El castell de Can Taió (Santa Perpètua de Mogoda)

38 minutes
December 15, 2020
January 2010

near Santa Perpètua de Mogoda, Catalunya (España)

[CAT]

Aquest itinerari ens permetrà conèixer el castell de Can Taió, una construcció que, aliena al pas del temps i enclavada en una zona de boscos i conreus, s’alça majestuosa a redós del nucli urbà de Santa Perpètua de Mogoda. Aquesta casa de finals del segle XVII, que és convertí en castell al segle XX, ha esdevingut des de segona residència de la família proletària a orfenat desprès de la guerra. Avui és un magnífic indret per visitar i alhora gaudir d’un bonica excursió apta per a persones de totes les edats.

Prenem el passeig de la Florida en direcció sud deixant a la dreta una rotonda on aquest conflueix amb l’avinguda de Pau Picasso. En breu travessem el passeig de l’Onze de Setembre i seguim recte fins a la confluència amb el camí de la Granja, on haurem de girar a la dreta i seguir-lo fins al final avançant en paral·lel a les vies del tren.

Travessem el carrer on mora el camí de la Granja i seguim recte, ara però per una pista de terra que en lleuger descens ens duu fins a un parc. Girem a la dreta per una pista que el voreja i que ens porta fins a l’avinguda Onze de Setembre, que seguirem recte fins a prendre per mà esquerra el camí de Can Taió. Pocs metres més endavant arribem a l’entrada posterior del castell de Can Taió, el camí rodeja el castell i desemboca a una pista per on transcorre el sender del Vallès Natural.

Deixem a l’esquerra un pas subterrani que travessa les vies del tren i prenem la pista cap a la dreta que en breu ens situa a la part davantera del castell de Can Taió, i que us recomanem visitar. Prenem de nou la pista que marxa recte en direcció nord-est, entre camps de cultiu per mà esquerra i la pineda del bosc de Can Taió per la dreta.

Avancem fins a trobar una nova cruïlla situada just davant d’una benzinera de l’autopista, girem a la dreta i en breu travessem per un pas subterrani l’autopista A-7. Tot just sortir del pas subterrani deixem una pista per mà dreta que marxa cap els camps de conreu i, pocs metres més endavant, trobem una nova cruïlla on haurem de girar a la dreta per arribar en pocs metres al centre de recuperació de fauna salvatge de Torreferrusa (especialment rapinyaires).

Desfem el camí de l’anada fins arribar de nou al castell de Can Taió. Ara, però, seguim recte, travessem les vies del ferrocarril pel pas subterrani i a la sortida prenem una pista per mà esquerra que ens duu fins a un parc que haurem de travessar. Al final del parc creuem per un pont la riera de Polinyà i ens dirigim a l’esquerra a una rotonda on acaba l’avinguda de l’Estela Ibèrica. Prenem aquesta avinguda fins enllaçar amb el passeig de la Florida que haurem de seguir a l’esquerra fins al Parc dels Països Catalans.

NO US PERDEU…

Castell de Can Taió: construït durant el segle XVII, no fou fins al segle XX que es convertí en castell per tal de convertir-lo en segona residencia dels seus propietaris. Actualment és propietat de la Generalitat, acull una escola de jardineria i és seu de l’associació Can Xatarra.

Centre de recuperació de fauna salvatge de Torreferrussa: construcció formada per l’edifici, el pati central i una torre medieval. És una construcció de difícil classificació perquè ha sofert moltes modificacions. Hi destaca una torre circular medieval, de tres plantes. Les dues primeres pertanyen a la torre original i l’última és un dipòsit d’aigües afegit. La primera planta de la torre conté una original capella de finals del segle XIX dedicada a la Mare de Déu de Montserrat. Torreferrussa està construïda sobre les restes d’una antiga casa pairal, que tenia una torre de vigilància que encara es conserva. En els seus terrenys s’hi han trobat restes d’un poblat iberoromà. Actualment la finca és un centre de recuperació de rapinyaires, un viver forestal i una central d’agents rurals.

