Travessa Vallter-Núria-Queralbs

June 19, 2019
June 2019

•   5 2 Reviews

near Setcases, Catalunya (España)

Clàssica travessa d'alta muntanya entre Vallter i Queralbs passant per Núria.
Aquesta ruta feta amb una e-bike és preciosa i molt ciclable (entre Vallter i Núria quasi un 100%).
Sortim de l'aparcament de l'estació d'esquí de Vallter 2000 i per una pista força dreta anem a buscar el corriol que ens porta a la base del Coll de la Marrana (2529 m.). La pujada a aquesta àmplia collada es fa pel camí que puja per l'esquerra que és ciclable fins el coll.
Passat aquest coll es devalla cap a l'alta coma del riu Fresser que neix per aquests tocoms. Per una àmplia zona de prats alpins el camí, molt fressat, va guanyant alçada fins arribar a la raconada on hi ha la curiosa barraca de Tirapits. Es tracta d'un petit refugi fet de pedra. Quan hi hem passat la porta estava encallada amb una pedra i no es podia obrir. Per tant, no refiar-se de la seva utilització. Darrera hi ha un reemisor amb botons de SOS.
Des de la barraca un ben marcat corriol puja fent una gran diagonal fins assolir el Coll de Tirapits (2783 m.). Si agafeu el camí de més amunt pujareu pedalant fins el coll.
Un cop assolit el coll de Tirapits el marcat sender ja puja molt més suau fins arribar al proper Coll de la Vaca (2793 m.) Us recomano que us hi atureu i contempleu la magnífica vista que es té del cercle lacustre de Carançà que ens queda als nostres peus per la vessant nord. El primer llac és l'estany Blau i quan hi hem passat encara estava mig glaçat. Els altres són, per ordre de proximitat, el Negre i el Gran.
Un cop contemplada aquesta magnífica vista el sender voreja per la vessant sud el Pic de la Vaca i baixa fins el Coll de Carançà (2723 m.). Tot seguit amb una curta pujada assolim el Pic de la Fosa del Gegant (2.808 m.), punt més alt de la ruta. La vista que podem contemplar és extraordinària. Fem una molt curta baixada i assolim sense cap problema el Coll de Noucreus (2795 m.) Des d'aquí ja albirem al fons de la vall el conjunt d'edificacions del Santuari de Núria.
Des de aquest coll comença un sender força pedregós i amb un pendent força pronunciat que baixa fent diferents llaçades fins anar a buscar la zona de prats a la base de la Coma de Noucreus. Baixarem per la Coma de les Molleres i pel pont de l'Escudé (una mica malmès) creuarem el riu de les Molleres i aviat trobarem una pista que en pocs minuts es portarà fins al Santuari de Núria.
Des de Vallter fins a Núria he consumit el 50% d'una bateria de 500 w.
Des de Núria hem baixat cap a Queralbs pel camí vell que segueix l'engorjat del riu de Núria. No és massa aconsellable ja que hi ha molts trams que no són ciclables.
Quan s'arriba a l'indret del Salt del Sastre el camí es bifurca i es pot baixar pel Pont de Cremal o bé per la pista que va paral·lela a la via del cremallera pel túnel del Roc del Dui.
Recomano baixar per aquesta segona opció. Per arribar-hi caldrà creuar el riu pen un pont sota mateix del Salt del Sastre i pujar uns quants graons fins arribar a l'inici de la pista.
Més avall caldrà travessar un túnel força llarg però com que és ben recte sempre tenim la llum de la sortida (si es porta llum molt millor).
Finalment arribem a Queralbs sense més complicacions.
Recomano fer una visita a la bonica església romànica de Sant Jaume d'aquesta població.
En definitiva, una ruta d'alta muntanya que amb una e-bike es fa força bé, sempre que es tingui una preparació física adequada.
Al tractar-se d'un itinerari d'alçada cal tenir en compte el factor meteo atès que unes condiciones climatològiques adverses poden complicar i fins hi tot fer perillosa aquesta ruta.
Si us agrada l'ambient d'alta muntanya, aquesta és una magnífica excursió (sempre que aneu amb una e-bike).

• Photo of Erik MAYOL GANDOU
    Erik MAYOL GANDOU Aug 1, 2019

Gran ruta !!!

• Photo of Ivan Beà_
    Ivan Beà_ Aug 23, 2020

molt bona ruta, espectacular.
    Molts trossos a peu (jo vaig amb BTT normal, però els companys amb e-bike també han hagut d'empényer)

• Photo of Joan Bueno *GOOD*
    Joan Bueno *GOOD* May 15, 2022

Hola Jaume, en vistes que de Nuria cap a Queralbs el cami es molt complicat, hi ha la posibilitat de remontar desde Núria i desfer el camí fins a Vallter?

• Photo of Jaume FS
    Jaume FS May 15, 2022

Hola Joan.
    Impossible. La baixada del coll de Noucreus no és possible de pujada.