El castell de Gallifa i el santuari de Santa Maria del Castell

48 minutes
December 11, 2020
January 2010

near Gallifa, Catalunya (España)

[CAT]

Dalt d’un turó dominant les planes per on discorre la riera de Gallifa trobem els vestigis del que en un passat fou la fortificació documentada l’any 999 i coneguda com el castell de Gallifa. Aquest emplaçament esdevé un excepcional mirador sobre el poble de Gallifa i les cingleres que l’envolten. El retorn per la riera de Gallifa i els boscos que poblen les seves ribes, a més de la possibilitat de veure l’ermita romànica de Mare de Déu del Grau, són els altres al·licients que ens ofereix aquest itinerari.

Des de l’Ajuntament ens dirigim cap a l’escultura que hi ha a l’entrada del poble i prenem el carrer del Raval que marxa per sota del carrer de l’Ajuntament. Pocs metres més endavant deixem a l’esquerra un carrer que serà per on arribarem al final del nostre itinerari; ara, però, seguim avançant en direcció oest cap a Ca l’Ercís i Can Bosc. A l’arribar a aquest últim prenem un sender en direcció sud-oest que surt des de l’entrada principal de la casa, vorejant el mur que la delimita, i que ens duu fins al torrent de les Malloles.

Travessem el torrent i deixem a mà dreta un corriol que s’enfila fins a la font de la Baga on, si volem, ens podem apropar. Seguim el camí i pocs metres més endavant prenem un sender per mà dreta que s’enfila fins arribar a una pista més ampla que haurem de seguir a la dreta en sentit ascendent. En breu arribem a una nova cruïlla on seguirem la pista que marxa a l’esquerra i que ens portarà fins a l’entrada del castell de Gallifa i l’ermita de Santa Maria del Castell.

Desfem el camí passant de llarg el corriol per on hem pujat i seguim aquesta pista ampla que passa per sota el castell i que després d’un fort revolt a l’esquerra perd alçada fins arribar a la Creu, fàcilment identificable per trobar-se en una àmplia zona de conreus. En aquest punt ens creua una pista, però seguim recte en direcció sud.

Passem per davant de Can Font i continuem per la pista fins arribar a la cruïlla que seguim a la dreta i que ens durà fins a Mare de Déu de Grau. Desfem el camí fins la cruïlla i prenem un senderó a mà dreta senyalitzat amb marques de GR (senyals vermelles i blanques) que davalla fortament fent giragonses fins arribar a una pista més ampla que seguirem a mà esquerra. Pocs metres més endavant travessem la riera de Elies i, acte seguit, deixem la pista per la que veníem i prenem un corriol senyalitzat amb un rètol indicatiu de riera de Gallifa.

El primers metres d’aquest sender passen pel llit del torrent i, amb un lleuger ascens i sempre amb la riera a la nostra dreta, passem pel costat del Gorg Negre, visible des del camí, però inaccessible per la vegetació i l’orografia. Seguim pujant fins arribar a una zona més ampla on se’ns uneix per mà esquerra un altre sender. En aquest punt creuem fàcilment la riera i seguim remuntant per la riba contrària fins que deixem una pista a mà dreta i el camí ens porta a travessar de nou la riera. Seguim aquest sender i, ja passant per les primeres cases de Gallifa, travessem la riera i arribem a una pista més ampla que seguirem a mà dreta fins arribar al poble. Seguirem per un carrer costerut i girarem pel primer carrer que trobem a l’esquerra, que ens durà fins a l’encreuament que hem vist a l’anada. Tan sols ens resta desfer el camí fins a l’Ajuntament.

NO US PERDEU…

Castell de Gallifa: el castell de Gallifa, que fou el centre històric i jurisdiccional del terme, aixeca la seva inconfusible silueta a l’extrem ponentí de la vall, sobre la població. El castell era un planell fortificat per muralles i dos portals, l’un a ponent i l’altre a llevant, ambdós amb torre de guaita. L’obra principal era en els seus dos únics punts accessibles i dintre seu tenia un notable planell amb conreus i algun habitatge. Almenys es veuen les restes d’un gran casal, possible residència dels antics senyors, vers l’angle NE del planell, per on pujava des de la vall un petit corriol.

Santa Maria del Castell: ermita romànica documentada l’any 1060. Des de la seva restauració l’any 1986 l’església està dedicada a la Mare de Déu de l’Ecologia, i acull el Santuari Ecològic de Gallifa.

