El camí dels pelegrins (Viladecavalls)

December 17, 2020
January 2010

near Viladecavalls, Catalunya (España)

[CAT]

Aquesta ruta va ser àmpliament recorreguda en les dècades passades pels vilatans en el seu peregrinatge que cada primer d’agost realitzaven a l’encimbellada ermita de Sant Salvador de les Espades.

En aquest lloc havia existit el vell castell de les Espades, ja documentat des del 985 i que formava part de la línia defensiva de la Catalunya Vella. L’ermita es construí aprofitant part dels fonaments i pedres del castell. Joan d’Àustria, de camí a Montserrat, va visitar l’ermita i hi deixà unes ofrenes: unes banderes i fanals d’or que havien capturat al turc Alí Bajà a la famosa batalla de Lepanto de l’any 1572. Aquests oferiments penjaren de les parets de l’ermita fins a mitjans del segle XIX.

Des de l’església de Sant Martí de Sorbet prenem el carrer de Sant Martí en direcció a l’estació de la Renfe. Al llarg de l’itinerari seguirem les marques vermelles amb un punt blanc, característiques del camí Romeu de Viladecavalls a Montserrat. A l’alçada de l’estació creuem les vies i prenem el carrer Montserrat amunt. Girem a l’esquerra pel camí de Can Buxeres, una pista asfaltada que seguirem fins la línia de xiprers que decoren l’entrada de Can Buxeres. Aquí a la dreta neix una pista que davalla pel bosc.

A l’alçada d’un dipòsit deixem la pista per agafar el sender que puja a ma dreta en direcció al coll de Can Margarit. El sender finalitza en una pista que prenem a la dreta i que en pocs metres ens porta al coll. El camí baixa en forta pendent fins al mas de Collcardús. Per arribar-hi deixarem dues pistes que marxen a l’esquerra. Creuem la C-58 per sobre el túnel i travessem el pàrquing del restaurant. Al final de l’aparcament neix una pista que prenem en direcció a Montserrat, que ja destaca davant nostre retallant el cel amb les seves precioses formes. A l’alçada d’una urbanització creuem la riera de Boixadell i passem vora les cases. Al final d’aquestes, la pista es transforma en un corriol que davalla per creuar el torrent de la Torre i la C-58 per sota el viaducte.

Prenem la carretera a l’esquerra fins una cruïlla on deixem l’asfalt. Recte la carretera porta a Olesa, i a la dreta a Terrassa i Manresa. Enmig s’enfila amb fort pendent una pista encimentada que creua les vies de ferrocarril per sobre un pont. Un xic més a la dreta surt el camí que porta a l’estació de Torreblanca, on ens dirigirem a la tornada per prendre el tren cap a Viladecavalls.

Ara, però, creuem les vies i seguim pel camí que planeja per l’obaga de Can Torrella, el mas que veiem a ma dreta sobre un turonet. Deixem el camí que marxa a la dreta i que hi porta i continuem per la pista que comença a pujar en forta pendent i que ens porta al pas del camí Vell, també conegut com coll de l’Orpina.

Davant nostre destaca el coll dels Lladres, cap al que ens dirigim pujant per un sender que marxa a l’esquerra de la pista, a l’alçada del revolt tancat. Des del coll dels Lladres veiem el pla del Fideuer, cap on ens porta el sender. Poc abans d’arribar-hi, una fita que marca el pas del camí vell d’Olesa ens indica que hem de prendre el sender que marxa a la dreta i que puja suaument fins el coll de la Pedra, on observem una petita capella dedicada a Sant Bernat de Menton.

Creuem el coll i baixem fins el coll de Bran, on el sender creua una pista ampla que prenem a l’esquerra durant uns metres. Un xic més endavant deixem de seguir les marques vermelles amb el punt blanc i prenem el senderó que marxa a l’esquerra del camí i que planejant es dirigeix a l’esperó on s’alça l’ermita de Sant Salvador de les Espases. Dins l’edifici hi ha vàries dependències, unes privades i d’altres d’ús públic, com les taules, la barbacoa i la petita font que ens permetrà refrescar-nos abans de començar el camí de tornada fins les vies de tren, on prendrem el camí que a l’esquerra porta a l’estació de Renfe de Torreblanca, on podem agafar el tren de tornada a Viladecavalls. Hi ha un tren cada hora.

NO US PERDEU…

Capella de Sant Salvador de les Espases: es troba situada dalt d’un espadat aïllat al punt de confluència dels termes d’Esparreguera, Olesa i Vacarisses. Era l’antiga capella del castell de les Espases, del qual gairebé no hi ha restes, i està documentada des del 985. L’edifici actual correspon a una reforma del segle XVI. Té una sola nau, de volta baixa -en un principi de canó- i sense absis. Va ser totalment restaurada el 1924 i l’interior es rehabilità el 1977.

