Cyklo Balt - k Baltskému moři a zpět (Česko-Německo-Polsko, 2021-08)

Photo ofCyklo Balt - k Baltskému moři a zpět (Česko-Německo-Polsko, 2021-08) Photo ofCyklo Balt - k Baltskému moři a zpět (Česko-Německo-Polsko, 2021-08) Photo ofCyklo Balt - k Baltskému moři a zpět (Česko-Německo-Polsko, 2021-08)

10 days 10 hours 32 minutes
August 21, 2021
August 2021

near Rousínov, Liberecký kraj (Czechia)

Trasa Cyklo Balt 2021 - z Lužických hor v Čechách k Baltskému moři a zpět, já a Pájina, srpen 2021. Cesta na kolech z Nové Huti - Svoru v Lužických horách přes Krompach a lázně Kurort Jonsdorf do Zittau, dále po Německo-Polské hranici podél řeky Nisy přes Ostritz, Görlitz, Bad Muskau a Forst do Ratzdorfu (nad Gubenem), kde se Nisa vlévá do Odry, a poté podél Odry přes Frankfurt a částečně přes Polsko do Kostrzyn nad Odrou až do Schwedt a Gartz. Tam přejezd do Polského Gryfino a dále do Štětína. Ze Štětína k Baltskému moři přes Goleniów a Wolin do kempu u Miedzyzdroje. Následovala kratčí etapa kolem pobřeží přes Swinoujscie do Ückeritz na ostrově Usedom v Německu a pak návrat přes Usedom, Anklam, Eggesin a přes kemp u jezera Parsteiner See zpět k Odře u Schwedt. Dále přibližně stenou cestou zpět až do Nové Huti.

Celkově 11 dní / etap jízdy na kole:
- vzdálenost 1250 km
- čas pohybu 3 dny, 10 hod a 40 minut
- průměrná rychlost 15.1 km/h
- nadmořská výška -5 až 588 m.n.m.
- nástup/výstup 14 220 m

msvantny Aug 22, 2021

První etapa cesty z Lužických hor na Balt. Začátek v Nové Huti u Svoru do Krompach a dlouhý sjezd přes Kurort Jonsdorf a Olbersdorf až do Zittau (Žitava), kde se cyklo stezka připojuje k řece Nise (Nysa, Neisse) a dále pokračuje po Německo-Polské hranici. Večer příjezd do kempu v Skerbersdorfu (Koupaliště a sportovní areál s možností stanování, bez obsluhy, platba 6 EUR za osobu do kasičky. K dispozici WC a sprcha, altánek s elektřinou a lavičky-stolky se stříškou. Je potřeba mít vlastní zásoby, v obci není prodejna ani hospoda)

Vzdálenost 125.91 km
    Minimální nadmořská výška 114 m
    Maximální nadmořská výška 587 m

msvantny Aug 23, 2021

Druhá etapa cesty z Lužických hor na Balt ze Skerbersdorfu do Aurith. Cesta z kempu v Skerbersdorfu se podél Lužické Nisy do Bad Muskaw - Mužakow a přes Forst, Guben a Ratzdorf, kde se Nisa vlévá do Odry. Kolem rozeklaných břehů Odry pak přes Eisenhüttenstadt až do kempu Radlerhof u Aurith. V této etapě se vyjíždí z Lužických lesů, většina cesty je v otevřené krajině nebo po náspu u řeky Lužické Nisy a dále pak Odry, případně u některého z jejich souběžných kanálů. Čistě Německá rovinatá trasa bez větších převýšení.

Kemp Radlerhof u města Aurith, Německo, hned vedle cyklostezky u řeky Odry. Relativně malý a drahý kemp (30 EUR za 2 osoby a stan, platba pouze hotově), ale skvěle situovaný a vybavený (kuchyňka, sprchy, WC, přístřešky, stánek s občerstvením) s příjemnou obsluhou.

