آی قلعه به آهار باهار (1403.03.11) / Āy Qal‘eh to Āhār bāhār

Photo ofآی قلعه به آهار باهار (1403.03.11) / Āy Qal‘eh to Āhār bāhār Photo ofآی قلعه به آهار باهار (1403.03.11) / Āy Qal‘eh to Āhār bāhār Photo ofآی قلعه به آهار باهار (1403.03.11) / Āy Qal‘eh to Āhār bāhār

May 31, 2024
May 2024

near Āy Qal‘eh, Ardabil Province (Iran)

و اما امروز هفته دوم خردادماه …
تصمیم بر آن شد سری بزنیم به ییلاقات مرزی استان های اردبیل و گیلان و مسیر روستای آی قلعه بسمت آهار باهار را برای این منظور برنامه ریزی کرده و اجرا نمودیم
روستای آی قلعه که با نام آهو قلعه نیز ازش اسم میبرند روستای بسیار محروم با تعداد خانوار محدودی است که در ارتفاعات هیر و کرگان قرار گرفته و بعد از روستای دمدمه به آنجا خواهید رسید
طبق معمول صبح اول وقت از روستا شروع به حرکت کرده و بسمت ییلاق طوئل که اولین مکان بازدیدمان بود براه افتادیم
کل مسافت این مسیر لوپ 16 کیلومتر است و دارای حدودا 500 متر هم ارتفاع میباشد که در سه مقطع صعود گردیده و دوباره فرود می آیید تا نهایتا به محل شروع برنامه در روستای آی قلعه برسید که تقریبا در مدت زمان 4 ساعت مفید میتوانید این مسیر را پیموده و به اتمام برسانید
جذابیت منحصر بفردی که این مسیر و کلا ییلاقات مرزی این مناطق دارا هستند مخصوصا در این فصل از سال وجود گلهای با تنوع زیاد و طراوت مراتع و چمنزارها و مهمتر از همه آب و هوای خنک و معتدل بواسطه خط الراس بودن این مناطق است که هر ساله علاوه بر کشاندن عشایر شمالی به این ییلاقات برای چراندن دام و طیور ، کوهنوردان و خانواده های زیادی را برای دیدن این زیباییها به اینجا میکشاند
لازم به توضیح است که الان دیگر تقریبا همه این ییلاقها با جاده خاکی همواری بهم مرتبط هستند و حتی سواریها هم میتوانند براحتی تردد کنند و به همه جا سر بزنند که قبلا اینطور نبود و فقط با پای پیاده امکان دیدن این ییلاق ها فراهم بود برای همین تا حدودی از جذابیت و بکر بودن این مناطق کاسته شده و همواره در پس و پیش شما ماشین یا موتورسیکلتی در حال عبور است
رسیدیم به بالا دست ییلاق زیبای طوئل که دام های زیادی دارند و در منطقه زیبایی اسمان دارند که از مجاورت و ارتفاعات ییلاقشان میتوان دریای خزر و تعدادی از شهرهای ساحلی را مشاهده کرد
ما داخل محدوده ییلاق نشدیم چون قرار بود بسمت آهار باهار برویم و از بغل چشمه جوشان و زلال قوشا بولاغ بسمت راست حرکت کرده و ادامه مسیر دادیم
در ادامه مسیر با گذر از ییلاق های کته چول ، دزده چول ، آترحماری و گلین داشی میرسیم به منطقه آهار باهار که هدف اصلی از پیمایش این مسیر بود
عرض کردم که آنقدر تردد با ماشین های آفرود و سواری های مختلف صورت گرفته که اینجا هم دیگر مثل قبل چنگی به دل نمیزند و راههای خاکی فرعی و متعدد واقعا جذابیت و چمنزارها و طراوت اینجا را کاسته اند و جز در مناطقی اندک نمیتوانید آن طراوت و زیباییهای بکر سالیان قبل را مشاهده کنید
همه کلبه های چوبی و چادرهای قدیم عشایر جای خود را به آهن آلات سرد و سنگین و خانه های شهری داده اند و کم کم ییلاق ها تبدیل به روستاهایی شدند که بعید نیست در آینده ای نه چندان دور از امکاناتی مانند برق و گاز و حتی آب روستایی بهره مند گردند
بهر حال با توقف کنار نهر آبی که اطرافش چمنزار زیبایی قرار داشت استراحتی مختصر نموده و بعد از گرفتن چند تا عکس یادگاری بسمت روستای آی قله حرکت کردیم
حدود یک ساعت بعد در روستا و محل پارک خودرو ها بودیم و برنامه را خاتمه داده و بسمت اردبیل براه افتادیم

