VA DE SENTITS (XALÓ)

March 10, 2022

near Jalón, Valencia (España)

[VAL.]
L'origen del poble de Xaló es remunta a l'Edat Mitjana, encara que, en aquestes terres, des del Neolític trobem assentaments poblacionals, passant pels ibers i els romans fins a arribar a l'actualitat. La imatge més característica de Xaló la conformen les vinyes que l'envolten i la cúpula i campanar de l'església. Té prop de 2.700 habitants.

En aquesta ruta circular, que comença al Tourist Info la Vall de Pop, passarem pels següents punts:

El riu Xaló/Gorgos, el molí del Giner, parc de l’Hortet, forns i maqbara, casa palau de la duquessa Almodóvar, església de Santa Maria, façanes modernistes, pou de la Basseta, pou i llavador Plans Blancs, riurau dels Sequers, forn de calç, parc botànic del Tossalet, ermita de Sant Domènec, bassa dels Arcs de la serra de Bèrnia, Cavall Verd, mallorquins i embotits, dolços i rebosteria i els raïms giró i moscatell. En cada parada, uns codis QR vos donaran informació sobre la història de cada lloc.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[CAS.]
El origen del pueblo de Xaló se remonta a la Edad Media, aunque en estas tierras, ya desde el Neolítico, encontramos asentamientos poblacionales, pasando por los íberos y los romanos hasta llegar a la actualidad. La imagen más característica de Xaló la conforman las viñas que lo rodean y la cúpula y campanario de la iglesia. Tiene cerca de 2.700 habitantes.

En esta ruta circular, que se inicia en el Tourist Info la Vall de Pop, pasaremos por los siguientes puntos:

El riu Xaló/Gorgos (río), el molí del Giner (molino), parc de l’Hortet (parque), forns i maqbara (hornos y maqbara), casa palau de la duquessa Almodóvar (casa palacio de la duquesa Almodóvar), església de Santa Maria (iglesia), façanes modernistes (fachadas modernistas), pou de la Basseta (pozo), pou i llavador Plans Blancs (pozo y lavadero), riurau dels Sequers (soportal para secar pasa), forn de calç (horno de cal), parc botànic del Tossalet (parque botánico), ermita de Sant Domènec, bassa dels Arcs de la serra de Bèrnia (balsa), Cavall Verd, mallorquins i embotits (mallorquines y embutidos), dolços i rebosteria (dulces y repostería) y els raïms giró i moscatell (las uvas giró y moscatel). En cada parada, unos códigos QR os darán información sobre la historia de cada lugar.
[ENG.]
The origin of the village of Xaló dates back to the Middle Ages, although in this region there have been settlements since the Neolithic period, passing through the Iberians and Romans until reaching the present day. The most characteristic image of Xaló is composed of the vineyards that surround it and the dome and bell tower of the church. It has about 2,700 inhabitants.

In this circular route, which begins at the Tourist Information Office of La Vall de Pop, the visitor will pass through the following points:

The Xaló/Gorgos River, the Giner Mill, the park known as Parc de L’Hortet, ovens and 'maqbara', the palace-house of the Almodóvar duchess, the Church of Santa Maria, modernist façades, the Basseta well, the Plans Blancs well and washing place, the Sequers 'riurau', the lime kiln, the Tossalet botanical park, the hermitage of Sant Domènec, the Arcs pond in the Bèrnia mountain range, Cavall Verd, Majorcan products and cured meats, sweets and pastries, and the Giró and Muscat grapes. At each stop, QR codes will provide information about the history of each location.

El Riu Xaló/Gorgos

Creuant la Marina Alta des de Castell de Castells fins a Xàbia. Ens trobem situats a la conca mitjana d'aquest riu, artèria del poble que visitem, el riu marca la vida, les estacions i el ritme de les coses, un element diferenciador que la gent del poble fa seu fins al punt de canviar el nom del riu per Riu Xaló al seu pas pel municipi.

Ermita de San Domènech

Ermita datada de 1691, s’usà durant l’edificació de l'església nova com a lloc de culte provisional. Es tracta d’una construcció típicament valenciana, prové de l’estil barroc popular (que té els seus orígens a principis de segle XVIII. De nau única, amb façana retaule i coberta amb campanar d’espadanya.

Museu Etnogràfic

Antic Escorxador

Ens trobem en un xicotet parc habilitat en l'antic hortet del rector. Totes les cases abadia tenien adscrit un xicotet hort on es plantaven arbres fruiters i hortalissa per al consum diari del pàrroc.

Molí del Giner

És un dels quatre molins fariners que hi havia repartits arreu del riu al seu pas pel terme de Xaló per aprofitar la força motriu de l'aigua com energia per a moldre gra.

Forns i maqbara / Jaciment Vil·la Romana de les Hortes

Just al nostre davant tenim les restes arqueològiques d'un centre terrisser de fabricació ceràmica d'època romana.

El rebost més dolç que tenim el devem en gran part a la cultura musulmana. Els mudèjars tenien fama de ser prou golosos, grans consumidors de fruita, mel i introductors del cultiu de la canyamel a les nostres terres. Com en l’actualitat, els conreus de secà s’alternaven aleshores amb els de regadiu i això feia possible que la seua cuina disposara d’una gran varietat de matèries primeres: cereals, llegums, fruita (fresca o seca) o hortalissa.

Esglèsia Santa Maria

Ens trobem al cor del poble, a la plaça. Era -i continua sent- el lloc de reunió de tots els pobles, on es fa el mercat i on havien d'estar representats els poders fàctics: El civil i el religiós. Just en el punt on ens trobem trobem l'església, d’estil neoclàssic, de planta de creu llatina i torre octogonal. Fou acabat l’any 1831.

Casa el Senyoret

El modernisme és un moviment arquitectònic internacional que es donà a finals del s.XIX i principis del s.XX. Aquest estil utilitzava elements vegetals i orgànics com a font d'inspiració. Els grans centres internacionals del modernisme europeu foren Barcelona i Viena.

Pou de la Basseta

Es tracta d’un pou que funciona, conformant la xarxa de pous comunals de Xaló. La relació del poble amb el riu i amb els sistemes hidràulics queda ben patent en totes les restes com assuts, basses, pous i séquies. El sistema de regadiu i l'aprofitament de l'aigua, és una herència de la cultura musulmana. Introduïren grans novetats com la nòria, cigonyals…que permeteren generalitzar l'ús de l’aigua en l’agricultura.

Pou del Tossalet

Forn de calç

Parc Natural el Tossalet

El Tossalet és un parc botànic que al mateix temps és el calvari tradicional. Vos proposem un joc, passegeu pel parc mentre busqueu les herbes més característiques de muntanya i descobrir quins usos tenen en l'herbari tradicional.

Mirador Serra de Bèrnia

Mirador Cavall Verd

En direcció al poble veí d'Alcalalí podem observar la silueta incofusible del Cavall Verd, una muntanya a la qual els enigmes i les llegendes envolten, però més enllà de les llegendes i contalles es tracta d'un paisatge històric de gran rellevància.

Pou de les Forques

Punto de Encuestro

Bassa dels Arcs

Si ens situem en aquest punt mirant al fons de Xaló, s'alça el cim de Bèrnia, a 1.128 metres sobre el nivell del mar és el cim més alt de la Marina Alta. Al bell mig es conserven les restes d'una fortificació del segle XVI pensada per a protegir la població i el territori dels atacs dels pirates barbarescos. I es que durant el segle XVI les costes de tot el Regne de València i els seus vaixells foren durament castigats per la pirateria.