SUGGERIMENTS

Sant Salvador de les Espases disposa de zona de jocs i de pícnic.

[CAST]

EL CAMINO DEL LOS PEREGRINOS

Esta ruta fue ampliamente recorrida en las décadas pasadas por los aldeanos en su peregrinaje que cada primero de agosto realizaban a la ermita de Sant Salvador de les Espases.

En este lugar había existido el viejo castillo de las Espases, ya documentado desde el 985 y que formaba parte de la línea defensiva de la Cataluña Vieja. La ermita se construyó aprovechando parte de los fundamentos y piedras del castillo. Juan de Austria, de camino a Montserrat, visitó la ermita y dejó unas ofrendas: unas banderas y faroles de oro que habían capturado del turco Alí Bajà en la famosa batalla de Lepanto del año 1572. Estos ofrecimientos colgaron de las paredes de la ermita hasta mediados del siglo XIX.

Desde la iglesia de Sant Martí de Sorbet tomamos la calle de Sant Martí en dirección a la estación de la Renfe. A lo largo del itinerario seguiremos las marcas rojas con un punto blanco, características del camino Romeu de Viladecavalls a Montserrat. A la altura de la estación cruzamos las vías y tomamos la calle Montserrat arriba. Giramos a la izquierda por el camino de Can Buxeres, una pista asfaltada que seguiremos hasta la línea de cipreses que decoran la entrada de Can Buxeres. Aquí a la derecha nace una pista que baja por el bosque.

A la altura de un depósito dejamos la pista para coger el sendero que sube a mano derecha en dirección al collado de Can Margarit. El sendero finaliza en una pista que tomamos a la derecha y que en pocos metros nos lleva al collado. El camino baja en fuerte pendiente hasta el mas de Collcardús. Para llegar dejaremos dos pistas que marchan a la izquierda. Cruzamos la C-58 por encima del túnel y atravesamos el parking del restaurante. Al final del aparcamiento nace una pista que tomamos en dirección a Montserrat, que ya destaca ante nosotros recortando el cielo con sus preciosas formas. A la altura de una urbanización cruzamos la riera de Boixadell y pasamos cerca de las casas. Al final de éstas la pista se transforma en un camino estrecho que baja para cruzar el torrente de la Torre y la C-58 por debajo del viaducto.

Tomamos la carretera a la izquierda hasta un cruce donde dejamos el asfalto. Recto, la carretera lleva a Olesa, y a la derecha, a Terrassa y Manresa. Enmedio se enfila con fuerte pendiente una pista cimentada que cruza las vías de ferrocarril por encima de un puente. Un poco más a la derecha sale el camino que lleva a la estación de Torreblanca, donde nos dirigiremos a la vuelta para tomar el tren hacia Viladecavalls.

Ahora, sin embargo, cruzamos las vías y seguimos por el camino que planea por la umbría de Can Torrella, la casa que vemos a mano derecha sobre una colina. Dejamos el camino que marcha a la derecha y que allà lleva y continuamos por la pista que empieza a subir en fuerte pendiente y que nos trae al paso del camino Vell, también conocido como collado de l’Orpina.

Ante nosotros destaca el collado dels Lladres, hacia el que nos dirigimos subiendo por un sendero que marcha a la izquierda de la pista, a la altura de la curva cerrada. Desde el collado dels Lladres vemos la llanura del Fideuer, hacia donde nos lleva el sendero. Poco antes de llegar allí, una señal que marca el paso del camino viejo de Olesa nos indica que tenemos que tomar el sendero que marcha a la derecha y que sube suavemente hasta el collado de la Pedra, donde observamos una pequeña capilla dedicada a Sant Bernat de Menton.

Cruzamos el collado y bajamos hasta el collado de Bran, donde el sendero cruza una pista ancha que tomamos a la izquierda durante unos metros. Un poco más adelante dejamos de seguir las marcas rojas con el punto blanco y tomamos el sendero que marcha a la izquierda del camino y que planeando se dirige al espolón donde se levanta la ermita de Sant Salvador de les Espases. Dentro del edificio hay varias dependencias, unas privadas y otras de uso público, como las mesas, la barbacoa y la pequeña fuente que nos permitirá refrescarnos antes de empezar el camino de vuelta hasta las vías de tren, donde tomaremos el camino que a la izquierda lleva a la estación de Renfe de Torreblanca, donde podemos coger el tren de vuelta en Viladecavalls. Hay un tren cada hora.

NO OS PERDÁIS…

Capilla de Sant Salvador de les Espases: se encuentra situada sobre un acantilado aislado en su punto de confluencia de los términos de Esparreguera, Olesa y Vacarisses. Era la antigua capilla del castillo de las Espadas, del cual casi no hay restos, y está documentada desde el 985. El edificio actual corresponde a una reforma del siglo XVI. Tiene una sola nave, de bóveda baja -en un principio de cañón- y sin ábside. Fue totalmente restaurada el 1924 y el interior se rehabilitó el 1977.

