Photo ofGkiona Mt, Prosilio - AgAthanasios - Pyrgakia 2191m - PrIlias 2299m - Kokodiaris 2040m ( Γκιώνα, Προσήλιο-Πυργάκια-ΠρΗλίας) Photo ofGkiona Mt, Prosilio - AgAthanasios - Pyrgakia 2191m - PrIlias 2299m - Kokodiaris 2040m ( Γκιώνα, Προσήλιο-Πυργάκια-ΠρΗλίας) Photo ofGkiona Mt, Prosilio - AgAthanasios - Pyrgakia 2191m - PrIlias 2299m - Kokodiaris 2040m ( Γκιώνα, Προσήλιο-Πυργάκια-ΠρΗλίας)

Very difficult
October 4, 2023
September 2023

near Prosílio, Central Greece (Greece)

Γκιώνα, Προσήλιο - Σπήλαιο Αγ.Αθανασίου - Πυργάκια Ανατολικά 2191μ - Πυργάκια Μέση Κορυφή 2160μ - Πυργάκια Δυτικά 2133μ - Προφήτης Ηλίας 2299μ - Κοκοδιάρης 2040μ - Προσήλιο

Ανάβαση στο άγνωστο Νότιο-Ανατολικό συγκρότημα της Γκιώνας που συγκροτείται από πέντε κορυφές με υψηλότερη αυτή του Προφήτη Ηλία 2299μ. Η εκκίνηση πραγματοποιείται από τον οικισμό Μοναστήρι Προσηλίου 960μ και μέχρι υψομέτρου 1240μ ακολουθεί πολύ όμορφα διαμορφωμένο και σηματοδοτημένο μονοπάτι. Από το σημείο αυτό και μέχρι υψομέτρου 1645μ ακολουθεί δίκτυο χωματοδρόμων ( με μικρές συντομεύσεις στροφών ). Από το υψόμετρο αυτό και ψηλότερα η διαδρομή κινείται σε πεδίο δίχως μονοπάτι ή ενίοτε αχνά κτηνοτροφικά μονοπάτια, ανερχόμενη στο σύνολο των πέντε κορυφών ( η έλλειψη σήμανσης είναι περιττό να αναφερθεί ). Το πεδίο είναι σε γενικές γραμμές βατό αλλά υφίστανται και σημεία με κλίση που δεν απευθύνονται σε μη έμπειρους ορειβάτες. Το παραπάνω σε συνδυασμό με την απόσταση αλλά και την υψομετρική της διαδρομής ( 24.6 χλμ / + 1850μ ), καθιστά την διαδρομή αρκετά δύσκολη. Επ' ουδενί δεν απευθύνεται σε όσους αρχίζουν τώρα την ενασχόληση τους με το βουνό. Όσοι δε φέρουν εμπειρία και ανάλογη φυσική κατάσταση, θα πρέπει να έχουν διάθεση για κίνηση σε τμήματα εκτός μονοπατιού σε τραχύ πεδίο.

Να επισημανθεί πως από υψομέτρου 1620 και ψηλότερα πραγματοποιείται κυκλική διαδρομή. Η επιστροφή στο σημείο αφετηρίας από το υψόμετρο αυτό και χαμηλότερα ακολουθεί την ίδια πορεία με εκείνη της ανάβασης.

Περισσότερες πληροφορίες μπορούν να αντληθούν από το επιμέρους κείμενο των waypoints αλλά και τις λεζάντες των φωτογραφιών.

Συνολική απόσταση: 24.6 χλμ.
Θετική Υψομετρική: + 1850μ.

Νερό δεν συναντήθηκε σε κάποιο σημείο της διαδρομής.

Επισημάνσεις:

* Συγχαρητήρια σε όσους έχουν συμβάλει στην σήμανση και διάνοιξη του μονοπατιού που ανέρχεται από την Άμφισσα και προσεγγίζει το Σπήλαιο Αγ. Αθανασίου πραγματοποιώντας επιμέρους κυκλική διαδρομή.

'' Στην αρχαιότητα η Γκιώνα θεωρείτο τμήμα του Παρνασσού και ονομαζόταν Ασέληνον όρος, ονομασία που προέρχεται από την ελληνική μυθολογία. Σύμφωνα με το σχετικό μύθο, στο όρος κατοικούσε ένας βοσκός, ο Ενδυμίων, γιος της Πύρρας και του Δευκαλίωνα, και όταν πήγαινε η ημίθεα Σελήνη να τον συναντήσει, στις παρυφές του βουνού, άφηνε τον κόσμο χωρίς φεγγάρι. Επίσης το ίδιο όρος χαρακτηρίζονταν δυσχείμερον (ψυχρό) και πολιόν (χιονοσκεπές). Κατοικείτο από τους Οζολούς Λοκρούς.''
Πηγή του άνωθεν αποσπάσματος η Wikipedia.