SUGGERIMENTS

El Parc de la Riera de Santa Perpètua de Mogoda disposa d’una àrea de jocs, apta per fer un descans.

[CAST]

EL CASTILLO DE CAN TAIÓ

Este itinerario nos permitirá conocer el castillo de Can Taió, una construcción que, ajena al paso del tiempo y enclavada en una zona de bosques y cultivos, se levanta majestuosa a cubierto del casco urbano de Santa Perpètua de Mogoda. Esta casa de finales del siglo XVII, que se convirtió en castillo en el siglo XX, ha sido desde segunda residencia de la familia proletaria a orfanato después de la guerra. Hoy es un magnífico lugar para visitar y a la vez disfrutar de una bonita excursión apta para personas de todas las edades.

Tomamos el paseo de la Florida en dirección sur dejando a la derecha una rotonda donde este confluye con la avenida de Pau Picasso. En breve atravesamos el paseo de l’Onze de Setembre y seguimos recto hasta la confluencia con el camino de la Granja, donde tendremos que girar a la derecha y seguirlo hasta el final avanzando en paralelo a las vías del tren.

Atravesamos la calle donde mora el camino de la Granja y seguimos recto, ahora sin embargo por una pista de tierra que en ligero descenso nos lleva hasta un parque. Giramos a la derecha por una pista que lo bordea y que nos lleva hasta la avenida Onze de Setembre que seguiremos recto hasta tomar a mano izquierda el camino de Can Taió. Pocos metros más adelante llegamos a la entrada posterior del castillo de Can Taió, el camino rodea el castillo y desemboca en una pista por donde transcurre el sendero del Vallès Natural.

Dejamos a la izquierda un paso subterráneo que atraviesa las vías del tren y tomamos la pista hacia la derecha que en breve nos sitúa en la parte delantera del castillo de Can Taió, y que os recomendamos visitar. Tomamos de nuevo la pista que marcha recto en dirección nordeste, entre campos de cultivo por mano izquierda y el pinar del bosque de Can Taió por la derecha.

Avanzamos hasta encontrar un nuevo cruce situado justo ante una gasolinera de la autopista, giramos a la derecha y en breve atravesamos por un paso subterráneo la autopista A-7. Apenas salir del paso subterráneo dejamos una pista por mano derecha que marcha hacia los campos de cultivo y, pocos metros, más adelante encontramos un nuevo cruce donde tendremos que girar a la derecha para llegar en pocos metros al centro de recuperación de fauna salvaje de Torreferrusa (especialmente de rapiña).

Deshacemos el camino de la ida hasta llegar de nuevo al castillo de Can Taió. Ahora, sin embargo, seguimos recto, atravesamos las vías del ferrocarril por el paso subterráneo y a la salida tomamos una pista por mano izquierda que nos lleva hasta un parque que tendremos que atravesar. Al final del parque cruzamos por un puente la riera de Polinyà y nos dirigimos a la izquierda a una rotonda donde acaba la avenida de la Estela Ibèrica. Tomamos esta avenida hasta enlazar con el paseo de la Florida que tendremos que seguir a la izquierda hasta el Parc dels Països Catalans.

NO OS PERDÁIS…

Castillo de Can Taió: construido durante el siglo XVII, no fue hasta el siglo XX que se convirtió en castillo para convertirlo en segunda residencia de sus propietarios. Actualmente es propiedad de la Generalitat, acoge una escuela de jardinería y es sede de la asociación Can Xatarra.

Centro de recuperación de fauna salvaje de Torreferrussa: construcción formada por el edificio, el patio central y una torre medieval. Es una construcción de difícil clasificación porque ha sufrido muchas modificaciones. destaca una torre circular medieval, de tres plantas. Las dos primeras pertenecen a la torre original y la última es un depósito de aguas añadido. La primera planta de la torre contiene una original capilla de finales del siglo XIX dedicada a la Virgen María de Montserrat. Torreferrussa está construida sobre los restos de una antigua casa solariega, que tenía una torre de vigilancia, que todavía se conserva. En sus terrenos se han encontrado restos de un poblado iberoromano. Actualmente la finca es un centro de recuperación de aves de rapiña, un vivero forestal y una central de agentes rurales.