SUGERENCIAS

Sant Salvador de les Espases disposa de zona de jocs i de pícnic.

[EN]

THE PATH OF THE PILGRIMS

This route was widely used in the past decades by the villagers in their pilgrimage to the hermitage of Sant Salvador de Son Espases, every first of august.

In this place it had existed the old castle of Son Espases, already documented from the 985 BC and that was part of the defensive line of the Old Catalunya. The hermitage was built taking advantage of part of the foundations and stones of the castle. Juan de Austria, on the way to Montserrat, visited the hermitage and left some offerings: some flags and lanterns of gold that they had captured to the Turkish Ali Bajà in the famous battle of Lepanto in 1572. These offerings were hung on the walls of the hermitage until the mid-19th century.

From the church of Sant Martí de Sorbet we take the street of Sant Martí in the direction of the station of Renfe. Along the route we will follow the red marks with a white dot, characteristics of the road Romeu from Viladecavalls to Montserrat. At the level of the station we cross the railway tracks and take the street Montserrat up. We turn left on the road Can Buxeres, a paved road which we will continue up to the line of cypress trees that decorate the entrance of Can Buxeres. Here on the right is born a track that goes down by the forest.

At the level of a tank we leave the track to take the path that goes up on the right in the direction of the hill of Can Margarit. The path ends on a track that we take to the right a few meters and that leads us to the hill. The way goes down in a steep slope up to the mas of Collcardús. To get there we will leave two tracks that run to the left. We cross the C-58 above the tunnel and cross the parking of the restaurant. At the end of the parking it is born a track that we take in the direction of Montserrat, which already stands out before us by cutting the sky with its beautiful forms. At the level of a residential area we cross the torrent of Boixadell and we pass near the houses. At the end of these houses the track is transformed into a narrow path that goes down to cross the torrent de la Torre and the highway C-58 under the viaduct.

We take the road to the left until a crossroads where we leave the asphalt. Straight ahead, the road leads to Olesa, and to the right, to Terrassa and Manresa. In the middle, it goes up a paved track with a strong slope that crosses the railway tracks over a bridge. A little more to the right is the path that leads to the station of Torreblanca, where we will come back to take the train to Viladecavalls.

Now, however, we cross the tracks and we continue on the path that passes by the area of shadow of Can Torrella, the house that we see on the right hand side on a hill. We leave the path on the right that leads there and we continue on the track that starts to climb a steep slope and that brings us to the step of the Camí Vell, also known as hill of l’Orpina.

Before us stands out the Coll dels Lladres, toward which we are headed up by a trail that goes to the left of the track, at the height of the closed curve. From the Coll dels Lladres we see the plain of Fideuer, where the path goes to. Shortly before arriving there, a sign that marks the passage of the old road to Olesa indicates to us that we have to take the path on the right and that rises gently up to the hill of the Pedra, where we observe a small chapel dedicated to Sant Bernat de Menton.

We cross the pass and we go down to the hill of Bran, where the path crosses a track that we take to the left for a few meters. A little further we follow the red marks with the white point and take the path on the left side of the road and that goes to the tip where it stands the hermitage of Sant Salvador de les Espases. Inside the building there are a number of rooms, some of them of private and others of public use, such as the tables, the barbecue and the small fountain which will allow us to cool off before starting the way back to the train tracks, where we will take the road on the left leads to the Renfe train station of Torreblanca, where we can take the train back to Viladecavalls. There is a train every hour.

DON’T MISS…

Chapel of Sant Salvador de les Espases: It is situated on a cliff that is isolated in its point of confluence of the terms of Esparreguera, Olesa and Vacarisses. It was the old chapel of the castle of the Espases, of which there almost are no remains, and is documented from 985 BC. The current building corresponds to a remodelling of the sixteenth century. It has a single nave, of low-vault –of canon, at first- and without apse. It was completely restored in 1924 and the interior was remodelled in 1977.

SUGGESTIONS

Sant Salvador de les Espases has a suitable play area and picnic.

[FR]

LE CHEMIN DES PÈLERINS

Ce parcours a été largement emprunté au cours des dernières décennies par les villageois pour le pèlerinage qu’ils réalisent tous les 1er août vers l’ermitage en hauteur de Sant Salvador de les Espades.

