De Girona a Els Angles i Puigcerdà travessant el massís del Canigó i més

2 days 4 hours 37 minutes
August 19, 2022
August 2022

near Girona, Catalunya (España)

Activitat de cicloturisme on caldrà, com a mínim, anar amb una gravel.

Girona - Maçanet de Cabrenys - Costoja - Prats de Molló - refugi Les Conques - collada de Roques Blanques - Pi - Ralleu - coll de la Creu - Les Angles - Puigcerdà

El pas del Fluvià per un gual a Vitert es curiós i fa una mica de drecera.

Altra ruta per arribar a Crespià a

De Lladó a Cistella es va per pista, la primera part, en baixada i amb molta pedra, després es continua per pistes mes 'normals' en bon estat.

La pujada al refugi des de Prats de Molló és considerable (+900m en 14km)

El refugi de Les Conques ha estat un molt bon punt per a fer el final d'etapa i he estat ben acollit.

Poc desprès de sortir del refugi s'acaba l'asfalt i comencen uns 23 km de pista de muntanya. La pujada fins al coll es dura però totalment factible. Del coll tirem avall seguint la pista (deixem a la dreta la que va a pla Guillem i Marialles) i sense cap dificultat, un cop s'acaba el pendent mes fort farem bastants km per un tram molt planer per molt bon terreny i agradables de fer que ens porten al coll de Mentet on trobem l'asfalt de nou.

Fortíssima baixada fins a Saorra (Sahorre) on faig un canvi, interessant, de vall per estalviar uns km de carretera nacional, el pas per Aituà (Aytua) es pot suavitzar anant per la carretera principal.

*** A Joncet intento passar pel poble per accedir a la nacional (l'accés 'oficial' em faria "recular") però em trobo que no hi accés a la carretera i he de fer un salt del mur de protecció (gens recomanable!), potser seria interessant anar fins La Bastide (el camí que surt de la gran corba abans d'arribar a creuar el riu està al mapa i es veu clar però hi havia cartell que no animava a passar-hi) des d'on si que hi ha sortida a la carretera principal i molt ben indicada.

Despistat faig petita volta inútil a Matamala, si es passa pel mig del poble s'arriba directament a la cruïlla que surt la carretera que va a Els Angles.

De Les Angles fins a Puigcerdà hi ha diverses rutes possibles jo vaig buscant la que penso que te menys trànsit però es difícil encertar-la. Per exemple d'Egat es pot baixar directament fins a Llívia però el tram Llívia-Puigcerdà per carretera no m'agrada tot i ser planer (segur que deu haver alguna pista alternativa que jo no conec), en canvi l'entrada a Puigcerdà per Rigolisa des d'Ur es molt tranquil•la (hi ha carrer enquitranat que evita el camí que ressegueix la sèquia i altre que va per l'altra banda)

Dades de la primera etapa
Segons compta km bici:137 km i 9:05 pedalant
Desnivell segons garmin +2913m i -1515m, però segons wikiloc +3152m (wikiloc sempre compta en excés?) i -1612 m, el refugi de Les Conques està a 1661m
Hores reals de marxa de 8.00 a 19:30, amb moltíssima xafogor i una mica perdut, he estat sense internet tot el mati fins arribar a França (error meu per excés de confiança 😡)

Dades de la segona etapa
89 km, dels que 23 per pista, +2153 m i -2400 m
En 12 hores en total, temps efectiu pedalant unes 7 hores però la pluja m'ha fet parar per 2 cops i m'ha anat molt be acabar l'etapa a Les Angles. A l'endemà en poc mes d'1hora arribaré a Puigcerdà.

Com es habitual en aquest tipus de rutes l'altimetria de wikiloc es aproximadament inexacta, totes les cotes dels wp tenen error de força metres.

Amb fotos i wp's al track de wikiloc amb ID 111102259

Per tornar a Girona més fàcilment i en una jornada es pot seguir...
que surt de La Molina però millor enllaçar-la dalt de la collada de Toses, per fer-ho cal sortir de Puigcerdà en direcció a Les Pareres, en arribar a l'ermita de St. Marc caldrà seguir recte i arribar fins Les Pareres i passant per Queixans i Urtx enllaçar directament amb l'N-260, la carretera fins la collada, per aquest costat, te poc trànsit(generalment) i es de molt bon fer.

L'ermita de St. Marc es troba, p.e., al km38,1 de la ruta...
https://www.wikiloc.com/bicycle-touring-trails/els-angles-puigcerda-masella-111070671 )
on també hi ha mes detalls de l'entrada a Puigcerdà