Volta hivernal per Collserola: Sant Medir

Photo ofVolta hivernal per Collserola: Sant Medir Photo ofVolta hivernal per Collserola: Sant Medir Photo ofVolta hivernal per Collserola: Sant Medir

February 17, 2021
January 2021

near la Vall d'Hebron, Catalunya (España)

_______________________________________________________________________________________

Volta hivernal per Collserola des de Mundet, per l'Ermita de Sant Medir i fins a Sant Cugat, amb tornada per la Serra de Sant Medir

El confinament municipal i totes les restriccions vigents vers la pandèmia del Covid no ens permeten fer gaire cosa, però tenim ganes de caminar una mica i per sort el Collserola ens ofereix algunes possibilitats.

ACCÉS:
Metro L3 fins la parada de Mundet. Al costat de la parada també hi ha diversos punts de Bicing.

RUTA:
Consultar els waypoints per a més informació.

La ruta parteix des de la parada de metro de Mundet i tot rodejant el Parc del Laberint d'Horta, es fica pel Camí de Sant Jaume per a després baixar fins l'Ermita de Sant Medir. Des d'allà es segueix el GR-6, passant per Can Borrell, i fins al Pi d'en Xandri, per a després tornar enrere i agafar el GR-173.

Aquí la idea principal és, des del Torrent de Can Cerdà, pujar i passar per Can Cerdà, després rodejar la Serra d'en Gatell i passar per la zona del Portell de Valldaura, des d'on podrem baixar cap al Parc del Laberint de nou. No obstant, ens trobem amb què el pas està tancat degut a una batuda de senglars, aleshores hem de tornar fins al Coll de Torreferrera, des d'on agafem el sender que careneja la Serra de Sant Medir, així retornant fins a Pas del Rei i el Passeig de les Aigües, des d'on podem desfer el camí fins a Mundet.

TEMPS:

Pas privat: 12:32
Coll de la Torreferrera: 13:06

METEO:
Sol intermitent, però sense opcions a pluja. Humitat força elevada, sobretot en les zones més boscoses del vessant Nord de Collserola, així que pot refrescar força.

MATERIAL:
Res d'especial.
Els bastons per caminar poden venir bé.
Guants i buff, ja que refresca.

AIGUA:
Es tracta més bé d'un passeig que d'una sortida, amb l'aigua que portem a la motxilla tindrem suficient per unes hores. De totes formes, en Sant Medir hi ha la Font del Camp del Miracle.

MOTXILLA:
Súper lleuger. Aigua, cosetes per picar i algun polar de més per si un cas.

PictographPavement ends Altitude 652 ft

Darrere dels Jardins del Laberint d'Horta

Poc abans de les 9 ens trobem tots a l'estació de Metro de Mundet i emprenem el passeig amb suavitat. Deixem el Velòdrom d'Horta a mà dreta i després els Jardins del Laberint d'Horta a mà esquerra, ascendint pel carrer dels Germans Desvalls.

Uns metres després de passar per davant del Centre Educatiu Can Llupià, arribem a una zona oberta, on es veu un sender que puja entre els arbusts. És el camí que hem de seguir.

Passeig de les Aigües

Pugem uns 15 m entre els arbusts i sortim en un sender bastant clar. Anem a l'esquerra. El sender passa al costat del les valles de la part superior dels Jardins del Laberint d'Horta, per a després ficar-se pel mig entre els arbres. No hi ha gaires marques, però el sender es veu i es segueix fàcilment. El camí ha de passar a prop del Castell del Fortí.

En poca estona sortim en descobert i en una zona més rocosa . El camí aleshores descriu mitja lluna i ens puja al Passeig de les Aigües, força concorregut, sobretot per ciclistes. Ens trobem sota el Turó del Trac. Agafem la direcció cap al Turó de Valldaura i la Carretera de la Rabassada.

Desviació per la ruta marcada

Pocs minuts després, deixem el Passeig de les Aigües per pujar per un sender que queda a mà dreta. Pot ser imperceptible, però hi ha varies marques indicant-lo en el terra. De fet, no ens adonem a la primera i hem de recular alguns metres per agafar aquesta dreçera cap a Sant Medir.

Dos minuts després, arribem a una cruïlla entre els arbres. És el Pas del Rei, i en aquest cas, per anar a Sant Medir hem de seguir endavant.

Cruïlla: l'Altea, Saüc i la B01

Anem descendint pel caminet de bosc - compte amb el terra pedregós i les arrels dels arbres que sobresurten. Passats pocs minuts arribem a una mena de placeta. Aquest lloc ample representa la cruïlla forestal entre el Carrer de l'Altea amb el Carrer Saüc i la Pista Forestal B01. Aquí hem de seguir endavant de nou, pel carrer Saüc.

Algunes desenes de metres més endavant, el Carrer Saüc fa un gir i tornada de 180º i just en aquell lloc hi ha dos trencalls que marxen en diferents direccions a través de bosc. Nosaltres hem d'agafar el sender que baixa, orientat cap al Sud-Oest. A més a més, hi ha un cartell enganxat a un arbre, el qual amb lletres grogues llegueix "DRECERA A SANT MEDIR".

PictographReligious site Altitude 743 ft

El camí va gairebé tot recte avall. És empinat i molt peedregós i és fàcil ensopegar-se'n, per tant anar amb molt de compte.

Baixem més de 100 metres quan acabem sortint en un espai pla molt gran i obert. Tirem a mà dreta i en unes desenes de metres arribem a l'Ermira de Sant Medir. Ens col·loquem al costat de la Font del Camp del Miracle i fem un petit descans per a menjar tres cosetes. Aquí sí comença a haver-hi molta gent.

