El camí Romeu – ermita de Sant Muç (Rubí)

Photo ofEl camí Romeu – ermita de Sant Muç (Rubí) Photo ofEl camí Romeu – ermita de Sant Muç (Rubí) Photo ofEl camí Romeu – ermita de Sant Muç (Rubí)

-1,371 ft
41 minutes
December 15, 2020
January 2010

near Rubí, Catalunya (España)

[CAT]

El camí Romeu que va de Barcelona a Montserrat va ser molt utilitzat per les colles dels Xatos quan es dirigien, en romeria, a l’ermita de Sant Muç. Durant les festes de la Pasqua de Resurrecció, armats amb ganivets, forquilles, culleres i graelles gegantines, sortien de l’església de l’Hospital de la Santa Creu, al Raval de Barcelona, on hi havia una capella dedicada al sant i venien a l’ermita a celebrar l’aplec. La gent de Rubí s’afegia a la processó i a l’arrossada que tenia lloc davant l’ermita de Sant Muç, i per la tarda es feia un ball a la plaça del poble.

L’excursió comença al Castell, situat en un dels punts més antics d’ocupació en època ibèrica de Rubí. L’antic castell formava part d’una línia de fortificacions defensives del món musulmà i estava situat més a l’oest, prop de l’ermita de Sant Genís.

L’any 1233 els cavallers de Rubí construïren un casal que fou transformat un segle després en castell, a la vegada que s’abandonava l’antiga fortificació. El nou castell fou concebut com el punt de defensa del terme de Rubí i com a centre d’administració feudal. Al final del s. XIV la jurisdicció civil i militar passà a mans del rei i el castell passà a convertir-se en residència senyorial primer i en una masia posteriorment. L’any 1983 fou adquirit per l’Ajuntament de Rubí, que el remodelà per adequar-lo als usos culturals que té avui en dia.

Prenem el camí que marxa per darrera el castell i que voreja el mur d’una nau industrial, tot deixant a l’esquerra l’itinerari local de natura de Sant Muç. Arribem a una esplanada on marxa avall un carrer asfaltat. Nosaltres seguim pel camí que passa davant de l’edifici de pisos coneguts amb el nom de Pich Aguilera i que ens porta fins el pont-aqüeducte de can Claverí. Va ser construït l’any 1753, a causa de la desviació del torrent de Can Ramoneda, per poder bastir d’aigua els recs i el molí del castell i permetre el pas del camí que menava a l’ermita de Sant Muç.

Abans del pont, a l’esquerra, unes escales ens permeten davallar a la cruïlla de carrers, on prenem el que puja paral·lel a les vies del tren, que travessem per un pont uns metres més amunt. Aquest carrer ens porta fins la masia de Can Ramoneda, que identifiquem fàcilment per la seva característica palmera.

Seguim fins a una cruïlla on el camí asfaltat marxa a l’esquerra i on prenem la pista de terra que segueix recte. Aquest tram del recorregut coincideix amb el GR-96, sender de gran tradició històrica que permetia als peregrins anar de Barcelona a Montserrat i, a les colles de Xatos, a l’ermita de Sant Muç, a la que arribem prenent la primera cruïlla que trobem a l’esquerra.

Davant de l’ermita sovint cremen els ciris que aquells que volen agrair quelcom al sant han encès. Tornem de nou al GR i prenem la pista que marxa a la dreta del GR. Aquesta drecera travessa el torrent de Can Serra, passat el qual trobem un creuament de camins. Prenem el de l’esquerra, que va resseguint un tallafocs, fins arribar a un túnel que ens permet travessar l’autopista per sota. El camí gira i discorre paral·lel a l’autopista. A l’esquerra marxa el camí a la masia de Can Fonollet, que també té una petita ermita. Poc abans d’arribar a les vies del ferrocarril, prenem a la dreta el camí que marxa paral·lel a les vies i que travessa de nou l’autopista. El camí s’allunya una mica del traçat del ferrocarril i travessa el torrent de Can Pòlit. Trobem una cruïlla on deixem el camí pel que anàvem i que marxa recte i prenem el de l’esquerra, que ens encara a la ciutat de Rubí. Un petit túnel ens permet travessar per sota la via del tren i ens porta a un carrer asfaltat que, cap a la dreta, ens duu de nou al castell.

