Üsküdar-Bağlarbaşı

January 9, 2023
January 2023

near Üsküdar, İstanbul (Türkiye)

Önceki Parkur: Üsküdar Sahil
Sonraki Parkur: Üsküdar-Beylerbeyi

Rota Üzerindeki Semtler: Üsküdar, Mimarsinan, Murat Reis, Solak Sinan, Selami Ali, Selamsız, Valide-i Atik, Bağlarbaşı

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

İki arkadaş birlikte yürümüştür.

GENEL NOTLAR: Hafta içi bir günde, öğleden sonra, iki-üç saatlik bir süre zarfında, eve dönüş yolunda yapılan şehir içi yürüyüşün kaydıdır. Rota, aşağıdaki tarihlerde gerçekleştirdiğim yürüyüşlerle birleştirilebilir ve bu yürüyüşlerin bazısı ile ortak noktalardan geçmektedir.

16.Agustos.2022 Salı: Üsküdar-Beylerbeyi
24.Ekim.2022 Pazartesi: Üsküdar-Salacak
28.Ekim.2022 Cuma: Üsküdar-Doğancılar
14.Kasım.2022 Pazartesi: Ayrılık Çeşmesi-Üsküdar
27.Aralık.2022 Salı: Üsküdar Sahil

ULAŞIM: Parkur, Üsküdar sahilindeki Üsküdar İskelesi'nden başlamaktadır. Nitekim buraya Beşiktaş'tan kalkan motorlarla geldiğimizi söyleyebilirim. Parkurun başına, bu noktanın birkaç metre ilerisindeki Üsküdar Marmaray İstasyonu'na marmaray hattı kullanılarak ya da Üsküdar sahile ulaşımı sağlayan diğer vasıtalar ile (otobüs, dolmuş, Üsküdar-Çekmeköy metrosu vb.) gelinebilir.

Parkur, Çekmeköy-Üsküdar metro hattının Bağlarbaşı istasyonunda son bulmaktadır. Bu metro hattı kullanılarak Üsküdar yönüne gidilebilir, ya da Çekmeköy yönüne giden metrolara binilerek bir sonraki durak olan Altunizade istasyonunda inilebilir ve buradan da metrobüs hattına geçilebilir.

ÖNERİLER: Rota üzerinde ve yakın çevrede kültür envanterine kayıtlı daha birçok eser bulunmaktadır. Dolayısıyla daha uzun bir yürüyüş yapılabilir, önceki ve sonraki rotalarla bu kayıt birleştirilebilir.

Tüm parkur, şehir içinden geçmekte, asfalt yolları izlemektedir. Fakat yürüyüş güzergahında aracın giremeyeceği şekilde dar, merdivenli, sadece yaya trafiğine açık ya da tek yönlü sokaklar bulunmaktadır. Bu yüzden, tüm güzergah ancak yürüyerek rahat bir şekilde takip edilebilir.

Çavuşdere Çeşmesi ismiyle atılan son iz (waypoint) ile parkurun bittiği Bağlarbaşı İstasyonu arasında da kültür envanterine kayıtlı eserler bulunmaktadır. Fakat wikiloc'un sunduğu bir rotaya 50 iz koyma sınırı yüzünden bu eserler işaretlenemeyeceği için, eserlere uğranılmamış, hatta son birkaç iz, parkurun başlarında görülen ve geçmiş yürüyüşlerde de ziyaret edilen bazı eserlerin silinmesiyle atılabilmiş, bu sebeplerden dolayı son izden sonra doğruca dönüşün yapılacağı noktaya gidilmiştir.

İyi faaliyetler...

Küçük Hamam

Horhor Çeşmesi

PictographPhoto Altitude 48 ft

Selman Ağa Cami

Hacı Halil Efendi Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 170 ft

Toygar Hamza Kabri ve Toygar Hamza Cami

Konut, kültür envanterini kayıtlı değildi ve sokağın yokuş yukarı çıkarken solunda yer almaktaydı.

Halil Efendi Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 219 ft

Toygar Tepe Tekkesi

PictographReligious site Altitude 279 ft

Photo ofMatbah Emini Hacı Halil Efendi Çeşmesi Photo ofMatbah Emini Hacı Halil Efendi Çeşmesi Photo ofMatbah Emini Hacı Halil Efendi Çeşmesi

Matbah Emini Hacı Halil Efendi Çeşmesi

Ümmü Gülsüm Hanım Çeşmesi

Katip Mustafa Efendi Çeşmesi

PictographReligious site Altitude 128 ft
Photo ofMustafa Kavsar Baba Camii ve Türbesi Photo ofMustafa Kavsar Baba Camii ve Türbesi Photo ofMustafa Kavsar Baba Camii ve Türbesi

Mustafa Kavsar Baba Camii ve Türbesi

Cami, yakın zamanda Kalyon Vakfı tarafından yenilenmiştir. Son iki fotoğraf, Mustafa Kavsar Baba Türbesi'ne aittir.

Tarihi Kalıntılar

Herhangi bir bilgilendirme tabelası yoktu ve kültür envanterine kayıtlı değildi.

El Hac Mehmet Ağa Çeşmesi

Üsküdar Su Yolu / Sarnıç Kalıntısı

Tarihi yapı, kültür envanterine kayıtlı olmadığı için, sarnıç olabileceğini düşünerek isimlendirdik.

PictographReligious site Altitude 121 ft

Genç Mehmet Paşa Çeşmesi

Bir okulun bahçesinde yer alan bu tarihi çeşmeyi, okulun bahçesine giremediğimiz için, uzaktan, bahçenin dış duvarının üzerinden çekebildik.