PictographDoor Altitude 530 ft

A partir d'ara agafem el camí ample que marxa al Nord i és el que seguirem durant una llarga estona. En el fons es tracta del GR-6, així que anirem veient marques aquí i allà indicant la direcció, tot i que només ens hem de mantenir en aquest camí ample, no té pèrdues. Ens trobem a moltíssima gent que, com nosaltres, ha sortit a fer una passejada o a desoxidar la bicicleta.

Anem travessant tota la Vall de Gausac i anem baixant d'alçada progressivament. És tot molt molt humit (tenim la Riera de Sant Medir en tot moment al costat) i refresca bastant. Passem per devant del Forn de Sant Adjutori i poc després arribem a Can Borrell, el qual convida a un espectacle d'olors (sobretot brasa) molt exquisit.

PictographTree Altitude 369 ft

Pi d'En Xandri

Hem de seguir, però, i ho fem pel mateix GR-6. Darrere de la masia s'obren uns camps molt amples, i aquí per fi sortim en un lloc il·luminat pel sol i ens escalfem una mica. Marxem pel Camí de Can Borrell al Nord, després a l'Est, a grans traces seguint la fluència de la Riera de Sant Medir.

Quan estem a punt de tocar Sant Cugat del Vallès, ens trobem un grandiós arbre suportat per múltiples vigues de fusta en forma de piràmide. És el Pi d'en Xandri, el qual, segons consta, té més de 230 anys. Sí que és emblemàtic, sí! Al darrere, en el fons en el fons, es veu la silueta escarpada del Montserrat.

PictographProvisioning Altitude 458 ft

Desviació per GR-173

Uns minuts més tard, ens girem i reemprenem el camí de tornada, no continuarem més enllà del pi. Desfem el mateix Camí de Can Borrell (GR-6) fins a arribar a la zona dels camps de Can Borrell, on hi ha un trencall cap a l'esquerra, seguint el GR-173. El senyal marca "Carretera de Cerdanyola".

Just en el punt de la desviació, ens parem i plantem el cul a terra - farem un segon esmorzar, mentre en Pol comparteix embotits italians i secrets artístics amb nosaltres.

PictographIntersection Altitude 509 ft

Carretera BV-1415

Anem seguint aquesta àmplia pista, ens desviem a l'esquerra per creuar la Riera de Sant Medir per un pont, i continuem per la pista (GR-173). Passem el Coll de Torreferrera i seguim per la pista. En una estona més arribem a una carretera (BV-1415), la qual haurem de creuar, el sender segueix pel bosc tot just a l'altra banda de l'asfalt, ben senyalitzat.

PictographIntersection Altitude 445 ft

Després de creuar la carretera, baixem a través del bosc - el sender es força estret i la vegetació aquí sí que és més notable. Creuem el que vindria a ser el Torrent de Can Cerdà i uns instants després sortim en una pista de terra. Aquí ens anem a mà dreta, cap a Can Cerdà.

PictographIntersection Altitude 456 ft

De nou, seguim la pista de terra en tot moment. Hi ha alguns petits trencalls que marxen a través del bosc, però no els agafem. Seguim amunt i passada un kilòmetre veiem algunes finques privades (Torre Benatges, Torre Gresa). Estem molt a prop de Can Cerdà quan arribem a un punt on el camí es separa en dos. Hem d'anar a l'esquerra, cap a la Font dels Caçadors.

PictographRisk Altitude 491 ft

Tot just hem agafat el camí de l'esquerra, quan uns metres endavant veiem que està talalt i hi ha un guarda protegint el pas. Ens informa que hi ha una batuda de senglars i que no n'és permés el pas. També ens aconsella passar per la finca privada que hi ha al costat, ja que afirma que per allà podrem prosseguir.

Així doncs, tornem al pas privat, on la porta està oberta, i per on hem vist passar massa gent, i comencem a pujar pel turó. Pocs instants després, apareix en la llunyania una senyora lleugerament encrispada, que cridant a tot pulmó amb la fúria de tots els seus avantpassats, ens fa fora, ja que es tracta d'una propietat privada. Vaja, tu, quin espectacle! Sort que no ens hi hem apropat més.

No ens queda altra que tornar molt molt enrere i fer alguna mena de volta a tota la zona per a poder passar a l'altra banda.

PictographMountain pass Altitude 555 ft

Com que desconeixem si per la Serra d'en Masriera i la Serra d'en Fotja podrem passar, ja que potser els camins són tancats igualment, decidim retornar per Sant Medir, però per una altra variant del camí.

Desfem tot el camí enrere, agafem el GR 173 creuant el Torrent de Can Cerdà, després la carretera BV-1415, i tot fins el Coll de la Torreferrera. Allà ens trobem un senyal que marca un caminet a través de la Serra de Sant Medir, cau a mà esquerra , o cap al Sud - Sud-Est.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

El sender va pujant primerament poc a poc, i després amb més intensitat, per a finalment convertir-se en el careneig de la Serra de Sant Medir. Compte ja que aquí també és fàcil ensopegar-se'n, pèro a part d'això la orientació no resulta complicada. Sempre cal mantenir-se en aquesta direcció Sud - Sud-Est i no baixar pels trencalls que apareixen de tant en tant.

Passem pel costat del Turó de Sant adjutori, més careneig, encara més careneig i després passem pel costat del Turó de Sant Medir. En total pugem d'una prop de 200 metres. Allà acabem desembocant el un punt per on havíem passat hores abans, al Carrer Saüc, on havíem agafat la drecera a l'Ermita de Sant Medir.

Ara només queda retornar per exactament el mateix camí pel qual havíem vingut al matí: Pas del rei, Passeig de les Aigües, abaix fins el Par del Laberint d'Horta i finalment Mundet.