Waardenburg en Neerijnen

March 1, 2019
March 2019

near Neerijnen, Gelderland (Nederland)

Het landgoed Waardenburg en Neerijnenligt naast de A2 aan de Waal. Het bestaat uit twee heel verschillende delen: een parkbos met twee kastelen en aan de andere kant van de historische Waalbandijk het uiterwaardengebied ‘De Rijswaard’. Die combinatie maakt dit tot een afwisselende wandeling, die hoofdzakelijk voert over rustige onverharde of halfverharde paden.

Langs de route
* Het Stroomhuis is een voormalig schakelstation van de Nuon; een karakteristiek pand met een monumentale, industriële uitstraling. Het bijzondere gebouw dateert van 1951 en was tot 1989 in gebruik als schakelstation. Het is nu een expositieruimte en horecagelegenheid.
* Huis Neerijnen werd omstreeks 1350 gebouwd. Rond 1600 werd (waarschijnlijk) op de grondvesten van het oude huis een nieuw huis gebouwd. Het was tot 1 januari 2019 in gebruik als gemeentehuis, totdat de gemeente Neerijnen met Geldermalsen en Lingewaal werd samengevoegd tot de nieuwe West Betuwe.
* Kasteeltuin Neerijnen bij de opvallende Hervormde Kerk Neerijnen
* De opvallend steile Waalbandijk, die versterkt gaat worden met een damwand midden in de dijk, zodat verbreding ten koste van het landschap vermeden kan worden. Overigens: in de winter van 1995 stond de rivier tot een halve meter van de top van de dijk.
* Het uiterwaardengebied 'de Rijswaard' is een groot en afwisselend Natura 2000-gebied met bijzondere natuurwaarden. Het is alleen toegankelijk op het afgerasterde pad dat vanaf de dijk met een grote bocht langs de Waal loopt en ter hoogte van de molen weer op de dijk uitkomt.
* Natuurhistorisch Museum de Oersprong gevestigd in een oud dijkmagazijn aan de rivierkant van de dijk. Geopend op zondag van 11.00 tot 17.00 uur, alleen van april t/m oktober.
* Molen Waardenburg is één van de acht zeskante molens in Nederland. De molen stamt uit de 18de eeuw en is tussen 1965 en 1975 gerestaureerd. Na de hoge waterstanden in 1994 werd de naastgelegen Waalbandijk opgehoogd. Ook de molen zelf is verhoogd tot het niveau van de nieuwe dijk.
* Kasteel Waardenburg dateert oorspronkelijk uit 1265. Het huidige kasteel is uit de 17e eeuw.
* Het Parkbos rond huis Neerijnen was in formele stijl aangelegd, gekenmerkt door rechte lijnen. Daarna volgden er enkele aanpassingen in de landschapsstijl. Zo kwam er een gebogen laan die doorliep tot aan kasteel Waardenburg. Ook werden enkele bossen aangelegd. In 1922 ontwierp de landschapsarchitect Leonard Springer een plan in landschapstijl voor het parkgebied tussen beide kastelen. Dit plan werd destijds gedeeltelijk uitgevoerd maar is in de jaren 80 alsnog voltooid.

Praktisch
* De start is op het ruime parkeerterrein van UIT-spanning het STROOMHUIS
* Adres: Van Pallandtweg 1, 4182 CA Neerijnen
* Bij het startpunt bevindt zich horecagelegenheid UIT-spanning het STROOMHUIS
* Onderweg verder geen horeca.

Het Stroomhuis

Huis Neerijnen

Photo ofKasteeltuin Neerijnen bij de opvallende Hervormde Kerk Neerijnen Photo ofKasteeltuin Neerijnen bij de opvallende Hervormde Kerk Neerijnen Photo ofKasteeltuin Neerijnen bij de opvallende Hervormde Kerk Neerijnen

Kasteeltuin Neerijnen bij de opvallende Hervormde Kerk Neerijnen

Grenspaal

In- en uitlaatwerk in de zomerkade

Aan de Waal

Ik ging naar Bommel om de brug te zien, Sonnet van Martinus Nijhoff, 1934 Het sonnet 'De moeder de vrouw' uit 1934 is wellicht het bekendste gedicht van Martinus Nijhoff. Het roept het beeld op van een psalmzingende vrouw op een schip, waarin de "ik" zijn eigen moeder meent te herkennen. Het gedicht begint met de (oude) brug over de Waal bij Zaltbommel, die in 1996 vervangen werd door een nieuwe brug die naar Nijhoff werd genoemd. De moeder de vrouw Ik ging naar Bommel om de brug te zien. Ik zag de nieuwe brug. Twee overzijden die elkaar vroeger schenen te vermijden, worden weer buren. Een minuut of tien dat ik daar lag, in 't gras, mijn thee gedronken, mijn hoofd vol van het landschap, wijd en zijd - laat mij daar midden uit oneindigheid een stem vernemen dat mijn oren klonken. Het was een vrouw. Het schip dat zij bevoer kwam langzaam stroomaf door de brug gevaren. Zij was alleen aan dek, zij stond bij 't roer, en wat zij zong hoorde ik dat psalmen waren. O, dacht ik, o, dat daar mijn moeder voer. Prijs God, zong zij, Zijn hand zal u bewaren. Nijhoff bezocht regelmatig familie in Zaltbommel, maar dit gedicht schreef hij naar aanleiding van een anekdote van zijn huisgenoot Hans Philips.

Zicht op de molen

Photo ofNatuurhistorisch Museum de Oersprong Photo ofNatuurhistorisch Museum de Oersprong Photo ofNatuurhistorisch Museum de Oersprong

Natuurhistorisch Museum de Oersprong

Kasteel Waardenburg

• amommers May 5, 2020

Easy walk through beautiful surroundings and with plenty of sights to see. Can definitely reccommend!