Camins careners de Castellar del Vallès

December 9, 2020
September 2008

•   4.7 1 review

near Castellar del Vallès, Catalunya (España)

[CAT]

Itinerari planer que permet conèixer la zona agrícola més important de Castellar. Es pot fer a peu o en bicicleta. Passa per la vora de diverses masies, que ens permetran observar alguns exemples de la gran diversitat d’elements ornamentals –d’estils que van des del romànic i el gòtic al modernisme o l’art eclèctic– i l’evolució arquitectònica que han patit al llarg del temps.

Destaquem les rodes de molí de Can Santpere (s. XV), la talla de Sant Pere d’Ullastre o la masia de Can Casamada, on es poden comprar mongetes del ganxet amb denominació d’origen. L’excursió també ens apropa a la font de Can Casamada.

L’itinerari comença a la Plaça Catalunya, vora la bassa on s’alça l’escultura del castellarenc Joan Coderch. Aquesta escultura representa una balena capturada per tres vaixells i simbolitza la defensa dels animals en perill d’extinció.

Marxem en direcció nord per la ronda de Llevant fins la rotonda on hi ha l’escultura de la Dona Acollidora, que representa la figura d’una dona nua que dóna la benvinguda a tots els que, per aquí, arriben al municipi. En aquest punt prenem el carrer del Serrat del Vent, que puja en direcció al cementiri.

Poc abans d’arribar-hi, deixem l’asfalt i baixem per la pista que marxa pel costat esquerre del tanatori. Seguim recte per la pista principal sense desviar-nos per cap dels camins que marxen a dreta i esquerra fins arribar a Can Mariner. La pista s’endinsa en una pineda, pren direcció sud i, sense deixar-la, arribarem a una cruïlla on s’alça, majestuosa, l’alzina de Ca n’Ametller.

Aquest punt és la confluència d’antics camins ramaders, el de l’esquerra és el que ve de Polinyà. Marxem a la dreta fins la següent cruïlla, que prenem també a la dreta per passar per davant de Ca n’Ametller, masia del segle XV.

A l’horitzó es retalla el perfil del massís de Sant Llorenç del Munt. El camí travessa un torrent conegut amb el nom de Safareigs de Ca n’Ametller i s’enfila suaument per entre els camps. Seguim recte en un parell de cruïlles fins arribar-ne a una amb forma de T que prenem a l’esquerra en direcció a Can Santpere, on destaca la capella de Sant Pere d’Ullastre, romànica, d’una nau coberta amb volta de canó i tres absis semicirculars en forma de creu. Rep el nom de l’Ullastre, una varietat d’olivera pròpia de regions mediterrànies. Una pista marxa a l’esquerra cap a Can Casamada, masia del s. XIII, que voregem.

Després d’un revolt ens endinsarem en un preciós alzinar, a l’esquerra, on un corriol ens permetrà arribar a l’amagada font de Casamada. Tornem enrere fins la cruïlla on arriba el camí de Ca n’Ametller. Ara seguim recte en direcció al poble al que arribem després de travessar el torrent de Colobrers i l’àrea recreativa. La ronda de Llevant ens tornarà de nou a la Plaça Catalunya, punt on hem començat l’itinerari.

NO US PERDEU…

Font de Casamada: d’aigua no potable, està amagada en un preciós alzinar.

Sant Pere d’Ullastre: és una capella rural romànica del segle XII, que està unida a la masia de Can Santpere.

Ca n’Ametller: masia construïda entre els segles XIII i XV. Té una capella que data del s. XVIII, dedicada a Sant Josep.

SUGGERIMENTS

La font de Casamada i l’àrea recreativa del torrent de Colobrers disposen de zones de jocs i de pícnic.

[CAST]

CAMINOS DE LA CUMBRE DE CASTELLAR DEL VALLÈS

Itinerario llano que permite conocer la zona agrícola más importante de Castellar. Se puede hacer a pie o en bicicleta. Pasa cerca de varias masías, que nos permitirán observar algunos ejemplos de la gran diversidad de elementos ornamentales –estilos que van desde el románico y el gótico al modernismo o el arte ecléctico– y la evolución arquitectónica que han sufrido a lo largo del tiempo.

Destacamos las ruedas de molino de Can Santpere (s. XV), la talla de Sant Pere d’Ullastre o la masía de Can Casamada, donde se pueden comprar judías del ganxet con denominación de origen. La excursión también nos acerca a la fuente de Can Casamada.

El itinerario empieza en la Plaza Cataluña, al lado de la balsa donde se alza la escultura del castellarense Joan Coderch. Esta escultura representa una ballena capturada por tres barcos y simboliza la defensa de los animales en peligro de extinción.

