Photo of33-Bayender valley and Mordo river-hasanyurdi رشته کوه سهند33 دره بایندر از پای جنوبی کمال و دمیرلی تا پای غربی جام در حسن یوردی Photo of33-Bayender valley and Mordo river-hasanyurdi رشته کوه سهند33 دره بایندر از پای جنوبی کمال و دمیرلی تا پای غربی جام در حسن یوردی Photo of33-Bayender valley and Mordo river-hasanyurdi رشته کوه سهند33 دره بایندر از پای جنوبی کمال و دمیرلی تا پای غربی جام در حسن یوردی

September 18, 2020
September 2020

near Nūjeh Deh-e Kūh, East Azerbaijan (Iran)

Bayender valley is followed from south of kamal_damirli ridg summits and is ended in the Hasan yurdi area in the west of sahand-jam summits and we tracked this rout with 12 kilometres via 11 hours. The nice valley with mordo chay all over the valley with a lot of springs.

رودخانه ای خروشان و زلال بنام "موردو" یا "مردق" در طول سال زینت بخش دره سبز بایندور است که از پای جنوبی خط الراس قله دمیرلی - کمال تا پای غربی قلل جام-سهند ادامه دارد. دره بینهایت زیباست با صدها چشمه که به هم پیوسته و رود زیبای زلال موردو را تا حسن یوردی ادامه دارد و با گذر از غرب قله جام-سهند و با گذر از کرده ده تا مراغه و نهایتا دریاچه ارومیه به طول 35 کیلومتر ادامه دارد.

پیمایش این مسیر برای من برای اولین بار بود که به توصیه استادم جناب رشیدفر از همنوردان فعال مراغه انتخاب کردم ولی به یقین اخرین بار نخواهد بود .

مسیر پیمایش از پیست اسکی سهند شروع شده و با گذر از پایین ترین نقطه خط الراس کمال-دمیرلی و با 11 ساعت و 24 کیلومتر رفت و برگشت و 1100 متر ارتفاع صعود شده کارنامه این برنامه یکروزه و کمی طولانی را تشکیل میدهد.

گر چه کم آبترین زمان و در اخرین روز شهریور ما این مسیر را رفتیم ولی بجز زمستان هر فصلی مناسب این پیمایش است.

ایکاش تمام دوستانم نیز میبودند که بدلیل اپیدمی کووید 19 مجبور شدیم بطور انفرادی با ماشین شخصی برای سه نفر برنامه ترتیب دهیم.
تمام مسیر دره سراسر پر چشمه است.

رود خانه موردو با شیب 7 درجه پس از طی 10 کیلومتر پس از حسن یوردی پای قله سهند را از سمت غرب دور زده و به موازات صوفی چای تا مراغه ادامه دارد. از پای خط الراس کمال-دمیرلی تا مراغه صدها چشمه و رودخانه فرعی رفته رفته حجم این رودخانه را افزایش داده و نهایتا در جنوب مراغه به سمت غرب منحرف میشود . پدیده ای نادر و به نهایت زیبا.

water

hasan yurdi

بایندور

water

دره بایندور

تقاطع شاهیوردی

• Photo of Aliriza Rashidfar
    Aliriza Rashidfar Sep 22, 2020

سلام. استاد عزیز امیدوارم خوش گذشته باشد. منطقه ی سهند بهشتی است که با هیچ جای دیگر قابل مقایسه نیست. تعداد چشمه ها و حجم آبی که از آن فوران می کند حیرت آور است. در تمام کوههای دیگر شما باید با دقت و زحمت یک چشمه پیدا کنید ولی اینجا قدم به قدم رحمت الهی جاری است. در یک کلام سهند بیشتر از آنچه را که گرفته است می بخشد!