Photo ofLa Salut - Rocallarga pel Coll, la Rovira i el coll de Rajols - Rupit - Puig de la Bastida - La Salut per Castellet i Condreu Photo ofLa Salut - Rocallarga pel Coll, la Rovira i el coll de Rajols - Rupit - Puig de la Bastida - La Salut per Castellet i Condreu Photo ofLa Salut - Rocallarga pel Coll, la Rovira i el coll de Rajols - Rupit - Puig de la Bastida - La Salut per Castellet i Condreu

January 31, 2024
January 2024

near Sant Feliu de Pallerols, Catalunya (España)

Ruta circular, 1/5 aproximadament asfaltada/emporlanada, 4/5 per pistes i corriols. No té un desnivell exagerat ni és molt llarga, però està etiquetada com a difícil per la quantitat de vegades que ha calgut baixar de la bici.

Sortida del santuari de La Salut un matí amb molta inversió tèrmica, gèlid a les valls, però amb temperatura sobre 0 a les muntanyes. Collet de l'Arç i pista fàcil passant pel cantó de l'estany del Coll. Quan s'arriba a la carretera de Falgars d'en Bas es pren en direcció a la Devesa durant un mig quilòmetre, on es pren a l'esquerra, passat el coll de Pruit, la pista que passant per la Rovira i els prats de Pruit porta dins la carretera de la Vall d'en Bas a Roda de Ter.

Se segueix la carretera fins el quilòmetre 30. Allà es pren la pista que surt just a la paret del mas la Fàbrega, primer força brut, i que es va tornant cada vegada de més bon fer, fins enllaçar amb la carretera asfaltada de l'Avenc de Tavertet, sota el mas El Perer.

Al cap de mig quilòmetre, poc després del rètol del camí de pujada al coll de Rajols, surt la pista a l'esquerra que puja fins el puig de Cortils i Rocallarga. És una pista de mal fer, sobretot al començament, amb roderes molt profundes i plenes de fulles, on és una mica perillós circular per les crestes. Cal baixar de la bici sovint. A mesura que es va guanyant altura la pista és més bona. Just abans d'arribar a la zona de prats de dalt, preciosos, un pas on cal passar la bici per damunt la tanca.

Es segueix fent camí pels prats. Es passa pel collet de Rajols, i s'arriba dalt del Puig de Cortils, a tocar els 1.190 metres, el sostre de la ruta. De seguida, el gran faig, davant la balma de Cortils, i 200 metres més avall, Rocallarga, l'objectiu de la ruta. S'hi veu la carretera de Tavertet a sota, els miradors del Silenci i del Pla Boixer... i més enllà, un mar de boira que inunda tota la plana de Vic. Molt més enllà, s'hi veu fins i tot Montserrat. A l'altra banda, el Pirineu i la figura inconfusible del Pedraforca. Una vista fantàstica, sense dubte.

Després de Rocallarga, baixada amb la bici al cantó un tros molt dolent pel camí de l'Avenc de Tavertet. Abans d'arribar al Puig de la Creu es pren la pista, força bruta, que surt després d'una tanca metàl·lica i que passa entre Rocallarga i la carrerera de Tavertet, en direcció a Rajols. Poc abans d'arribar-hi es baixa fins la carretera asfaltada.

Pocs metres després de Rajols surt la pista que porta a Rupit, la BTT4. Aquí també cal baixar de la bici algunes vegades degut als desnivells. Quan s'arriba al camí de Rupit a Sau es pren en direcció al mirador del Soler, una bona vista de Rupit.

Tot seguit es travessa la riera de Rupit pel pont nou dels Tres Ulls, i s'entra al poble per prendre la pista que puja a Santa Llúcia. Se segueix fins Can Cames, es passa la tanca i després duna pujada d'uns 400 metres es pren la pista que surt a la dreta i que porta fins davant del puig del castell de la Bastida, o de l'Envestida que diuen per aquí. Se segueix pel corriol ran de precipici per tornar a empalmar amb la pista que s'ha deixat després de Can Cames, i que quan s'arriba al Pla de Caselliques es deixa per prendre la pista que, paral·lela a la riera de Gravet, porta fins el trencant de Castellet.

Després de Castellet, pista fins el Coll de Condreu, passant per Susqueda, sempre amb el Far davant. Segueixen les vistes impressionants.

Després del Coll de Condreu, un quilòmetre i mig de baixada per carretera d'Olot fins el trencant de la Salut. I del trencant, últim quilòmetre en pujada fins el Santuari.

La ruta és molt, molt maca. Les vistes des de Rocallarga, els prats de Cortils, les pistes ran de penya-segat... Llàstima haver de pujar i baixar tantes vegades per obrir i tancar tanques i filats, i sobretot els trossos dolents de pujada i baixada de Rocallarga.

Balma de Cortils

Photo ofRocallarga. Vista de la plana de Vic sota la boira Photo ofRocallarga. Vista de la plana de Vic sota la boira Photo ofRocallarga. Vista de la plana de Vic sota la boira