seguim uns metres a la dreta i tornem a una altra bonica sendera que ens porta fins a l'espectacular Nevera de Quatre Camins.
Seguim fins al serral de Quatre Camins on girem a l'esquerra per pista en baixada, fins que tornem a una sendera que ens porta cap a les ruïnes del Castell de Jinquer primer i després pel Despoblat del Jinquer, (poble abandonat en 1938 durant la Guerra Civil Espanyola).
Continuem per la pista que paral·lela al riu Veo ens porta fins a la Font de Sant Pere a l'entrada de la població d’Alcúdia de Veo, també d'origen àrab com testifica el Castell que, encara que es troba en ruïnes, es pot observar que degué ser un castell d'una certa envergadura i bella factura. Hui es troba quasi ocult per la vegetació que l’envolta. No obstant això, una observació detinguda de les seues restes descobreix pràcticament la totalitat del emmurallament del recinte. Així mateix, també es poden vore part de les seues torres de defensa.
Després d'eixir del poble agafem una altra magnifica senda en baixada, que després de creuar el llit del barranc aquest meravellos sender comença a ascendir durant 1'7 km fins a arribar la carretera CV-223 per la qual accedirem a poble d'Aín.
Aín també és xicotet poble d'origen àrab, el nom del qual significa font, on hem fet parada per a menjar, en el bar de la plaça. L'accidentat relleu del seu emplaçament, desplegat sobre les faldes circumdants de la Penya Pastor, ha configurat la seua peculiaritat i identitat urbanística que encara conserva el recolliment, senzillesa i intimitat de la vida rural, amb empinats i estrets carrers d'ascendència moruna, on sol i ombres juguen sobre l'emblanquinat blanc de les cases.
Abandonem Aín en baixada, per a tornar a pujar i entrar de nou per una altra preciosa senda que ens porta fins a la pedania de Veo, on arribem en lleugera pujada. El traçat del GR ens entra en el nucli urbà i segueix un tram prop de la carretera CV-223 en direcció est, per a agafar més endavant una senda a la dreta que al costat del riu Veo, ens porta al llogaret de Benitandús (on tenim molt bones vistes de l'impressionant paratge geològic dels òrgans de Benitandús. Se'l denomina així perquè les seues parets paral·leles s'assemblen als tubs d'un òrgan.)
Creuem el pont sobre el riu i després d'un curt tram de carretera agafem una altra extraordinària senda en pujada i en la qual gaudirem de magnífiques vistes de l’embassament de Benitandús.
La pujada acaba en el Collet de Mano, on comença la baixada a Suera on donem per conclosa la etapa del recorregut del GR-333. Suera és un xicotet municipi d'uns 500 habitants pertanyent a la comarca de la Plana Baixa, que es troba en els últims contraforts de la Serra de Espadà, amb el descens progressiu d'altures i duresa del relleu en trànsit cap a la Plana. Aquest relleu té una clara influència en el paisatge que es pot observar en la localitat, en la qual es pot gaudir d'importants extensions de boscos de pins i sureres. Aquesta nit soparem i dormirem a l'Hotel Verdià.
La qualificació de la ruta per la distància i el desnivell seria de dura però ja que no té passos complicats la posarem com a moderada, encara que per a senderistes poc habituats a llargues distàncies i bastant desnivell, l'han de considerar com a difícil.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant, cal anar amb una mica precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