And today, the second week of June...
It was decided to visit the border villages of Ardabil and Gilan provinces and we planned and executed the route of Ai Qala village towards Ahar Bahar for this purpose.
The village of Ai Qala, which is also called Aho Qala, is a very poor village with a limited number of households located in the heights of Hir and Kergan, and you will reach there after the village of Damdame.
As usual, we started to move from the village first thing in the morning and headed towards Tuel's villa, which was the first place we visited.
The total distance of this loop route is 16 km and it has a height of about 500 meters, which is climbed in three sections and you descend again until you finally reach the starting point of the program in the village of Ai Qala, where you can complete this route in about 4 hours. Walk and finish
The unique charm of this route and the border summers of these areas, especially in this season of the year, is the existence of a wide variety of flowers and freshness of pastures and meadows, and most importantly, the cool and moderate climate due to the ridge of these areas, which every year In addition to drawing northern nomads to these pastures to graze livestock and poultry, it also draws many mountaineers and families to see these beauties.
It is necessary to explain that now almost all these bungalows are connected by a smooth dirt road and even riders can easily travel and visit everywhere, which was not the case before and it was only possible to see these bungalows on foot. The charm and virginity of these areas has been reduced to some extent and there is always a car or motorcycle passing behind and in front of you.
We arrived at the top of the beautiful Tuel villa, which has many livestock and has a beautiful sky in the area, from the vicinity and height of the villa, you can see the Caspian Sea and a number of coastal cities.
We didn't enter the summer camp area because we were supposed to go towards Ahar Bahar, and we moved to the right by the side of the Joshan spring and Zalal Ghosha Bolagh and continued on our way.
In the continuation of the route, we will pass through Kete Chol, Dozde Chol, Atrahmari and Glin Dashi summer cottages and reach the Ahar Bahar area, which was the main purpose of this route.
I said that there has been so much traffic with off-road vehicles and different types of rides that it doesn't feel like it used to, and the numerous secondary dirt roads have really reduced the charm, meadows, and freshness here, and except in a few areas, you can't find that freshness and See the pristine beauty of previous years
All the old wooden huts and tents of the nomads have given way to cold and heavy irons and urban houses, and little by little, the summerhouses have become villages, which are not likely to have facilities such as electricity, gas, and even water in the not-too-distant future. Villagers will benefit
Anyway, by stopping by the blue stream surrounded by a beautiful meadow, we took a short rest and after taking some souvenir photos, we moved towards the village of Ai Qale.
About an hour later, we were in the village and the car park, and we finished the program and started walking towards Ardabil

گردش به چپ

اینجا دو راهی مسیر رفت و برگشت هست که باید در موقع رفت با گردش به سمت چپ به سوی جاده خاکی ادامه مسیر بدهیم

جاده خاکی

جاده خاکی برای دسترسی عشایر به ییلاقهای مرزی استان های اردبیل و گیلان این جاده خاکی ییلاقهای بسیاری را به هم متصل میکند از جمله طوئل ، آهار باهار ، کته چول ، برزیبر و .... که نا دکل کوهسنگر و تیفیه ادامه دارند

PictographFlora Altitude 8,225 ft

دشت گل

دشتی پر از گلهای زیبا و رنگارنگ که مناظر منحصر بفردی را خلق کرده اند

قوشا بولاغ

چشمه زلال و پر آبی که نزدیکی ییلاق توئل قرار دارد و با اسم قوشا بولاغ شناخته میشود

دورنمای ییلاق طوئل

دور نمایی از ییلاق سرسبز و بزرگ توئل

ییلاق کته چول

ییلاق بعدی کته چول نام دارد و هنوز در این موقع از سال عشایر منطقه کامل در ییلاق ساکن نشده اند و مشغول فراهم کردن مقدمات کوچ و سکونت خود هستند

دو راهی ییلاق آترحماری

اینجا دو راهی هست که سمت چپ به ییلاق آترحماری میرود و مسیر سمت راست به طرف آهار باهار

چشمه ای در ییلاقی بنام دزده چول که قابل شرب بوده و تمییز میباشد

چشمه بسیار زلال و گوارا که در یک فضای بسیار سرسبز و خوش منظره جا خوش کرده و برای رسیدن به این چشمه باید از جاده خاکی خارج شده و بطرف این چشمه حرکت کنید

صبحانه و استراحت

محلی که برای استراحت و صرف صبحانه اتراق کردیم که در نزدیکی ییلاق گلین داشی و روبروی چشمه آب معدنی گلین داشی با اسم قره بولاغ قرار گرفته است

آهار باهار

ییلاق آهار باهار که هدف اصلی از پیمایش این مسیر بود و هنوز در این فصل از سال خالی از عشایر هست