Mare de Déu del Grau: ermita romànica documentada l’any 1227.

SUGGERIMENTS

L’ermita de Mare de Déu de Grau disposa d’una zona apta per a jocs i pícnic.

[CAST]

EL CASTILLO DE GALLIFA Y EL SANTUARIO DE SANTA MARIA DEL CASTELL

Sobre un cerro dominando las llanuras por donde discurre la riera de Gallifa encontramos los vestigios de lo que en un pasado fue la fortificación documentada en 999 y conocida como el castillo de Gallifa. Este emplazamiento es un excepcional mirador sobre el pueblo de Gallifa y los riscales que lo rodean. El regreso por la riera de Gallifa y los bosques que pueblan sus orillas, además de la posibilidad de ver la ermita románica de Mare de Déu del Grau, son los otros alicientes que nos ofrece este itinerario.

Desde el Ayuntamiento nos dirigimos hacia la escultura que hay a la entrada del pueblo y tomamos la calle del Raval que marcha por debajo de la calle del Ajuntament. Pocos metros más adelante dejamos a la izquierda una calle que será por donde llegaremos al final de nuestro itinerario; ahora, sin embargo, seguimos avanzando en dirección oeste hacia Ca l’Ercís y Can Bosc. Al llegar a este último, tomamos un sendero en dirección suroeste que sale desde la entrada principal de la casa, bordeando el muro que la delimita, y que nos lleva hasta el torrente de las Malloles.

Atravesamos el torrente y dejamos a mano derecha un sendero que se enfila hasta la fuente de la Baga dónde, si queremos, nos podemos acercar. Seguimos el camino y pocos metros más adelante tomamos un sendero a mano derecha que se enfila hasta llegar a una pista más ancha que tendremos que seguir a la derecha en sentido ascendente. En breves llegamos a un nuevo cruce donde seguiremos la pista que marcha a la izquierda y que nos llevará hasta la entrada del castillo de Gallifa y la ermita de Santa Maria del Castell.

Deshacemos el camino pasando de largo el sendero por dónde hemos subido y seguimos esta pista ancha que pasa por debajo el castillo y que después de una fuerte curva a la izquierda pierde altura hasta llegar a la Creu, fácilmente identificable por encontrarse en una amplia zona de cultivos. En este punto cruza una pista, pero seguimos recto en dirección sur.

Pasamos por delante de Can Font y continuamos por la pista hasta llegar al cruce que seguimos a la derecha y que nos llevará hasta Mare de Déu de Grau. Deshacemos el camino hasta el cruce y tomamos un sendero a mano derecha señalizado con marcas de GR (señales rojas y blancas) que baja fuertemente serpenteando hasta llegar a una pista más ancha que seguiremos a mano izquierda. Pocos metros más adelante atravesamos la riera de Elies y, acto seguido, dejamos la pista por la que veníamos y tomamos un sendero señalizado con un letrero indicativo de riera de Gallifa.

Los primeros metros de este sendero pasan por el cauce del torrente y, con un ligero ascenso y siempre con la riera a nuestra derecha, pasamos por el lado de Gorg Negre, visible desde el camino, pero inaccesible por la vegetación y la orografía. Seguimos subiendo hasta llegar a una zona más ancha donde se nos une a mano izquierda otro sendero. En este punto cruzamos fácilmente la riera y seguimos remontando por la orilla contraria hasta que dejamos una pista a mano derecha y el camino nos lleva a atravesar de nuevo la riera. Seguimos este sendero y, ya pasando por las primeras casas de Gallifa, atravesamos la riera y llegamos a una pista más ancha que seguiremos a mano derecha hasta llegar al pueblo. Seguiremos por una calle empinada y giraremos por la primera calle que encontramos a la izquierda, que nos llevará hasta el cruce que hemos visto a la ida. Tan sólo nos queda deshacer el camino hasta el Ayuntamiento.

NO OS PERDÁIS…

Castillo de Gallifa: el castillo de Gallifa, que fue el centro histórico y jurisdiccional del término, levanta su inconfundible silueta en el extremo ponentino del valle, sobre la población. El castillo era una altiplanicie fortificada por murallas y dos portales, uno a ponente y el otro a levante, ambos con torre de vigía. La obra principal era en sus dos únicos puntos accesibles y dentro suyo tenía una notable altiplanicie con cultivos y alguna vivienda. Al menos se ven los restos de un gran casal, posible residencia de los antiguos señores, hacia el ángulo NE de la altiplanicie, por donde subía desde el valle un pequeño sendero.

