Tortellà Enduro: Santa Bàrbara de Pruneres i La Calma

Photo ofTortellà Enduro: Santa Bàrbara de Pruneres i La Calma Photo ofTortellà Enduro: Santa Bàrbara de Pruneres i La Calma Photo ofTortellà Enduro: Santa Bàrbara de Pruneres i La Calma

November 3, 2022
November 2022

near Tortellà, Catalunya (España)

Gran ruta endurera amb 2 bones baixades, passos tècnics de roques i pedres, però alternat amb trams molt disfrutons i força floweros. Les 2 pujades tenen algun tram a peu degut a parts de corriol amb pedres i roques...I qui avisa no es traidor, els últims 400 m, arrossegant la burra amunt, de la segona pujada es una petita matada però val la pena...

Sortirem de Tortellà (285 m. d'alçada) i anirem per pistes fins al Pont de Llierca, un pont de pedra amb una bona alçada que data del segle XIV.
A continuació, començarem la primera pujada que ens portarà fins a Santa Bàrbara de Pruneres, alternant pista i corriols, aquests amb alguns trams de pedres i roques, amb més d'un punt on caldrà baixar de la bici, tot i així, amb un xic de tècnica i triant la millor traçada són ciclables en un 85%.

Abans d'arribar a Santa Bàrbara de Pruneres (725 m.), en un barranc proper, he flipat en veure un helicòpter de bombers volant molt baix i des del qual es despenjava, amb un cable, un bomber, no se si per rescatar a algú o estaven fent pràctiques.

Des de Santa Bàrbara comença el primer corriol de baixada, són uns 3'6 kms d'un divertit sender que, en la majoria del seu recorregut, anirem empalmant trams ràpids amb diversos trams floweros i algun que altre pas de pedres i roca. Cap al final, la cosa es complica una mica, ja que apareixen moltes més pedres, vàries lloses de roca i alguns escalons complicats.

Un cop a baix, travessarem el riu Llierca i sortirem davant mateix del poblet de Sadernes (300 m.).
Des d'aquí pujarem al pic de La Calma (1070 m.), ho farem per una pista en molt bones condicions d'uns 10 kms i 770 m. de desnivell fins que...
...s'acaba la pista i comença un corriol de merda, pedregós, bastant brut i que, primer en 1 km de baixada, el qual l'he fet quasi tota a peu, s'arriba a un pla amb una intersecció de 3 corriols.
Dos baixen i un puja... sabeu quin toca agafar no? 🤣
Doncs si, el que puja... i puja que flipes, 100 m. de desnivell en 400 metres de distància, tenia feina a pujar tot i el mode Walk...
Això si, el tram final, vorejant una cinglera de pedra blanca, amb unes vistes impressionants de tota la Garrotxa, fan que se't oblidi el patiment...
Des d'aqui iniciarem la segona i ultima baixada del dia, té de tot i es pot dividir en 3 trams diferents:

1- Des de La Calma (1070 m.) fins a l'ermita de Sant Miquel de Monteia (820 m.)
És un corriol de 1'3kms, amb un primer tram ràpid i flowero que, a meitat de recorregut, es reconverteix en un tram força feixuc, amb parts molt tècniques de roques i escalons. Passat aquesta part, torna a ser més ciclable i divertit, però una mica més tècnic (pedres i roques) que el primer tram de corriol.

2-Des de Sant Miquel (820 m.)ens espera un corriol planer amb algun puja/baixa, força maco de 1'2 kms que ens deixarà en un altra intersecció de corriols (800 m.).

3- Des d'aquesta intersecció (800 m.), jo he baixat pel sender de la dreta. No sé com serà l'altre, però aquest és... Antològic, FLOW del guapo en 2 kms de sender que té de tot, bones baixades, corbes en esses, trams de pedres, ple de tobogans, escalons de roca, trams molt ràpids... Només al final hi ha un parell de trams complicats de roca. Sortirem a una pedrera abandonada (425 m.)

Finalment, d'aquí a Tortellà, tot baixada per pistes ràpides.