Γρηγόρης Τζομάκας

Dexameni / Hmdromos

Προσεγγίζουμε δεξαμενή σκυροδέματος σε υψ. 1900μ και συνεχίζουμε επί του χωματόδρομου προς τα Ν -ΝΑ κερδίζοντας ελαφρώς υψόμετρο. At 38.60422N, 22.28010E

Διάσελο Πυργάκια- Πρ.Ηλίας. Χωματόδρομος διέρχεται αυτού. Υψ. 2140μ. Ανερχόμαστε Βόρεια προς την κορυφή Πρ.Ηλία σε μονοπάτι. At 38.60228N, 22.26975E

Diaselo PrIlia - Kodiari Stani

Το διάσελο μεταξύ Πρ Ηλία και Κοκοδιάρη. Υψ. 2000μ. Ύπαρξη στάνης που δεν χρησιμοποιούνταν ( Σεπ 2023 ). Ανερχόμαστε ελεύθερα στην βατή πλαγιά προς τα Ανατολικά με στόχο την ορατή κορυφή Κοκοδιάρη.

Diastavrosi Arhi Diadromis / Simansi

Επί της εισόδου του οικισμού Μοναστήρι Προσηλίου συναντάμε διαστάυρωση με ανηφορικό χωματόδρομο προς τα Δυτικά. Τον ακολουθούμε για 80μ περίπου. Ύπαρξη σήμανσης διαδρομής με Κίτρινο και Κόκκινο χρώμα. At 38.59116N, 22.33217E

Diastavrosi Gia Spileo

Συναντάμε σηματοδοτημένη διασταύρωση του μονοπατιού με απόληξη για Σπήλαιο. Η παράκαμψη είναι διάρκειας 5λ με επιστροφή. Υψ. 1190μ. At 38.59111N, 22.32544E

Συναντάμε διχάλα του χωματόδρομου σε υψ. 1520μ. Επιλέγουμε την δεξιά απόληξη. At 38.59536N, 22.29793E

Συναντάμε διχάλα χωματόδρομου. Επιλέγουμε την αριστερή ( Β - ΒΔ ) απόληξη. Πινακίδα αναφέρει το Δασικό χωριό. At 38.59631N, 22.31162E

Egkatalipsi Rahis Pyrgakia gia Pr. Ilia

Εγκαταλείπουμε την ράχη των κορυφών Πυργάκια σε υψ. 2130μ προκειμένου να τραβερσάρουμε την κεντρική κορυφή και να συναντήσουμε το βόρειο αντέρεισμα της προς την κορυφή του Πρ. Ηλία.

Σε υψ. 1360μ επανα-προσεγγίζουμε τον χωματόδρομο και συνεχίζουμε προς Βορρά. At 38.59581N, 22.31110E

Επανερχόμεθα στον χωματόδρομο και συνεχίζουμε προς τα Ν - ΝΔ. At 38.59982N, 22.30542E

Exodos tu Monopatiu stin Rahi

Το μονοπάτι προσεγγίζει την ράχη σε υψ. 1240μ. Η σήμανση και χάραξη κατηφορίζουν Νότια προς Άμφισσα. Για τις κορυφές συνεχίζουμε Δυτικά δίχως σήμανση για 40μ προκειμένου να προσεγγίσουμε χωματόδρομο.

HmDromos Anatoliki Plagia PrIlia

Προσεγγίζουμε κλειστό χωματόδρομο και τον ακολουθούμε προσωρινά προς τα Βόρεια.

Katavasi Anatolikis Plagias PrIlia

Κατάβαση της Ανατολικής πλαγιάς ΠρΗλία. Μέτριας δυσκολίας πεδίο δίχως μονοπάτι.

Katavasi Notias Plagias Kokodiari

Κατερχόμαστε ελεύθερα σε βατό πεδίο της Νότιας πλαγιά Κοκοδιάρη. Διερχόμαστε του χωματόδρομου δις. Στοχεύουμε δεξαμενή προς Νότο.

Kokodiaris 2040m

Η κορυφή Κοκοδιάρη, 2040μ.

