Tuzla Gezisi

March 12, 2023
March 2023

near İçmeler, İstanbul (Türkiye)

Rota Üzerindeki Semtler: Tuzla, İstasyon Mahallesi, Cami Mahallesi, Postane Mahallesi

Bu bir, kültür envanterine kayıtlı şehir içindeki eserleri görmek için yapılan şehiriçi yürüyüş etkinliğidir. Eserlerin büyük çoğunluğu kulturenvanteri.com sitesine kayıtlıdır. Sitede yer alan izler yürüyüş sırasında doğaçlama olarak birleştirilerek rota oluşturulmuştur. Sitede yer almayan bazı eserlerle de karşılaşıldığı olmuş, park vb. yerler de ayrıca işaretlenmiştir...

Tek kişi yürünmüştür.

GENEL NOTLAR: Hafta sonu bir pazar günü, yaklaşık iki buçuk saatlik bir süre zarfında yapılan şehir içi yürüyüşün kaydıdır. Epeydir aklımda olan parkuru, bulutlu ve serin bir havada, hızlı bir tempoyla yürüyerek tamamlamış oldum.

ULAŞIM: Parkur, Tuzla Marmaray İstasyony'nda başlamakta ve aynı noktada sonlanmaktadır. Dolayısıyla marmaray hayatıyla, parkur başına seri bir şekilde gelinebilir. Fakat, Tuzla'daki eserleri ziyaret ettikten sonra, dönüşe geçtiğinizde tekrar marmaray istasyonuna dönmek yerine, Tuzla'dan İETT'ye ait araçlara binerek ya da minibüsleri kullanarak marmaraya hattının Tuzla veya İçmeler istasyonlarından birine ulaşılabilir.

ÖNERİLER: Yakın çevrede kültür envanterine kayıtlı rota dışında pek fazla eser bulunmamaktadır. Fakat Postane Mahallesi'nde yer alan Tuzla Yat Kulübü'nün içinde bir kaç antik taş ve sutün parçaları bulunmaktadır. Aynı zamanda, bu yat kulübünün yakınlarında yer alan ve Manastır Balıkçı koyu olarak geçen sahil şeridinde antik bir dalgakıran yer almaktadır. Bu bahsi geçen eserleri görmek isteyenler yürüyüşü buraya kadar uzatabilir.

Tüm parkur, şehir içinden geçmekte, asfalt yolları izlemektedir. Parkur, yolları geniş ve müsait, trafiğin de İstanbul Şehir merkezine göre daha az yoğun olduğu için, özel araçla da yapılabilir. Fakat tam Tuzla'nın merkezinde yer alan ve rotada izlerin yoğun bir şekilde bulunduğu sahil kesimindeki yakın bölgeye araç girişi biraz sıkıntılıdır. Bu bölgeyi görmek için, yakın bir yere aracı park edip kısa bir yürüyüşle gezmek daha isabetli olacaktır.

Rotada yer alan ve benim de içeriye girip detaylıca gezdiğim Tuzla Kent ve Mübadele Evi Müzesi'ni ziyaret etmenizi öneririm.

Ayrıca kültür envanterinde Tuzla Tahaffuzhanesi olarak kayıtlı olan, günümüzde İstanbul Teknik Üniversitesi Tuzla Kampüsü sınırları içinde yer alan ve müze olarak kullanılan binayı, şayet hafta içi yürüyüş yapıyorsanız, gezebilirsiniz. Şahsen ben, yürüyüşü bir pazar günü gerçekleştirdiğim için, müzeyi gezemedim ve kampüsün ana giriş kapısından geri dönmek durumunda kaldım. Kapıdaki görevliden müzenin her daim açık olmadığını, ancak hafta içi mesai saatlerinde gelindiğinde, özel izin alınarak gezilebildiğini öğrendim. (Kampüsün girişi, rotanın en batısında yer alan ve geriye dönülen noktadadır. Bir başka ifadeyle, kampüs girişi rotanın Sahil Çeşmesi izi ile Theodora Hamamı izinin arasında kalan bölümde yer almaktadır.)

İyi faaliyetler...

PictographPark Altitude 67 ft

Çiçekçiler Parkı

Safranbolu Evleri Sitesi

Bu evler, tarihi eser değildir, bir başka ifadeyle evler sonradan yapılmıştır. Fakat Safranbolu Evleri'nin mimarisine benzetilerek inşa edildiği ve görünüşü ilgimi çektiği için, sokağın başından dönünce rotayı buradan geçirip evleri fotoğraflamak istedim.

Photo ofSaadet Hanım Çeşmesi 1 / Papaz Çeşmesi Photo ofSaadet Hanım Çeşmesi 1 / Papaz Çeşmesi Photo ofSaadet Hanım Çeşmesi 1 / Papaz Çeşmesi

Saadet Hanım Çeşmesi 1 / Papaz Çeşmesi

Zeytin Baba Türbesi

Sultan I. Ahmet Cami

Davut Ağa Çeşmesi

PictographMuseum Altitude 49 ft

Tuzla Kent ve Mübadele Evi Müzesi

Müze olarak işletilen bu evde, uzun bir vakit geçirdim ve Tuzla tarihi hakkında detaylı bilgiler aldım. Gönüllülük esasıyla oluşturulan ve Tuzla çevresindeki mübadele sonrası Türk evlerinden alınan etnografik eserler, eski eşyalar ile birkaç antik taşların sergilendiği küçük ama güzel bir müze olduğunu ifade edebilirim. Giriş, 10 TL idi. Destek olmak için bile girilebilir.

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu eser, sokağın İstanbul'a bakan tarafında yer almaktadır.

Kültür envanterine kayıtlı olmayan ve Yasin Ağa Sokağı'nın hemen başında, yer alan 11 numaralı bu yapı, sokağın İstanbul'a bakan tarafında yer almaktadır.

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu yapı, sokağın İzmit'e bakan tarafında yer almaktadır.

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu ahşap konut, sokağın İstanbul'a bakan tarafında yer almaktadır.

Bina, kültür envanterine kayıt değildir ve sokağın kara tarafına bakan kısmında yer almaktadır.

Kültür envanterine kayıtlı olmayan yapı, sokağın İzmit'e bakan tarafında yer almaktadır.

Kültür envanterine kayıtlı olmayan yapı sokağın, İzmit'e bakan tarafında yer almaktadır.

Konut, Galip Ağa Sokak, No: 9

Bu yapı kültür envanterine kayıtlıdır.

Yapı, kültür envanterine kayıtlıdır ve Cumhuriyet Caddesi'nin kara tarafına bakan kısmında yer almaktadır.

Saadet Hanım Çeşmesi 2

Papazın Evi

Restore edilen ve restorasyondan sonra Tuzla Mübadele Müzesi olarak açılacak olan yapıyı, dışarıdan fotoğraflayabildim.

Sahil Çeşmesi

Theodora Hamamı Kalıntısı

PictographPark Altitude 74 ft

Islah edilen derenin kenarında yapılmış bir yürüyüş yolu olarak dikkatimi çekti.