NO US PERDEU…

picto-camara-viuelvalles-147
El Castell: el castell de Rubí s’aixeca dalt d’un turó a la part occidental del nucli urbà de Rubí i a l’altra banda de la Riera. Ha tingut, al llarg dels anys, diverses funcions. En el segle XIII i XIV el castell defensava Rubí contra bandits i exèrcits estrangers. El segle XV es convertí en una residència senyorial sense jurisdicció feudal en mans de la família dels Torrelles, molt vinculada a la tradició naval i militar. Finalment, al segle XVI és convertí en una casa de pagès, funció que ha perdurat fins ben entrat el nostre segle.

Ermita de Sant Muç: és un sant de l’església ortodoxa i sembla ser que el seu culte va arribar al nostre país en època visigòtica. Aquesta ermita és famosa per les romeries de les colles dels Xatos, procedents de la Barcelona vuitcentista, durant les festes de la Pasqua de Resurrecció. La referència documental més antiga de l’ermita és del 1307. No obstant això, la majoria dels elements visibles daten del s. XVIII. Així, el presbiteri fou construït en aquesta època, de la qual també daten les deteriorades pintures de l’interior.

SUGGERIMENTS

L’ermita de Sant Muç disposa de zones aptes per a jocs i pícnic.

[CAST]

EL CAMINO ROMEU - ERMITA DE SANT MUÇ

El camino Romeu que va de Barcelona a Montserrat fue muy utilizado por los grupos de Xatos cuando se dirigían, en romería, a la ermita de Sant Muç. Durante las fiestas de la Pascua de Resurrección, armados con cuchillos, tenedores, cucharas y parrillas gigantescas, salían de la iglesia del Hospital de la Santa Creu, en el Raval de Barcelona, donde había una capilla dedicada al santo y venían a la ermita a celebrar el encuentro. La gente de Rubí se añadía a la procesión y a la arrozada que tenía lugar ante la ermita de Sant Muç, y por la tarde se hacía un baile en la plaza del pueblo.

La excursión empieza en el Castillo, situado en uno de los puntos más antiguos de ocupación en época ibérica de Rubí. El antiguo castillo formaba parte de una línea de fortificaciones defensivas del mundo musulmán y estaba situado más al oeste, cerca de la ermita de Sant Genís.

En el año 1233 los caballeros de Rubí construyeron una mansión que fue transformada un siglo después en castillo, a la vez que se abandonaba la antigua fortificación. El nuevo castillo fue concebido como el punto de defensa del término de Rubí y como centro de administración feudal. Al final del s. XIV la jurisdicción civil y militar pasó a manos del rey y el castillo pasó a convertirse en residencia señorial primero y en una masía posteriormente. En el año 1983 fue adquirido por el Ayuntamiento de Rubí, que lo remodeló para adecuarlo a los usos culturales que tiene hoy en día.

Tomamos el camino que marcha por detrás del castillo y que bordea el muro de una nave industrial, dejando a la izquierda el itinerario local de naturaleza de Sant Muç. Llegamos a una explanada donde marcha abajo una calle asfaltada. Seguimos por el camino que pasa ante el edificio de pisos conocidos por el nombre de Pich Aguilera y que nos lleva hasta el puente-acueducto de can Claverí. Fue construido en 1753, debido a la desviación del torrente de Can Ramoneda, para poder abastecer de agua las regueras y el molino del castillo y permitir el paso del camino que dirigía a la ermita de Sant Muç.

Antes del puente, a la izquierda, unas escaleras nos permiten bajar al cruce de calles, donde tomamos la que sube paralela a las vías del tren, que atravesamos por un puente unos metros más arriba. Esta calle nos trae hasta la masía de Can Ramoneda, que identificamos fácilmente por su característica palmera.