Vzdálenost 116.95 km
    Minimální nadmořská výška 25 m
    Maximální nadmořská výška 144 m

msvantny Aug 23, 2021

Třetí etapa cesty z Lužických hor na Balt z Aurith do Radlershof u Gieshof. Cesta z kempu u Aurith vede podél Odry přes Frankfurt, kde jsme přejeli do Slubice a dále pokračovali po polské straně až do Kostrzyn nad Odra, kde jsme opět přejeli do Německa. Cyklostezky jsou tu významně horší, ale je skvělý výhled na Odru a pivo je významně levnější než v Německu. Za Küstrin-Kietz je skvělé občerstvení (s kempem) Fishbrötchen. Další převážně rovinatá německo-polská etapa v otevřené krajině nebo po náspu u řeky Odry nebo u souběžného kanálu. Po radě od "místních" jsme zamířili do "kempu" Radlershof u Gieshofu. Kemp tam nicméně žádný nebyl, pouze "hof", tedy restaurace a penzion na statku "U přísné paní" s lehce omezeným provozem. Restaurace je spíš zaměřená na hosty penzionu než na cyklisty. Paní vedoucí nás nicméně nechala přespat na louce u dvora (asi i proto, že nám cestu tam někdo hloupě poradil) s možností využití toalet a nákupu pití v restauraci (bez sprchy). Nouzové řešení, které nám pomohlo. Za stanování jsme nic neplatili, pivo bylo 🙂

Vzdálenost 96.56 km
    Minimální nadmořská výška 4 m
    Maximální nadmořská výška 70 m

msvantny Aug 23, 2021

Čtvrtá etapa cesty z Lužických hor na Balt z Radlershof u Gieshofu do Štětína. Cesta z Gieshof dále podél Odry, u Lunow jsme se odfdělili od cykloztezky, která se mírně odklání od řeky (byť ji z dálky pořád sleduje) a jeli jsme po cestě přímo na náspu. Krásné výhledy jsou zaplaceny horší kvalitou cesty, částečně po betonových panelech. Dojeli jsme až k mostu přes Odru do Krajniku, kde jsme si dal pivo a pokračovali zpět dále přes Schwedt do Gatz, za kterým jsme definitivně najeli do Polska. Přes Gryfino jsme po silnici (nebo chodnících ve městě) dojeli až do okrajové části Štětína (Szczecin) u jezera Male Dabie, kde je skvělý kemp u maríny.
    Opět převážně rovinatá německo-polská etapa v otevřené krajině nebo po náspu u řeky Odry nebo u souběžného kanálu. Po německých cyklotrasách super, v Polsku je na mapě značená cyklostezka většinou obyčejná silnice. Značení cyklostezky většinou a hlavně vedlejší cesty jsou dost strašné kvality, na hlavních cestách je zase docela velký provoz.

Velmi pěkný kemp v okrajové části Szczecin (Štětín, Polsko) u jezera Dabie. Solidní cena (asi 50 PLN, platit lze kartou), dobře vybavený kemp (sprchy, WC, kryt venkovní kuchyňka a umývárna, restaurace) u maríny na jižním přehu jezera Male Dabie

Vzdálenost 114.39 km
    Minimální nadmořská výška -2 m
    Maximální nadmořská 31 m

msvantny Aug 23, 2021

Pátá etapa cesty z Lužických hor na Balt - polská etapa ze Štětína do kempu Tramp u Dziwnowa na břehu Balského moře. Cesta ze Štětína nejdříve vede kolem jezera Dabie, někdy i po docela rozumných cyklo cestách. V Lubczyna se odděluje a jede se na Goleniów a dále na Wolin. Asi nejhorší úsek, cyklostezky zde již nejsou a i relativně "hlavní" cesty jsou i díky probíhajícím opravám dost strašné. Za městem Wolin (na poloostrově Wolin) již je docela hezká silnice, po které se dorazí až k Baltskému moři u Medzyvodzie pod Dzywnówem. Odtud je to již jen kousek po "pobřežní silnici" (na moře ve skuečnosti není vidět, je za pruhem lesa) do kempu Tramp. Silnice je pěkná, ale dost frekventovaná, cyklostezka chybí. Celkově je etapa spíš rovinatá i když před mořem jsou drobné teréní vlnky.

