Roc Del Crigaler i Mirador del Castell des de Aristot

Photo ofRoc Del Crigaler i Mirador del Castell des de Aristot Photo ofRoc Del Crigaler i Mirador del Castell des de Aristot Photo ofRoc Del Crigaler i Mirador del Castell des de Aristot

February 4, 2024
February 2024

near Aristot, Catalunya (España)

Preparant passeijada prèvia pel GREC. Una ruta nova per nosaltres.

Província de Lleida, Pirineu, comarca Alt Urgell.
Aristot a 1223m (Arestothe) és una entitat de població del terme municipal del Pont de Bar, a la comarca de l'Alt Urgell.
El poble se situa al cim d'un turó que domina la vall del riu Segre. Les cases s'estenen al voltant de l'esglèsia parroquial de Sant Andreu, d'estil romànic, que ha estat objecte de diverses restauracions al llarg del temps. Un branc de la carretera N-260 és la seva principal via de comunicació.
Aristot va tenir un castell que defensava el comtat de Cerdanya vers el vescomtat de Castellbò. Documentat des del segle ix, Arnau I de Castellbò, després d'apoderar-se'n, l'enderrocà l'any 1209. Més tard, el 1229, el cavaller Guillem d'Urtx el reconstrueix. No obstant això, els seus descendents, l'any 1301 decideixen vendre'l, amb la meitat del seu patrimoni, al rei Jaume II de Mallorca.

El 28 de setembre de 1713, a les acaballes de la Guerra de Successió Espanyola, el General Josep Moragues i Mas, Governador de la Fortalesa de Castellciutat, signava la capitulació i lliurava la fortalesa a les tropes borbòniques. El text de les capitulacions fou recollit per en Francesc de Castellví i Obando a les "Narraciones Históricas".

Fou municipi independent fins a l'any 1970 quan s'agregà a Toloriu, com a precursor de l'actual municipi del Pont de Bar.

Molt bona companyia per fer la caminada.

Ruta circular passant per varis llocs d'interès de l'entorn.

Sortim de l'aparcament de dalt d'Aristot al costat d'un porxo i una font. Pugem 0,3 km per la pista i agafem un corriol a l'esquerra amb marges molt ben marcat i empedrat.Trobem roures, alzina carrasca, garric, alzines,etc.Hem passat pel costat mateix del Roc del Crigaler 1377 fins arribar a una pista ampla que s'anomena camí del pla de la Vila.Abans de passar hi ha un filat de color blau que saltem.No tenia electricitat.Agafem una pista a mà dreta que planejant ens portarà fins al camí del Cortal Casanet.En aquest tros cara solana hi ha pins , boixos, avellaners bords, etc.
El camí de casanet que agafem a l'esquerra.Seguirem planejant fins al Torrent del Fornàs i el torrent del Molí.Ja estarem a pocs metres de la font amargosa. Anem a buscar el pla del Roc on hi ha una bassa tancada que sembla pels bombers.Aqui deixem la pista i baixem un corriol tortuos que al principi està ben marcat amb fites i bastons que indiquen cap on hem d'anar.(Si dessidissim baixar per la pista se'ns allarga molt).Algún tros no gaire ben marcat , posem alguna fita i retirem arbres caiguts i altres del mig del.camí.Just al arribar a la pista seguim.a la dreta baixant el barranc tot inclinant-nos a la dreta per arribar a la Noguera, una antiga casa en runes la Noguereta. Aquí fem una baixada cap al Torrent del molí i ja veiem el poble.El creuem per un pont molt bònic i es pot intuir on era el moli, però no queda quasi res . Anem en direcció al poble pel camí del molí. Anem a veure l'esglèsia d'Aristot i després el mirador del Castell on es pot aprofitar per descansar i fer fotos de la Serra del.cadí i les seves canals.

Al inici una roureda, després garrics,alzines carrasques, després pi roig i boixos i avellaners a la solana.

Hi ha un geocaching al Poble.

Hem vist galls, gallines, ànecs, cavalls , corders, etc

Hem sentit picot negre, garcer, pinça, mallarenga petita, comuna i blava, etc

Hem vist rastres de senglar i fagina.

Estatgé montà.

Un temps d'estiu.

Unes vistes espectaculars.

Ruta circular des de Aristot passant per:
- Roc Del Crigaler (1.1 km)
- La Noguereta runes
- Esglèsia parroquial de Sant Andreu avui tancada.Ens ha dit un veí que hi fan bodes i funerals.
- Mirador del Castell (6.9 km)

PictographFlora Altitude 4,108 ft

Barranc

Cel blau

Font

Torrent del molí i font amarga

PictographTree Altitude 4,679 ft

PictographFauna Altitude 3,967 ft

Cavalls

Cavalls blancs

Barranc o torrent del molí

Falta la roda del molí

Poble i vistes

Raija

Lloc religiós esglèsia Aristot

Escales amb rodes de molí

Poble

Aristot

Mirador del Castell

Mirador

Mirador del Castell

Mirador

Hem trobat un geocaching però no portavem bolígraf per escriure