منظره زیبا

منظره بسیار عالی و زیبا پر از گلهای بسیار و نهر آب جاری از میان چمنزار سرسبز

دو راهی هیر و آی قلعه

اینجا دو راهی هست که مسیر سمت چپی بطرف کیسالا و هیر منتهی میشود و با گردش به سمت راست و رو به بالا بطرف آی قلعه خواهید رسید

نزدیکی روستا

نزدیکی روستای آی قلعه

روستای آی قلعه

روستای آی قلعه یا همون آهو قلعه که تعداد خانوار محدود و کمی دارد و چندان هم آباد نیست و در واقع محروم است

پایان

پایان برنامه امروز بهمراه همنوردان عزیز

• Photo of Axar group
    Axar group Jun 6, 2024

و دوباره برنامه دیگری در رکاب همنوردان دوستداشتنی و عزیز گروه کوهنوردی آخار که در ثبت همه لحظات خوش سهم عمده ای دارند و قدردان همراهی و همنوردی جانانه شان هستم
    یاشاسین گروه آخار و عزیز یولداشلار
    ♥️♥️♥️🙏🙏🙏🌴🌴🌴

• Photo of Rezaebadollhzadeh
    Rezaebadollhzadeh Jun 6, 2024

ممنون از همنوردان عزیز که یکبار دیگر در کنارشان مسیر زیبا و جذابی را پیموده و خاطرات خوشی را مثل همیشه رقم زدیم
    😍😍😍😍

• Photo of Hoshyariesa
    Hoshyariesa Jun 6, 2024

یاشاسین منیم عزیز قارداشلاریم، ایشالا همیشه خوش اولاسوز و سلامت یاشیاسوز
    😍😍😍😍👏👏👏

• Photo of farnoosh.forughifard
    farnoosh.forughifard Jun 6, 2024

وای به به ، واقعا مناظر رویایی و بینظیری به اشتراک گذاشته اید، ایشالا همیشه در کنار هم روزهای خوشی را سپری کنید
    😍😍😍🌹🌹🌹👌👌👌

• Photo of Jamal.amani
    Jamal.amani Jun 6, 2024

همه ما این زیباییها و برنامه‌های جذاب و فراموش نشدنی را مدیون گروه آخار هستیم که همواره این روزهای ماندگار و بیادماندنی را برایمان رقم میزنند
    زنده باد گروه آخار
    💪💪💪♥️♥️♥️👏👏👏

• Photo of palocorto1
    palocorto1 Jun 8, 2024

Preciosa ruta circular de primavera con los prados cubiertos de flores. Gracias por compartirla con bellas imágenes del recorrido. Un abrazo, amigo!!!

• Photo of Mansur.Foroghifard

👌👌👌🌹🌹🌹

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Jun 9, 2024

Iran is a country with innumerable beauties, which prove and illustrate the truth of Mera Mahdi's claim and his friends every week.
    From afar, I am always with Akhar's wonderful team and I enjoy seeing your attractive pictures and routes

• Photo of Farhadforoghi15
    Farhadforoghi15 Jun 9, 2024

به به ، همیشه خوش باشید و سلامت، واقعا عالی هستید و فوق العاده، درود بر تیم قدرتمند آخار
    😍😍😍🌴🌴🌴

ماشالا گروه آخار ، همیشه سلامت یاشیاسوز ، چوخ گوزل و عالی 👏👏👏🥀🥀🥀

• Photo of Tetititu
    Tetititu Jun 10, 2024

Very good route. Very good photos and explanations. Congrats friend.

• Photo of chus59
    chus59 Jun 10, 2024

Very good route and beautiful pictures.
    Thanks for sharing.

• Photo of arash 0451
    arash 0451 Jun 12, 2024

سلام خسته نباشید به به عجب جایی رفتید ییلاق روستای ما هستش واقعا با این عکسا منو برید به ۳۰ سال پیش دمتون گرم افرین به این همه پشت کار

عالی

• Photo of arash 0451
    arash 0451 Jun 12, 2024

عکس پرو فایل من یکی از چشمه های همونجاست

• Photo of Joan i Dolors
    Joan i Dolors Jun 15, 2024

Magnífica ruta con buena compañía y bonitos parajes primaverales con unas magníficas fotografías.

Enhorabuena y gracias por compartir!
    ----------------
    مسیری باشکوه با همراهی خوب و مناظر زیبای بهاری با عکس های باشکوه. تبریک و تشکر برای اشتراک گذاری!

• Photo of Noruega7319
    Noruega7319 Jun 16, 2024

Fantástico recorrido habéis realizado, muy bonita ruta circular con gran reportaje fotográfico. Felicidades por la ruta.