Monopati gia Spilia Ag Athanasiu

Εγκαταλείπουμε τον τρακτερόδρομο και εισερχόμαστε σε εξαιρετικά βατό μονοπάτι που καταλήγει στην κορυφή της ράχης σε υψ. 1240μ. Πυκνή σήμανση σε Κίτρινο-Κόκκινο χρώμα. At 38.58999N, 22.33106E

Monopati Notias Plagias PrIlia

Ανερχόμαστε της Νότιας πλαγιάς του Πρ.Ηλία ακολουθώντας μονοπάτι.

Photo ofOloklirosi Katavasis Plagias Epanafora se HmDromo Anavasis Photo ofOloklirosi Katavasis Plagias Epanafora se HmDromo Anavasis

Oloklirosi Katavasis Plagias Epanafora se HmDromo Anavasis

Σε υψ. 1620μ επανερχόμαστε στον χωματόδρομο που ακολουθήσαμε κατά την ανάβαση. Επιστροφή μέσω της ίδιας χάραξης στο σημείο αφετηρίας. At 38.59562N, 22.28985E

Oristiki Eisodos stin Rahi Pirgakia

Υψ. 2100. Εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο και κινούμαστε πλέον αποκλειστικά στην ράχη των κορυφών Πυργάκια με κατεύθυνσή Δυτική. βατό πεδίο. At 38.59796N, 22.27365E

Σε υψόμετρο 1645μ εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο ( που αν ακολουθηθεί θα προσθέσει πολύ μεγάλη απόσταση στην διαδρομή ) και ανερχόμαστε σε πλαγιά δίχως μονοπάτι προς τα ΒΔ. Πεδίο αρκετά βατό δίχως πυκνή βλάστηση δέντρων ή θάμνων. Μια κάποια κλίση υφίσταται At 38.59197N, 22.28756E

Πλατό πλησίον του δρόμου που εισέρχεται στον οικισμό Μοναστήρι Προσηλίου. Υψ. 970. Εκκινούμε προς τα βόρεια για 80μ σε ασφαλτόδρομο.

Porta se Frakti

Ανοίγουμε πόρτα σε φράκτη προκειμένου να συνεχίσουμε επί του μονοπατιού. Υψ. 1015μ. At 38.58853N, 22.33158E

Profitis Ilias 2299m

Η κορυφή Πρ.Ηλία. Υψομετρικός στύλος και περιφραγμένο με λίθους εικόνισμα. Όμορφη θεά στον κύριο όγκο της Γκιώνας από τα Νότια. Η βαθιά χαράδρας Ρεκάς δεν διακρίνεται επαρκώς.

PictographSummit Altitude 0 ft

Pyrgakia Anatoliki Korifi 2191m

Pyrgakia Dytiki Koryfi 2133m

Η Δυτική κορυφή Πυργάκια. 2133μ. Επιστρέφουμε προς τα Ανατολικά με στόχο την κορυφή του Πρ.Ηλία.

PictographSummit Altitude 0 ft

Pyrgakia Mesi Koryfi 2160m

Η μέση εκ των τριών κορυφών Πυργάκια. Υψ. 2160μ. Συνεχίζουμε προς τα Δυτικά.

Rahi

To μονοπάτι σε υψ. 1080μ προσεγγίζει την ράχη και στρέφεται προς τα ΒΔ. Ακολουθούμε την καταπληκτική χάραξη, κατά σημεία οριοθετημένη με πέτρες. At 38.58604N, 22.33118E

Rahi Anterisma

Εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο και ανερχόμαστε σε ράχη αντέρεισμα της κορυφογραμμής των κορυφών Πυργάκια. Βατό πεδίο. At 38.59463N, 22.28656E

Simio stin Rahi Korifon Pirgakia

Σε υψόμετρο 2055μ προσεγγίζουμε το Ανατολικό τμήμα της ράχης των κορυφών Πυργάκια. Κινούμενοι προς τα Δυτικά επί της ράχης συναντάμε χωματόδρομο που τραβερσάρει έξαρση από τα Βόρεια. Τον ακολουθούμε για λίγο προκειμένου να κερδίσουμε χρόνο. At 38.59774N, 22.27782E

Simio me Thea / Stavros

Σημείο με θέα προς τα ανατολικά πάνω από τα βράχια της ράχης. Ύπαρξη μεταλλικού σταυρού.