SUGERENCIAS

El Parc de la Riera de Santa Perpètua de Mogoda dispone de un área de juegos, apta para tomar un descanso.

[EN]

THE CASTLE OF CAN TAIÓ

This itinerary will allow us to know the castle Can Taió, a construction that, unaware to the passage of time and embedded in an area of forests and crops, stands majestically up isolated from the town centre of Santa Perpètua de Mogoda. This house from the end of the 17th century, which became a castle in the 20th century, has passed from being a second family residence of the proletarian to be an orphanage after the war. Today, it is a great place to visit and at the same time enjoy a beautiful tour suitable for people of all ages.

We take the passeig de la Florida in a southern direction to the right leaving a roundabout where it meets the avinguda de Pau Picasso. In short, we cross the passeig de l’Onze de Setembre and go straight ahead to the confluence with the path of la Granja, where we have to turn right and follow it until the end moving in parallel to the train tracks.

We cross the street where it is the path of la Granja and we continue straight on, now however on a dirt track that takes us to a park in a slight descent. We turn right along a track that borders it and that takes us to the avinguda de l’Onze de Setembre which we will continue straight up until we take the road Can Taió to the left. A few meters ahead, we arrive to the entrance of the castle of Can Taió, the road surrounds the castle and leads into a track where it passes the path of the Vallès Natural.

On the left, we leave an underpass that crosses the train tracks and we take the track to the right which shortly locates us in the front area of the castle of Can Taió and that we recommend you to visit. We take the track running straight ahead in the northeast direction again, amid crop fields on the left and the pine wood of Can Taió on the right.

We move forward until we find a new crossing located just before a petrol station of the highway, we turn right and we cross the A-7 motorway by an underpass. Just when we get out of the underpass we leave a track on the right toward the crop fields, and a few meters ahead, we find a new crossroads where we have to turn right to reach the wildlife recovery center of Torreferrusa (especially birds of prey).

We follow the path until we arrive to the castle Can Taió again. Now, however, we continue straight ahead, we cross the railroad tracks through the underpass and when we leave we take a track on the left that takes us to a park that we will have to cross. At the end of the park we cross by a bridge the ravine of Polinyà and we go left at a roundabout where it ends the avinguda de la Estela Ibèrica. We take this avenue until we bind with the passeig de la Florida that we will have to continue to the left up to the Parc dels Països Catalans.

DON’T MISS…

Castle Can Taió: built in the 17th century, it was not until the twentieth century that it became a second home for their owners. It is currently owned by the Generalitat, hosts a gardening school and it is the headquarters of the association Can Xatarra.

Wildlife Recovery Center of Torreferrussa: Construction which consists of a building, a central patio and a medieval tower. It is a construction difficult to classify because it has suffered many modifications. It stands out the three floors medieval circular tower. The first two belong to the original tower and the last one is an added water tank. The first floor of the tower contains an original chapel built at the end of the 19th century dedicated to the Mare de Déu de Montserrat. Torreferrussa is built on the remains of an old manor house, which was a watch tower which is still preserved. On their land there have been found remains of an Iberian-roman village. Currently, the property is a recovery center for birds of prey, a forest nursery and a headquarters of rural agents.

SUGGESTIONS

The Park of la Riera de Santa Perpètua de Mogoda has a games area, suitable for taking a rest.

[FR]

LE CHÂTEAU DE CAN TAIÓ

Cet itinéraire permet de découvrir le château de Can Taió, une construction qui, indifférente au passage du temps et enlacée dans une zone de forêts et de cultures, s’élève majestueusement à l’abri du centre urbain de Santa Perpètua de Mogoda. Cette maison de la fin deu XVIIème siècle, transformée en château au XXème siècle, a d’abord été la résidence secondaire de la famille prolétaire puis un orphelinat après la guerre. De nos jours, c’est un endroit magnifique à visiter pour profiter d’une excursion de qualité pour les personnes de tous les âges.

