Fietsen langs de grenzen van Gennep

Photo ofFietsen langs de grenzen van Gennep Photo ofFietsen langs de grenzen van Gennep Photo ofFietsen langs de grenzen van Gennep

November 6, 2018
November 2018

near Gennep, Limburg (Nederland)

NB Deze route bevat onverharde paden. Deze zijn goed te berijden met een normale (elektrische) fiets en natuurlijk een mountainbike en cyclocross-fiets. Echter niet geschikt voor een racefiets.

Je start bij de grote rotonde, als je Gennep binnenkomt vanaf de rondweg N271, waar je ook de locomotief ziet staan. Er is hier ook een watertappunt.
Fiets van hier linksom de rotonde richting Oeffelt en ga vlak voor de Maasbrug rechts het paadje in. Hier even uitkijken, want het is een beetje smal.
Verder richting Heijen en de Stuwweg op langs de Maas, waar we na even linksaf gaan, waar Afferden (gemeente Bergen) begint. Steek de rijksweg over en verder door het Heijense bos, totdat je de Beltweg (richting Siebengewald) kruist en Duitsland inrijdt.
Dit stuk is niet echt spectaculair, maar het fietst wel lekker rustig op mooie autoluwe weggetjes. Je komt weer in Nederland (Ven Zelderheide) vlakbij de grensovergang, waar je links afgaat en iets verderop rechtsaf, totdat je op een onverhard pad terechtkomt (Grensweg). De naam zegt het al, je fietst hier eigenlijk op de Nederlands-Duitse grens, met aan de rechterhand het Reichswald (in de volksmond het "Pruiswald"). Na enige tijd gaat het wegdek over in asfalt en kom je uiteindelijk op de Zwarteweg, met op de hoek café-rest. De Diepen. Daar linksaf en na een paar honderd meter rechtsaf een fietspad in. Rechts kijk je dan tegen de Sint-Jansberg aan, onderdeel van de stuwwal die in de laatste ijstijd gevormd is. Via Milsbeek steek je de N271 weer over en rijd je langs recreatieplas De Grote Siep, op de grens met Plasmolen (gem. Mook en Middelaar).
Dan linksaf terug naar Milsbeek, waar je bij Theehuisje Milsbeek rechtsaf het fietspad volgt naar het Genneperhuis, een voormalig kasteel. Hiervan is niet veel meer over, maar het is wel een mooie plek door de ligging aan de Maas. Ook staat er een uitkijktoren en vlakbij ligt het punt waar de Niers uitmondt in de Maas.
Vanaf hier fiets je zo zoetjesaan weer richting Gennep, dat je binnengaat via de oude stadspoort. Vervolgens via de Markt (met het 400 jaar oude stadhuis) en een stukje langs de stadswallen terug naar het startpunt.