Photo ofSimio Monopatiu Dierhete Kato apo Vraho Photo ofSimio Monopatiu Dierhete Kato apo Vraho Photo ofSimio Monopatiu Dierhete Kato apo Vraho

Simio Monopatiu Dierhete Kato apo Vraho

Το μονοπάτι διέρχεται δυο διαδοχικών σημείων παράλληλα και κάτω από βράχο. Εντυπωσιακό σημείο. At 38.58888N, 22.32800E

Simptixi me Hmdromo

Σε υψ. 1755μ επανερχόμαστε στον χωματόδρομο. Είτε τον διασχίζουμε και συνεχίζουμε στην πλαγιά, είτε τον ακολουθούμε για λίγο προς τα Βόρεια προκειμένου να ακολουθήσουμε την γραμμή μιας ράχης αντέρεισμα στην κορυφογραμμή των κορυφών Πυργάκια. At 38.59339N, 22.28542E

Sinehia Katavasis pros Diaselo

Συνεχίζουμε την κατάβαση προς το διάσελο Πρ. Ηλία - Κοκοδιάρη. Υψ. 2080μ

Ο δρόμος προσεγγίζει την ράχη των κορυφών Πυργάκια σε υψ. 1920μ. Συντομεύουμε στροφή και κατερχόμαστε προς τα ΝΑ για να τον συναντήσουμε 20μ χαμηλότερα. At 38.60135N, 22.28616E

Sintomefsi C HmDromu Epistrofis

Κατερχόμαστε μεγάλης πλαγιάς με μέτρια κλίση προς τα Ν-ΝΔ. Μετρίως βατό πεδίο. Κάλυψη καθόδου 220μ. υψομετρικής δίχως μονοπάτι.1840μ - 1620μ. Στο τέλος της πλαγιάς συναντάμε ψηλή βλάστηση που όμως δεν είναι ακανθώδης. At 38.59873N, 22.28513E

Συντόμευση στροφής χωματόδρομου. Υψ. 1430μ. Η χάραξη του μονοπατιού έχει σβήσει. Σύντομη ανάβαση σε πλαγιά σε βατό αλλά με κλίση πεδίο. 38.59896N, 22.30681E

Sintomefsi B HmDromu Epistrofis

Κατερχόμαστε πλησίον όγκου χαρακτηριστικών βράχων σε πεδίο με μέτρια κλίση δίχως μονοπάτι προκειμένου να κερδίζουμε απόσταση από εκτενή στροφή του χωματόδρομου. Υψ. 1900μ. Συναντάμε ξανά τον χμδρομο στα 1840μ υψόμετρο και συνεχίζουμε επί αυτού προς τα Δυτικά. At 38.60135N, 22.28903E

PictographCave Altitude 0 ft

Spileo Ag Arhanasiu

Σπήλαιο Αγ. Αθανασίου. Εικόνισμα. Υψ. 1200μ. At 38.59084N, 22.32542E

Στάνη Βόρεια της ράχης των κορυφών Πυργάκια. Χωματόδρόμος περνά μπροστά της.

Strofi Monopatiu pros ta Vrahia

Το μονοπάτι προσεγγίζοντας ξέφωτο στρέφεται προς τα βράχια και ανέρχεται εισερχόμενο και πάλι στο όμορφο δάσος προς τα Νότια. Υψ. 1220μ. At 38.59182N, 22.32435E

Συναντάμε ξύλινο στύλο με σήμανση και εισερχόμαστε σε παλαιό τρακτερόδομο με κατεύθυνση προς τα Νότια. At 38.59138N, 22.33114E

Traversa apo ta Notia tis Mesis korifis

Κατά την επιστροφή από την Δυτική κορυφή Πυργάκια, τραβερσάρουμε την Μέση κορυφή από τα Νότια. Βατό πεδίο δίχως μονοπάτι.

Σε υψ. 1340μ εγκαταλείπουμε προσωρινά τον χωματόδρομο προκειμένου να κερδίσουμε χρόνο και απόσταση. Πορεία σε παλαιό μονοπάτι που πλέον έχει σβήσει. Στην αρχή και το τέλος της χάραξης συναντάμε παλαιές κορδέλες σήμανσης. Το πεδίο είναι βατό, και η κίνηση ανάμεσα στην αραιή βλάστηση ελάτων. Πορεία προς τα ΒΔ για 0.6 χλμ. At 38.59279N, 22.31516E

Σε υψόμετρο 1250 συναντάμε χωματόδρομο και τον ακολουθούμε προς τα Β - ΒΔ για 1.3 χλμ. At 38.59080N, 22.32407E

Ανερχόμαστε σε βατή πλαγία, συγχρόνως τραβερσάροντας προς τα Βόρεια. Διασχίζουμε τυφλό χωματόδρομο και συνεχίζουμε βόρεια προς το διάσελο Πρ.Ηλία-Πυργακια. Βατότατο πεδίο. At 38.59899N, 22.26902E