Marchamos en dirección norte por la ronda de Levante hasta la rotonda donde está la escultura de la Dona Acollidora, que representa la figura de una mujer desnuda que da la bienvenida a todos los que, por aquí, llegan al municipio. En este punto tomamos la calle del Serrat del Vent, que sube en dirección al cementerio.

Poco antes de llegar, dejamos el asfalto y bajamos por la pista que marcha por el lado izquierdo del tanatorio. Seguimos recto por la pista principal sin desviarnos por ninguno de los caminos que marchan a derecha e izquierda hasta llegar a Can Mariner. La pista se adentra en un pinar, toma dirección sur y, sin dejarla, llegaremos a un cruce donde se levanta, majestuosa, la encina de Can n’Ametller.

Este punto es la confluencia de antiguos caminos ganaderos, el de la izquierda es el que viene de Polinyà. Marchamos a la derecha hasta el siguiente cruce, que tomamos también a la derecha para pasar por delante de Ca n’Ametller, masía del siglo XV.

Al horizonte se recorta el perfil del macizo de Sant Llorenç del Munt. El camino atraviesa un torrente conocido con el nombre de Safareigs de Ca n’Ametller y se enfila suavemente por entre los campos. Seguimos recto en un par de cruces hasta llegar a uno con forma de T que tomamos a la izquierda en dirección a Can Santpere, donde destaca la capilla de Sant Pere d’Ullastre, románica, de una nave cubierta con vuelta de cañón y tres ábsides semicirculares en forma de cruz. Recibe el nombre de Ullastre (Acebuche), una variedad de olivo propio de regiones mediterráneas. Una pista marcha a la izquierda hacia Can Casamada, masía del s. XIII, que bordeamos.

Después de una curva nos adentraremos en un precioso encinar, a la izquierda, donde un camino estrecho nos permitirá llegar a la escondida fuente de Casamada. Volvemos atrás hasta el cruce donde llega el camino de Ca n’Ametller. Ahora seguimos recto en dirección al pueblo al que llegamos después de atravesar el torrente de Colobrers y el área recreativa. La ronda de Levante nos volverá de nuevo a la Plaza Cataluña, punto donde hemos empezado el itinerario.

NO OS PERDÁIS…

Fuente de Casamada: de agua no potable, está escondida en un precioso encinar.

Sant Pere d’Ullastre: es una capilla rural románica del siglo XII, que está unida a la masía de Can Santpere.

Ca n’Ametller: masía construida entre los siglos XIII i XV. Tiene una capilla que data del s. XVIII, dedicada a Sant Josep.

[EN]

PATHS OF THE SUMMIT OF CASTELLAR DEL VALLÈS

Plain itinerary that allows to know the most important agricultural area of Castellar. It can be done on foot or by bicycle. It passes near several masies, which will allow us to observe some examples of the wide diversity of ornamental elements -styles ranging from Romanesque and Gothic to Art Nouveau or Eclectic art, and the architectural evolution that have suffered over time.

We highlight the mill wheels Can Santpere (15th century), the carving of Sant Pere d’Ullastre or La Masia de Can Casamada, where you can buy ‘ganxet’ French beans bearing an indication of regional origin. The tour also brings us closer to the spring of Can Casamada.

The itinerary begins in Plaça Catalunya, next to the raft where it stands the sculpture of Joan Coderch. This sculpture represents a whale captured by three boats and symbolizes the defence of animals in danger of extinction.

We go north by the Ronda de Levante to the roundabout where is the sculpture of the Dona Acollidora, which represents the figure of a naked woman who welcomes all who arrive to the municipality by this way. At this point we will take the Carrer del Serrat del Vent, which goes up in the direction of the cemetery.

Shortly before arriving, we leave the road and go down the track that goes by the left side of the funeral home. We continue straight on along the main track without turning on any of the roads that go to the right and left until we arrive to Can Mariner. The track goes in a pine forest, south direction and, without leaving it, we will come to a junction where it rises, majestic, the holm oak of Ca n’Ametller.

This point is the confluence of ancient livestock roads; the one on the left comes from Polinyà. We go to the right until the next crossing, which we take to the right to pass before Ca n’Ametller, masia of the 15th century.

On the horizon it is silhouetted the profile of the mountain range of Sant Llorenç del Munt. The path crosses a torrent known as Safareigs de Ca n’Ametller and it heads for gently among the fields. We continue straight on by a couple of crossroads to arrive to one with a T-shape that we take to the left in the direction of Can Santpere, where it stands out the Romanesque chapel of Sant Pere d’Ullastre, of a single nave covered with a barrel vault and three semi-circular apses with the shape of a cross. It receives the name of Ullastre, a variety of olive tree in Mediterranean regions. A track to the left goes toward Can Casamada, a masia of the 13th century that we border.