Kemp Tramp u Międzywodzie, kousek pod Dziwnowem, Polsko. Přímořský kemp na břehu baltského moře, o něco dražší než ve Štětíně (asi 70-80 PLN, platit lze kartou). K dispozici sprcha, WC a venkovní umývárny nádobí, žádné jiné zázemí pro kempaře není. V kempu jsou restaurace, herny, obchod, v době našeho příjezdu kemp brutálně přeplněný.

Vzdálenost 98.72 km
    Minimální nadmořská výška -4 m
    Maximální nadmořská výška 40 m

msvantny Aug 23, 2021

Šestá "Baltská plážová" etapa kolem pobřeží Baltskeho moře z kempu Tramp v Polsku přes Swinoujscije do kempu v německém Uckeritz. Z kempu Tramp se jede kolem pobřeží na Miedzyzdroje a Swinoujscie po silnici s menšími kopci a docela silným provozem, přes města se občas projíždí turistickými resorty s promenádami, kde je hodně turistů. Ve Swinoujscie se zdarma trajektem přejede kanál Šwina a ještě na polské straně se trasa napojí na pobřežní cyklostezku, která vede hned vedle pláže. Ze Swinoujscie jsme provedli menší průzkumnou cestu do Kamminke, kde jsme zjistili, že přívoz přes Štětínský záliv pro nás není použitelný. Po návratu do Swinoujscie se hned za městem překračuje hranice do Německa a projíží se promenádami měst "lázeňského typu" Ahlbeg a Heringsdorf, kde je stejně jako ve Swinoujscie na cestě hodně lidí (hlavně pěších rekreantů). Pak se cyklostezka chvílemi odklání od pobřeží a na někdy nezpevněné cestě se dorazí až do pobřežního kempu "Am Strand" v Ückeritz.

Přímořský kemp Ückeritz na břehu Baltského moře na ostrově Usedom, Německo. Asi 4 km dlouhý úzký kemp, docela drahý (28 EUR vč 2 žetonů do sprch, lze platit kartou) a velmi plný kemp s minimálním vybavením pro kempaře (sprchy, toalety, umývárna). Lavičky nebo posezení nejsou, za sprchy se platí.

Vzdálenost 72.85 km
    Minimální nadmořská výška 0 m
    Maximální nadmořská výška 97 m

msvantny Aug 23, 2021

Sedmá etapa cesty na Baltu - rozloučení s mořem a návrat. Těžší etapa z Ückeritz kolem jezera Oderhaff přes Usedom a Ueckermünde a pak už dolů - na jih a směrem k Oderské cyklo magistrále. Z Ückeritz po velmi pěkných cyklostezkách směrem na Pudagla, Mellenthin a Usedom - cyklostezka většinou vede kolem silnice, což je štěstí, protože na silnici probíhalo stěhování Německého národa z vnitrozemí k moři. Za Usedomem se projíždí mokřadovou krajinou s hezkými výhledy. Za mostem přes Peenestrom / Der Strom se odbočí doleva na Anklam a pak znovu doleva na Ueckermünde. Cyklostezka by měla vést po náspu u mokřadů, tzv. Anklamer Strasse, ta nicméně byla uzavřená. Vrátili jsme se proto do Bargischow a na Ueckermünde jsme vyrazili po občas dost nepřátelských cestách (značená cyklostezka, ale občas kostky nebo panely apod.). Před Ueckermünde už je nicméně opět pěkná cyklostezka, která dále pokračovala až do kempu v Eggesin.

Docela hezký kemp u maríny ve městě Eggesin, Německo. Málo lidí, k dispozici WC a umývárky, přes den funguje občerstvení (do 19 hod). Cena 10 EUR za osobu, platba pouze hotově, za sprchy se platí zvlášť. K dispozici krytá posezení, hezké prostředí.

Vzdálenost 101.77 km
    Minimální nadmořská výška -5 m
    Maximální nadmořská výška 37 m

msvantny Aug 23, 2021

Osmá etapa cesty na Balt - kopcovitá cesta zpět k Odře. Hezká, ale náročná a vlnitá cesta z Eggesin přes "vnitrozemí" směrem k Odře, většinou přes kopečky po silnicích s minimem aut nebo po cyklostezkách. Z Eggesin na Torgelow, Pasewalk a Brüssow, odtud už přes Schmölln do Schwedt, kde jsme se konečně opět připojili na luxusní cyklo-magistrálu podél Odry, která sice nevede přímo po břehu, ale většinou je velmi pěkná. Po 127 km jsme dorazili do plážového kempu u jezera Parsteiner See, s menší zajížďkou asi 8 km od řeky Odry.

