Un tomb per la nou de berguedà

December 19, 2012
December 2012

•   4.3 1 review

near la Nou de Berguedà, Catalunya (España)

Viewed 2007 times, downloaded 65 times

Desplaçament:
A peu
Dificultat i públic recomanat:
Sense cap tipus de dificultat. Ideal per fer una petita passejada i conèixer els entorns més emblemàtics del poble.
Distància:
2 km
Durada:
30 min
Senyalització:
Plaquetes de color verd amb franja vermellosa al capdamunt amb el títol “un tomb per la Nou”. L’itinerari coincideix gairebé en la seva totalitat amb el GR 241 o bé amb el PR-C 199.
Característiques:
Ruta molt fàcil que ens porta fins als llocs més emblemàtics del poble seguint diverses pistes i corriols molt ben fressats.

Introducció
La pagesia, la ramaderia, les mines i els molins han estat des de sempre molt lligats al poble de la Nou. A cada casa hi podíem trobar un miner i un pagès, i les dones treballant en el conreu del camp, ajudant a les mines i tenint cura dels animals. Unes 15 mines van estar en funcionament al municipi entre 1900 i 1962. Alguns dels darrers molins, que van tancar al mateix temps que les mines, treballaven des del segle XIV.
Un tomb per la Nou és una proposta de caminada curta que us aproparà a aquests entorns i també al santuari de Lurdes, la gruta i la font combinant pistes forestals i petits corriols.

Descripció del recorregut

0,00 Km (868 m.). La ruta s’inicia a l’aparcament públic de la Nou. Cal agafar la carretera avall, fins arribar a Cal Batlló. Aquí, teniu l’opció de seguir
directament la ruta agafant el camí asfaltat que baixa per l’esquerra i baixar al santuari de la Nou o bé, abans, enfilar-vos al Tossal que és el turonet que teniu just a la dreta i des d’on podreu gaudir d’unes bones i originals vistes.
Tant si escolliu una opció com l’altra després caldrà seguir fins al santuari de la Nou.
0,450 Km (830m.) 7 min. Santuari de Lurdes de la Nou. Segons consta, Mossèn Antoni Comellas, fill i rector de La Nou, malalt, va anar a Lurdes el 1877; allà va viure una gran experiència de fe. Hi va tornar el 1878 i va portar una imatge de la Mare de Déu, que va posar en una capelleta feta prop d’on ara és el santuari. El fet va ser molt conegut a tot el Berguedà i molts devots pujaven a visitar-la: calia fer-hi un santuari. Les obres van començar el 1880 i es va inaugurar el 1885. L’hostatgeria va ser aixecada el 1893. Per commemorar el 75è aniversari (1960) es va construir el campanar. És el primer santuari de la Mare de Déu de Lurdes que es va aixecar a Espanya.
Des d’aquí, pel costat de la rectoria, cal seguir les escales que us portaran fins a la gruta per uns costeruts graons (cal anar en compte).
0,550 km (836 m.) 9 min. Gruta de Lurdes de la Nou. Aquí, mossèn Antoni Comellas, imitant els fets de Lourdes, va canviar el nom de la petita font de Sant Isidre que hi havia vora el torrent pel de “Font de la Mare de Déu” (1881). Aprofitant la roca, s’hi va modelar la Gruta, s’hi va posar una imatge de la Mare de Déu i s’hi va construir un petit balneari. En els annals del santuari s’hi narren algunes curacions, atribuïdes a la Mare de Déu i a l’aigua d’aquesta font.
La ruta surt per una porta de ferro que veiem al fons i seguidament cal girar bruscament a mà esquerra per enfilar el camí que ens portarà fins a l’indret on havia estat erigit el molí de la Canal.
0,750 Km (845 m.) 12 min. Molí de la Canal. Arribats a aquest punt, cal fer una acurada observació de l’entorn, en direcció a la riera i a la dreta, per veure la bassa del molí, ara plena de terres i vegetació. Els avis de la Canal encara recorden quan, de petits, van veure-hi morir una parenta ofegada i des de llavors els van prohibir acostar-s’hi. Al fons, a l’esquerra, uns petits turons indiquen el que queda dels murs i de les voltes del vell molí. Aquest i el molí d’Avellanosa (aigües avall), són obres similars, molt probablement de la mateixa època (s XVI).
Cal seguir per un corriol fins a trobar la carretera que seguirem cap a l’esquerra. De seguida trobarem els masos de Cal Torrent des d’on podríem retornar cap al santuari seguint el GR i PR. Nosaltres, però, seguirem per la carretera fins a trobar la font del Sàlic a mà dreta. 1,150 Km (842 m.) 19 min.
Passada la font, en el revolt de la carretera, el camí s’enfila per la dreta per un corriol que segueix el torrent de la Nou fins a arribar a Cal Patzi.
1,550 Km. (865 m.) 26 min. Cal Patzí. Un cop aquí, cal seguir el camí cap a l’esquerra.
Passarem per un pont sobre el torrent i per la font de Cal Patzi. Ja només ens quedarà retornar al punt d’origen. Ho podem fer de dues maneres: seguint la pista que ens portarà fins a l’església de Sant Martí i a l’aparcament seguint la carretera amunt; o bé, enfilant un corriol que puja a mà dreta (seguint les marques del GR) i que ens portarà directament al punt final de la ruta.