Seguimos hasta un cruce donde el camino asfaltado marcha a la izquierda y donde tomamos la pista de tierra que sigue recto. Este tramo del recorrido coincide con el GR-96, sendero de gran tradición histórica que permitía a los peregrinos ir de Barcelona a Montserrat y a los grupos de Xatos, a la ermita de Sant Muç, a la que llegamos tomando el primer cruce que encontramos a la izquierda.

Ante la ermita a menudo queman los cirios que aquellos que quieren agradecer algo al santo han encendido. Volvemos de nuevo al GR y tomamos la pista que marcha a la derecha del GR. Este atajo atraviesa el torrente de Can Serra, pasado el cual encontramos un cruce de caminos. Tomamos el de la izquierda, que sigue un cortafuego, hasta llegar a un túnel que nos permite atravesar la autopista por debajo. El camino gira y discurre paralelo a la autopista. A la izquierda marcha el camino a la masía de Can Fonollet, que también tiene una pequeña ermita. Poco antes de llegar a las vías del ferrocarril, tomamos a la derecha el camino que marcha paralelo a las vías y que atraviesa de nuevo la autopista. El camino se aleja un poco del trazado del ferrocarril y atraviesa el torrente de Can Pòlit. Encontramos un cruce donde dejamos el camino por el que íbamos, y que marcha recto, y tomamos el de la izquierda, que nos encara con la ciudad de Rubí. Un pequeño túnel nos permite atravesar por debajo la vía del tren y nos lleva a una calle asfaltada que, hacia la derecha, nos lleva de nuevo al castillo.

NO OS PERDÁIS…

El Castillo: el castillo de Rubí se erige sobre un cerro en la parte occidental del casco urbano de Rubí y al otro lado de la Riera. Ha tenido, a lo largo de los años, varias funciones. En el siglo XIII y XIV el castillo defendía Rubí contra bandidos y ejércitos extranjeros. En el siglo XV se convirtió en una residencia señorial sin jurisdicción feudal en manos de la familia de los Torrelles, muy vinculada a la tradición naval y militar. Finalmente, en el siglo XVI se convirtió en una casa de labradores, función que ha perdurado hasta muy entrado nuestro siglo.

Ermita de Sant Muç: es un santo de la iglesia ortodoxa y parece ser que su culto llegó a nuestro país en época visigótica. Esta ermita es famosa por las romerías de los grupos de Xatos, procedentes de la Barcelona ochocentista, durante las fiestas de la Pascua de Resurrección. La referencia documental más antigua de la ermita es del 1307. Sin embargo, la mayoría de los elementos visibles datan del s. XVIII. Así, el presbiterio fue construido en esta época, de la cual también datan las deterioradas pinturas del interior.

SUGERENCIAS

La ermita de Sant Muç dispone de zonas aptas para juegos y pícnic.

[EN]

The way Romeu that goes from Barcelona to Montserrat was extensively used by the Xatos groups when they went in pilgrimage to the hermitage of Sant Muç. During the celebrations of the Easter of Resurrection, armed with knives, forks, spoons and gigantic grills, they come out of the church of the Hospital de la Santa Creu, in the Raval de Barcelona, where there was a chapel dedicated to the saint and they came to the chapel to celebrate the event. People from Rubí joined the procession and the paella that took place at the chapel of Sant Muç, and in the afternoon there was a dance on the village square.

The tour starts at the Castle, located in one of the oldest points of the occupation in the Iberian era of Rubí. The old castle was part of a line of defensive fortifications of the Muslim world and it was located further to the west, close to the hermitage of Sant Genis.

In 1233 the knights of Rubí built a mansion that was transformed in the castle a century later, as leaving the old fortification. The new castle was conceived as the point of defence of the term of Rubí and how as a feudal administration centre. At the end of the 14th century the civil and military jurisdiction passed into the hands of the king and the castle went on to become first a stately residence and later on a masia. In 1983 it was acquired by the municipality of Rubí, which remodelled it to adapt it to the cultural uses it has today.

We take the path up behind the castle and along the wall of an industrial plant, leaving to the left the local itinerary of nature of Sant Muç. We arrive to an esplanade where it goes down an asphalted street. We continue by the road that passes in front of the building of flats known by the name of Pich Aguilera and that brings us to the aqueduct bridge of can Claveri. It was built in 1753, due to the diversion of the torrent of Can Ramoneda, to supply water to ditches and to the mill of the castle and to allow the passage of the road that led to the hermitage of Sant Muç.