Kemp "Dlouhá míle" u jezera Parsteiner see u města Parstein, Německo. Menší plac pro stany s krytým, posezením, platba asi 20 EUR pouze hotově, sprchy se platí zvlášť. Na recepci jsou jen v určité hodiny, žetony je ale možné koupit od paní v karavanu vedle stanového prostoru. K dispozici sprchy, WC, umývárna (cesta k umývárně je docela dlouhá - dlouhá míle). V zádní části kempu poměrně vliký prostor pro karavany. Kemp je v prostoru pláže u jezera, k dispozici restaurace, kebab nebo jiná občerstvení.

Vzdálenost 127.22 km
    Minimální nadmořská výška -2 m
    Maximální nadmořská výška 84 m

msvantny Aug 23, 2021

Devátá Oderská návratová etapa cesty na Balt - od Parsteinersee do kempu Aurith. Z kempu u Parsteinersee přes Parstein a Stolzenhagen zpět k Odře a potom již po náspu nebo kolem řeky přes Kienitz a Küstrin - Kietz, Lebus a Frankfurt (Oder) do známého kempu Radlerhof u Aurith. Rovinatá ale dlouhá etapa - nejdelší etapa cesty (134 km). Oproti cestě tam jsme se vraceli pouze po německé straně, ve Frankfurtu jsme se napojili na naší již známou Oderskou cyklostezku.

Vzdálenost 133.85 km
    Minimální nadmořská výška 0 m
    Maximální nadmořská výška 73 m

msvantny Aug 23, 2021

Desátá etapa cesty na Balt - návrat k Nise. Návratová cesta z Aurith do Skerbersdorf až na drobné výjimky kopírovala naší předchozí cestu "tam". Dost větrná etapa s dešťovými výhrůžkami podél Odry a potom podél Nisy přes Eisenhüttenstadt, Guben, Forst a Bad Muskau do známého kempu na koupališti v Skerbersdorf. Dost náročná cesta o délce 123 km i vzhledem k tomu, že chvílemi docela prudký vítr na otevřených pláních většinou foukal z boku nebo proti nám. Většinu trasy jsme proto nejeli po náspu, ale po cestě pod náspem. Do Skerbersdorfu jsme dorazili po vce než 10 hodinách (z toho přes 7 hodsin jízdy).

Vzdálenost 122.74 km
    Minimální nadmořská výška 25 m
    Maximální nadmořská výška 144 m

msvantny Aug 23, 2021

Jedenáctá závěrečná "královská vrchařská" etapa z Skerbersdorfu do Svoru. Těžká závěrečná etapa číslo 11 z kempu na koupališti v Skerbersdorfu podél Nisy přes Rothenburg - Oberlausitz, Görlitz a Ostritz do Hirschfelde. Na rozdíl od otevřených plání u Odry vede cesta podél Nisy hodně v lesnaté oblasti, vítr už proto není takový problém. Počasí je horší než předchozí dny, občas drobně mrholí nebo prší. U Hirschfelde se cyklostezka definitivně odděluje od řeky, i když ji až do Zittau ještě stále kopíruje. Před Zittau přečkáváme dešťovou přeháňku pod stříškou zahrádky u zavřené hospody Richnow's Bed & Bike, z Zittau pak začíná náročný výstup do Lužických hor. Vracíme se stejnou cestou s náročnými výstupy přes Olbersdorf a Kurort Jonsdorf, dále pak do Krompach, kde si dáváme vrcholové pivo. Poté pokračujeme sjezdem a následným "královským výstupem" s brutálním stoupáním z Dolní do Horní Světlé a dojezdem do Nové Huti - Svoru kolem deváté hodiny večer. Se vzdáleností 125 km, časem 11 a pů hodiny a téměř 1431 m stoupání jednoznačně nejtěžší etapa cesty.