Santa Maria del Castell: ermita románica documentada el año 1060. Desde su restauración en 1986, la iglesia está dedicada a la Virgen María de la Ecología y acoge el Santuari Ecològic de Gallifa.

Mare de Déu del Grau: ermita románica documentada el año 1227.

SUGERENCIAS

La ermita de Mare de Déu de Grau dispone de una zona apta para juegos y pícnic.

[EN]

THE CASTLE OF GALLIFA AND THE SANCTUARY OF SANTA MARIA DEL CASTELL

On a hill overlooking the plains where it goes the ravine of Gallifa, we find the remains of what in the past was documented in 999 as the fortification known as the castle of Gallifa. This site is an exceptional viewpoint over the village of Gallifa and the cliffs that surround it. The return to the ravine of Gallifa and the forests that settle its shores, as well as the possibility to see the Romanesque chapel of the Mare de Déu del Grau, are the other attractions offered by this route.

From the Town Hall we go towards the sculpture at the entrance of the village and we take the carrer del Raval that runs under the street of the City Hall. A few meters ahead on the left we leave a street that will be the one by which we will arrive at the end of our journey; now, however, we are moving in a westerly direction towards Ca l’Ercís and Can Bosc. When we reach Ca Bosc, we take a path in a south-westerly direction that starts from the main entrance of the house, bordering the wall, and that brings us to the torrent of the Malloles.

We cross the torrent and we leave a trail that goes up until we arrive to the spring of the Baga where we can stop if we want to. We follow the path and a few meters ahead, we take a path on the right going up until we reach a wider track that we will have to follow to the right in an upward direction. In short, we come to a new crossing where we will follow the track to the left and that will take us to the entrance of the castle of Gallifa and the sanctuary of Santa Maria del Castell.

We go back by the way passing by the trail where we have gone up, and we follow this wide track that passes under the castle and that after a sharp curve to the left loses height until it reaches the Creu, easily identifiable by being found in a wide area of crops. At this point it crosses a track, but we continue straight ahead in the southerly direction.

We pass in front of Can Font and continue along the track until we reach the junction that we follow to the right and that will take us up to Mare de Déu de Grau. We go back by the path until we reach the junction and we take a path on the right signalled with marks of GR (red and white marks) that goes strongly down winding until we reach a wider track that we will follow on the left. A few meters ahead, we cross the ravine of Elies and then we leave the track by which we were coming and we take a signalled path with a sign that indicates ravine of Gallifa.

The first meters of this trail pass through the course of the torrent and, with a slight rise and always with the ravine on our right, we pass by the side of the Gorg Negre, visible from the road, but inaccessible by the vegetation and the orography. We continue climbing until we reach a wider area where there is another path on the left. At this point we easily cross the ravine and follow up by the opposite shore until we leave a track to the right and the path leads us to cross the river again. We follow this path and, already going through the first houses of Gallifa, we cross the river and reach a wider track that we will continue to the right until we reach the village. We will continue by a steep street and we will turn the first street we find on the left, which will take us to the crossroads we have seen on one-way. So it only remains to undo the path up to the Town Hall.

DON’T MISS…

Castle of Gallifa: The castle of Gallifa, which was the historic and jurisdictional center of the area, raises his unmistakable silhouette in the West extreme of the valley, over the village. The castle was a high plateau fortified by walls and with two doorways, one to the East and the other to the West, both with watchtower. The main work was in its only two accessible points and on the inside it had a remarkable high plateau with crops and some housing. You can see the remains of a large house, possible residence of the former warlords, toward the NE angle of the high plateau, by which it goes up a small path from the valley.

Santa Maria del Castell: Romanesque chapel documented by 1060. Since its restoration in 1986, the church is dedicated to the Mare de Déu de l’Ecologia and it holds the Santuari Ecològic de Gallifa.

Mare de Déu del Grau: Romanesque chapel documented by 1227.

SUGGESTIONS

The hermitage of Mare de Déu de Grau has a suitable play area and picnic.

[FR]

LE CHÂTEAU DE GALLIFA ET LE SANCTUAIRE DE SANTA MARIA DEL CASTELL

Au sommet d’une colline dominant les plaines que parcourt la Riera de Gallifa se trouvent les vestiges que ce qui fût jadis la fortification documentée en 999 et connue comme le Château de Gallifa. Cet emplacement est devenu un mirador exceptionnel sur la ville et les falaises qui l’entourent. Le retour par la Riera de Gallifa et les forêts qui peuplent ses rives, en plus de la possibilité de voir l’ermitage roman de Mare de Déu del Grau, sont les autres charmes que ce circuit vous offre.