Before the bridge, on the left, a stairway allow us to go down to the crossing of streets, where we take that which rises parallel to the train tracks, which we cross by a bridge a few meters further up. This street brings us up to the masia Can Ramoneda, easily identifiable by its characteristic palm tree.

We continue to a junction where the paved road turns to the left and where we take the soil track which continues straight ahead. This stretch of the route coincides with the GR-96, path of great historical tradition that allowed the pilgrims to go from Barcelona to Montserrat and Xatos groups to the hermitage of Sant Muç, where we arrive to by taking the first crossing we find to the left.

Before the hermitage often burn the candles that those who want to thank something to the saint turned on. We are back again to the GR and we take the track that goes to the right of the GR. This shortcut crosses the torrent of Can Serra, after which there is a crossroads. We take the one on the left, which follows a firewall, until we reach a tunnel that allows us to cross the highway below. The road turns and runs parallel to the highway. To the left it goes the path to the masia Can Fonollet, which also has a small hermitage. Just before we reach the railroad tracks, we take to the right the road running parallel to the tracks and that passes through the highway again. The road gets a little away of the route of the railway and passes through the torrent of Can Pòlit. We find a crossroads where we leave the path we were following, and that goes straight ahead, and we take the one on the left, that faces the city of Rubí. A small tunnel allows us to go through below the railway track and leads us to a paved street that, to the right, brings us back to the castle.

DON’T MISS…

The Castle: the castle of Rubí stands on a hill in the western part of the town of Rubí and to the other side of the river. It has had several functions over the years. In the 13th and 14th centuries the castle defended Rubí against bandits and foreign armies. In the 15th century it became an aristocratic residence without feudal jurisdiction in the hands of the family of the Torrelles, very much linked to the naval and military tradition. Finally, in the 16th century, it became a house of farmers, function that has lasted until well into the 20th century.

Hermitage of Sant Muç: He is a saint of the orthodox church and it seems to be that its worship came to our country in Visigothic times. This hermitage is famous for the pilgrimages of the Xatos groups, from the nineteenth century Barcelona, during the celebrations of the Easter of Resurrection. The oldest documentary reference of the hermitage is 1307. However, the majority of the visible items dates from the 18th century. Also, the presbytery was built at this time, from which they also date back the damaged paintings of the interior.

SUGGESTIONS

The hermitage of Sant Muç has suitable play areas and picnic

[FR]

LE CHEMIN ROMEU - ERMITAGE DE SANT MUÇ

Le chemin Romeu qui va de Barcelone à Montserrat a été très utilisé par les groupes des Xatos lorsque ces derniers se dirigeaient, en pèlerinage, vers l’ermitage de Sant Muç. Pendant les célébrations de Pâques de la Résurrection, armés de couteaux, de fourchettes, de cuillères et de grills géants, ils sortaient de l’église de l’Hôpital de la Santa Creu, sur le Raval de Barcelone, où se trouvait une chapelle dédiée au saint et venaient à l’ermitage pour célébrer l’Aplec. Les habitants de Rubí rejoignaient la procession et les repas de plats à base de riz qui avaient lieu devant l’ermitage de Sant Muç et organisaient un bal l’après-midi sur la place du village.

L’excursion commence au Château, situé sur l’un des plus anciens points d’occupation de l’époque ibérique de Rubí. L’ancien château faisait partie d’une ligne de fortifications de défense du monde musulman et était situé plus à l’Ouest, près de l’ermitage de Sant Genís.

En 1233, les chevaliers de Rubí construisirent un manoir qui, un siècle plus tard, fût transformé en château, en même temps que l’ancienne fortification était abandonnée. Le nouveau château fût conçu comme point de défense de la commune de Rubí et comme centre administratif feudal. À la fin du XIVème siècle, la juridiction civile et militaire passe aux mains du roi et le château devient tout d’abord une résidence seigneuriale puis une masia.