Toptaşı Askeri Rüştiyesi

Çavuş Hasan Çeşmesi

Atik Valide Darüşşifası

Günümüzde, Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi'ne tahsis edilen bu tarihi yapı kompleksine özel izinle, üniversite personel kartımı göstererek girebildik. Son iki fotoğraf, Valide İmareti Sokak'tan çekilmiştir.

Photo ofAtik Valide Sıbyan Mektebi ve Su Terazisi Photo ofAtik Valide Sıbyan Mektebi ve Su Terazisi Photo ofAtik Valide Sıbyan Mektebi ve Su Terazisi

Atik Valide Sıbyan Mektebi ve Su Terazisi

Su terazisi cami duvarına bitişikti ve tam önündeki park halindeki büyük araç yüzünden fotoğraftaki gibi görüntü alabildik. Sıbyan mektebi olarak kayıtlı olan yere, açık demirli kapıdan içeri girdik. Girişteki tabelada, Valide-i Atik Darulkkurası (Bkz. son fotoğraf) yazıyordu.

Atik Valide Camii Abdest Teknesi ve Kuyusu

Tam konumun olduğu yerde bulunan bu eserler, kültür envanterine kayıtlı değildi.

PictographReligious site Altitude 232 ft

Atik Valide Camii Haziresi

PictographReligious site Altitude 230 ft
Photo ofAtik Valide Camii Avlusundaki Antik Taşlar Photo ofAtik Valide Camii Avlusundaki Antik Taşlar Photo ofAtik Valide Camii Avlusundaki Antik Taşlar

Atik Valide Camii Avlusundaki Antik Taşlar

Photo ofAtik Valide Cami Külliyesi İç Avlusu Photo ofAtik Valide Cami Külliyesi İç Avlusu Photo ofAtik Valide Cami Külliyesi İç Avlusu

Atik Valide Cami Külliyesi İç Avlusu

Atik Valide Camii Üç Çeşmeler

Çeşmelerin konumu, kültür envanterinde verildiği gibiydi ve çeşmeler, Atik Valide Külliyesi'nin dış duvarına bitişik durumdaydı.

PictographReligious site Altitude 182 ft
Photo ofAtik Valide Camii İç Mekan Fotoğrafları Photo ofAtik Valide Camii İç Mekan Fotoğrafları Photo ofAtik Valide Camii İç Mekan Fotoğrafları

Atik Valide Camii İç Mekan Fotoğrafları

Atik Valide Medresesi

Buraya da aslında biraz şans eseri, açık olan bir demir kapıyı kullanarak girdik. Külliye'ye ait olan bu bölüm, bir Sosyal Yardımlaşma Vakfı'na aitmiş ve paylaşılan iki fotoğrafı çektikten sonra, birisi kibarca başka fotoğraf çekmemem konusunda ricada bulunmuştu. Son fotoğraf, medresenin dışından çekilmiştir.

PictographReligious site Altitude 236 ft

Atik Valide Camii (Ek Fotoğraflar)

Atik Valide Tekkesi

Burası bir iş yeriymiş ve hafta içi 09.00-17.00 arası açıkmış. Burayı gezmek pek olası değilmiş, ama genelde mayıs aylarında halka açık bir sergi yapılıyormuş. Bu bilgileri, yapının giriş kapısını kilitleyen bir çalışandan aldık. Son fotoğraf, Atik Valide Külliyesinin kuzey ucuna ait alt geçidinin de bulunduğu yere doğru bakılarak çekilmiştir.

Photo ofAtik Valide Külliyesi Altındaki Çeşme ve Alt Geçit Photo ofAtik Valide Külliyesi Altındaki Çeşme ve Alt Geçit Photo ofAtik Valide Külliyesi Altındaki Çeşme ve Alt Geçit

Atik Valide Külliyesi Altındaki Çeşme ve Alt Geçit

Eski Bir Ev Kalıntısı

PictographReligious site Altitude 220 ft

Türbenin tam bitişiğine yeni bir bina yapıldığı ve oradan geçtiğimiz sırada inşaat faaliyetleri devam ettiği için, türbeyi uzaktan, resimdeki gibi fotoğraflayabildik.

PictographReligious site Altitude 156 ft

Çamlıcalı Mehmet Efendi Tekkesi

Çinili Hamam

Photo ofMahpeyker Kösem Valide Sultan Çeşmesi Photo ofMahpeyker Kösem Valide Sultan Çeşmesi Photo ofMahpeyker Kösem Valide Sultan Çeşmesi

Mahpeyker Kösem Valide Sultan Çeşmesi

Son fotoğraf, Çinili Cami Su Kuyusu'na aittir. İz koyma hakkı kalmadığı için, kuyunun fotoğrafı bu izin sonuna eklenmiştir.

Photo ofÇinili Sıbyan Mektebi, Çinili Cami, Medrese, Şadırvan Photo ofÇinili Sıbyan Mektebi, Çinili Cami, Medrese, Şadırvan Photo ofÇinili Sıbyan Mektebi, Çinili Cami, Medrese, Şadırvan

Çinili Sıbyan Mektebi, Çinili Cami, Medrese, Şadırvan

İz koyma hakkı kalmadığı için, yürüyüşün başlarında daha önceki yürüyüşlerde işaretlenen bir eser silindikten sonra bu iz oluşturulmuştur ve bu yüzden, kültür envanterine kayıtlı birkaç eseri tek bir iz ile göstermek durumunda kalınmıştır.

Çavuşdere Çeşmesi

Bu iz de, yürüyüşün başında, daha önceki yürüyüşlerde işaretlenen bir esere ait iz silinerek atılabilmiştir. Konum doğrudur.