Trilogia de la Molina: La Tosa d'Alp

Photo ofTrilogia de la Molina: La Tosa d'Alp Photo ofTrilogia de la Molina: La Tosa d'Alp Photo ofTrilogia de la Molina: La Tosa d'Alp

August 31, 2018
August 2018

near Masella, Catalunya (España)

Senzilla excursió amb família que es pot fer prenent-s'ho amb calma i apuntar-se un 2500 i un 100 cims de la FEEC al currículum.

El secret està en fer servir el Telecabina que puja fins a Setfonts, que estalvia una ascensió llarga i un bon desnivell, de gairebé 700 metres. Des de l'estació superior del telecabina al cim ens separa un desnivell de poc més de 200 metres.

La ruta no té pèrdua possible. Pujant a garbí deixant l'estació d'esquí de la Masella a la dreta i els rasos de Comabella a l'esquerra arribem al pla que hi ha al peu del refugi del Niu de l'Àliga. Tal com hi arribem, en el mateix sentit, hi trobem un cim, la Falsa Tosa d'Alp, que tot i no ser l'objectiu de l'excursió es pot ascendir pel mateix preu. A l'altra banda del refugi, amagada, queda la Tosa d'Alp, també amb unes vistes excel·lents. Pels no avesats a aquesta mena d'esforços, un refrigeri al refugi és d'agrair. Després de gaudir d'espectaculars vistes cerdanes al costat d'unes instal·lacions amb una antena, retornem a l'estació superior del telecabina i amb els nens contents per haver fet un parell de cims.

Tant la pujada com la baixada poden trobar-se amenitzada per la presència de vaques i cavalls pasturant, cosa que els nens també els suposa un alicient.

Índex IBP: 48.

Trilogia de la Molina: Dolmen del Paborde.
Trilogia de la Molina: Prat Agre i Plans de Font Canaleta.

El Telecabina La Molina-Alp 2500 es va posar en servei l'any 1999 a l'estació d'esquí de La Molina, gestionada per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), per enllaçar amb el domini esquiable de l'estació d'esquí de La Masella, anomenant al conjunt Alp 2500. A més, a l'estiu és un dels principals atractius de La Molina ja que l'estació superior es converteix en el punt de sortida de diverses activitats de lleure.

Pista molt recomanable que surt del cim de la Tosa i passa pel vessant més oriental de l’estació fins al pla de Corda i enllaça amb la zona de la Pleta i, si voleu, amb Enamorats, que és l’eix central de l’estació per tornar cap al Pla de Masella. Aquesta pista, a l'hivern, fa d'enllaç entre les estacions de la Masella i de la Molina, d'aquí el nom.

Cim situat al costat del Refugi Niu de l'Àliga, que tal com pugem destaca just al davant tal qual accedim a l'altiplà que el guarda. L'ascensió és molt curta, però força dreta i pedregosa, pel que cal anar en compte. El premi de les vistes mereixen l'esforç de l'ascensió.

PictographMountain hut Altitude 8,274 ft

Refugi de muntanya que es troba dins el terme municipal de Bagà, al Berguedà. Forma part de la ruta Cavalls del Vent, travessa que uneix vuit refugis del Parc Natural del Cadí-Moixeró, situats a les comarques del Berguedà i la Baixa Cerdanya. Es tracta del refugi guardat més alt del Pirineu.

La Tosa d'Alp, o simplement la Tosa segons l'Institut Cartogràfic de Catalunya, és una muntanya de 2.536,4 metres situada a l'est de la serra del Moixeró, al límit entre la Cerdanya i el Berguedà. Pel fet que al capdamunt hi conflueixen els territoris de 4 municipis (Alp, Urús, Das i Bagà) la seva punta també es coneix com a Pedró dels Quatre Batlles. El coll de Pal la separa per llevant del Puigllançada. Al cim s'hi pot trobar un vèrtex geodèsic (referència 282081001). El cim és espai natural protegit inclòs al Parc Natural Cadí-Moixeró.

La Cerdanya és una comarca natural de Catalunya situada als Pirineus Catalans, a la capçalera del riu Segre. Es caracteritza per ser una comarca muntanyenca amb una plana elevada única als Pirineus, atès que no n'hi ha cap altra de magnitud considerable.