En partant de la Mairie, dirigez-vous vers la sculpture qui se trouve à l’entrée de la ville et prenez la rue Carrer del Raval qui part en dessous de la rue menant à la Mairie. Quelques mètres plus loin, laissez sur votre gauche une rue par laquelle vous arriverez à la fin de votre parcours et continuez d’avancer en direction Ouest vers Ca l’Ercís et Can Bosc. En arrivant à ce dernier point, empruntez un sentier en direction Sud-ouest qui part de l’entrée principale de la maison en longeant le mur qui la délimite et qui conduit jusqu’au torrent de les Malloles.

Traversez le torrent et laissez sur votre droite un sentier qui s’engage jusqu’à la Source de la Baga de laquelle vous pouvez vous approcher si vous le souhaitez. Continuez le chemin et à quelques mètres plus loin, prenez un sentier sur la droite qui s’engage vers une piste plus large que vous devrez suivre à droite dans le sens de la montée. Vous arriverez rapidement à un nouveau croisement où vous suivrez la piste qui part vers la gauche et qui conduit jusqu’à l’entrée du Château de Gallifa et de l’ermitage de Santa Maria del Castell.

Reprenez le chemin qui passe le long du sentier par lequel vous êtes montés et suivez cette piste large qui passe en dessous du château puis qui prend un virage raide sur la gauche, perd de la hauteur et arrive à la Creu, facilement identifiable grâce à la zone étendue de cultures dans laquelle elle se trouve. À ce point, une piste croise votre chemin, mais continuez tout droit en direction du Sud.

Passez devant Can Font et continuez sur la piste jusqu’à arriver à un croisement que vous prendrez à droite et qui conduit jusqu’à Mare de Déu de Grau. Refaites le chemin jusqu’au croisement puis prenez un sentier sur la droite signalisé avec les marques du GR (rouges et blanches) qui descend fortement en zigzag jusqu’à une piste plus large que vous suivrez sur votre gauche. Quelques mètres plus loin, traversez la Riera de Elies et tout de suite après, laissez la piste par laquelle vous arrivez pour prendre un sentier signalisé avec un écriteau indiquant Riera de Gallifa.

Les premiers mètres de ce sentier passent par le lit du torrent et, à travers de légères montées et toujours avec la riera sur votre droite, vous passerez à côté du Gorg Negre, visible depuis le chemin mais inaccessible à cause de la végétation et de l’orographie. Continuez de monter jusqu’à arriver à une zone plus grande qu’un autre sentier rejoint sur la gauche. À ce point, traversez facilement la riera et continuez de remonter par la rive contraire jusqu’à laisser une piste sur la droite et prendre le chemin qui vous fera traverser la riera à nouveau. En suivant ce sentier, en passant par les premières maisons de Gallifa, vous traverserez la riera et atteindrez une piste plus large que vous suivrez sur la droite jusqu’à arriver à la ville. Suivez une rue raide que vous trouverez sur votre gauche qui vous conduira au croisement que vous avez vu à l’aller. Il ne vous reste plus qu’à refaire le chemin jusqu’à la Mairie.

NE MANQUEZ PAS…

Château de Gallifa : le château de Gallifa, qui fût le centre historique et juridictionnel de la commune, élève sa silhouette unique à l’extrémité Ouest de la vallée sur la ville. Le château était un plateau fortifié par des murailles et deux portails, l’un à l’Ouest et l’autre à l’Est, les deux munis de tours de guet. L’œuvre principale était dans ses deux seuls points accessibles dans l’enceinte de laquelle se trouvait le remarquable plateau avec des cultures et quelques habitations. On peut au moins voir les restes d’un grand manoir, possible résidence des anciens seigneurs, vers l’angle NE du plateau, d’où monte un petite sentier depuis la vallée.

Santa Maria del Castell : ermitage roman documenté en 1060. Depuis sa restauration en 1986, l’église est dédiée à la Mare de Déu de l’Ecologia et abrite le Sanctuaire Écologique de Gallifa.

Mare de Déu del Grau : ermitage roman documenté en 1227.

SUGGESTIONS

L’ermitage de Mare de Déu de Grau dispose d’une aire de jeux et de pique-nique.

• arts3000 Mar 6, 2021

Un entorno precioso muy cerca de Barcelona