Prenez le Passeig de la Florida en direction du Sud en laissant sur votre droite un rond-point qui conflue avec l’Avinguda de Pau Picasso. Peu après, traversez le Passeig de l’Onze de Setembre et continuez tout droit jusqu’à arriver au chemin de la Granja, où vous devrez tourner à droite puis continuer jusqu’au bout en avançant parallèlement aux voies ferrées.

Traversez la rue où le chemin de la Granja meurt et continuez tout droit, par un chemin de terre qui, dans une légère descente, mène à un parc. Prenez à droite sur une piste qui borde le parc et mène jusqu’à l’Avinguda Onze de Setembre, que vous suiverez tout droit jusqu’à prendre à gauche le chemin de Can Taió. Quelques mètres plus loin, vous arriverez à l’entrée arrière du château de Can Taió, le chemin qui entoure le château et débouche sur une piste par laquelle passe le sentier du Vallès Natural.

Abandonnez sur votre gauche un passage souterrain qui traverse les voies de chemin fer et prenez la piste sur la droite qui peu après vous conduira à la partie avant du château Can Taió, que nous vous recommandons de visiter. Prenez à nouveau la piste qui va tout droit en direction Nord-est, entre les champs de culture sur la gauche et la pinède de la forêt de Can Taió sur la droite.

Avancez jusqu’à un nouveau croisement situé juste devant une station-service de l’autoroute, prenez à droite puis traversez par un passage souterrain l’autoroute

A-7. Juste en sortant du passage souterrain, prenez une piste sur la droite qui part vers les champs de culture et, quelques mètres plus loin, à un autre croisement tournez à droite pour arriver en quelques mètres au centre de sauvegarde de la faune sauvage de Torreferrusa (en particulier de rapaces).

Refaites le chemin de l’aller jusqu’à arriver de nouveau au château de Can Taió. Continuez ensuite tout droit, traversez les voies de chemin de fer par le passage souterrain et à la sortie, prenez une piste sur votre gauche qui mène jusqu’au parc que vous devrez également traverser. Au bout du parc, traversez par un point la Riera de Polinyà et prenez à gauche vers un rond-point où se termine l’Avinguda de l’Estela Ibèrica. Prenez cette avenue jusqu’à atteindre le Passeig de la Florida où vous devrez continuez à gauche jusqu’au Parc dels Països Catalans.

NE MANQUEZ PAS…

picto-camara-viuelvalles-147
Château de Can Taió : construit au cours du XVIIème siècle, ce n’est qu’au XXème siècle qu’il devient le château de la résidence secondaire de ses propriétaires. Il est actuellement propriété de la Generalitat de Catalunya, abrite l’école de jardinerie et est le siège de l’association Can Xatarra.

Centre de sauvegarde de la faune sauvage Torreferrussa : construction composée d’un bâtiment, d’une cour centrale et d’une tour médiévale. Il s’agit d’une construction difficile à classifier parce qu’elle a subi de nombreuses modifications. On peut souligner sa tour circulaire médiévale à trois étages. Les deux premiers étages appartiennent à la tour d’origine et le dernier est un réservoir d’eau qui a été ajouté. Le premier étage de la tour contient une chapelle d’origine de la fin du XIXème siècle dédiée à la Mare de Déu de Montserrat. Torreferrussa est construite sur les restes d’un ancien manoir qui avait une tour de surveillance qui a été conservée. Sur ses terres se trouvent les restes d’un village ibéro-romain. La propriété est actuellement un centre de sauvegarde de rapaces, un vivier forestier et un centre d’agents ruraux.

SUGGESTIONS

Le Parc de la Riera de Santa Perpètua de Mogoda dispose d’une aire de jeux idéale pour faire une pause.