After a curve we will enter into a beautiful oak grove, on the left, where a narrow path will allow us to arrive to the hidden spring of Casamada. We go back to the crossroads where it comes the way of Ca n’Ametller. Now we continue straight ahead to the village where we arrived after crossing the torrent of Colobrers and the leisure area. The ronda de Levante will return us back to Plaça Catalunya, the point where we have started the journey.

DON´T MISS…

Source of Casamada: non-potable water supply, it is hidden in a beautiful oak grove.

Sant Pere d’Ullastre: is a Romanesque rural chapel of the 12th century, which is linked to the masia Can Santpere.

Ca n’Ametller: masia built between the 13th and 15th centuries. It has a chapel dating from the 18th century, dedicated to Sant Josep.

SUGGESTIONS

The source of Casamada and the leisure area of the spring of Colobrers have a suitable play area and picnic.

[FR]

CHEMINS VERS LES SOMMET DE CASTELLAR DEL VALLÈS

Itinéraire plat qui permet de découvrir la zone agricole la plus importante de Castellar. Vous pouvez réaliser l’excursion à pied ou en vélo. Le circuit passe dans les environs de différentes masies qui vous permettront d’observer quelques exemples de la grande diversité d’éléments ornementaux, de styles variés allant de l’art roman et gothique à l’art moderniste et éclectique ainsi que de l’évolution architectonique qu’ils ont connu au fil du temps.

Soulignons les roues du moulin de Can Santpere (XVème s.), la gravure de Sant Pere d’Ullastre o la masia de Can Casamada, où vous pourrez vous procurer des haricots “del ganxet” d’appellation d’origine contrôlée. L’excursion vous mènera également à la source de Can Casamada.

L’itinéraire commence sur la Plaça Catalunya, à proximité du bassin où s’élève la sculpture de l’autochtone Joan Coderch. Cette sculpture représente une baleine capturée par trois navires et symbolise la défense des animaux menacés d’extinction.

Partez en direction Nord sur la ronda de Llevant jusqu’au rond-point sur lequel se trouve la sculpture de la Dona Acollidora, qui représente la silhouette d’une femme nue qui donne la bienvenue à tous ceux qui arrivent dans la commune par ce chemin. À ce point, renez la rue Carrer del Serrat del Vent, qui monte en direction du cimetière.

Un peu avant d’y arriver, abandonnez le béton et prenez la piste qui part sur le côté gauche du funérarium. Continuez tout droit sur la piste principale sans dévier sur aucun des chemins qui partent à droite et à gauche, jusqu’à arriver à Can Mariner. La piste pénètrera une pinède, prenez alors en direction du Sud et, en continuant votre chemin, vous arriverez à un croisement où s’élève le majestueux chêne vert de Ca n’Ametller.

Ce point est la confluence d’anciens chemins d’élevage, celui de gauche vient de Polinyà. Prenez à droite jusqu’au prochain croisement où vous prendrez à droite pour passer devant Ca n’Ametller, une masia du XVème siècle.

À l’horizon, vous pourrez admirer la silhouette du Massif de Sant Llorenç del Munt. Le chemin traverse un torrent connu sous le nom de Safareigs de Ca n’Ametller et s’engage doucement entre les champs. Continuez tout droit à deux croisements pour arriver à une forme en T et prenez à gauche en direction de Can Santpere, où se trouve la Chappelle de Sant Pere d’Ullastre, romane, ayant une nef couverte d’une voûte en berceau et de trois absides en forme de croix. Elle a reçu le nom d’Ullastre, une variété d’olivier propre aux régions méditerranéenne. Une piste part sur la gauche vers Can Casamada, une masia du XIIIème siècle que vous longerez.

Après un virage, vous pénètrerez une magnifie chênaie, sur la gauche, où un sentier vous permettra d’arriver à la source cachée de Casamada. Retournez en arrière jusqu’au croisement pour arriver au chemin de Ca n’Ametller. Continuez ensuite tout droit en directement du village que vous atteindrez après avoir traversé le torrent de Colobrers et l’espace récréatif. La ronda de Llevant vous conduira à nouveau sur la Plaça Catalunya, point de départ de votre excursion.

NE MANQUEZ PAS…

Source de Casamada : d’eau non potable, elle est cachée dans une magnifique chênaie.

Sant Pere d’Ullastre : c’est une chapelle rurale romane du XIIème siècle qui est unie à la masia de Can Santpere.

Ca n’Ametller : masia construite entre les XIIIème et XVème siècles. Elle possède une chapelle qui elle date du XVIIIème siècle, dédiée à Sant Josep.

SUGGESTIONS

La source de Casamada et l’espace récréatif du torrent de Colobrers disposent d’aires de jeux et de pique-nique.

• andreuillu Jan 5, 2022

Molt ben explicat, moltes gràcies