Sur les lieux existait jadis le vieux château de les Espades, documenté dès 985, qui faisait partie de la ligne de défense de la Vieille Catalogne. L’ermitage a été construit en exploitant une partie des fondations et des pierres du château. Joan d’Àustria, en chemin vers Montserra, a visité l’ermitage et y a laissé des offrandes : des plateaux et des lanternes en or qu’ils avaient dérobés au turc Ali Baba lors de la célèbre Bataille de Lépante en 1572. Ces offrandes seront suspendues aux parois de l’ermitage jusqu’à la moitié du XIXème siècle.

En partant de l’église de Sant Martí de Sorbet, prenez la rue Carrer de Sant Martí en direction de la gare ferroviaire de la Renfe. Tout au long de l’itinéraire, vous suivrez les marques rouges avec un point blanc, caractéristiques du chemin Romeu de Viladecavalls à Montserrat. À la hauteur de la gare, traversez la voie ferrée et prenez la rue Carrer Montserrat vers le haut. Tournez à gauche sur le chemin de Can Buxeres, une piste goudronnée que vous suivrez jusqu’à la ligne de cyprès qui décorent l’entrée de Can Buxeres. Sur la droite naît une piste qui descend dans la forêt.

À la hauteur d’un réservoir, laissez la piste pour prendre le sentier qui monde sur la droite en direction du Col de Can Margarit. Le sentier se fond avec une piste que vous prendrez à droite et qui mène au col en quelques mètres. Le chemin suit une pente forte en descente jusqu’au Mas de Collcardús. Pour y arriver, laissez deux pistes qui partent vers la gauche. Traversez la C-58 sur le tunnel et traversez le parking du restaurant. Au bout du parking naît une piste que vous prendrez en direction de Montserrat, que vous pourrez déjà distinguer couper le ciel de sa magnifique silhouette. À la hauteur d’un quartier résidentiel, traversez la Riera de Boixadell et passez à proximité des maisons. Au bout de celles-ci, la piste se transforme en sentier qui descend pour traversez le torrent de la Torre et la C-58 en dessous du viaduc.

Prenez la route sur la gauche jusqu’au croisement pour laisser le béton. La route tout droit mène à Olesa et à droite à Terrassa et Manresa. Au milieu, une piste cimentée s’engage sur une forte pente qui traverse les voies de chemin de fer sur un pont. Un peu plus à droite, sort le chemin qui conduit à la gare de Torreblanca, où vous vous dirigerez au retour pour prendre le train jusqu’à Viladecavalls.

Mais pour le moment, traversez les voies et suivez le chemin qui s’aplanit dans l’ombre de Can Torrella, el mas que vous verrez sur la droite sur une petite colline. Laissez le chemin qui part sur la droite et qui mène vers ce mas pour continuer sur la piste qui commence à monter fortement et qui conduit au passage du chemin Vell, également connu comme Col de l’Orpina.

Vous pourrez voir devant vous le Col dels Lladres, en direction duquel vous vous dirigerez en montant par un sentier sur la gauche de la piste, à la hauteur du virage fermé. Depuis le Col dels Lladres, vous pourrez voir la Plaine del Fideuer, vers laquelle vous conduira le sentier. Peu avant de l’atteindre, une borne qui marque le passage du vieux chemin d’Olesa vous indique que vous devez prendre le sentier sur la droite et qui monte doucement jusqu’au Col de la Pedra, où vous pourrez admirer une petite chapelle dédiée à Sant Bernat de Menton.

Traversez le col et descendez jusqu’au Col de Bran, où le sentier traverse une large piste que vous prendrez sur la gauche et que vous suivrez pendant quelques mètres. Un peu plus loin, ne suivez plus les marques rouges avec un point blanc et prenez le sentier qui part sur la gauche du chemin et qui se dirige, en s’aplanissant, vers la cime sur laquelle s’élève l’ermitage de Sant Salvador de les Espases. Entre ses murs se trouve plusieurs dépendances, des privées et d’autres publiques, comme les tables, le barbecue et la petite fontaine qui vous permettra de vous rafraîchir avant de prendre le chemin du retour jusqu’aux voies ferrées, où vous prendrez le chemin sur la gauche qui conduit à la gare de la Renfe de Torreblanca, où vous pourrez pendre le train de retour vers Viladecavalls. Le train passe toutes les heures.

NE MANQUEZ PAS…

Chapelle de Sant Salvador de les Espases : elle est située en haut d’une falaise isolée au point de confluence des communes d’Esparreguera, d’Olesa et de Vacarisses. C’était l’ancienne chapelle du château de les Espases, dont il ne reste presque plus rien, et qui est documentée depuis l’année 985. Le bâtiment actuel correspond à une rénovation du XVIème siècle. Elle possède une seule nef, sa voûte est basse (elle était d’abord en berceau) et une abside. Elle a été entièrement réformée en 1924 et l’intérieur a été réhabilité en 1977.

SUGGESTIONS

Sant Salvador de les Espases dispose d’une aire de jeux et de pique-nique.