=========================================================

El GR-333 Sendero de Gran Recorrido de la Mancomunidad Espadán-Mijares (MEM) que tiene una distancia de 106 km, y recorre los 17 pueblos de esta mancomunidad de la provincia de Castellón, ubicados entre la Sierra de Espadán y el Alto Mijares.
El GR-333 está diseñado en 15 etapas lineales, empezando desde la localidad de Tales, donde se encuentran las oficinas del MEM. Aunque se puede empezar en cualquier otro municipio y sentido. Las 17 poblaciones que recorre, en el sentido que van las etapas son: Tales, Suera, Benitandús, Veo, Aín, Alcudia de Veo, Villamalur, Torralba del Pinar, Fuentes de Ayodar, Ayodar, Espadilla, Torrechiva, Toga, Argelita, Vallat, Fanzara y Ribesalbes.
Nosotros vamos a hacer la travesía del GR-333 en cuatro etapas como lo hizo el compañero Juane Alemany del Grupo Senderista Esto Se Empina, iniciándola en la población de Villamalur y las etapas son las siguientes:
1. Villamalur-Sueras 26'2 kms.
2. Suera-Fanzara 25 kms.
3. Fanzara-Espadilla 28'9 kms.
4. Espadilla-Villamalur 26'1 kms.
En el este enlace tenéis todas las opciones de Alojamientos, Bares y Restaurantes que ofrecen los diferentes municipios por donde pasa el GR-333.
1ª Etapa Villamalur-Sueras.
Iniciamos esta fantástica travesía del GR-333, en el pequeño municipio de Villamalur situado en el sector noroccidental del Parque Natural de la Sierra de Espadán a una altura de 644 m. Los orígenes exactos de la población son desconocidos, si bien su fundación se atribuye a la existencia de una supuesta alquería musulmana, hecho avalado por el castillo alzado en sus proximidades, de fábrica islámica.
Empezamos en subida por un camino que pasa por debajo del castillo. Después cogemos un extraordinario sendero, que nos conduce hacia zona de las trincheras de la Guerra Civil que vamos a visitar, apartándonos momentáneamente del GR para ir por lo alto de Cerro Malo y el Jupitillo. De nuevo siguiendo las marcas blancas y rojas del GR llegamos al Colladico Royo donde se cruza con el GR-36 Transespadán.
Continuamos por la cresta que es la divisoria de los términos municipales Sueras y Villamalur como atestiguan algunos mojones que encontramos junto a la senda, que acaba en un camino que seguimos unos metros a la derecha y volvemos a otro bonito sendero que nos lleva hasta la espectacular Nevera de Cuatro Caminos.
Seguimos hasta el collado de Cuatro Caminos donde giramos a la izquierda por pista en bajada, hasta que volvemos a un sendero que nos lleva hacia las ruinas del Castillo de Jinquer primero y después por el Despoblado del Jinquer, (pueblo abandonado en 1938 durante la Guerra Civil Española).
Continuamos por la pista que paralela al río Veo nos lleva hasta la Fuente de San Pedro a la entrada de la población de Alcudia de Veo, también de origen árabe como atestigua el Castillo que, aunque se encuentra en ruinas, se puede observar que debió de ser un castillo de cierta envergadura y bella factura. Hoy se halla casi oculto por la vegetación que lo envuelve. Sin embargo, una observación detenida de sus restos descubre prácticamente la totalidad del amurallamiento del recinto. Asimismo, también se pueden ver parte de sus torres de defensa, así como la torre principal.
Tras salir del pueblo cogemos otra magnifica senda en bajada, que tras cruzar el lecho del barranco este maravilloso sendero empieza a ascender durante 1'7 km hasta alcanzar la carretera CV-223 por la que accederemos a pueblo de Aín.
Aín también es pequeño pueblo de origen árabe, cuyo nombre significa fuente, donde hemos hecho parada para comer, en el bar de la plaza. El accidentado relieve de su emplazamiento, desplegado sobre las faldas circundantes de la Peña Pastor, ha configurado su peculiaridad e identidad urbanística que todavía conserva el recogimiento, sencillez e intimidad de la vida rural, con empinados y estrechas calles de ascendencia moruna, dónde sol y sombras juegan sobre el encalado blanco de las casas.
Abandonábamos Aín en bajada, para volver a subir y entrar de nuevo por otra preciosa senda que nos lleva hasta la pedanía de Veo, donde llegamos en ligera subida. El trazado del GR nos entra en el núcleo urbano y sigue un tramo cerca de la carretera CV-223 en dirección este, para coger más adelante una senda a la derecha que junto al río Veo, nos lleva a la aldea de Benitandús (donde tenemos muy buenas vistas del impresionante paraje geológico de los órganos de Benitandús. Se le denomina así porque sus picachos paralelos se asemejan a los tubos de un órgano.)
Cruzamos el puente sobre el río y después de un corto tramo de carretera cogemos otra extraordinaria senda en subida y en la que disfrutaremos de magníficas vistas de su embalse de Benitandús.
La subida termina en el Collet de Mano, donde empieza la bajada a Sueras donde damos por concluida la 1ª etapa del recorrido del GR-333. Sueras es un pequeño municipio de unos 500 habitantes perteneciente a la comarca de la Plana Baja, que se encuentra en las últimas estribaciones de la Sierra de Espadán, con el descenso progresivo de alturas y dureza del relieve en tránsito hacia la Plana. Este relieve tiene una clara influencia en el paisaje que se puede observar en la localidad, en la cual se puede disfrutar de importantes extensiones de bosques de pinos y alcornoques. Esta noche cenaremos y dormiremos en el Hotel Verdià.
La calificación de la ruta por la distancia y el desnivel seria de dura pero ya que no tiene pasos complicados la vamos a poner como moderada, aunque para senderistas poco habituados a largas distancias y bastante desnivel, la han de considerar como difícil.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto, hay que ir con un poco precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hicieras una valoración en wikiloc sobre su utilidad.

Photo ofVillamalur  - Font de la Era Concejo Photo ofVillamalur  - Font de la Era Concejo Photo ofVillamalur  - Font de la Era Concejo

Villamalur - Font de la Era Concejo

• Photo of Juane Alemany
    Juane Alemany May 13, 2021

Hola Florenci...
    Vec que has seguit els "nostres pasos" per fer eixe extraordinari GR-333 y tambe que has aprofitat part del meu prolec y un apunt al respecte,has ficat lo del enllaç de allotjaments,pero no hi ha enllaç al que punxar(jo utilitze codigs html que te donen l'opçio de ficar els noms o resaltar en negrita,ames de poder ficar fotos o gifs.
    L'enllaç es este : http://www.espadan-mijares.es/vecinos/alojamientos-bares-y-restaurantes.
    En quant a la primera etapa,crec que te tota l'essencia d'Espadá.Molt bonica i bon començament de travessa.
    Létapa,no te dificultats tecniques,pero per distancia i desnivell,jo le ficat com a difícil.