En 1983, elle est acquise par l’Ajuntament de Rubí qui la rénove pour l’adapter aux emplois culturels qu’il a de nos jours.

Prenez le chemin qui part par l’arrière du château et qui longe le mur d’un hangar industriel, tout en laissant sur votre gauche l’itinéraire local de nature de Sant Muç. Vous arriverez à une esplanade de laquelle part une rue goudronnée en descente. Vous suivrez le chemin qui passe devant le bâtiment d’appartements connu sous le nom de Pich Aguilera qui mène jusqu’au pont-aqueduc de Can Claverí. Celui-ci a été construit en 1753 à cause de la déviation du torrent de Can Ramoneda pour pouvoir approvisionner d’eau les canaux d’irrigation et le moulin du château et permettre ainsi le passage du chemin qui menait à l’ermitage de Sant Muç.

Avant le pont, sur la gauche, vous trouverez des escaliers qui permettent de descendre jusqu’au croisement de rues, où vous prendrez celui qui monte en parallèle des voies ferrées, que vous traverserez par un pont quelques mètres plus loin. Cette rue vous mène jusqu’à la Masia de Can Ramoneda, qu’il est facile d’identifier grâce à son palmier caractéristique.

Continuez jusqu’à un croisement où le chemin goudronné part sur la gauche et où vous prendrez le chemin de terre qui va tout droit. Ce tronçon du parcours coïncide avec le GR-96, sentier de grande tradition historique qui permettait aux pèlerins de se rendre de Barcelone à Montserrat et, aux groupes de Xatos à l’ermitage de Sant Muç, que vous rejoindrez en prenant à gauche au premier croisement que vous trouverez.

Souvent, devant l’ermitage brûlent les cierges que ceux qui veulent remercier le saint pour quelque chose ont allumés. Revenez au GR et prenez la piste qui part sur la droite du GR. Ce raccourci traverse le torrent de Can Serra. Dès que vous aurez passé celui-ci, vous trouverez un croisement de chemins. Prenez celui de gauche, qui parcourt un pare-feu jusqu’à arriver à un tunnel qui permet de traverser l’autoroute par en dessous. Le chemin tourne et suit parallèlement l’autoroute. Sur le gauche part le chemin vers la Masia de Can Fonollet, qui est aussi un petit ermitage. Peu avant d’arriver aux voies ferrées, prenez à droite, le chemin qui suit parallèlement les voies et qui traverse de nouveau l’autoroute. Le chemin s’éloigne un peu du tracé des voies de chemin de fer et traverse le torrent de Can Pòlit. Vous trouverez un croisement où vous laisserez le chemin que vous suiviez et qui part tout droit pour prendre à gauche celui qui pointe vers la ville de Rubí. Un petit tunnel vous permettra de traverser sous la voie ferrée et vous mènera à une rue goudronnée qui, vers la droite, conduit de nouveau au château.

NE MANQUEZ PAS…

Le Château : le château de Rubí s’élève en haut d’une colline sur la partie occidentale du centre urbain de Rubí et de l’autre côté de la Riera. Il a assumé plusieurs fonctions au fil des années. Aux XIIIème et XIVème siècles, le château défendait Rubí contre les bandits et les armées étrangères. Au XVème siècle, il est devenu une résidence seigneuriale sans juridiction feudale aux mains de la famille des Torrelles, étroitement liée à la tradition navale et militaire. Enfin, au XVIème siècle, il est devenu une maison de paysan, fonction qui a perduré bien après le début de notre siècle.

Ermitage de Sant Muç : Sant Muç est un saint de l’église orthodoxe et il semblerait que son culte soit arrivé dans notre pays á l’époque wisigothe. Cet ermitage est célèbre pour les pèlerinages des groupes de Xatos, du Barcelone des années 1800, pendant les fêtes de Pâques de la Résurrection. La référence documentaire la plus ancienne concernant l’ermitage date de 1307. En revanche, la plupart des éléments visibles datent du XVIIIème siècle. Ainsi, le presbytère fût construit à cette époque, de laquelle datent également les peintures intérieures détériorées.

SUGGESTIONS

L’ermitage de Sant Muç dispose d’aires de jeux et de pique-nique.