Maastricht-Voeren-Haccourt-Eben Emael-Maastricht 91 km

Photo ofMaastricht-Voeren-Haccourt-Eben Emael-Maastricht 91 km Photo ofMaastricht-Voeren-Haccourt-Eben Emael-Maastricht 91 km Photo ofMaastricht-Voeren-Haccourt-Eben Emael-Maastricht 91 km

May 22, 2018
April 2018

near Sint Pieter, Limburg (Nederland)

Viewed 2009 times, downloaded 24 times

Leuke fietstocht in en ten zuiden van Maastricht. Je beklimt diverse heuveltjes vanuit het Maasdal en het Jekerdal en maakt diverse lussen waardoor je een afwisselende fietstocht krijgt, maar toch niet ver weg bent van Maastricht. De tocht begint op de parkeerplaats op de Sint Pietersberg. Het is hier wel betaald parkeren sinds kort, hoewel het mee valt als je vroeg begint op zondag. In het dichtbij gelegen Kanne of Sint Pieter Boven kun je bijvoorbeeld nog gratis parkeren. Fietstocht geschikt voor de racefiets.
Vanaf het startpunt rijd je naar het prachtige uitzichtpunt bij de ENCI mergelgroeve. Je daalt af naar Sint Pieter Boven en rijdt naar het Vrijthof en door naar de Markt. Hier was tijdens mijn tocht de voorstelling van de ploegen voor de Amstel Gold Race… Je kruist de Sint Servaasbrug en rijdt langs de Maas naar het zuiden. Bij Heugem buig je af richting Cadier en Keer, waar je naar een korte klim bent. Je daalt weer af (pas gevaarlijke bocht op het einde), en klimt richting Eckelrade. Je daalt weer af naar het Maasdal waar je een stukje op het populaire fietspad naar het zuiden rijdt, alvorens je de geleidelijke klim naar Sint Geertruid maakt. Vandaar gaat het naar Mesch waarbij je onderweg mooie uitzichten richting Voerstreek en Maasdal hebt. Beneden in Mesch neem je het fietspad naar ’s Gravenvoeren. Vanaf hier gaat het naar Moelingen vlak langs de grens en je kruist dan de A2 en de stuw over de Maas (je bent nu in Wallonië). Langs de Maas rijd je onder de spoorbrug door naar de plezierhaven en de sluis van Lixhe. Na een klein stukje slecht beton langs het Albertkanaal rijd je naar Haccourt en dan door naar de pittige klim over een drukke weg: Halembaye. Na afdaling naar het Jekerdal (Geer in het Frans) volg je een kort stukje fietspad alvorens de Montagne Saint Pierre te beklimmen. Je daalt af via een mooi uitzichtpunt naar Lanaye om langs het Albertkanaal naar de sluis bij Petit-Lanaye te rijden en dan verder langs het Albertkanaal naar Kanne. In Kanne kruis je het kanaal weer en beklim je de mooie bochten van de Zusserdel. Je daalt weer af naar Eben Emael en maakt een lus naar het fort Eben Emael. Opnieuw klim je uit het Jekerdal om deze bij Zichen weer af te dalen. Een stukje fietspad door het Jekerdal brengt je bij Wonck. Hier klim je voor de laatste keer uit het Jekerdal en rijd je door rollend platteland naar de brug bij Vroenhoven. Deze kruis je en je daalt weer af naar het Albertkanaal en fiets voor de laatste keer Kanne binnen. Via kasteel Neercanne rijd je terug naar het startpunt.
Horeca op veel plekken, o.a. bij het startpunt, in het centrum van Maastricht, in Kanne, bij fort Eben Emael en de brug bij Vroenhoven.

Albertkanaal

Je rijdt hier op het jaagpad langs het Albertkanaal wat hier door de Sint Pietersberg is heen gehakt. Vlak hiervoor is de sluis bij Petite-Lanaye, waar schepen afslaan richting Maastricht

Brug van Vroenhoven

Brug over het Albertkanaal

Fietspad Voerenweg

Populair fietspad door het Maasdal van Maastricht tot Mesch

Fietspad Voerdal

Mooi fietpad door het Voerdal tussen Mesch en 's Gravenvoeren

Fort Eben Emael

Fort Eben Emael is een fort gebruikt in de tweede wereldoorlog. Je vindt er tanks, een mooie horeca gelegenheid aan de Jeker en mooie natuur.

Grensweg

De Moelingerweg loopt hier vlak langs de grens

Kanne

Dorpje op de grens met Wallonië met brug over het Albertkanaal. Een weg met mooie bochten (Zusserdel) slingert je het dorp uit de eerste keer dat je Kanne inkomt.

Kasteel Neercanne

Mooi kasteel met de Jeker vlakbij

Keerestraat

Mooie weg richting Eckelrade met steile afdaling en geleidelijker klim

Markt

Uitzichtpunt Lixhe

Uitzichtpunt boven Lixhe richting brug over het Albertkanaal en het Maasdal

Uitzichtpunt mergelgroeve

Prachtig uitzichtpunt over de ENCI mergelgroeve